selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Inkoppling biwire
PostPosted: Wed May 07, 2014 17:42 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Apr 11, 2014 09:04
Posts: 3
Hej!
Har precis skaffat några begagnade linn grejer, majik 109 och classic movie. Kablarna som kom med högtalarna k400 är för biwire, men jag undrar hur jag ska koppla in dem till förstärkaren?
Kan jag sätta dem i tex diskant på front speaker och basarna på center? Behöver jag ställa in nåt i menyn på utgångarna?
Eller måste de in i samma kontakthål typ både diskant och bas så att jag måste löda ihop kontakterna vid förstärkarsidan?

Sen undrar jag också vilka element man ska köra ihop på högtalaren, den har ju kontakter för triwire. Ska man dela på bas - mellan/diskant eller köra bas och mellan ihop och ta diskanten på egen wire?


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Top
   
 Post subject: Re: Inkoppling biwire
PostPosted: Thu May 08, 2014 06:43 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Apr 11, 2014 09:04
Posts: 3
Kollade vidare lite hemma, får sätta dem i front resp surround tror jag. Men jag kom inte så långt att jag fick det att funka, det var ingen signal ut från surround. Vet inte om det var inställning eller om det är signalen in som bara körs på front speaker för att det är musik och inte dvd jag spelar...
Nån som vet?


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Top
   
 Post subject: Re: Inkoppling biwire
PostPosted: Thu May 08, 2014 07:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Ang. inkopplingen av högtalarana så har du lite info här:
http://small.linncdn.com/product-catalo ... Manual.pdf

Dom rekommenderar bas för sig och diskant samt superdiskant ihopkopplade.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Inkoppling biwire
PostPosted: Thu May 08, 2014 07:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Som jag tolkar frågan är det du försöker åstadkomma passiv biamping, snarare än biwire. Kan göra det lättare att söka efter svar.

Du måste ju få Movie:n att skicka ut samma signal i front och surround, så någon sorts menyinställningar krävs garanterat. Vet tyvärr inte hur man gör, eller om det ens går. Har du manualen? Bör gå att hitta annars.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
 Post subject: Re: Inkoppling biwire
PostPosted: Thu May 08, 2014 08:41 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Apr 11, 2014 09:04
Posts: 3
Ah det blir biampat..! Så funkar det inte att få samma signal till front och surround så får jag helt enkelt löda ihop kontakterna då. Konstigt att de inte var så förut, killen jag köpte av hade bara en förstärkare vad jag vet, av5125. Får fråga honom hur han gjorde.
Tack för svar!


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Top
   
 Post subject: Re: Inkoppling biwire
PostPosted: Thu May 08, 2014 09:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Hade den tidigare ägaren 5125 som slutsteg så kan han använt kablaget som biwire (d.v.s två högtalarkablar kopplade till samma slutstegkanal) då 5125 har dubbla utgångar/kontakter per slutstegskanal.
Om din Movie bara har ett par högtalarutgångar får du löda ihop kablarna i slutstegsänden för samma effekt (biwire).

Obs att biamp är en helt annan sak än biwire och där skall kablarna såklart inte lödas ihop. Kolla gärna med en handlare om det känns snurrigt eller posta bilder på dina slutstegs respektive högtalarkontakter här så blir det lättare att förstå och förklara.


Top
   
 Post subject: Re: Inkoppling biwire
PostPosted: Thu May 08, 2014 09:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
pejo wrote:
... eller posta bilder på dina slutstegs respektive högtalarkontakter här så blir det lättare att förstå och förklara.
At your service :-)

Image

Image

Manual för Classic Movie
http://data.manualslib.com/pdf/10/961/9 ... 6a1053fbf5

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Inkoppling biwire
PostPosted: Thu May 08, 2014 11:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Det finns delade meningar om biwire egentligen är att föredra, ljudmässigt bättre men musikaliskt sämre enl flera. Hänvisar till Lejonklous forum för att läsa mer om det. Själv kör jag nu med singelwire, delat K400, sen jag skaffade slutsteg med Speakon.
Där kan man också läsa att lödningen är viktig ung bra lödd elkabel är bättre än dåligt lödd K400. Jag tycker det känns som att man kompromissar på lödningen om man skall trycka in två ledare i en kontakt. Har du rätt kontakter i bägge ändar på dina K400 och den är bra lödd så tycker jag nog du skall köra med bara ena ledaren i varje kabel. BFA i Movien ser det ut som. FRONT LEFT och FRONT RIGHT är dom du skall ansluta till. Då kör man med det blecket som täcker alla tre ingångarna. Trycka in kabeln i mitten (dom märkt tweeter) torde vara det bästa men det är ju lätt att prova.


Top
   
 Post subject: Re: Inkoppling biwire
PostPosted: Thu May 08, 2014 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
stefan wrote:
Det finns delade meningar om biwire egentligen är att föredra, ljudmässigt bättre men musikaliskt sämre enl flera.
Biwire innebär i praktiken att man adderar x kabellängd till delningsfiltret. Dvs, beroende på olika kabellängder kommer man få olika resultat. Att som högtalarkonstruktör räkna med att vissa kommer biwira är ju som rysk roulette - man vet inte hur det slutar. Det mest logiska är (givetvis) att konstruera filtret för singel-wire och att terminalerna för resp element används för aktiv delning (alt för ett slutsteg per element).

Det hindrar ju inte att det i det individuella fallet blir bättre med bi-wiring och det som är bättre är bättre - eller hur? Blir det sämre är det ju bara att låta bli...

Men nu handlar det ju om att få cykelbudet att koppla rätt - några idéer?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Inkoppling biwire
PostPosted: Thu May 08, 2014 21:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Fint Bill!

Tror att stefans förslag är det bästa/enklaste lösningen - kör med ett kabelpar i K400:an till anslutningen i mitten på högtalaren eller testa med de andra också. Skulle du uppgradera med t.ex. ett 5125 senare kan du lätt använda det andra paret i K400:an och köra biwire då.


Top
   
 Post subject: Re: Inkoppling biwire
PostPosted: Thu May 08, 2014 22:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Vad jag kunde se vid en snabb koll i manualen verkar det inte gå att åstadkomma passiv biamp. Borde ju inte vara någon teknisk omöjlighet, men Linn har väl aldrig varit några starka förespråkare av passiv multiamping, så de kanske inte vill...

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
 Post subject: Re: Inkoppling biwire
PostPosted: Sat May 10, 2014 10:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jul 20, 2005 12:42
Posts: 222
Location: Göteborg
Alt1 - det enklaste:
Använd ett av ledarparen, anslut + till bass och - till super tweeter. Se till att alla register är byglade.
Alt2 - med något bättre prestanda ( förutsatt att lödningar och kontaktering är bra):
Löd ihop ledarna på kabeln i den ändan som skall anslutas till förstärkaren. Flytta byglarna på högtalarna ett steg så att basarna blir frånkopplade och tweeter och super tweeter är länkade.Kör ett ledarpar till basen, anslut andra ledarparets + till tweeter och - till super tweeter.


Top
   
 Post subject: Re: Inkoppling biwire
PostPosted: Sat May 10, 2014 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Att koppla till bas och supertweeter är Linns teoretiska alternativ som inte behöver vara bäst.
Jag tycker att det bästa alternativet är singlewire till diskanten. Musikaliskt bättre än biwire.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Inkoppling biwire
PostPosted: Tue May 13, 2014 15:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon May 12, 2008 18:17
Posts: 26
cykelbud wrote:
Ah det blir biampat..! Så funkar det inte att få samma signal till front och surround så får jag helt enkelt löda ihop kontakterna då. Konstigt att de inte var så förut, killen jag köpte av hade bara en förstärkare vad jag vet, av5125. Får fråga honom hur han gjorde.
Tack för svar!

Jag är killen du köpte av ;-)
Eftersom 5125an har fem monoslutsteg körde jag bi-amping, dvs anslöt respektive slutsteg till varsin kanal:
Slutsteg 1 -> Vänster bas
Slutsteg 2 -> Vänster diskant
Slutsteg 3 -> Höger bas
Slutsteg 4 -> Höger diskant
Slutsteg 5 -> <oanvänt>

Vad jag vet kan man inte styra om classic movie att skicka ut en stereosignal till surroundutgången. DVS du kan antingen köra den tveksamma metoden bi-wire alternativt senare köpa till ett slutsteg för riktigt bi-amping.
Någon som vill köpa 5125an, by the way!? Se min annons på forumet.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited