Haakan wrote:
förstår inte varför man inte kan diya? att fasvända en diskant är ju en enkel lösning....använd tunedem om du inte tror mig...om du kan höra att diskanten är fasvänd heter jag arne...antingen blir det bättre lr sämre..
folk verkar ha tummen mitt i handen...att hålla på med hifi är ju som att pyssla med vilka andra grejer som helst...exvis bygga om framvagnen på en bil för ökad väghållning? naturligtvis gäller det att veta vad man pysslar med...
varför linnhandlare å dylikt inte direkt gillar diy är ju mest pga dom vill tjäna pengar...dom e ju inga änglar direkt? sen är det ju så att man ska ju inte pilla med nåt man inte vet nånting om...men att fasvända ena diskanten är en väldigt vanlig grej att göra om man inte gillar skärande diskanter
Det fredde menar är att det är fel väg att gå.
Innan man fasvänder diskanten eller testar annat "sekundärt" är det viktigt att ta reda på vad problemet beror på. Att sitta med dåliga lödningar som ger vasst ljud måste åtgärdas i första hand! Om det sen visar sig att utrustningen tillsammans med rummet låter vasst, och det inte är något som är "fel" kan man väl testa att modda bort problemet om man vet vad man gör och testar noga med tunedem.
Man bygger inte om stolen för att man har ont i ryggen, man kollar upp varför man har ont i ryggen istället.
/ MC