selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 06:06

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Aug 04, 2014 10:04 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 08:31
Posts: 54
Location: Alingsås
Hej,

Är villrådig angående väg att gå med min Unidisk SC som vägrar läsa skivor. Det är en HDMI version från 2007 utan dynamik. Är det någon som vet vad en reparation kostar?

Har ingen blu-ray spelare så det känns lite sisådär att lägga en massa pengar på Unidisken och sedan ändå inte kunna spela blu-ray. Isf kanske man skulle kunna hitta en likvärdig blu-rayspelare som tar alla format och använda Unidisken som försteg. Samtidigt gillar jag inte att ha "trasig" elektronik i hyllan.

Ytterligare komplikationer är att jag fortfarande kör 3.0 i mitt biorum då jag inte kommit till skott att skaffa förstärkeri till bakkanalerna. Jag kör idag med Unidisk SC/C6100/Aktiva Espek samt ett LK140 till min Majik Centerkanal. Jag skulle ju t.ex. kunna sälja mitt LK140 till förmån för en beg Movie Di och då återigen kunna spela DVD samt dessutom få tillräckligt med kanaler för att iaf köra 5.0. Detta till en minimal kostnad. Till saken hör väl också att jag för tillfället inte är riktigt likvid att göra några större uppgraderingar.

Samtidigt lockar ju en DS-spelare....

Kollade lite på Oppo blu-ray (BDP-105 á 13000:-). De verkar ju vara lite som min Unidisk SC med både disc drive samt inbyggt försteg men dessutom blu-ray och streaming.

Puh...ge mig lite råd :)

Tack på förhand!

/Clas


Top
   
PostPosted: Mon Aug 04, 2014 11:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Har själv en SC (med dynamik) som jag bytt laser på hos Linn. Fick skicka maskinen till Skottland och det kostade ca 5k men då uppgraderade de några andra komponenter till senaste spec också. Efter laserbytet har det blivit ganska lite CD och DVD spelat till fördel för streamad media så i mitt fall var det ganska dyrt per spelad timme så att säga. Om de bytta komponenterna gjorde någon märkbar skillnad är svårt att säga. Du bör såklart kunna få en riktig prisuppgift från din handlare, bara maila och skicka med serienumret.

Vill du köra på lite budget just nu så kan du testa att använda t.ex en Apple TV eller en TV-spelskonsol som källa (CD och DVD) och använda SC:n som försteg. Steget i kronor mellan att byta laser på SC och att köpa t.ex. en begagnad Akurate CD, Undisk 2:1 eller 1:1 är ju inte heller så stort om du vill ha mest prestanda från silverskivor.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 04, 2014 14:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 08:31
Posts: 54
Location: Alingsås
Ok. Har gått lite i funderingar om Dynamikuppgradering också men med en sådan så går det loss på >10K. Det känns lite jobbigt :)

Japp, får kolla med någon handlare.

Tack för svaret!

/Clas


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited