selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Bra DAC?
PostPosted: Mon Apr 28, 2014 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Då jag är på gång att uppgradera min Kisto kommer det möjligen att uppkomma behov av en separat DAC för inkoppling av digitalbox etc.

Är det någon här som har erfarenheter av någon DAC av god kvalitet med åtminstone någon optisk och koaxial ingång?


Top
   
 Post subject: Re: Bra DAC?
PostPosted: Sat Jun 14, 2014 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Ingen som har några erfarenheter? Hur kopplar ni in digitalbox och liknande till anläggningen?


Top
   
 Post subject: Re: Bra DAC?
PostPosted: Thu Jun 19, 2014 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Traktorpojken wrote:
Ingen som har några erfarenheter? Hur kopplar ni in digitalbox och liknande till anläggningen?
KDSM borde vara en fin uppgradering, vore kul att lyssna på denna separat och förstärkt genom nya lejonklou försteget.


Top
   
 Post subject: Re: Bra DAC?
PostPosted: Thu Jun 19, 2014 10:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
För TV-tittande är det säkert en grym uppgradering, men mycket tveksamt om KDSM är uppgradering från min KDS avseende DS-delen.

Jag kan inte vara ensam om att vilja koppla in en TV i anläggning. Kopplar ni andra in tvn via analoga utgångar?


Top
   
 Post subject: Re: Bra DAC?
PostPosted: Thu Jun 19, 2014 11:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
har du tänkt gå över till en KK eller hur har du tänkt uppgradera? Har du 2.0 system idag?

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: Bra DAC?
PostPosted: Sat Jun 21, 2014 00:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Den nya Rotel RDD-1580 kan vara värd att kolla. € 750,- här i Tyskland.
Eller Arcam irDAC för € 500,-

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Bra DAC?
PostPosted: Sat Jun 21, 2014 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Kör med ADA Rhapsody Mach IV B.... Bästa jag hört..

Gratis är den inte.


Top
   
 Post subject: Re: Bra DAC?
PostPosted: Sat Jun 21, 2014 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Aleann wrote:
har du tänkt gå över till en KK eller hur har du tänkt uppgradera? Har du 2.0 system idag?
2.0 har jag egentligen alltid kört, även med Kiston och nedgradera tänker jag inte göra... ;)
Tendaberry wrote:
Den nya Rotel RDD-1580 kan vara värd att kolla. € 750,- här i Tyskland.
Eller Arcam irDAC för € 500,-
Någonting sådan är det jag tänkt mig, Arcamen finns med på lista men kan lägga till Roteln också
Comstedt wrote:
Kör med ADA Rhapsody Mach IV B.... Bästa jag hört..

Gratis är den inte.
Verkar vara ett flerkanalsförsteg och det är lite mer funktioner än vad jag behöver, eller du kanske tom menar att det är det bästa försteg du hört?


Top
   
 Post subject: Re: Bra DAC?
PostPosted: Sat Jun 21, 2014 21:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
om du ska upp på t.ex. KK så har ju det försteget en funktion för bypass. Dvs du kan använda kiston och KK'n i kombination.

Tror du läste fel i min fråga ang. KK'n dära för ditt svar är lite märkligt :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: Bra DAC?
PostPosted: Sat Jun 21, 2014 22:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Möjligt att jag missförstått vad du skrev, men jag svarade på den fråga jag uppfattade och uppfattar även om jag läser om den nu. Det jag menar är att det finns fler alternativ för uppgradering än KK...

Visst skulle jag kunna behålla Kiston, men det känns lite overkill och dessutom är det inte problemfritt att ha dubbla försteg i anläggningen.


Top
   
 Post subject: Re: Bra DAC?
PostPosted: Sat Jun 21, 2014 22:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Traktorpojken wrote:
Möjligt att jag missförstått vad du skrev, men jag svarade på den fråga jag uppfattade och uppfattar även om jag läser om den nu. Det jag menar är att det finns fler alternativ för uppgradering än KK...

Visst skulle jag kunna behålla Kiston, men det känns lite overkill och dessutom är det inte problemfritt att ha dubbla försteg i anläggningen.
Jag frågade bara efter _hur_ du tänkt uppgradera, inte om du tänkt upp eller nedgradera då uppgradering känns rätt logiskt (varför skulle man nedgradera?). Man är ju nyfiken av sig! :) Sitter ju själv med en kisto och det är alltid intressant att veta hur andra med samma försteg tänker och resonerar kring uppgraderingar.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: Bra DAC?
PostPosted: Sun Jun 22, 2014 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Traktorpojken wrote:
Aleann wrote:
har du tänkt gå över till en KK eller hur har du tänkt uppgradera? Har du 2.0 system idag?
2.0 har jag egentligen alltid kört, även med Kiston och nedgradera tänker jag inte göra... ;)
Tendaberry wrote:
Den nya Rotel RDD-1580 kan vara värd att kolla. € 750,- här i Tyskland.
Eller Arcam irDAC för € 500,-
Någonting sådan är det jag tänkt mig, Arcamen finns med på lista men kan lägga till Roteln också
Comstedt wrote:
Kör med ADA Rhapsody Mach IV B.... Bästa jag hört..

Gratis är den inte.
Verkar vara ett flerkanalsförsteg och det är lite mer funktioner än vad jag behöver, eller du kanske tom menar att det är det bästa försteg du hört?
Nej bästa surround försteg, jag kör 5.1 , den går analogt in i KlimaxKontroll med unity gain. Är du bara intresserad av 2.0 och väljer att sända digitalt 2.0 till eventuellt dac bör du nog titta på en bra mer vanlig DAC, jag hade inte valt det biligaste då kan du nog behålla Kiston även om det blir stora burkar.( Jag tänkte att du kanske var sugen på att ha mer än 2 kanaler. )


Top
   
 Post subject: Re: Bra DAC?
PostPosted: Mon Jun 23, 2014 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Om du bara behøver en halt vanlig DAC så varfør inte prøva en NAIM DAC? Det borde vara møjligt att få en till rætt bra pris beggagnad. Finns många hær iaf.


Top
   
 Post subject: Re: Bra DAC?
PostPosted: Mon Jun 23, 2014 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Comstedt wrote:
Om du bara behøver en halt vanlig DAC så varfør inte prøva en NAIM DAC? Det borde vara møjligt att få en till rætt bra pris beggagnad. Finns många hær iaf.
Tror som du att en beg Naim kan vara ett av de starkaste korten enligt mina önskemål, både optiska och koaxiala ingångar, gärna två eller fler av varje och upp till ca 10k i pris. Då den kommer att användas till sekundära ljudkällor är jag dock inte lika stingslig med max prestanda utan skulle även uppskatta fjärrkontroll (vilket Naim har) och mindre format så den får plats på samma hylla i stereoracket som digitalboxen för att slippa stapla alternativt ockupera två hyllor.

Naim har iofs en mindre (V-DAC) men den verkar ovanligare på beg marknaden, dessutom med funktionalitet som jag inte behöver. Teddydac ser jag ibland nämnas bland Linn (och Naim) ägare, men den måste importeras från Israel. Rega är ju också ett märke som har visst anseende bland Linn-folk. Är det någon som lyssnat på deras DAC?


Top
   
 Post subject: Re: Bra DAC?
PostPosted: Sun Jun 29, 2014 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag har kanske sett en VDac beggad, här, och naim är väldigt populärt här, iaf i Oslo. kanske 10-20gånger mer Naim saker beggagnat en Linn...

Antagligen är det svårt att få tag i en Vdac och dessutom är den inte lika bra, det är mera en allt i ett grej riktad för de som vill lyssna med hörlurar.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited