selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Thu May 08, 2014 17:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej pekka 71.

Jag tillhör ju de som tycker att sätta en 12:a, på en bra vägghylla, är den totalt överlägset bästa placeringen :mrgreen:

Mitt inköp av Trampolin 1, var ju en total katastrof, så nu använder jag Solid 2:an utav Aluminium, med helt egna fötter ned till min egen konstruerade vägghylla, som funkar närmast "haksläppande bra" för den som inte är riktigt beredd och själv så har jag ett rejält flin och skaplig träningsvärk i högerbenet, efter tur ner i källaren :wink:

På den tiden då Audiotech hyllan var i ropet, så moddade och testade vi dessa, med lite olika hyllplan, som den lokala bygghandlaren sågade till, utav överblivna MDF stuvbitar. (10, 15, 20, 25, 30 mm tjocka och även flera på varandra, 2x30mm)

Det var med original solid baseboard och med gummikonerna i hörnen, den generella åsikten var att det blev klart mer drag under galoscherna.

Inte "light and rigid" direkt, men det är ju ingen dyrt test att prova och går ju dessutom lätt, att återställa, om det inte smakar bra :roll:

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Thu May 08, 2014 19:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 22, 2010 17:40
Posts: 114
Location: Östersund
Vilken tjocklek på mdf lät bäst? Och lät det bäst med 2 på varandra?Tänkte fixa ett nytt hyllplan till min Apollo vägghylla.

_________________
Källa:KlimaxLp12. Klimax kontrol/1. M6100/D. M4100/D.
Aktiv Akurate 242 mk3.


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Fri May 09, 2014 16:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Mulle, vad som låter bäst det får du prova själv, för det beror på vilken sorts vägg och hylla du använder.

Mitt "rekord" då, var 10 st 25 mm tjocka 550x550 MDF-skivor, lagda löst på varandra ovanpå spikesförsedda rejält stadiga konsoler utav vinkeljärn, bultat direkt på betongvägg. (Tillåten last 250 kg /konsol, men man hade nog kunnat parkera en bil på högkant på de konsolerna :mrgreen: )

Fler skivor kunde tyvärr inte staplas & testas då eftersom Phonosladdlängden tog slut :x

12:an hade då cirkus/lingo/Ittok II/ k18 MkII

Eftersom en skiva lät bra och två bättre, så gjordes "experimentet" i ett försök, att utröna om det gick att få för många skivor på varandra så, att det började låta illa eller i a f sämre.

Tyvärr blev det bara bättre o bättre och maken till pålkransbas har jag sällan hört sen dess. :mrgreen:

WAF var ju inte på topp direkt, så jag nöjde mig då med 4x25=100 mm för husfridens skull :wink:

Nu idag har jag ju en helt egen "Mancave", så nu kör jag med 100+40mm + mina egna specialfötter under Solid 2.

Mvh MRTweak.


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Fri May 09, 2014 16:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Mr Tweak eller någon annan,

Går det att få en vägghylla att fungera på en normal gipsvägg? Skulle behöva få upp 12:an på väggen men har inga egna erfarenheter av gips.


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Fri May 09, 2014 19:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Roger wrote:
Mr Tweak eller någon annan,

Går det att få en vägghylla att fungera på en normal gipsvägg? Skulle behöva få upp 12:an på väggen men har inga egna erfarenheter av gips.
Jag har QS vägghylla på dubbel-gips satt med molly. Låter bra! Den måste dras åt ordentligt för att det skall bli bra, initialt fick jag efterdra då och då men efter en tid hade det satt sig.


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Fri May 09, 2014 20:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 22, 2010 17:40
Posts: 114
Location: Östersund
Roligt test , tack för tips! :D Ska iväg och handla mdf-skiva i helgen. Har Y-tong i väggarna, alltså typ blåbetongskivor eller vad det kallas. Har nyss inskaffat en bättre beg Apollo vägghylla, jag tycker det blev ett tydligt lyft! Det är en spikesförsedd hylla som jag justerat i våg, undrar om Trampolinfötterna ska vara inskruvade helt på 12an? Han jag köpte hyllan av har en likadan själv och han säger att en mdf-skiva på hans Apollo är bättre än originalets spånskiva.

_________________
Källa:KlimaxLp12. Klimax kontrol/1. M6100/D. M4100/D.
Aktiv Akurate 242 mk3.


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Sun Aug 21, 2016 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
tänkte vi kan fortsätta diskutionen här istället för i Hultin tråd :)

HCL wrote:


pekka71 wrote:

Jag skulle gärna se en harmonihylla som bara är optimerad för Lp 12'an

Alltså en hylla med botten plan samt ett topp plan i bra höjd för manövrering av Lp12

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Har du provat någon variant på Harmonihyllan?
Inte hemma, men vi har jämfört den mot andra hyllor och det är en mycket bra hylla, dock har jag aldrig varit med om att Lp12 blir bättre när man lastar ner hyllan med mera prylar, svårt att tänka mig att harmonihylla är ett undantag

Så därför skulle jag gärna se en hylla i rätt höjd för Lp12 som endast är optimerad för skivspelaren vikt

Vill bara vara tydlig med att jag tycker harmonihylla är en riktigt bra bänk under Lp12, kanske en av de bästa

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Sun Aug 21, 2016 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
... Jag har aldrig varit med om att Lp12 blir bättre när man lastar ner hyllan med mera prylar, svårt att tänka mig att harmonihylla är ett undantag

Så därför skulle jag gärna se en hylla i rätt höjd för Lp12 som endast är optimerad för skivspelaren vikt
Det går alltid att höra med Anders (konstruktören). Han har säkert provat fler resp. färre apaprater etc.


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Sun Aug 21, 2016 19:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Jag tycker att LP12:an låter bäst på golvstående hyllor med vanlig baseboard (solid ej aluminium varianten)

Bäst tycker jag Naim Fraim är.


Audiotech´s vägghylla låter bättre om man använder en tunn plywoodskiva istället för originalplattan.


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Sun Aug 21, 2016 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
linnkan wrote:
Jag tycker att LP12:an låter bäst på golvstående hyllor med vanlig baseboard (solid ej aluminium varianten)

Bäst tycker jag Naim Fraim är.

Audiotech´s vägghylla låter bättre om man använder en tunn plywoodskiva istället för originalplattan.
Har du testa Harmonihyllan?


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Sun Aug 21, 2016 22:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Har inte testat Harmonihyllan,men känner mig inte så sugen, då jag oftast tycker att den beskrivs som att

det låter harmoniskt,jag vill stampa takten :)


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Sun Aug 21, 2016 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Håller med,gillar också att stampa takten,fullt ös från första tonen på plattan!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Mon Aug 22, 2016 07:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
linnkan wrote:
Har inte testat Harmonihyllan,men känner mig inte så sugen, då jag oftast tycker att den beskrivs som att det låter harmoniskt,jag vill stampa takten :)
Där ser man hur viktigt ett namn kan vara. Nu skall man väl kanske inte överdriva effekten av underlaget, men vid de jämförelser jag varit med om så har just Naim Fraim givit en rörig och ljudmässigt spretig återgivning, medan Harmonihyllan ger ett klart bättre flyt (redan standardvarianten).


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Mon Aug 22, 2016 08:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Jag skall snart till Göteborg,så får väl ta en sväng till Anders på Tonläget,å se om jag kan få lyssna på Harmoni vs Fraim.


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Mon Aug 22, 2016 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Anders har tidigare hävdat (var flera år sedan jag snackade olika hyllor med honom) att olika hyllor Harmoni vs Fraim tex passar olika apparater.
Har själv inte testat men det vore väl inte så konstigt om Fraim lyfter fram det "naimiga" i NAIM dvs PRaT.
Tune demmare skulle troligen föredra Harmonihyllan före Fram, även om man äger Naim.

Det tråkiga svaret är...man ska nog testa själv.

Underlag till LP12 - glöm inte bort vägghyllor! De kan ge bra resultat. Och IKEA Lack är inte dumt heller.
Det är extra lurigt med LP12 då golv/väggar är olika i olika rum. Och olika bottenplattor (Trampolin o allt de heter) spelar även in.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited