selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 11:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Kazoo/Kazoo Server
PostPosted: Wed Jul 09, 2014 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Jaha och nu finns Kazoo i skarp version. Har laddat ned den till Ipad. Har inte laddat ned serverversionen eftersom jag inte använder Songcast.

Intrycket: Så där. Visst är det bra att man nu kan läsa hela låttiteln. Men spellistan "försvinner" om man klickar på "albumlistan" för att leta ny musik. Inte alldeles logisk.

Har två NAS (med Twonky). På Kinsky är det lätt att hitta båda genom att "söka sig bakåt". I Kazoo hittas endast ena NASen (den jag spelade ifrån vid nedladdningen).

Och var finns "Inställningar"? Såg att man skulle gå till dessa efter nedladdningen, gjorde inte det. Men man ska väl kunna gå dit "när man vill¨.

Kan det vara så att man också måste ladda ner Kazoo server?

Mvh/

_________________
Inget är självklart


Last edited by torig on Thu Jul 10, 2014 14:48, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Kazoo
PostPosted: Wed Jul 09, 2014 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Jag kanske läser lite slarvigt, men bland downloads på Linns hemsida verkar det bara finnas Kazoo Server för windows och mac? Således ingen version för installation på t ex ReadyNAS Duo och liknande? Nån som begripit?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Kazoo
PostPosted: Wed Jul 09, 2014 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
... och inte ens för Iphone...

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Kazoo
PostPosted: Wed Jul 09, 2014 21:20 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Dec 01, 2008 17:56
Posts: 25
Location: Solna
Tror inte det är en skarp version än, kolla tråden på Linns forum.
Tydligen kom betan för ipad igenom på appstore, men än så länge fattas en hel del.
Trevlig look, men inte så mycket mer funktionalitet än Kinsky, speciellt om man inte kör multirum.

_________________
NisseMan

ADS2 KK2 KCTwin Totem One sig


Top
   
 Post subject: Re: Kazoo
PostPosted: Wed Jul 09, 2014 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Nog är den "skarp" alltid. Linn introducerade själv detta mha av en Facebook uppdatering idag.

Har förövrigt hittat "settings" genom att klicka på det "lilla huset" uppe till vänster. Där kan man byta NAS och t o m registrera sin DS (om man inte gjort det innan).

Börjar gilla Kazoo mer o mer. Kan bläddra i spellistan o leta artister/album utan att DS slås på automatiskt (om den står i "stand by"-läge). BRA!!

Kommer nog radera Kinsky rätt snart...

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Kazoo/Kazoo Server
PostPosted: Thu Jul 10, 2014 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Har redigerat rubriken eftersom även Kazoo Server också kanske behöver diskuteras :wink:

Har laddat ned Kazoo server till Windows men fattar egentligen inte vad den har för någon funktion när man har sitt musikbibliotek på en NAS.

Visst man kan nog kanske "mappa" NASen så att sökvägarna till musikbiblioteket hittas i Windows-PCns utforskare och därefter ställa in sökvägarna i Kazoo servern. Men inte ska man väl behöva ha en Windowsdator igång för att Kazoo servern ska fungera som avsett??

Det behöver nog komma en Linux version så att Kazoo servern kan laddas ned till direkt i NAS för att det ska fungera så som avsett (spekulation).

Någon som vet mer???

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Kazoo/Kazoo Server
PostPosted: Thu Jul 10, 2014 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Håller med dig kring det märkliga i detta, torig. Någon form av "icke-windows-NAS" har väl ändå varit nära nån sorts de facto-standard i Linn Ds-kretsar de senaste åren (se bara allt det Briain på Linns eget forum tagit fram kopplat till Twonky), även centralt i de hemnätverksarkitekturer som Linn själva har beskrivit och mer eller mindre rekommenderat (se t ex http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/NAS).

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Kazoo/Kazoo Server
PostPosted: Thu Jul 10, 2014 19:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Blir kanske bra på sikt men jag tycker kinsky är betydligt mer polerad än så länge i alla fall.

Man kan inte backa enkelt i GUI't i windows. (i kinsky använder jag mouse4 för det, samma funktion som backspace).

Jag fattar fasen inte hur man lägger till en folder bestående av ett album.

avsaknad av playlist ständigt synlig är i mitt tycke inte helt superbra, man borde kunna välja åtminstone. jag brukar rätt ofta drag & droppa låtar in i playlisten där jag vill ha den.

ett extra moment för att justera volymen i GUI't i windows.

att lägga till saker i playlisten är allmänt knöligare på ipaden också, man kan inte ha förvalt play now/next/later.

Säkert andra småsaker också, på ipaden är appen också märkbart hackigare samt långsammare. (iPad 4)

Kinsky är imo ruggigt bra, allt dom borde ha gjort är att bara snygga till den lite så hade det varit mkt bättre än Kazoo.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: Kazoo/Kazoo Server
PostPosted: Mon Aug 04, 2014 17:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Provat Kazoo på Ipad3 och har väl lite delade intryck ännu. Känns i vart fall lite buggig ännu även om den är riktigt snygg då den funkar. Fortsätter nog med Kinsky och Chorusds HD ett tag till. Oavsett om det blir i Kinsky eller i Kazoo så skulle önska en anpassning för att få in tex Spotify och Wimp direkt i mjukvaran på samma sätt som Sonos har gjort. Linn får säga vad de vill men airplay ersätter INTE den funktionaliteten...

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
 Post subject: Re: Kazoo/Kazoo Server
PostPosted: Mon Aug 04, 2014 19:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Ja, Kazoo har en bit kvar tycker jag. Känns visserligen betydligt fräschare än Kinsky, men funktionellt är det än så länge sämre i mitt tycke. Mindre intuitivt och svårare att navigera. Men med några uppdateringar kan det nog blir bra!

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
 Post subject: Re: Kazoo/Kazoo Server
PostPosted: Mon Aug 04, 2014 19:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
peder69 wrote:
Oavsett om det blir i Kinsky eller i Kazoo så skulle önska en anpassning för att få in tex Spotify och Wimp direkt i mjukvaran på samma sätt som Sonos har gjort. Linn får säga vad de vill men airplay ersätter INTE den funktionaliteten...
Ja, hur går det på den fronten egentligen? Spotify har ju lanserat sitt Connect sen ett tag tillbaka, och många har hakat på (t.ex. Naim, för att nämna ett närliggande exempel. Där ska det komma i någon ny firmware-version). Tekniken går alltså ut på att spelaren kommunicerar direkt med Spotify, istället för att ta omvägen via en iPad/iPhone/dator etc.

Tycker Linn gjort det alltför lätt för sig med Songcast och Airplay. Även om det principiellt löser problemet känns det inte särskilt elegant. Nån som hört om nyheter på ingång?

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
 Post subject: Re: Kazoo/Kazoo Server
PostPosted: Fri Apr 01, 2016 17:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Brorsan är på G att köpa En DSM och överväger även Exaktbox för att kunna köra aktivt.
Hur funkar Kazoo tycker ni?

Kan man gömma ALLA apparater och styra volym men även ingång med appen?
Dvs kan man styra alla förstegsfunktioner (ingång mm) med appen?
Vad kan inte styras?

Att kunna göma alla burkar är ett stort plus för hans familj


Top
   
 Post subject: Re: Kazoo/Kazoo Server
PostPosted: Fri Apr 01, 2016 18:05 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Det fungerar fint för mig. Jag kör Kazoo på PC och Androidenheter. En användbar finess jag upskattar i DSM är att kunna stänga av funktionen för alla fysiska knappar på enheten. På så vis kan vi ha DSM synlig och halvt nåbar på en bänk, trots en ettåring hemma. Allt annat står i stängda skåp.


Top
   
 Post subject: Re: Kazoo/Kazoo Server
PostPosted: Fri Apr 01, 2016 19:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tack!
Skulle du kunna leva med enbart appen? = gömma DSM


Top
   
 Post subject: Re: Kazoo/Kazoo Server
PostPosted: Fri Apr 01, 2016 19:54 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Så småningom kanske det blir nödvändigt att gömma undan även DSM. Det skulle gå att leva med enbart app, även om det är lite besvärligare att väcka mobilen, starta app, vänta någon sekund på kontakt, klicka upp ljudnivåreglage osv... än att bara greppa någon av de två fjärrkontroller vi har liggande hemma. Än mycket besvärligare skulle det vara för min hustru som inte gillar app-prylar. Om vi gömmer DSM så kommer jag kolla på lösningar för att leda in IR-signaler i skåpet. Jag tror det finns användbara prylar på Kjell.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited