Roland wrote:
HCL wrote:
Det är bara ett exempel på hur man gör för att få till ett speciellt "sound".
Tänker du på att han ska spela in sin digitala master till analog där målet för honom är att erhålla en ljudförändring?
Eller är hans analoga bandare en erkänt dålig modell?
Jag är tyvärr inte helt säker på vad du vill få fram. 
Detta är bara ett exempel. Bandaren är garanterat alldeles förträfflig, men precis så gör man. Spelar in digitalt, processar genom diverse effekter, både digitala (ofta digitala effekter som emulerar erkänt bra analoga effekter) och analoga effekter i några steg, däribland att trycka slutmixen genom en bandare eller annan ofta äldre analog utrustning. Man måste ändå erkänna att det är slutresultatet som räknas.
Det är inte att jag har några direkta invändningar, annat än att det inte känns helt klockrent och allt för ofta har faktiskt även branschfolk (alltså inte bara många som håller på med hifi) en underlig inställning till själva musiken (ingen skugga över exemplet ovan - låt. Det bara tjäna som ett exempel), men jag måste hålla med om att de metoder man tillämpar faktiskt ofta ger bra slutresultat. Ofta kan jag dock sakna det direkta man får t.ex. live och även då man återlyssnar på live-tagningar. Dessa live-tagningar är dock ofta problematiska på andra sätt. Biljud, våldsam dynamik och ett helt annat sound än det man får från studio-mixar, även mixar av live-tagningar. En mix gjord på ett system låter ofta inte alls lika bra i en annan anläggning. Andra saker sticker ut och visst går inte fram alls. Olika anläggningar låter helt enkelt ganska olika och det krävs mycket erfarenhet och arbete för att få till en mix som funkar bra på många anläggningar. Ofta krävs det att mixen slätas ut rejält, just detta kan åstadkommas på ett tilltalande sätt genom att processa inspelade spår genom bra analog utrustning, även om den emulerats med en digital signalprocessor (anses dock inte lika bra som de analoga originalen, jag har inte haft möjlighet att jämföra, men tror säkert de har rätt).
Precis som dagens ungdom är vana vid och föredrar musik på MP3 format skulle man kunna gissa att vi är vana vid och delvis därför föredrar det ljud som man får då man processar inspelad musik genom diverse (förvisso bra låtande, men ändå) analog utrustning. Jag har också noterat att även jag själv ofta föredrar processat före det tydligare, men på något sätt över-naket, övertydligt.