selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:04

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jul 18, 2014 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Hej

Det här med nätverk är ju något där jag mellan varven tycker mig begripa lite mer, men sen kör man fast… och det verkar jag har gjort nu.

Jag har ett nätverk där Netgear-router med integrerad wifi AP är kopplad med kabel till Netgear switch. ADS och ReadyNAS Duo är kopplade med kabel till switchen. Datorer, IPAD och smartphones kommunicerar via wifi med routern/AP. Tämligen ordinär uppsättning m a o. (Alla grejer ligger på samma subnet, 192.168.1.X.) Allt funkar bra, t ex är det inga problem att styra ADS via IPAD och spela musik streamad via Twonky Media Server från NAS:en.

Nu till problemet: det inte går att se vare sig switchen eller nasen från en dator som ansluts trådlöst till routern. Inte ens Netgears RAIDar utility (som används för att upptäcka NAS:ar på LAN) ser någon NAS. När jag däremot ansluter datorn med kabel till routern så syns NAS:en (dvs RAIDar ser den, det går att komma åt dess admin gränssnitt via dess ipnr i IE, går att se filer och mappar på NAS:en i windows explorer etc).

Jag har slitit mitt hår över detta, men fattar inte vad det handlar om. Nån som har nån idé om vad det kan vara som gör att switch och NAS är osynliga från dator via wifi men syns när man ansluter via kabel?!? Alla idéer mottages mycket tacksamt… :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Fri Jul 18, 2014 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Hejsan Linncredible, kan du "pinga" NAS:et från datorn (med wifi) ?

Vilken ip-adress får din dator med wifi resp. tråd ?

Vad är det för modell på AP ?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Fri Jul 18, 2014 17:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Vad kör du för OS på datorn? En första gissning skulle vara att de olika nätverksinterfacen (wifi/ethernet) har olika regler i någon brandvägg eller "säkerhetsprogram"


Top
   
PostPosted: Fri Jul 18, 2014 19:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Hej!

Tack för era förslag och idéer leif_lar och pejo, mycket uppskattat! :)

Leif: Jag provar att pinga NAS:en (192.168.1.6) från datorn (Win Vista med IP 192.168.1.20) men det går inte bra, blir bara timeout. När jag slår av det trådlösa nätverket och därefter ansluter samma dator till routern via kabeln får datorn IP 192.168.1.12. Inga problem att pinga NAS:en då, får svar som ser helt ”korrekta” ut då. (Testade precis samma sak med en annan dator med Win 7: pinga NAS:en via wifi resulterar enbart i timeout. IP var först trådlöst 192.168.1.9 och efter kabelanslutning 192.168.1.13.) Vad gäller modell på router/AP så är det en Netgear WNDR 3700.

Pejo: Vad gäller ”brandvägg och säkerhetsprogram” så kör jag i Vista-datorn windows egen mjukvarubrandvägg samt Avast antivirus. Testade att slå av Windowsbrandväggen helt (och även starta om datorn efter det) men det gav ingen förbättring/skillnad alls tyvärr.

The quest goes on, man undrar ju vad 17 det är som är felet?!? Mycket skumt!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Fri Jul 18, 2014 21:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Ah, det kan inte vara så att din router har ett DMZ (demilitarized zone) nät och ett internt nät för wifi? Går du via DMZ-nätet routas inte din wifi-anslutning till övriga maskiner på det interna nätet även om de kan ligga i samma ip-range.

Kolla i konfigen för routern om det kan vara så och anslut till det interna nätet istället.

DMZ nätet är ju bra för gäster och enheter du inte litar helt på av andra skäl och de skall per definition inte komma åt ditt NAS på något sätt.


Top
   
PostPosted: Fri Jul 18, 2014 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Vad har routern för ip adress ? 192.168.1.1 ?
Hur ser det ut när du pingar den med tråd/trådlöst ?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Fri Jul 18, 2014 22:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Hej igen!

Tack pejo för intressant och bra info som jag ska kika vidare på. DOCK så gjorde jag en kortare (kanske halvtimme?) paus i amatörnätverkandet nyss. Kom tillbaka och då plötsligt funkade allt... enormt märkligt, jag har inte gjort något ö h t, min magkänsla är att nätverket på något sätt har behövt stå och "tugga runt på egen hand" ett antal timmar för att alla "routningar ska bli rätt" om ni förstår vad jag menar. Kanske ska man som default låta ett omkonfigurerat nätverk "stå och tugga" nåt/några dygn innan man konstaterar att fel verkligen är fel?!? Nåja, jag är tacksam att det funkar. Hade förståss varit ännu trevligare om jag hade begripit varför, men men...

Sist men inte minns: tack för era svar och intressant info!! (Kul att selleri fortfarande lever! :))

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Fri Jul 18, 2014 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Såg ditt svar efter att jag postade Leif. Jepp, 192.168.1.1 it is. Funkar bra att pinga även denna.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Fri Jul 18, 2014 22:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Och det går att "surfa" trådlöst ?

Manual till din AP:
http://www.downloads.netgear.com/files/ ... an2014.pdf

Kolla sidan 29 (Wireless Settings Screen Fields):
Se till att "Enable Wireless Isolation" inte är ibockat.

Kolla sidan 30 (Guest Networks):
Se till att "Enable guest network" inte är ibockat.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Fri Jul 18, 2014 22:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Hmmm, det skulle kunna vara så förvirrat att din router har samma lösenord och namn för DMZ och internt nät, då _skulle_ det kanske kunna bli så (inte 100 här) att när datorn gör en reconnect efter en viss tid väljer den det andra nätet. Råkar det då bli så att det interna nätet svarar först på anslutningen skulle du på det sättet automatiskt komma rätt. Det vore lite analogt med att vara på ett nätverk med mer än en DHCP server (vilket oftast kan visa sig som mycket märkliga fel).

Du skall inte behöva vänta på att nätverket så att säga blir varmt i kläderna, har du slumpartade beteenden som det här är det troligt att något är fel och bör åtgärdas.

–Trevligt att du letade upp manualen Leif :)


Top
   
PostPosted: Fri Jul 18, 2014 23:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
leif_lar wrote:
Och det går att "surfa" trådlöst ?

Manual till din AP:
http://www.downloads.netgear.com/files/ ... an2014.pdf

Kolla sidan 29 (Wireless Settings Screen Fields):
Se till att "Enable Wireless Isolation" inte är ibockat.

Kolla sidan 30 (Guest Networks):
Se till att "Enable guest network" inte är ibockat.
Yep, det går att "surfa trådlöst". Tack för tipsen!

Vad gäller "Enable Wireless Isolation" så är det ingen fara på taket, inget i-bockat här.

Vad gäller "guest networks" så har jag sedan tidigare ett "gästnätverk" uppe. I mitt routeradmingränssnitt (som är på svenska) så innebär det under rubriken "Inställningar för gästnätverk b/g/n" att rutorna "Aktivera gästnätverk" och "Aktivera SSID-sändning" är ikryssade. Även rubriken "Inställningar för gästnätverk a/n" finns, detta har jag själv aldrig använt men jag konstaterar att som default (måste det vara) är rutan "Aktivera SSID-sändning" ikryssad även här (dock är rutan "Aktivera gästnätverk" inte ikryssad här. (Jag kan för fullständighetens skull nämna att det gästnätverk "b/g/n" som jag har använt har varit lösenordsskyddad med WPA2-PSK (AES)-säkerhet.) Tror du att detta med gästnätverk är något som skulle kunna strula till det?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Fri Jul 18, 2014 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
pejo wrote:
Hmmm, det skulle kunna vara så förvirrat att din router har samma lösenord och namn för DMZ och internt nät, då _skulle_ det kanske kunna bli så (inte 100 här) att när datorn gör en reconnect efter en viss tid väljer den det andra nätet. Råkar det då bli så att det interna nätet svarar först på anslutningen skulle du på det sättet automatiskt komma rätt. Det vore lite analogt med att vara på ett nätverk med mer än en DHCP server (vilket oftast kan visa sig som mycket märkliga fel).

Du skall inte behöva vänta på att nätverket så att säga blir varmt i kläderna, har du slumpartade beteenden som det här är det troligt att något är fel och bör åtgärdas.

–Trevligt att du letade upp manualen Leif :)
Jag har inte själv använt detta med DMZ men routern verkar ju onekligen stödja det. Jag tolkar manualen längst ner på sid 38 som att så länge rutan vid "Default DMZ Server" inte är förbockad så är inte DMZ aktiverat. Min tolkning i steg 2 blir då att detta inte borde vara det som ställer till det för mig (?).

+1 vad gäller tack för manualen Leif! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Fri Jul 18, 2014 23:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Har lite svårt att tolka om gästnätverket är aktiverat eller inte....
Kontentan är att om man ansluter till gästnätverket så kommer man inte åt dom interna tjänsterna (enligt manualen).
Förcfelsökningens skull så skulle jag se till att det var avaktiverat.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Fri Jul 18, 2014 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
leif_lar wrote:
Har lite svårt att tolka om gästnätverket är aktiverat eller inte....
Kontentan är att om man ansluter till gästnätverket så kommer man inte åt dom interna tjänsterna (enligt manualen).
Förcfelsökningens skull så skulle jag se till att det var avaktiverat.
Klokt. Jag disablar gästnätverk inkl. detta med SSID-sändning och ser vad detta har för inverkan. (Ska därtill, vilket jag uppenbarligen borde ha gjort redan tidigare, läsa manualen mer noggrannt på dessa punkter.) Tack återigen för hjälpen!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sat Jul 19, 2014 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Som sagt, tack leif_lar och pejo för hjälpen! Jag har haft rätt mycket problem med mitt nätverk på sistone, mycket beroende på en trasslande router med integrerat modem som min bredbandsleverantör försett mig med. Det slutade med att jag kopplade ur all router/WAP-funktionalitet ur den och bara använde den som modem tillsammans med min gamla router/WAP istället. Då funkade allt - utöver det problem som jag fått hjälp av er nu i denna tråd. Kanske var det så enkelt som du Leif var inne på att det var ett gammalt gästnätverk som spökade (dvs egentligen SBS - "skit bakom spakarna" :) ), time will tell. Nåja, glad att det funkar nu - med benäget bistånd av medsellerister!

Efter ett extremt jobbintensivt första halvår är jag glad att äntligen kunna ägna mig åt annat en stund, nu inte bara nätverksteknik utan även annat, just nu en gammal HDTracks-download som jag inte hunnit lyssna på tidigare, Wayne Shorter: Ju ju. Let the music play! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited