selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Sun May 04, 2014 01:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Jag kör trampolin 2, men hyllan utvecklades säkert med solid, har för mig att jag läste om det också. Kan vara värt att testa även om jag själv (utan att ha testat) går på huvudfårans linje att trampolin 2 i stort sett alltid är bättre. Jag vet dock att Anders på Tonläget faktiskt håller på att testa trampolin vs solid på sina olika hyllplan och yttrat något i stil med att "solid har vissa kvaliteér och kanske skulle kunna vara bättre på det(x) eller det(x) underlaget, men jag är inte säker". Jag gjorde många grejer på samma gång när jag bytte från Harmonihyllan Tor till vägghyllan för 12an men jag har varit hel nöjd med vägghyllan och aldrig tänkt tanken att den skulle ha några uppenbara brister eller begränsa LP12an i någon större utsträckning, istället har väl snarare känslan varit att det måste vara en av de bättre underlagen man kan ha. Helt klart "good enough" :) Underlaget i våg, centrera mdf skivan på spikesen och tryck ner hyllplanet så spikesen precis penetrerar fanéren, centrera LP12an på mdf skivan och dra fast hyllan lagom hårt med originalbultarna genom provlyssning. Det sägs också att original hyllplanet är kritiskt för att få ett riktigt bra resultat, jag har hört om flera som tvingats använda eller bara provat med andra hyllplan och samtliga har varit eniga om att originalet är bäst.


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Sun May 04, 2014 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Efraim wrote:
Jag kör trampolin 2, men hyllan utvecklades säkert med solid, har för mig att jag läste om det också. Kan vara värt att testa även om jag själv (utan att ha testat) går på huvudfårans linje att trampolin 2 i stort sett alltid är bättre. Jag vet dock att Anders på Tonläget faktiskt håller på att testa trampolin vs solid på sina olika hyllplan och yttrat något i stil med att "solid har vissa kvaliteér och kanske skulle kunna vara bättre på det(x) eller det(x) underlaget, men jag är inte säker". Jag gjorde många grejer på samma gång när jag bytte från Harmonihyllan Tor till vägghyllan för 12an men jag har varit hel nöjd med vägghyllan och aldrig tänkt tanken att den skulle ha några uppenbara brister eller begränsa LP12an i någon större utsträckning, istället har väl snarare känslan varit att det måste vara en av de bättre underlagen man kan ha. Helt klart "good enough" :) Underlaget i våg, centrera mdf skivan på spikesen och tryck ner hyllplanet så spikesen precis penetrerar fanéren, centrera LP12an på mdf skivan och dra fast hyllan lagom hårt med originalbultarna genom provlyssning. Det sägs också att original hyllplanet är kritiskt för att få ett riktigt bra resultat, jag har hört om flera som tvingats använda eller bara provat med andra hyllplan och samtliga har varit eniga om att originalet är bäst.

Tack för att du tar dig tid att skriva, mycket tacksam

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Mon May 05, 2014 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Saluföra audiotech fortfarande? Jag lirar på en hylla som ska vara target men utan namn. Den som salufördes av de flesta handlare för ett gäng år sedan.

Jag är ju allt annat än nöjd sedan jag blev med keltik. Men kanske att jag kommer till rätta när jag lyckas lira i ett bättre rum.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Mon May 05, 2014 10:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Läste på linn-forumet (Linns eget) att Tiger Paw håller på att utveckla en ny väghylla . Cymbiosis är inblandad på något sätt. Det skall finnas likheter med Audiotech. Sök och läs.


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Mon May 05, 2014 16:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Jag kör också Audiotechhylla. Intressant det här med infästning! Det är knepigt med infästning i gipsvägg med Audiotechhyllan. CC måtet är smalare än mellan reglarna. Jag fäste en bit spånskiva mellan reglarna som jag i sin tur skruvade hyllan i. Filosofin är att infästningen skulle bli så stabil som möjligt. Det är möjligt att det finns mer att hämta ljudmässigt om man använder rätt skruvar, annan skiva m.m. Hur ser skruvarna ut i orginal? Är det de som visas på bilden med gänga bricka och mutter? http://img.edilportale.com/catalogs/pro ... 3550e8.pdf

Ljudmässigt tycker jag den låter riktigt bra med orginalhyllplan! (Jag tror faktiskt att orginalhyllan är en laminerad spånskiva och inte MDF.) Hur som helst låter det bättre än lackbord och man slipper hoppande nålar när man går på golvet. På Linns forum anser många att den blir ännu bättre om man placerar ett Naim frame hyllplan stående på cup/ball. Har någon provat? Tror även Tonäget har någon Mimer hylla man kan ställa ovanpå standardhyllan! Detta är något jag funderat på att skaffa.


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Mon May 05, 2014 18:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Freddy wrote:
Jag kör också Audiotechhylla. Intressant det här med infästning! Det är knepigt med infästning i gipsvägg med Audiotechhyllan. CC måtet är smalare än mellan reglarna. Jag fäste en bit spånskiva mellan reglarna som jag i sin tur skruvade hyllan i. Filosofin är att infästningen skulle bli så stabil som möjligt. Det är möjligt att det finns mer att hämta ljudmässigt om man använder rätt skruvar, annan skiva m.m. Hur ser skruvarna ut i orginal? Är det de som visas på bilden med gänga bricka och mutter? http://img.edilportale.com/catalogs/pro ... 3550e8.pdf

Ljudmässigt tycker jag den låter riktigt bra med orginalhyllplan! (Jag tror faktiskt att orginalhyllan är en laminerad spånskiva och inte MDF.) Hur som helst låter det bättre än lackbord och man slipper hoppande nålar när man går på golvet. På Linns forum anser många att den blir ännu bättre om man placerar ett Naim frame hyllplan stående på cup/ball. Har någon provat? Tror även Tonäget har någon Mimer hylla man kan ställa ovanpå standardhyllan! Detta är något jag funderat på att skaffa.
Har du testat lackbord med solid botten? Lackbordet låter inge bra med trampolin

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Mon May 05, 2014 19:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Har du testat lackbord med solid botten? Lackbordet låter inge bra med trampolin[/quote]

Jag har inte gjort en direkt jämförelse med solid botten eftersom det sitter en trampolin på spelaren. Vägghyllan låter bättre men jag tycker inte lackbordet gör bort sig.


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Mon May 05, 2014 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Freddy wrote:
Har du testat lackbord med solid botten? Lackbordet låter inge bra med trampolin
Jag har inte gjort en direkt jämförelse med solid botten eftersom det sitter en trampolin på spelaren. Vägghyllan låter bättre men jag tycker inte lackbordet gör bort sig.[/quote]

Med hyllan är min 12'a betydligt bättre med trampolin monterad än på lackbord, men med solid botten så är lackbordet bättre än audiotech hyllan

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Mon May 05, 2014 19:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
pekka71 wrote:
Freddy wrote:
Har du testat lackbord med solid botten? Lackbordet låter inge bra med trampolin
Jag har inte gjort en direkt jämförelse med solid botten eftersom det sitter en trampolin på spelaren. Vägghyllan låter bättre men jag tycker inte lackbordet gör bort sig.

Med hyllan är min 12'a betydligt bättre med trampolin monterad än på lackbord, men med solid botten så är lackbordet bättre än audiotech hyllan
Det är ju riktigt intressant! Vilken lät bäst totalt sätt?


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Mon May 05, 2014 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Totalt sett tror jag lackbord och solid är roligast, inte helt lätt att jämföra, på audiotechhyllan var det inge bra med solid, utan trampolinen var bättre där

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Mon May 05, 2014 23:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Freddy wrote:
Jag kör också Audiotechhylla. Intressant det här med infästning! Det är knepigt med infästning i gipsvägg med Audiotechhyllan. CC måtet är smalare än mellan reglarna. Jag fäste en bit spånskiva mellan reglarna som jag i sin tur skruvade hyllan i. Filosofin är att infästningen skulle bli så stabil som möjligt. Det är möjligt att det finns mer att hämta ljudmässigt om man använder rätt skruvar, annan skiva m.m. Hur ser skruvarna ut i orginal? Är det de som visas på bilden med gänga bricka och mutter? http://img.edilportale.com/catalogs/pro ... 3550e8.pdf

Ljudmässigt tycker jag den låter riktigt bra med orginalhyllplan! (Jag tror faktiskt att orginalhyllan är en laminerad spånskiva och inte MDF.) Hur som helst låter det bättre än lackbord och man slipper hoppande nålar när man går på golvet. På Linns forum anser många att den blir ännu bättre om man placerar ett Naim frame hyllplan stående på cup/ball. Har någon provat? Tror även Tonäget har någon Mimer hylla man kan ställa ovanpå standardhyllan! Detta är något jag funderat på att skaffa.

Precis, det ska vara den med gänga brickor och muttrar, en mutter och bricka mellan vägg och hylla och en bricka och mutter för att fästa.

Du har säkert rätt angående hyllplanet, det är ju väldigt lätt och MDF skulle nog väga lite mer. Jag tror även här att det helt enkelt ligger mycket arbete bakom valet av hyllplan. Vilket leder mig in på ämnet att eventuellt förbättra det, jag har själv diskuterat saken med Anders om en Mimer variant, men det landade i att vi både i stort sett inte trodde på den idén. Det blir för stor skillnad mot hyllans egna (noggrant avvägda) konstruktion, man kan ju bara tänka sig vad konstigt det skulle bli med en Mimer iso i harmonihylle strlk ovanpå den annars så nätta hyllan. Om man ska få det att funka får man förmodligen starta ett helt nytt projekt med nya dimensioner på mimer och mängder trial and error. Mina senaste erfarenheter med mimer uppgradering till harmonihyllan visar också på hur oerhört känsligt det är med Mimer, man kan mycket väl få mimer 3 att låta sämre än Tor beroende på hur man lyckas montera hyllan, och då pratar vi ändå nästintill optimala förutsättningar för dessa hyllplan i jämförelse att försöka integrera Mimer med Audiotech. En annan tanke var att prova ett tunnare hyllplan av Harmonihyllans utvalda gran som används till Mimer 3 och K, samt Tor silver. Men det är inget som man gör så enkelt eftersom hyllan beställs i batcher och att börja ändra mått och grejer blir tidskrävande, således dyrt. Kan man fixa bra hyllplan själv så borde man ju prova lite olika tycker jag, man kan ju börja med högkvalitets skivor av björk och gran som harmonihyllan använder. Men jag minns då också ThomasOKs tester med olika massivträskivor till sitt Archidee bord (förfinad Audiotech konstruktion med samma hyllplan) som inte alls blev bättre än orginalhyllplanet.

Det där med Naim Fraim glasskiva kanske inte är så dumt, det är stor skillnad mellan Fraim Lite (utan glasskiva) och den riktiga Fraimen (ja, bättre på riktigt). Jag har tänkt tanken men jag stannade redan vid det praktiska faktumet att den glasskivan trots allt ganska lätt rör sig eftersom den står på stålkulor.


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Tue May 06, 2014 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ska försöka ge mig in på skillanden på lack jämfört med Audiotech

Med Lackbord och solid så flyttasr man ner tonen så att man får grymt mycket stampa takten, svårt att sitta still, med audiotechen hamnar tonen högre upp i registret, tolvan blir kanske tydligare och mera korrekt men mycket av drivet försvinner och överlag blir den tråkigare med trampolin på audiotech kommer en del av drivet tillbaka och är väldigt bra.

Men om jag ska försöka sätta lite siffror så känns det som att trampolin/audiotech tar 5-10% av drivet från 12'an fortfarande väldigt bra, men som sagt solid/lackbord så är det sånt driv att det känns som att konerna ska lämna högtalaren, medan audiotechen blir mera kontrollerad

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Wed May 07, 2014 22:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Tack för rapporten, det verkar som jag kan skippa testerna med Solid vs Trampolin med min hylla då, det hade vart jobbigt, särkskilt eftersom jag faktiskt hade en ny solid som jag aldrig använde utan sålde för ett tag sen.


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Wed May 07, 2014 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Det som ska tillläggas är att jag inte har orginal skruvar i audiotech hyllan, utan har använt m5 gängstång in i mollyplugg i dubbla lager gips och en spånskiva
Dock är det väldigt lik orginalutförandet, men med m5 istället för m4 som orginal är

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Thu May 08, 2014 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
LP12:an verkar låta bäst på ett stående underlag. Ska man/måste man ha en vägghängd konstruktion borde man ju därför efterlikna ett stående underlag. Hur man gör detta är utanför min kunskap, men bara som en tankeväckare...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited