selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Aug 01, 2014 14:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Hej!

Detta har diskuterats tidigare, men när man söker på forumet är det svårt att hitta rätt svar och det är lätt att blanda ihop frågan med ReadyNAS Duo. Därför startar jag en egen tråd för detta. Hoppas någon vänlig själ kan svara.

Vilken fläkt rekommenderas som utbyte om man vill tysta ner en ReadyNAS NV+? Ursprunglig fläkt är av storleken 92 mm.
Är det kanske denna? http://cdon.se/hemelektronik/fractal-de ... -p21350015

Tack!


Top
   
PostPosted: Fri Aug 01, 2014 19:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
just den där du länkade till tycker jag inte är speciellt tyst i alla fall fast den heter silent (har haft en bunt av olika fractalfläktar). Skulle nog bara kika på en noctua direkt då jag vet att det är bra kvalitet och de är tysta.

t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=278039 kan man liksom inte gå fel med. Högt statiskt flöde (den är byggd för radiatorer främst) vilket borde borga för bra kylning även i trängre manicker. Finns ju vanliga CPU-fläktar också som är lite bättre om det är en öppnare lösning.

edit: en bra grej man också kan göra är att man kollar vilken fläkt som sitter i, sen kolla statsen på den och bara dubbelcheckar så att den man byter till håller samma eller högre luftflöde men då hellre med lägre dB.

edit2: http://www.readynas.com/forum/viewtopic ... 24&t=24062 i den tråden är det flera som bytt till just den jag länkade till ovan med gott resultat så det bör nog fungera utan bekymmer för dig.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Fri Aug 01, 2014 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Aleann wrote:
just den där du länkade till tycker jag inte är speciellt tyst i alla fall fast den heter silent (har haft en bunt av olika fractalfläktar). Skulle nog bara kika på en noctua direkt då jag vet att det är bra kvalitet och de är tysta.

t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=278039 kan man liksom inte gå fel med. Högt statiskt flöde (den är byggd för radiatorer främst) vilket borde borga för bra kylning även i trängre manicker. Finns ju vanliga CPU-fläktar också som är lite bättre om det är en öppnare lösning.

edit: en bra grej man också kan göra är att man kollar vilken fläkt som sitter i, sen kolla statsen på den och bara dubbelcheckar så att den man byter till håller samma eller högre luftflöde men då hellre med lägre dB.

edit2: http://www.readynas.com/forum/viewtopic ... 24&t=24062 i den tråden är det flera som bytt till just den jag länkade till ovan med gott resultat så det bör nog fungera utan bekymmer för dig.
Tack Aleann! Har du någon uppfattning om hur just denna fläkt påverkade musiken?
Om jag inte minns fel, så rapporterades det ju om att just Fractal-fläktarna gav en viss förbättring.


Top
   
PostPosted: Fri Aug 01, 2014 22:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
DelNaja wrote:
Om jag inte minns fel, så rapporterades det ju om att just Fractal-fläktarna gav en viss förbättring.
Ingen fläkt i världen förbättrar musiken. Möjligen kan en fläkt försämra återgivningen, i högre eller lägre grad.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Aug 02, 2014 01:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Lägg av, Bill. Du vet att det är återgivningen jag pratar om.


Top
   
PostPosted: Sat Aug 02, 2014 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
DelNaja wrote:
Lägg av, Bill. Du vet att det är återgivningen jag pratar om.
Som vanligt kunde jag inte låta bli att retas lite :-)

En fläkt kan inte förbättra återgivningen heller, bara förstöra denna i mer eller mindre grad. Det gäller för övrigt allt i återgivningskedjan, från mikrofon till högtalare. Från säkringar i "proppskåpet" till hyllor i racken. All utrustning kan försämra i mer eller mindre grad, men det kan aldrig bli bättre än originalet. Det är vad som bland tekniker kallas för distorsion, dvs förändring mot originalet, oavsett om man benämner det ljud eller musik.

För övrigt ska jag lyssna på Neil Young imorgon kväll, på Stockholm Music and Arts (ska jobba där idag och imorgon) och DET är vad jag kallar för musik, med eller utan fläktar :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Aug 02, 2014 12:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
DelNaja wrote:
Aleann wrote:
just den där du länkade till tycker jag inte är speciellt tyst i alla fall fast den heter silent (har haft en bunt av olika fractalfläktar). Skulle nog bara kika på en noctua direkt då jag vet att det är bra kvalitet och de är tysta.

t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=278039 kan man liksom inte gå fel med. Högt statiskt flöde (den är byggd för radiatorer främst) vilket borde borga för bra kylning även i trängre manicker. Finns ju vanliga CPU-fläktar också som är lite bättre om det är en öppnare lösning.

edit: en bra grej man också kan göra är att man kollar vilken fläkt som sitter i, sen kolla statsen på den och bara dubbelcheckar så att den man byter till håller samma eller högre luftflöde men då hellre med lägre dB.

edit2: http://www.readynas.com/forum/viewtopic ... 24&t=24062 i den tråden är det flera som bytt till just den jag länkade till ovan med gott resultat så det bör nog fungera utan bekymmer för dig.
Tack Aleann! Har du någon uppfattning om hur just denna fläkt påverkade musiken?
Om jag inte minns fel, så rapporterades det ju om att just Fractal-fläktarna gav en viss förbättring.
hej, inte en susning. Rakt av! :)

Det jag kan tänka mig är att om en fläkt går ojämnt pga obalans eller t.ex. dåliga lager eller liknande så blir ju fläkten en ojämn belastning och därmed kan det kanske tänkas påverka negativt. Noctua ur det hänseendet är riktigt bra då dom är konstruerade med just bra lager samt balanserade. Om man nu ska spekulera litegranna alltså.. Har absolut inga som helst belägg för annat än att just noctua=kvalitet och det vet jag av erfarenhet. Fractalfläktarna är ingen påkostad lösning alls dvs sämre lager.

Köp bägge och testa dig fram kanske? Är ju inte några jättepengar direkt.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sat Aug 02, 2014 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Aleann wrote:
Det jag kan tänka mig är att om en fläkt går ojämnt pga obalans eller t.ex. dåliga lager eller liknande så blir ju fläkten en ojämn belastning och därmed kan det kanske tänkas påverka negativt.
En fläkt kan ju också ge ett ljud ifrån sig som interfererar med musiken. Om man nu ska spekulera lite. Även om fläkten är så tyst så den inte hörs så kan dess ljud beblanda sig med musiken och på så sätt skapa hörbara förändringar. Om fläkten dessutom varierar aldrig så lite i varvtal så blir dessa förändringar av fluktuerande art. Nu gäller ju inte detta bara fläktar utan är något man ska se upp med överhuvudtaget. Allt som låter eller kan svänga med är potentiella felkällor.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Aug 02, 2014 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
DelNaja wrote:
Lägg av, Bill. Du vet att det är återgivningen jag pratar om.
Som vanligt kunde jag inte låta bli att retas lite :-)

En fläkt kan inte förbättra återgivningen heller, bara förstöra denna i mer eller mindre grad. Det gäller för övrigt allt i återgivningskedjan, från mikrofon till högtalare. Från säkringar i "proppskåpet" till hyllor i racken. All utrustning kan försämra i mer eller mindre grad, men det kan aldrig bli bättre än originalet. Det är vad som bland tekniker kallas för distorsion, dvs förändring mot originalet, oavsett om man benämner det ljud eller musik.

För övrigt ska jag lyssna på Neil Young imorgon kväll, på Stockholm Music and Arts (ska jobba där idag och imorgon) och DET är vad jag kallar för musik, med eller utan fläktar :-)

/ B
Jag håller förstås med dig. Utrustning kan inte förbättra, endast försämra mindre, jämfört med något annat. Vad jag menade med "förbättring" var att bytet av fläkt kanske leder till att anläggningen försämrar mindre än tidigare, vilket ju upplevs som en förbättring. Är vi överens? :-)

Jag såg Neil Young i början av 2000-talet, mycket bra gig. Kul med konsert!


Top
   
PostPosted: Sun Aug 03, 2014 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tror även fläktens motor kan skicka störningar genom tp-kabeln, kanske även öka belastningen på nätdelen i nasen

Vet inte, men jag tror att ds optimering utanför ds handlar just om att minimera störningar som följer tp kabeln in i ds spelaren som i sin tur stör audioborden

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Aug 10, 2014 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
DelNaja wrote:
Hej!

Detta har diskuterats tidigare, men när man söker på forumet är det svårt att hitta rätt svar och det är lätt att blanda ihop frågan med ReadyNAS Duo. Därför startar jag en egen tråd för detta. Hoppas någon vänlig själ kan svara.

Vilken fläkt rekommenderas som utbyte om man vill tysta ner en ReadyNAS NV+? Ursprunglig fläkt är av storleken 92 mm.
Är det kanske denna? http://cdon.se/hemelektronik/fractal-de ... -p21350015

Tack!
Hej, jag kör med Nexus real silent 92mm 19,2dBa i min NV+. Bra fläkt!
Passar på att tipsa om RAM Kingston KVR400X64SC3A/1G.

Nu var det några år sedan Linnofil, jag o andra testade fram dessa.
Förbättrar prestandan musikaliskt ett bra snäpp till liten kostnad.

Men en LS-NAS är ju ÄNNU bättre :D


Top
   
PostPosted: Sun Aug 10, 2014 21:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
LS-NAS, menar du en Buffalo Linkstation?


Top
   
PostPosted: Sun Aug 10, 2014 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
pejo wrote:
LS-NAS, menar du en Buffalo Linkstation?
http://www.lejonklou.com/forum/viewtopi ... ight=lsnas


Top
   
PostPosted: Sun Aug 10, 2014 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Hej, jag kör med Nexus real silent 92mm 19,2dBa i min NV+. Bra fläkt!
Passar på att tipsa om RAM Kingston KVR400X64SC3A/1G.

Nu var det några år sedan Linnofil, jag o andra testade fram dessa.
Förbättrar prestandan musikaliskt ett bra snäpp till liten kostnad.

Men en LS-NAS är ju ÄNNU bättre :D
Tack Sportis! Jag köpte en Noctua enligt Aleanns rekommendation, men kan tänka mig att köpa en Nexus också och testa. Ska försöka hitta en till rimligt pris, på Prisjakt var det ganska tomt med återförsäljare... Med Noctuan blev det tystare, men inte så tyst att jag skulle kunna tänka mig att ha den intill hifi-racket.

En följdfråga: har du (eller någon annan på forumet) testat att sänka varvtalet på något sätt? Det finns, tror jag, en add-on till NV+ med vilken man kan styra varvtalet. Vet du något om den? Kan man sänka varvtalet på något annat sätt?


Top
   
PostPosted: Sun Aug 10, 2014 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Men en LS-NAS är ju ÄNNU bättre :D
En LSNAS är drömmen. Jag ska nå dit nån dag :)
Har bara inte hunnit bygga och nu verkar det vara brist på rätt komponenter... Om någon får för sig att i framtiden göra ett ryck och testa grundligt med nyare komponenter tror jag att jag är redo att haka på och bygga. Har "förberett" genom att köpa Intel 320 SSD, har två st. 160 GB i min NV+. Oj, vad bättre det blev med de diskarna! Hade INTE förväntat mig det! Plus att nu slipper jag (förhoppningsvis) diskar som går sönder. Mina två Seagate-diskar (vanlig HDD) la av efter några års snurr.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited