selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 11:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun May 25, 2014 17:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Nov 23, 2007 00:44
Posts: 73
Hej,
Det är säkert skrivits spaltmeter om detta men jag har ändå en fundering som jag tänkte höra om det är ngn som har erfarenhet/kunskap kring det här med strömkabel till Linn.

När det gäller olika tweeks så är ju uppgradering till dyrare strömkablar vanligt och en megaindustri med strömkablar från ngr tusen till tiotusentals Kr per strömkabel. Att det kan ge en förändrad ljudbild inser även jag, men blir det ett lyft för ljudet.en bättre ljudbild med en dyr "HiFi strömkabel"?

Är det ngn som har provat andra strömkablar än Linns egna och som ni tycker medfört en ljudförbättring, eller är Linns egen strömkabel överägsen alla andra?


Top
   
PostPosted: Mon May 26, 2014 16:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej ettan 47, ja här har du en fråga som kan ge upphov till väldigt upprörda känslor & diskussioner :mrgreen:

Jag har långt ifrån provat alla nätsladdar, bara ca 10 st i prislägen upp till ynka 5 tusen....

Så min erfarenhet är därför rätt så begränsad.

1. Var rädd om dina LINN nätsladdar för de är riktigt bra, även till apparater av andra märken än LINN (typ Marantz, OPPO)
2. De flesta andra sladdar som jag provat sabbar återgivningen helt förbluffande mycket, kan sabba all musikåtergivning :evil:
3. Jag har köpt begagnade Jorma Cable 2.5 för en billig peng och den funkar mycket bra till Klout och till AKCD. Klart bättre än någon av de 4 olika LINN original nätsladdar som jag jämfört dem med.
4. Om du kör aktivt, försök se till att alla slutsteg har samma typ av nätsladd.

Lycka till, men var beredd på att det inte kommer, att vara lätt att hitta bra nätsladdar.

Vad du än gör, så kapa inte eller byt kontakter på LINNs sladdar.... :roll:

Mvh MRTweak


Top
   
PostPosted: Mon May 26, 2014 22:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
MRTweak wrote:
3. Jag har köpt begagnade Jorma Cable 2.5 för en billig peng och den funkar mycket bra till Klout och till AKCD. Klart bättre än någon av de 4 olika LINN original nätsladdar som jag jämfört dem med.
Vilken av dessa var det och vad är lispris på dom?
http://www.jormadesign.com/products/primepower.htm


Top
   
PostPosted: Tue May 27, 2014 16:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Den Jorma kabelsort, som jag har fick tag på nu i vintras, är en äldre modell, som ser precis/exakt likadan ut som "Power", men den kostade bara ca 1300 kronor för tio-femton-tjugo år sedan :) Tiden går fort ibland :wink:

Ca 2-2,5 m lång

http://www.jormadesign.com/products/power.htm

Den nya tror jag är i ca 5-6 tusen kronors klassen, vilket inte är gratis och hur den låter vet jag inte, så det får ni/du testa själva.

Jorma är ju Göteborgare, så jag tror Hembiobutiken säljer dessa nätkablar.

Om den låter lika bra som den gamla, då är det ändå IMO en rätt billig/prisvärd förbättring för pengen :mrgreen:

Mvh MRTweak


Top
   
PostPosted: Tue May 27, 2014 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Är det någon som testat naims hydra?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue May 27, 2014 19:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
För lite drygt femton år sedan testade jag en strömsladd, som jag inte längre minns modellnamn på, från Jorma. Då hade jag Mimik, Kolektor, LK140 och Tukan. Den Jormakabeln var allt annat än bra. Det blev minst sämst att ha den på slutsteget, värre på försteget och sämst på källan. En intressant sak var att den presterade något bättre om jag kopplade in den felfasad. Minns att det fanns en röd rund markering, tror det var ett klistermärke, som visade var fasen skulle vara.

Med dessa gamla erfarenheter av esoterisk strömsladd i kombination med den ypperliga prestandan som erhålls med Linns och Lejonklous strömsladdar är jag fortfarande lite skeptisk till Jormas och andra märkvärdiga strömsladdar.


Top
   
PostPosted: Tue May 27, 2014 19:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jan 25, 2008 23:28
Posts: 249
Roland wrote:
För lite drygt femton år sedan testade jag en strömsladd, som jag inte längre minns modellnamn på, från Jorma. Då hade jag Mimik, Kolektor, LK140 och Tukan. Den Jormakabeln var allt annat än bra. Det blev minst sämst att ha den på slutsteget, värre på försteget och sämst på källan. En intressant sak var att den presterade något bättre om jag kopplade in den felfasad. Minns att det fanns en röd rund markering, tror det var ett klistermärke, som visade var fasen skulle vara.

Med dessa gamla erfarenheter av esoterisk strömsladd i kombination med den ypperliga prestandan som erhålls med Linns och Lejonklous strömsladdar är jag fortfarande lite skeptisk till Jormas och andra märkvärdiga strömsladdar.
Nån som hittat nån bra strömlist har testat lite olika Biltema,Claes Ohlsson,Master Snail den som jag tycker låter bäst hittils är Master Snail.
mike


Top
   
PostPosted: Tue May 27, 2014 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Vad är Master Snail för något?

Har aldrig förr läst om Master Snail på något forum.


Top
   
PostPosted: Tue May 27, 2014 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Minge wrote:
Nån som hittat nån bra strömlist har testat lite olika Biltema,Claes Ohlsson,Master Snail
Master Snail, vad är det?
Har du en länk? Har sökt men får ingen träff...


Top
   
PostPosted: Tue May 27, 2014 21:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jan 25, 2008 23:28
Posts: 249
sportbilsentusiasten wrote:
Minge wrote:
Nån som hittat nån bra strömlist har testat lite olika Biltema,Claes Ohlsson,Master Snail
Master Snail, vad är det?
Har du en länk? Har sökt men får ingen träff...
Ljudmakaren säljer dessa strömlister.
Mike


Top
   
PostPosted: Wed May 28, 2014 01:06 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Nov 23, 2007 00:44
Posts: 73
Tack för era svar, det blir då att behålla Linn original nätkablarna.

Men det kan ju inte hjälpas att mam är lite tweak freak som gärna vill se om andra produkter kan lyfta ljudet.

När det gäller strömlisten Master Snail och Master Snake One så använde jag den tillsammans med min gamla Linn anläggning, Ikemi, kollektor och LK140 och tyckte att det var ett klart lyft för ljudet.

Det är som det tidigare sagt att ljudmakarn som tillverkar och säljer dem.
Master snake One http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=520&menu=1
Master Snail http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=521&menu=1

Jag har kvar både Master Snail One och 3 st Master Snake One om ngn är intresserad.


Top
   
PostPosted: Wed May 28, 2014 01:11 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Nov 23, 2007 00:44
Posts: 73
Är det ngn dom testat Naim egen strömkabel Naim Power Line?
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=2873&menu=1


Top
   
PostPosted: Wed May 28, 2014 17:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Ursäkta för detta kanske lite väl långa inlägg/svar på frågan om det finns någon bättre ”Nätkabel” än LINNs egen?

Jag har genom åren provat, att förstå vad som gör, att vissa kablar funkar och låter bättre än andra. Finns det några universiella regler som gör, att man lätt kan sålla agnarna från vetet?

Vad har jag kommit fram till för slutsats? Jo att alla kablar påverkas av en mängd parametrar och viktiga beståndsdelar (ledar- & isolationsmaterial, terminering, fysisk konstruktion etc.) men, att utifrån det göra någon form av utvärdering, känns för mig i det närmaste totalt meningslöst.

Det enda som funkar enligt min erfarenhet är, att prova dem i sin egen anläggning.

Nätkablar utgör inget undantag, men som tur är så är nätkablar, nästan en ickefråga för en sann Linnmissbrukare.
Den officiella policyn från LINN är, att de switchade nätdelarna gör, att specialnätkablar är ren humbug/snakeoil fråga och inte gör minsta lilla skillnad….”Not importent here”.

IMO så är den ståndpunkten, visserligen enkel, billig och bra att leva efter, men också gravt felaktig.

Linns originalnätkablar må se ut som vilken perculator/datasladd som helst, men de finns i ett flertal varianter, alla lika långa (ca 2,5 m) och som alla funkar bra, men lite olika låter de allt ändå!
Dessutom så har jag provat ett antal olika specialnätkablar och det är ju inte speciellt svårt att få stereon, att totalt tappa allt sväng, driv och musikalitet med att stoppa in en enda grov flashig skärmad kabel med svindyra rodium nätkontakter i var sin ände.

Så alla nätkablar låter olika, ofta ökar upplösningen och ljudet kan upplevas ljusare med mer energi i det övre registret, som dock lätt kan slå över och bli alldeles för ”ettrigt”, men dessutom blir musiken ofta lite rytmiskt förvirrad och spretar åt alla håll. Usch :x

Finns det då inga kablar som är bättre än LINNS original nätkablar? Jo det gör det men de är inte så lätta att hitta och för att röra till det ytterligare, så är det inte säkert att de funkar lika bra på alla olika LINN apparater.

Jag tror att det är ett rätt känsligt samspel mellan Nät-Sladd-Apparat, vars optimala balans lätt kan förloras, med ett ytterst illaljudande resultat. Exempel nedan;

Jag provade i höstas en Van den Hul hybridkabel, med riktigt bra resultat. Klar mersmak, härlig djup snärtig basbotten och förföriskt skimmer etc. Jätteskojig helt enkelt.

Så jag köpte den kabeln för att leka/testa lite mer.

Efter ett tag så såg jag att jordstift saknades på Furutech Schuko kontakten, hm konstigt???
LINN ska ju ha jordad nätkabel enligt fabrikens rekommendation.
Jag klagade på affären och fick en ny riktig Furutech kontakt som jag skruvade dit.
Total katastrof, allt som tidigare var bra med kabeln blev klart sämre och alla dåliga egenskaper förstärktes, så den blev totalt omöjlig, att ha kvar i anläggningen.

Av en ren slump fick jag sedan tag i tre st. bättre beg. Jorma 2.5 till ett bra paketpris, så jag slog till på en gång. Att jag vågade detta berodde på att min kamrat har använt precis denna typ av kabel, till sin Klout, i ca 20 år och det med mycket gott och musikaliskt resultat.

Jag satte in en av Jorma sladdarna i anläggningen i december (AKCD med Dynamik) och den sitter kvar där fortfarande. Jag har bara spelat skivor i drivor och upplevt en komplett ny skivsamling. Fantastisk stampa takten faktor och mycket bra upplösning utan att det skaver det minsta i öronen.

Jag tog med mig en av de andra sladdarna till min kamrat och han ville inte alls, att jag skulle ta med mig den tillbaka hem igen. För den funkade fantastiskt bra även på hans AKCD. Vi testade den även lite snabbt på hans Exotik, med bra resultat, men kanske inte riktigt samma WoW faktor, som på CD spelaren.

Konstigt nog så har jag inte alls provat att koppla in fler av kablarna i stereon, men jag har ingen experimentlusta ännu, utan jag vill bara spela musik hela tiden.
Av erfarenhet så vet jag, att den ”känslan” ofta brukar gå över, ungefär ca 14 dagar efter en ”uppgradering”, så det gäller att passa på, att bara njuta medan man är helnöjd, med musikaliteten i anläggningen.

För det är ju ett riktigt bra betyg, att jag inte tweakat nånting på snart ett halvår :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Så min starkaste rekommendation är;
• att alltid försöka låna hem/prova före inköp
• att köpa begagnade kablar, så billigt som möjligt, så du kan sälja vidare utan förlust, om du blir missnöjd. För det kommer du att bli i minst 9 fall av 10 :wink:

Ha det riktigt gött alla musiclovers!
MRTweak


Top
   
PostPosted: Sun Oct 05, 2014 16:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Vilken av Linns strömkablar tycker ni låter bäst ? Den senaste eller någon äldre variant ?


Top
   
PostPosted: Sun Oct 26, 2014 14:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Jonas och alla andra Musiclovers!

Vilken är den Bästa Linn nätkabeln?

Ja den frågan är inte så lätt att besvara för det "beror på" vad du skall använda den till.

För mig så är Ching Cheng bäst till äldre apparater (typ LK 100) och Baohing bäst till lite nyare typ IKEMI.

Många tycker att Longwell är bra, men som vanligt nu för tiden, så är det ingen ordning på tillverkningen, så de levereras i två varianter; med texten på sladden vänd antingen mot apparaten eller mot nätuttaget... :evil: :evil: :evil: :evil:

Vilken som är bäst av dem vet jag inte.

Jag har bara ett provexemplar och den har texten vänd mot vägguttaget och jag gillar den inte :cry:

Så ni får prova själva, med era apparater, men jag rekommenderar att ni håller er till en sort, om ni kör aktivt med flera slutsteg.

Mvh MRTweak


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited