selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Underlag till Lp 12
PostPosted: Mon Apr 28, 2014 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Vad funkar? Och vad funkar inte? Av erfarenhet så har vi kommit fram till att trampolinen gör 12'an.mera allsidig på underlag medans solid botten på ett lackbord ger ett sånt driv och ös som är svårt att vara utan när man upplevt det, själv har jag en audiotech vägghylla dock föredrar jag lackbordet i avsende driv och fart

Snälla kom gärna med konstruktiva förslag och upplevelser, hoppas att detta inte blir en pajkastningstråd

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Tue Apr 29, 2014 07:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Harmonihyllan tycker jag är bästa hyllan, alla kategorier. Aluminiumvarianterna ger båse snyggt ljud och bra drag. De enklare låter inte lika fräckt, men bibehåller även de ett musikaliskt flyt i musiken, som de felsta andra möbler suddar bort på något sätt.


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Tue Apr 29, 2014 08:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Kör du trampolin eller solid?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Tue Apr 29, 2014 08:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Antar att det är trampolin med tanke på din fina 12, men vissa föredrar ju solid. Jag pratade nyligen men en välrenommerad säljare om vad jag skulle göra. Jag har haft problem med min 12 sedan jag blev med keltik då 12an står för nära högtalarna och spelar sämre på högre volym.

Svaret jag fick var att skaffa en stenplatta !? Den nya trampolinen ska tydligen vara så bra så att man kan ha hur stumma underlag som helst. Jag är sugen på att prova men det blir ju lite meck.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Tue Apr 29, 2014 08:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Jag tyckte att Audiotech-hyllan fungerade utmärkt när jag hade betongväggar. Då hade jag dessutom originalinfästningen.
Nu har jag tolvan på Mimer och det är bättre än Audiotech på gipsvägg.
Det är bara att göra som vanligt; ta omaket och prova sig fram.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Tue Apr 29, 2014 09:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Det som är lite jobbigt är att den solida bottenplattan funkar kanon på lackbord, sätter man ditt trapolin så dör den på lackbordet, och på audiotechhyllan är det ombytta roller

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Tue Apr 29, 2014 11:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Det krånglar till det med många parametrar.
Jag kan inte välja eftersom jag har Urika.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Tue Apr 29, 2014 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lupus wrote:
Svaret jag fick var att skaffa en stenplatta !? Den nya trampolinen ska tydligen vara så bra så att man kan ha hur stumma underlag som helst.
Jag har inte provat men är ändå tveksam. Ju tyngre underlag, ju mer energi kan det lagra och ju lägre resonansfrekvens. Nu vet jag inte vid vilken frekvens som LP12:an får problem men om man drar det till sin spets: några få Hertz får ju hela spelaren (innerchassit alltså) att gunga friskt. Någonstans mot högre frekvenser slutar detta rent mekaniska gungande men ljudpåverkan kan ju fortsätta långt högre upp. I det fallet var/är ju ett ursågat Lack-bord idealiskt, stumt och liten massa.

Vad jag däremot har provat är ett stumt hårt underlag i storformat, nämligen ett betonggolv. Det har jag skrivit om tidigare så jag ska inte tråka ut er med detta. Men det fungerade inte. Och det tolkar jag som att man även måste räkna med potentiellt energiinnehåll när man funderar på underlag.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Tue Apr 29, 2014 11:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Det krånglar till det med många parametrar.
Jag kan inte välja eftersom jag har Urika.
Jo, du kan byta fötter på basplattan/spelaren. Om jag minns rätt så hölls den gamla bottenplattan fast med fyra gummifötter som skruvades direkt i ramen. Plus möjligen några extra skruvar utmed långsidorna och vid kabelgenomföringen.

Men det är ju lite pillrigt förstås och håller man på och lyfter spelaren och jobbar med den så kan det ju faktiskt behövas en optimering av fjädringen igen. Men det vore intressant att höra hur en modern spelare fungerar på ett Lack-bord. På den tiden jag hade möjlighet att ha ett separat bord för LP12:an så var det faktiskt det bästa.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Tue Apr 29, 2014 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
detta klipp är med lackbord och min 12´a kairn/klout/m109
http://www.youtube.com/watch?v=H0CbpG_XDW4

konstig detta med att man hör när drivet är där även på ett youtubeklipp trots att det ljudmässigt är kasst

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Sat May 03, 2014 00:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Jag kör Audiotech vägghylla på betongvägg. Jag har förstått att man ska ha de rätta skruvarna för att fästa hyllan i väggen, annars kompromissar man ganska mycket med prestandan. Med dessa kan man även dra fast hyllan lagom hårt (runt 0,9nm hos mig) så den låter så bra som möjligt. De rätta skruvarna är Fischer SB9/5, dock en specialprodukt som görs i Italien. Efter mycket om och men fick jag tag på några via ebay, men det krävdes kontakt med flera handlare inklusive mer eller mindre lyckade mejl konversationer på italienska, 100% baserade på google translate. Lycka till! :lol:


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Sat May 03, 2014 09:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Lupus wrote:
Svaret jag fick var att skaffa en stenplatta !? Den nya trampolinen ska tydligen vara så bra så att man kan ha hur stumma underlag som helst.
Jag har inte provat men är ändå tveksam. Ju tyngre underlag, ju mer energi kan det lagra och ju lägre resonansfrekvens. Nu vet jag inte vid vilken frekvens som LP12:an får problem men om man drar det till sin spets: några få Hertz får ju hela spelaren (innerchassit alltså) att gunga friskt. Någonstans mot högre frekvenser slutar detta rent mekaniska gungande men ljudpåverkan kan ju fortsätta långt högre upp. I det fallet var/är ju ett ursågat Lack-bord idealiskt, stumt och liten massa.

Vad jag däremot har provat är ett stumt hårt underlag i storformat, nämligen ett betonggolv. Det har jag skrivit om tidigare så jag ska inte tråka ut er med detta. Men det fungerade inte. Och det tolkar jag som att man även måste räkna med potentiellt energiinnehåll när man funderar på underlag.

/ B
Jag är också skeptisk till stenplatta. Har väl aldrig funkat till något. Någon Harmonihylle-variant med aluminium-hyllor, skulle jag testa. Styv och i förhållande till styvheten, lätt. Väldigt bra med stbilt golv.


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Sat May 03, 2014 10:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Efraim wrote:
Jag kör Audiotech vägghylla på betongvägg. Jag har förstått att man ska ha de rätta skruvarna för att fästa hyllan i väggen, annars kompromissar man ganska mycket med prestandan. Med dessa kan man även dra fast hyllan lagom hårt (runt 0,9nm hos mig) så den låter så bra som möjligt. De rätta skruvarna är Fischer SB9/5, dock en specialprodukt som görs i Italien. Efter mycket om och men fick jag tag på några via ebay, men det krävdes kontakt med flera handlare inklusive mer eller mindre lyckade mejl konversationer på italienska, 100% baserade på google translate. Lycka till! :lol:
Tack för det, undra om dessa bultar finns i M5, problemet jag har är att jag har 3 lagers vägg, och mollyplugg finns bara i M5 för tre lager, som jag förstår det är original M4

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Sat May 03, 2014 23:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
pekka71 wrote:
Tack för det, undra om dessa bultar finns i M5, problemet jag har är att jag har 3 lagers vägg, och mollyplugg finns bara i M5 för tre lager, som jag förstår det är original M4
Jag vet inte alls om det finns i M5. Produkten verkar vara allround men användas mest till typ halvtaskiga italienska tegelväggar vad jag förstår. Är det verkligen otänkbart att använda det till så tjock gips? Bulten går inte in så djupt så hela pluggen lär vara omsluten av gips?? Eventuellt kanske du kan fästa en mdf/plywood platta med mollyplugg och sen använda Fischer SB9/5 genom den och gipsen. Jag misstänker att det finns en poäng med just de bultarna faktiskt, kanske någon typ av minimal svikt (positiv) som kommer med lite tunnare bultar. Trial and error metoden skulle förstås också kunna fungera i det här fallet, kanske rentav mycket bra. Men jag har fattat det som att hyllan var mycket noggrant konstruerad för att en LP12 ska låta riktigt bra (den bästa vägghyllan?) och att dessa bultar i stort sett var obligatoriska.


Top
   
 Post subject: Re: Underlag till Lp 12
PostPosted: Sun May 04, 2014 00:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Efraim wrote:
pekka71 wrote:
Tack för det, undra om dessa bultar finns i M5, problemet jag har är att jag har 3 lagers vägg, och mollyplugg finns bara i M5 för tre lager, som jag förstår det är original M4
Jag vet inte alls om det finns i M5. Produkten verkar vara allround men användas mest till typ halvtaskiga italienska tegelväggar vad jag förstår. Är det verkligen otänkbart att använda det till så tjock gips? Bulten går inte in så djupt så hela pluggen lär vara omsluten av gips?? Eventuellt kanske du kan fästa en mdf/plywood platta med mollyplugg och sen använda Fischer SB9/5 genom den och gipsen. Jag misstänker att det finns en poäng med just de bultarna faktiskt, kanske någon typ av minimal svikt (positiv) som kommer med lite tunnare bultar. Trial and error metoden skulle förstås också kunna fungera i det här fallet, kanske rentav mycket bra. Men jag har fattat det som att hyllan var mycket noggrant konstruerad för att en LP12 ska låta riktigt bra (den bästa vägghyllan?) och att dessa bultar i stort sett var obligatoriska.
ok kör du med trampolin? är det någon som vet om hyllan är gjord för trampolin eller solid?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited