Har ägnar en del tid åt att leta sidor på nätet som behandlar ämnet akustik i ett HIFI relaterat perspektiv. Många sidor är allt för tekniska och ägnar sig åt för mig allt för avancerad matematik men en del principer har jag ändå lyckats snappa upp.
Diskant: inga större problem annat än att elementen bör vara riktade mot dina öron för högfrekvent ljud kommer inte tillbaks efter en studs.
Mellanregister: Problem här kan i och för sig vara reflektionen från hårda väggar och golv (själv har jag betong och parkett *suck*) men detta kan lätta fixas med textilier eller egentligen vilka föremål som helst, bokhyllor, blommar etc. Bara det inte är en plan yta så funkar det.
Bas: Här har vi problemen, när frekvensen är låg så blir ljudvågorna långa och i bas området så är de typ 50cm långa och längre (vill ni ha en exaktare uträkning så får ni fråga nån mattenisse, finns säker nån medlem här som kan det:-) Problemet blir så att man måste ha en matta som är en meter tjock om man skall lyckas dämpa dessa toner. På HiFi Consults hemsida får man rådet att bygga sig en kub av stenull som är 1,5*1,5*1,5 m, vänta till frugan gått ut ett ärende släpa in kuben i vardagsrummet och fästa den i taket mellan dig och stereon. Man behöver nog snickra ihop en bra övertalning oxå
Nu till en eventuell lösning av problemet som jag tror mig ha hittat och som jag hoppas att någon av er har nån erfarenhet av nämligen något som kallas "tubetraps".
Om jag har fattat det rätt så är detta ett rör med förslutna ändar och ett mtrl i sidorna som släpper igenom luft så där lagom fort, summan av kardemumman är att när en bas ton slår emot rörer uppstår ett övertryck och luft börjar sippra in i röret, när fasen vänder så uppstår istället ett undertryck och lufter sipprar ut igen. Detta stjäl ju energi från ljudet som då dämpas.
Alltså ut med glasfiberkuben och in med ett drygt 1m långt rör i valfri färg.
Detta rör är oxå den hittills av mig känd HIFI pryl som frugan får ställa en blomma på
Är den någon som har provat??
PS kanske man kan använda glasfiberkuben som ett påtryckningsmedel för att få köpa ett par rör??