selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 06:16

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Thu May 22, 2014 11:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Det verkar alltså som att installationen är avgörande för att få ett Exakt system att låta riktigt bra. Kanske inte oväntat, det vore märkligt om rumskorrigeringen magiskt skulle skapa det bästa ljudet. En fördel med Exakt är att man kan korrigera efter det att högtalarna placerats i den optimala tunedem positionen.

Jag har aldrig riktigt gillat Linns högtalare med inbyggda slutsteg. 350A, 320A, Akubarik aktiv.. Om jag väljer att Exakt spåret så kommer det bli Tunebox och externa slutsteg.


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Fri May 23, 2014 08:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
HCL wrote:
Det klarnar en aning : ang. installation av Exakt-system
Vad klarnar?
Kravm wrote:
Det verkar alltså som att installationen är avgörande för att få ett Exakt system att låta riktigt bra. Kanske inte oväntat, det vore märkligt om rumskorrigeringen magiskt skulle skapa det bästa ljudet. En fördel med Exakt är att man kan korrigera efter det att högtalarna placerats i den optimala tunedem positionen.
Det var just det kravm skriver. Exakt är nytt för alla inblandade och det tar tid att lära sig sätta upp ett system när det erbjuder och kräver optimering på ett nytt sätt. Anders på Tonläget är inne på samma spår och att Ekakt skulle kunna installeras på nolltid och att rumskompensationsfunktionen skulle ge perfekt matchning till alla rum bara genom att ange rummens mått och vioala... Inte så troligt.

Återstår att höra hur bra det blir när handlarna väl börjar få kläm på hur man kramar ur max prestanda.


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Fri May 23, 2014 08:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Då måste vi ha handlare som orkar lägga tiden på detta, det finns några få i sverige som fortfarande brinner för Linn

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Fri May 23, 2014 22:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Gör det inte det? Som konsument har jag aldrig haft så bra support som jag haft från linnhandlare.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Sat May 24, 2014 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Nu är ju detta länge sedan, men för i tiden ingick alltid installation i hemmet, kunden skulle vara glad och nöjd med sitt inköp och skulle inte behöva oroa sig att han utrustning inte presterade på topp, har fått berättat att om kunden inte var nöjd trots att handlaren installerat produkten, så kontaktades annan Linnhandlare (Göran Rudling?) som också gjorde ett försöka att göra kunden nöjd, skulle nu kunden inte vara nöjd ändå så köpte Linn igen grejerna helt sonika för att man ville inte ha missnöjda kunder, om detta är en skröna vet jag inte, utan har bara fått det berättat av en old school Linnist

Idag är konceptet helt anorlunda handlarna har inget problem att sälja en sneaky ds till ett par K350A medans för i tiden fick man inte byta ut sina Kan föränn man ägde en LP 12

Överlag känns det som att det är mera "Money talks" och mindre brinnande intresse som styr, och som jag sa det finns fortfarande handlare som gör rätt för sig

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Sat May 24, 2014 08:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Katten, nu blir det OT. Men jag måste förmedla en annan bild.

Jag har ju handlat det mesta på beg marknaden men även handlad av Ljudkompaniet och Highfidelity men jag har verkligen en helt annan erfarenhet. Har ju även drällt för mycket hos handlarna och även hört hur andra kunder blir bemötta, det har varit allt annat än money talk och en ett oerhört tydligt budskap om att en korrekt inställd majikrigg kommer låta bättre än klimax dito.

Sen måste jag hålla med om att den förutbestämda tågordningen uppgradering inte förekommer på samma sätt. Men det har nog även mycket med hur produkterna ser ut idag.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Sat May 24, 2014 08:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Håller med pekka71! Bra presterande system kräver noggrann installation.

Däremot är nog inte Linn's policy helt annorlunda från tidigare. De kräver inte installation av de enklaste systemen (Sneaky och kanske även Kiko?), troligen för att det inte skulle löna sig för handlarna att sälja dessa om man också krävde hembesök. Det är synd dock, eftersom även dessa system håller en prestandanivå som kräver en noggrann installation för att de skall komma helt till sin rätt. Alla övriga system skall dock installeras, av handlaren, enligt de metoder som Linn undervisar handlarna. Det är vad jag hört här i Göteborg.

Att attityden från handlarna ändrats tror jag ligger i tiden. Det allmänna intresset för musikåtergivning är annorlunda idag, musikutbudet ser annorlunda ut och folks vanor ser annorlunda ut. Jag tror det påverka även handlarnas attityd och säkert även hur engagerade de är. Den hårdnande konkurrensen till följd av minskat allmänintresse för hifi gör givetvis också sitt till. Det är helt enkelt inte lika lätt att leva på att sälja hifi idag. Det lokala hifi-klimatet kan säkert också göra att spridningen mellan handlarna kan variera en hel del. Det har det i.o.f.s. alltid gjort, men kanske har spridningen ökat?


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Sun May 25, 2014 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Men vad är vitsen med att köpa separata enheter om man inte kan använda dem med andra enheter/fabrikat?
:shock:

Du tror inte att någon vill köpa Klimax Exakt DSM och Exakt Akubarik eller andra kombinationer?
Jag var på Exakt Akubarik presentationen hos min handlare i fredags och det lät mycket bra, redan utan rumskorrigering. Men, för att få ut maximal prestanda måste handlaren eller du själv absolut tuna systemet ytterligare genom att inte bara acceptera den givna korrigeringen, som Exakt-programmet föreslår.
Men korrigeringen är ändå rätt effektiv: vi testade att placera högtalarna tätt intill väggen och en halv meter utåt från den tune-demmade positionen. Utan korrigering lät det inget vidare, men efter korrigering kunde man kanske nå 90% av prestandan från den tune-demmade positionen.

Det som också var intressant, var att Linn-representanten hävdade att det egentligen var egalt om det var Klimax Exakt DSM eller Akurate Exakt DSM före högtalarna, eftersom det är högtalarna som avgör ljudet (DA-omvandlingen sker ju där). En tröst för oss utan obegränsad budget :-)

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Sun May 25, 2014 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Tendaberry wrote:
Det som också var intressant, var att Linn-representanten hävdade att det egentligen var egalt om det var Klimax Exakt DSM eller Akurate Exakt DSM före högtalarna, eftersom det är högtalarna som avgör ljudet (DA-omvandlingen sker ju där).
Det var Linn-representanten hävdade på HF (Sthlm) också. Begränsningen ligger i högtalaren, fysikens lagar gäller, med eller utan Exakt.

Med en digital inspelning (gäller väl 99 % av allt som produceras idag) så är inte källan längre "spelaren" för någon sådan finns ju inte längre i ett Exakt-system. Nu har jag aldrig gillat begreppet källan såsom gällande spelaren (oavsett om det är LP12 eller CD12 eller DS) utan snarare sett den sista mixen av ljudspåren som källan. Det är där man "anger tonen" dvs bestämmer hur det ska låta. Resterande delen av kedjan ska helt enkelt förstöra så lite som möjligt av den signalen. Så har det iofs alltid varit, men nu kan man ju hävda att en (oförstörd?) digital signal transporteras hela vägen till högtalaren, utan några AD/DA-omvandlingar däremellan. Personligen tror jag dock att även digitala signaler kan ta stryk under transporten, men på andra sätt än de analoga.

Men det är ju fantastiskt att även en LP12:a kan låta så mycket bättre genom Exakt-systemet eftersom det sker ganska många AD/DA-omvandlingar på vägen. Det visar kanske ändå att dessa omvandlingar inte behöver vara negativa.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Sun May 25, 2014 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Tendaberry wrote:
Det som också var intressant, var att Linn-representanten hävdade att det egentligen var egalt om det var Klimax Exakt DSM eller Akurate Exakt DSM före högtalarna, eftersom det är högtalarna som avgör ljudet (DA-omvandlingen sker ju där).
Det var Linn-representanten hävdade på HF (Sthlm) också. Begränsningen ligger i högtalaren, fysikens lagar gäller, med eller utan Exakt.

Med en digital inspelning (gäller väl 99 % av allt som produceras idag) så är inte källan längre "spelaren" för någon sådan finns ju inte längre i ett Exakt-system.
Detta är knappast någon av Linn officiell uppfattning. Om det var så skulle de inte ha den externa enheten till något annat än som en kopplingspunkt. Klockan som driver Exakt-systemet är helt avgörande för systemets prestanda och att då tro att det inte kan skilja mellan Akurat Exakt och Klimax Exakt vore troligen mer än en aning förhastat. Det är i varje fall inget jag skulle tro utan att ha hört det själv. Någon som hunnit jämföra? Det är givetvis inte omöjligt, men enligt min mening ytterst osannolikt.


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Mon May 26, 2014 10:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Tendaberry wrote:
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Men vad är vitsen med att köpa separata enheter om man inte kan använda dem med andra enheter/fabrikat?
:shock:

Du tror inte att någon vill köpa Klimax Exakt DSM och Exakt Akubarik eller andra kombinationer?
Jag var på Exakt Akubarik presentationen hos min handlare i fredags och det lät mycket bra, redan utan rumskorrigering. Men, för att få ut maximal prestanda måste handlaren eller du själv absolut tuna systemet ytterligare genom att inte bara acceptera den givna korrigeringen, som Exakt-programmet föreslår.
Men korrigeringen är ändå rätt effektiv: vi testade att placera högtalarna tätt intill väggen och en halv meter utåt från den tune-demmade positionen. Utan korrigering lät det inget vidare, men efter korrigering kunde man kanske nå 90% av prestandan från den tune-demmade positionen.

Det som också var intressant, var att Linn-representanten hävdade att det egentligen var egalt om det var Klimax Exakt DSM eller Akurate Exakt DSM före högtalarna, eftersom det är högtalarna som avgör ljudet (DA-omvandlingen sker ju där). En tröst för oss utan obegränsad budget :-)
Det ska inte vara någon skillnad på elektroniken mellan KEDSM och AEDSM, förutom att AEDSM har en switch mellan digital och analog källa. Med andra ord om en LP12 är inkopplad så kommer KEDSM vara bättre. Sedan ska själva Klimaxlådan ge ett bättre ljud pga stabilitet, avskärmning osv.

Men som vanligt är det omöjligt att veta innan man provlyssnat och jämfört. Jag har hört KEDSM vi några tillfällen och varit imponerad, men när jag hörde AEDSM nu senast på Akubariks blev jag inte helt övertygad.


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Mon May 26, 2014 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Kravm wrote:
Jag har hört KEDSM vi några tillfällen och varit imponerad, men när jag hörde AEDSM nu senast på Akubariks blev jag inte helt övertygad.
För mig är det tvärtom. KEDSM (trist med bokstavskombinationer, men visst är det Klimax Exakt vi talar om?) är väldigt imponerande i många avseenden, men för mig spelar Akubariks bättre. Det tycker jag även gäller de "vanliga" Klimax- resp Akubarik-högtalarna.

Jag tyckte likadant senast jag hörde Komri. Oerhört imponerande men faktiskt för mycket "HiFi" för min smak. Supertydligt, superstort, superdynamiskt - men det kändes som att titta ner i halsen på en operasångare och se tonsillerna fladdra. Den musikaliska prestationen saknades. Och så är det lite med Exakt. Ljudet är absolut i toppklass, vilket är nytt (för mig) när det gäller Linn. Men spelar det bättre?

Alla som är ute och lyssnar på musik live vet vad jag menar. Nu kan jag ha råkat ut för taskiga installationer (= mindre än perfekta) men ibland har jag känslan av att även med TuneDem kan man hamna snett om man fokuserar för mycket på "fel" sak.

Jag har senaste tiden (året) sprungit runt på en hel del Linn-demonstrationer och ofta blivit imponerad av vad jag hört. Det låter ofta fantastisk bra och jag är bara en fet Lotto-vinst från att beställa. Men när jag vaknar upp nästa morgon är jag inte helt övertygad. Det känns liksom överdrivet.

I helgen hade grannarna en bit bort utomhusparty med jazz-orkester. Det hördes direkt att det inte handlade om högtalare i trädgården eller en kompetent anläggning som spelade inför öppna fönster. Skillnaden mot en anläggning är grym. Denna skillnad kan man beskriva på olika sätt - i tekniska termer eller musikaliska. Men uppdelningen fungerar bara när det gäller återgiven musik, IRL är det svårt att säga "spelar bättre" :-) Men denna "homogenitet" som jag upplever med live-musik, den är svårslagbar. Skillnaden mellan live och återgivet, det är lika svårt att beskriva med TuneDem-termer som med tekniska diton. Men som någon sa, om man kunde beskriva musik med ord, då behöver vi ingen musik!

För att återgå till Exakt Akubarik, det börjar bli bra. Det är väldigt långt från IRL men det är minst lika nära som Klimax Exakt (jag pratar nu om kompletta system, kanske elektroniken från Klimax Exakt skulle bli ännu bättre tillsammans med Akubarik-högtalarna?).

Oavsett vilket, Linns nya satsning är oerhört intressant och det ska bli spännande att se vart det leder!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Mon May 26, 2014 15:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Bill50x wrote:
Kravm wrote:
Jag har hört KEDSM vi några tillfällen och varit imponerad, men när jag hörde AEDSM nu senast på Akubariks blev jag inte helt övertygad.
För mig är det tvärtom. KEDSM (trist med bokstavskombinationer, men visst är det Klimax Exakt vi talar om?) är väldigt imponerande i många avseenden, men för mig spelar Akubariks bättre. Det tycker jag även gäller de "vanliga" Klimax- resp Akubarik-högtalarna.

Jag tyckte likadant senast jag hörde Komri. Oerhört imponerande men faktiskt för mycket "HiFi" för min smak. Supertydligt, superstort, superdynamiskt - men det kändes som att titta ner i halsen på en operasångare och se tonsillerna fladdra. Den musikaliska prestationen saknades. Och så är det lite med Exakt. Ljudet är absolut i toppklass, vilket är nytt (för mig) när det gäller Linn. Men spelar det bättre?

Alla som är ute och lyssnar på musik live vet vad jag menar. Nu kan jag ha råkat ut för taskiga installationer (= mindre än perfekta) men ibland har jag känslan av att även med TuneDem kan man hamna snett om man fokuserar för mycket på "fel" sak.

Jag har senaste tiden (året) sprungit runt på en hel del Linn-demonstrationer och ofta blivit imponerad av vad jag hört. Det låter ofta fantastisk bra och jag är bara en fet Lotto-vinst från att beställa. Men när jag vaknar upp nästa morgon är jag inte helt övertygad. Det känns liksom överdrivet.

I helgen hade grannarna en bit bort utomhusparty med jazz-orkester. Det hördes direkt att det inte handlade om högtalare i trädgården eller en kompetent anläggning som spelade inför öppna fönster. Skillnaden mot en anläggning är grym. Denna skillnad kan man beskriva på olika sätt - i tekniska termer eller musikaliska. Men uppdelningen fungerar bara när det gäller återgiven musik, IRL är det svårt att säga "spelar bättre" :-) Men denna "homogenitet" som jag upplever med live-musik, den är svårslagbar. Skillnaden mellan live och återgivet, det är lika svårt att beskriva med TuneDem-termer som med tekniska diton. Men som någon sa, om man kunde beskriva musik med ord, då behöver vi ingen musik!

För att återgå till Exakt Akubarik, det börjar bli bra. Det är väldigt långt från IRL men det är minst lika nära som Klimax Exakt (jag pratar nu om kompletta system, kanske elektroniken från Klimax Exakt skulle bli ännu bättre tillsammans med Akubarik-högtalarna?).

Oavsett vilket, Linns nya satsning är oerhört intressant och det ska bli spännande att se vart det leder!

/ B
Nej, med KEDSM menar jag Klimax Exakt DSM. Jämfört med AEDSM, alltså Akurate Exakt DSM. Vad gäller högtalare så tycker jag passiva Akubarik är lika bra som passiva 350s. Fantastiska högtalare, men det är en smaksak vilken typ av basåtergivning man föredrar.


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Mon May 26, 2014 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Kravm wrote:
Bill50x wrote:
Kravm wrote:
Jag har hört KEDSM vi några tillfällen och varit imponerad, men när jag hörde AEDSM nu senast på Akubariks blev jag inte helt övertygad.
För mig är det tvärtom. KEDSM (trist med bokstavskombinationer, men visst är det Klimax Exakt vi talar om?)
Nej, med KEDSM menar jag Klimax Exakt DSM.
Vad är det för skillnad mellan Klimax Exakt och Klimax Exakt DSM?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Mon May 26, 2014 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Den störst fördel (förutom bättre) med tuneboxar att man kan börja med en annan högtalare en akubarik eller 350
l
Men kan antagligen skaffa en Akurat Exakt DSM +1tunbox till Majik 109(kan inte vara svårt at få dem stötta). Sen skaffa en tunbox til och fler slutsteg och gå til tex 242.

Senare byta Akurat Exakt Dsm til KlimaxDSM och senare uppgradera, til Akubarik/350/Komri etc.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited