selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 21:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: uppgradering!
PostPosted: Wed Nov 19, 2003 11:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
Hej allihopa

Har planer på att uppgradera ett snäpp, men jag är kluven om vad jag ska satsa på....

Har i nuläget :

Linn Classik
Linn AV5140 med ny diskant
Linn K600

funderar på att köpa ett slutsteg , men vilket? :roll:

har sneglat på LK140 men jag undrar om inte ett LK100 är ett bra köp de med..

kom med förslag

/Classik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 19, 2003 12:56 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Först och främst Välkommen till forumet, hoppas att du ska trivas!!

Sedan till din fråga. Det finns nog delade meningar och svaret är nog inte självklart.
Kolla in den här tråden ang. LK-140: http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=86
Läs den så kanske du blir lite klokare i alla fall :)

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 19, 2003 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag har själv aldrig jämfört stegen utan bara hört dem i olika anläggningar så jag kan inte uttala mig om skillnaderna mellan dessa. Kanske att det finns möjlighet att låna hem både ett LK100 och ett LK140 och testa själv. Jag tror personligen inte att LK100 har en chans mot LK140 men smaken är olika och det är även olika hur man upplever saker. Om du upplever LK140 som bättre så kan du, om du lånar hem stegen, också avgöra om det är värt merkostnaden.

Sedan blir det väldigt intressant att läsa här på forumet vad du kommer fram till! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 19, 2003 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
De gånger jag hört de stegen har jag föredragit LK140 före LK100 men sedan är det ju frågan om det är värt prisskillnaden.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 19, 2003 16:43 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Hej Classik! Du köpte möjligen inte prylarna för ett år sedan ungefär? Vill minnas att jag såg en annons om classik/5140 uppe i Norrbotten någonstans då...var riktigt intresserad men tyvärr fanns inte pengarna tillgängliga då. Är riktigt nyfiken på hur dina högtalare låter, hur är de jämfört med ninka och espek??

Kan man driva 5140 aktivt med två slutsteg eller måste man ha ett? Är en fråga, en annan om du tror att du ska uppgradera vidare en hel del. Lk140 är kanske bättre på långsikt, men å andra sidan så får du 2*lk100 för nästan samma pris som ett lk140 och aktivt med lk100 tror jag spöar ett lk140 ganska rejält. Äger själv ett lk140, köpte det mest för att det är det slutsteg som säljs fortfarande och att det därmed borde vara ett mer långsiktigt köp.

Vi har nyss pratat om en forumsträff någon gång, borde gå att få ihop både lk140 och lk100 att jämföra lite med oavsett om det läggs i Luleå-regionen eller Umeå. Intresserad av en sådan träff? Dock är det inte säkert att det blir av före jul så är du otålig så hjälper nog inte det, då får du gå till någon butik och jämföra.

// Daniel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 19, 2003 16:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
Jag köpte mina 5140 på ToT för ett år sen och Classik:en på blocket......

aktivt med 2 slutsteg? har som för mig att man måste ha tre eftersom min classik inte rymmer ett aktivt kort....men om det blir av så ligger inte en genki eller nåt annat så långt borta....

funderade på ett LK100 eftersom 5140 är en äldre högtalare....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 19, 2003 17:06 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Det stämmer nog att man måste ha tre slutsteg, på Espek måste man det och 5140 är väl föregångaren. Ninka däremot kan man visst köra med antingen 2 eller 3 slutsteg...

Kanske finns andra på forumet här som jämfört direkt, har varit en hel del diskuterande om slutstegens skillnader här, som jag förstått det så var lk100 mer "svängigt" medan lk140 var bättre på hifiparametrarna men någon tyckte det var tråkigt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 19, 2003 17:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
jo men i dom nyare classik:arna kan man (har jag hört) sätta in ett aktivt kort.....dock ej i min från -00 som dessutom är utan radio.

har lagt in en adress till bilder på mina grejor för dom som har intresse... :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 19, 2003 17:43 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Hej Classik!

Du är även välkommen att lägga upp en liten presentation i vår avdelning "Medlemspresentation" om känner för det. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 19, 2003 17:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Sony, det stämmer att man måste ha tre steg för att driva 5140 aktivt. Sedan jag köpte aktiva kort till mina gamla Keilidh så kan jag meddela att jag aldrig skulle vilja gå passivt igen. Så när jag bytte till 5140 var det en självklarhet att gå aktivt så jag köpte både aktiva mono och stereokort, om man nu skulle vilja byta till 5125 eller 2250 senare. Det är en så otroligt snuskig skillnad mellan aktiva och passiva högtalare att det är värt varenda krona! Till Ninka behöver du bara två då man kan använda det aktiva bas/mellansteget till bägge mellan/basregistrena.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 19, 2003 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Classik wrote:
har lagt in en adress till bilder på mina grejor för dom som har intresse... :)
Lägg gärna in bilderna under medlemspresentation. Det är lite dålig fart där för närvarande tycker jag och jag tycker det är väldigt kul att se bilder på folks system. :)


Top
   
 Post subject: Re: uppgradering!
PostPosted: Thu Nov 20, 2003 00:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Classik wrote:
Hej allihopa

Har planer på att uppgradera ett snäpp, men jag är kluven om vad jag ska satsa på....

Har i nuläget :

Linn Classik
Linn AV5140 med ny diskant
Linn K600

funderar på att köpa ett slutsteg , men vilket? :roll:

har sneglat på LK140 men jag undrar om inte ett LK100 är ett bra köp de med..

kom med förslag

/Classik
tja ba classic!

kul att du hittade hit!
du har ju glömt LK85!som du vet så har jag inte jämfört den mot varken LK100 eller 140 (Classic är en bekant till mig,om det nu är den jag tror det är)men det är många som tycker att LK85´an är minst lika bra som LK100.dessutom så har den ju garanterat bfa-kontakter,då slipper du ju löda om dina k600-snören!
låt försäljarna på T o T få jobba lite och få dig en jämförelse där.oftast så brukar det dyraste alternativet vara det som faller en i smaken,misstänker att det är så i detta fallet oxå!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 07, 2003 13:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
Ja de är ju inte så *Linn-tätt* i Piteå.... :lol:

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject: Linn slutsteg
PostPosted: Fri Jan 30, 2004 20:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Hej

Lk 140 är ett betydligt bättre slutsteg än ett Lk 100. Så mitt råd är att slå dig på ett sånt, om du inte vill lägga några tusenlappar till på ett klout(ca 9000-13000 kr begagnat). :lol:

Att köra ett Lk100 på 5140 är väl ingen superstor uppgradering men
Att köra dom aktivt med tre Lk100 vore i och för sig en hyfsad ide. Så valet är upp till dig. :?: :?:

jonas


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 31, 2004 03:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
Jo, men det ska ju "svänga" då man uppgraderar, de ska ju inte gå tvärsemot att det bara LÅTER bättre.....om ni linnare förstår vad jag menar......musikalisk-uppdatering vs kraft-uppdatering......

jag tycker det musikaliska finns där redan , men det är lite kraft som saknas, närvaron i musiken och klarare diskant när det blir mycket sofistikerad musik, enligt mig dock, ta mig inte på orden=P

Lyssnar mycket på Peter Gabriel, speciell musik men BRA som faan.

Om jag får som jag vill så blir det en Klout.....går det illa så blir det en ny LK140.........inte illa det heller men det smäller inte lika högt!

mvh Mange

_________________
man får det man betalar för


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited