selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 23:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Dec 29, 2004 10:22 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Jul 02, 2004 12:59
Posts: 84
Jag var inne på High Fidelity och fick tipset av Kalle
att jag skulle komma in med mina svarta LK-lådor
för byte av någon sladd. Enligt Kalle var ingreppet
litet liksom kostnaden, och ljudet fick helt enkelt ett
lyft. Pris-Prestanda var enastående (och det tycker vi om).

Är det någon som vet vad detta ingrepp är och har gjort
den själv och då kan berätta om resultatet? Eftersom
det gäller alla svarta lådor (Ikem, Genki, Kolektor, Lk140
LK80, ...) även av senare model kan man misstänka att det kanske
har något med kraften att göra.
Jag fick tipset när jag var på väg ifrån HF och hann inte med att fråga själv.


Top
   
PostPosted: Wed Dec 29, 2004 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
peal wrote:
Jag var inne på High Fidelity och fick tipset av Kalle
att jag skulle komma in med mina svarta LK-lådor
för byte av någon sladd. Enligt Kalle var ingreppet
litet liksom kostnaden, och ljudet fick helt enkelt ett
lyft. Pris-Prestanda var enastående (och det tycker vi om).

Är det någon som vet vad detta ingrepp är och har gjort
den själv och då kan berätta om resultatet? Eftersom
det gäller alla svarta lådor (Ikem, Genki, Kolektor, Lk140
LK80, ...) även av senare model kan man misstänka att det kanske
har något med kraften att göra.
Jag fick tipset när jag var på väg ifrån HF och hann inte med att fråga själv.

kraften? nja inte av ett sladdbyte iaf :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 29, 2004 19:40 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Jul 02, 2004 12:59
Posts: 84
Vad menar du? Har du information kan du väl
förklara vad du menar annars förstår jag inte
din kommentar.

Jag tänkte att det måste vara något som är gemensamt
för alla lådor och då låg kraften (SMPS) nära till hands.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 17:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
Har du kollat upp det här något mer? Tidigare när jag hade en Kollektor (som jag är så glad att jag numera slipper!) så pratade Kalle på HF med mig om en tweak som man kunde göra på denna. Om jag förstod honom rätt så gick det hela ut på att man kopplade förbi av/på knappen. Enligt honom skulle det bli en märkbar skillnad. Men som sagt kom jag mig aldrig för att prova innan jag gjorde mig av med den...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kalle tweakar det mesta - vet ni om att Exotik kan tunas?
Han gjorde det på min före leverans...
(var nåt med kablar i försteget som är riktningsberoende o han har lyssnat ut vilket håll som låter bäst)
Vilken klippa :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
(var nåt med kablar i försteget som är riktningsberoende o han har lyssnat ut vilket håll som låter bäst)
Den tweaken gör en uppenbar skillnad. Flera såna grejer tillsammans i en anläggning gör en häpnadsväckande skillnad. Bra att en handlare har koll, märkligt att inte Linn bryr sig om det. Men som jag resonerade i ett tidigare inlägg, det skulle kunna göra grejerna dyrare pga att det tar tid.

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 28, 2005 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Har fått kommentarer på att jag kallar de här kabelvändningarna för tweakar. Tweaka skulle kunna definieras som att ändra på en produkt för att försöka göra den bättre. Men i det här fallet kanske det inte bör kallas för tweak då man egentligen inte ändrar på apparaten. Precis som att det inte är en tweak att vända på nätkontakten i väggen.

I vilket fall har jag ägnat en hel del tid åt att kolla upp alla dessa interna kablar och vilken den bästa riktningen är. Slutsatsen är att Linns kabelriktningar är väl definierade utanför apparaterna (interconnect och högtalarkablar), men helt förbisedda internt. Och åtgärdar man flera apparater blir det faktiskt en obegripligt stor skillnad. Ett exempel är att jämföra en konsekvent "felvänd" Ikemi mot en "rättvänd" Genki. Resultatet är lätt förvirrande; Ikemin låter klart snyggare men något i Genkin spelar ändå mera "rätt". Vänder man allt rätt i Ikemin är det en ren promenadseger för Ikemi - allt är så mycket bättre.

Den riktigt stora förbättringen får man av att tillverka en ny, rättvänd och lödd (istället för klämd som originalkablarna är) kabel och byta ut originalkabeln mot den. På så vis kan man alltid återställa produkten till "originalskick" på någon minut genom att byta tillbaka till originalkabeln.

De produkter som jag har full koll på är följande: Unidisk, Ikemi, Genki, Exotic, Kontrol, Aktiva stereokort, 2250 och Klimax Twin.
De som kan fixas men som behöver tittas närmare på är Kairn (slimline), Linto, Aktiva monokort och 5103.

Är det någon som blir intresserad så skicka mig ett PM.

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 28, 2005 11:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
Har fått kommentarer på att jag kallar de här kabelvändningarna för tweakar. Tweaka skulle kunna definieras som att ändra på en produkt för att försöka göra den bättre. Men i det här fallet kanske det inte bör kallas för tweak då man egentligen inte ändrar på apparaten. Precis som att det inte är en tweak att vända på nätkontakten i väggen.
Inte riktat till dig utan till de som har haft synpunkter...
Förstår inte problemet? Är "tweaka" ett bannlyst ord i Linn kretsar eller :? Ursäkta att jag inte riktigt hänger med.

För mig är ett "tweak" att förbättra ljudet = akustik, ström, stativ o givetvis om man pillar i lådorna.
Men låt oss nu inte starta en tvist om begreppet :wink: Låt oss istället fokusera på det enda viktiga. Musikupplevelsen.

Detta med kablar i apparaterna är jätteintressant! Berätta mer
Att höja prestanda gratis är alltid trevligt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 28, 2005 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Detta verkar ju helt knäppt!
Skulle jag verkligen kunna göra mina prylar bättre genom att öppna och fixa riktningen på internkablaget????
Kan verkligen skillnaden på Ikemi bli så stor som du beskriver???
I så fall skulle man ju gå igenom Wakondan, LK100, Ninkorna, rubbet och hämta hem en seriös förbättring

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 30, 2005 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Håller med om att det kan verka knäppt, men riktning på kablar har faktiskt betydelse. Ibland är den rätt liten och obetydlig. Ibland blir man förvånad över hur stor den är. Vänder man många kablar rätt samtidigt så blir man chockad. För att förtydliga ytterligare så är det så här:

1. Alla Linns produkter med Brilliant Slimline har en strömkabel från nätdelen till moderkortet. Den har vanligtvis 8 kablar i sig och de ska vara riktade åt olika håll. Olika apparater har delvis olika riktningar på tåtarna. Kontakterna är klämda.
2. Alla Linns aktiva kort har en kabel mellan moderkort och aktivt kort. De olika kablarna i denna ska gå åt olika håll och monokort skiljer sig från stereokort med olika kontakter. Kontakterna är klämda.
3. Linns slutsteg med SMPS har en kabel från nätdel till moderkort. Dess individuella kablar ska också gå åt olika håll. Kontakterna är klämda.

Riktningen på alla ovanstående kablar är i dagsläget slumpmässig. Linn har blivit informerade ett flertal gånger att det ger ljudmässiga skillnader men har hittills struntat i att åtgärda/kolla upp saken. Skillnaderna mellan "helt felvänd" och "helt rättvänd" är i min mening makalös (precis som jag skriver ovan i fallet Ikemi/Genki). Det finns tre grader av åtgärder man kan vidta med sin befintliga apparat:
a. Vända originalsladden till det bästa av två lägen. Det som låter bäst är en "bästa kompromiss" eftersom en del kommer att gå åt fel håll och andra kommer att gå åt rätt. Gör en viss skillnad men det är 50% chans att kabeln redan sitter i läget "bästa kompromiss".
b. Göra en ny kabel med alla sladdar rättvända. Gör en stor skillnad.
c. Göra en ny lödd kabel med alla sladdar rättvända. Gör en fantastisk skillnad.

Jag går på linje c och gör nya kablar. Tar lite tid men det blir fantastiskt bra. Som vanligt avråder jag från att öppna apparaterna om man inte vet exakt vad man sysslar med - det är både risk för skada på dig själv (höga spänningar) och för skada på elektroniken (statiska urladdningar) om man inte gör på rätt sätt!

I Stephans fall så kan jag göra en sladd till Wakondan om den har Slimline (äldre Brillianter har jag inte koll på). Behöver dock kolla upp Wakonda lite närmare först för att vara säker på alla riktningar. LK100 har inga kablar som går att vända och i fallet Ninka så är det inte värt besväret (jag har provat på Katan). Ikemi och aktiva kort låter däremot mycket bättre med en ny kabel, precis som de andra nyare produkterna. Jag tycker det låter som om man hade städat ur dem inuti - det blir renare, kraftfullare och framför allt mera ordning på allt.

/Fredrik

edit: felstavningar och -syftningar


Last edited by Lejonklou on Mon Jan 31, 2005 10:53, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 31, 2005 09:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 12, 2004 19:47
Posts: 135
Location: Boden
Hur kommer man fram till vad som är "rätt" väg på kablarna? mäter man upp dom eller?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 31, 2005 09:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Lejonklou wrote:
Den riktigt stora förbättringen får man av att tillverka en ny, rättvänd och lödd (istället för klämd som originalkablarna är) kabel och byta ut originalkabeln mot den. På så vis kan man alltid återställa produkten till "originalskick" på någon minut genom att byta tillbaka till originalkabeln.
Har du pratat med någon handlare i trakten om det? Vad man har hört här verkar ju ex. Calle på HF rätt pigg och öppen på att testa olika sätt att förbättra produkter. Och genom att som du säger byta kabel så är det ju enkelt att återställa om man ska byta/sälja sin Ikemi eller vad det nu är. Bara att gå från skruvkontakter till lödda borde väl göra en liten men märkbar skillnad med tanke på hur stor betydelse lösningarna på högtalarkontakter verkar ha.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 31, 2005 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Clyde Built wrote:
Hur kommer man fram till vad som är "rätt" väg på kablarna? mäter man upp dom eller?
Önskar att det gick... Nej, man lyssnar och använder Tune Dem. Konsekvent och metodiskt. Det finns en viss logik i det hela, med undantag som trasslar till det...

Det är rejält bökigt att lyssna fram riktningen på bara en apparat, det är otroligt många kombinationer och man behöver ett gäng identiska sladdar att arbeta med. Sen bör man kunna Tune Dem riktigt bra och ha elektronikvana. Eftersom det är så pass svårt så har jag medvetet gått igenom alla apparater jag stött på för att nu kunna erbjuda folk färdiga "optimala" customkablar.

Kalle på HF har bra koll, det var han som började alltihop genom att vända hela kabelpaketet åt rätt (bästa kompromiss) håll. Alltså åtgärd a i mitt inlägg ovan. Har man hört vilken skillnad det enkla tricket gör så kan man föreställa sig hur det blir med "alla rätt" + lödda kontakter. Tror dock inte att Kalle har tid att tillverka customkablar till sina kunder. Det är därför jag gör det! :)

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 31, 2005 11:07 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Dina "customkablar" är alltså inget irreversibelt ingrepp utan som att byta ut en kabel men invändigt? Skulle vara kul att testa.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 31, 2005 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Sony wrote:
Dina "customkablar" är alltså inget irreversibelt ingrepp utan som att byta ut en kabel men invändigt? Skulle vara kul att testa.
Precis, det går alltid att byta tillbaka. Ju bättre apparat och ju tidigare i signalkedjan, desto större skillnad tycker jag att det blir. Skicka ett PM.

/Fredrik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited