selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Biltips?
PostPosted: Sun Dec 26, 2004 18:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Min gamla vagn har snart gjort sitt och jag kommer under våren att kika efter en annan bil. Problemet är att jag inte kan särskilt mycket om bilar så jag tänkte få lte starttips av er på forumet vad man kan kolla efter. Följande krav har jag:

- Driftsäker. Avskyr att meka med bilar så den ska vara så driftsäker som möjligt.

- Inte för dyra reservdelar.

- Bensinsnål.

- Någolunde bekväm, kommer att pendla så komforten är ganska viktig.

- Ska gå att lämna in på rep på vanlig verkstad.

- Pris: Max 50 k.

Funderar lite att kika efter en Volvo 850 men den känns lite väl stor och bensintörstig.

Givetvis är det begagnat som gäller.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 26, 2004 19:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Kolla runt lite på Mazda 626 och Toyota Camry, dessa brukar man väl kalla för japanarnas Volvo 240. Lättskruvade, gott om delar och driftsäkra. En del av toyoterna brukar iofs rosta lite men det brukar mest vara runt skärmkanter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 26, 2004 19:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Men vad är det för fel på din tjusiga 740 då? Den ser ju så gott som ny ut :!: :wink: Nog tror jag den håller många mil till....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 26, 2004 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Sony wrote:
Men vad är det för fel på din tjusiga 740 då? Den ser ju så gott som ny ut :!: :wink: Nog tror jag den håller många mil till....
He, he , snart får jag växla ner till 3:an i uppförsbackarna för att den ska orka...

Gjorde misstaget att snurra runt hela julhelgen med morsans Rover, det var en enorm skillnad, så nu finns ingen återvändo längre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 26, 2004 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
fredde wrote:
Sony wrote:
Men vad är det för fel på din tjusiga 740 då? Den ser ju så gott som ny ut :!: :wink: Nog tror jag den håller många mil till....
He, he , snart får jag växla ner till 3:an i uppförsbackarna för att den ska orka...

Gjorde misstaget att snurra runt hela julhelgen med morsans Rover, det var en enorm skillnad, så nu finns ingen återvändo längre.
Varför inte stoppa i en ny motor i den då?

740an e ju hyffsat bekväm, hyffsat bränslesnål, lätt mekad alla verkstäder klarar den och många privat personer och den har billiga reservdelar. Ok japanska bilar är väl relativt pålitliga så länge de håller men de brukar ha dyra reservdelar.

Mao har inget reellt tips till dig då jag inte pysslar något med den typen av bilar eftersom jag gillar att meka själv.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 26, 2004 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
50 kan du ju nästan få en vanlig s40 för?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 26, 2004 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
hepcat wrote:
fredde wrote:
Sony wrote:
Men vad är det för fel på din tjusiga 740 då? Den ser ju så gott som ny ut :!: :wink: Nog tror jag den håller många mil till....
He, he , snart får jag växla ner till 3:an i uppförsbackarna för att den ska orka...

Gjorde misstaget att snurra runt hela julhelgen med morsans Rover, det var en enorm skillnad, så nu finns ingen återvändo längre.
Varför inte stoppa i en ny motor i den då?
Inte riktigt min grej om man säger så... :)

Tanken är att byta upp sig, inte hålla liv i liket jag har. Kör mycket bil i mitt jobb och på fritiden så det är absolut nödvändigt med en pålitlig, bränslesnål bil. Känner mig dock ute på mycket hal is eftersom jag är väldigt okunnig på detta område.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 26, 2004 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Haakan wrote:
50 kan du ju nästan få en vanlig s40 för?
s40 såg intressant ut.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 26, 2004 21:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
Letar själv efter bil i ungegär samma prisklass. Det jag har siktat in mig på är Audi A4. Kanske inte har de billigaste reservdelarna, men det känns ändå sjyst att sätta sig i sådan. Om du inte kräver så mycket att åka med så finns den med en 1,6 liters motor som jag kan tänka mig är ganska snål.

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 28, 2004 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Någon som vet om något bilforum där man kan få fler tips?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 28, 2004 02:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
www.stcs.nu

Där brukar jag uppehålla mej :D

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 31, 2004 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tänk på SÄKERHETEN!

Största risken ätt bli invalid är i en bilolycka o det är JÄTTESTOR skillnad på olika bilar.

Volvo/SAAB är de enda som har sk haverikommisioner som undersöker riktiga olyckor. =de vet hur man ska bygga bra bilar.
Dessutom, var försiktig när du läster "krocktester"
Är ju i verkligheten bilen ska skydda, så läs Folksams statistik över hur bilen skyddar!

Dessutom är det bäst/enklast med en svenk bil i sverige (kan repareras överallt o delar finns snabbt). Svenska bilar har dessutom bra stolar/värme/rostskydd/bra lås&larm

Tänk också på den AKTIVA säkerheten = bra väghållning undviker olyckor.
Här går 240/740/940 fetbort! (jättebra bilar annars)

För 50k skulle jag titta på dessa beroende på tycke o smak:
1/ en sen 9000. (96/97) Leta efter ett paket som heter A50 som har mycket lull lull.
Bra tryck i motorerna o bekväm.
2/ en tidig S70/V70.
3/ en tidig 9-3. Ingen dum bil alls som dessutom har aktiva nackskydd! Minskar risken för wiplach med över 50%. (den vanligaste skadan vid olyckor)

Kör du landsväg skiljer det inte så myckt besninförbrukning på en stor/liten bil.
Har haft 9000, V70, 9-5 o man kan köra på 0.7 lätt utan automatlåda.

Strunta i S40 o dyliga "icke svenkbyggda" volvos. Mycket sämre ur ALLA aspekter; krockskydd, komfort, kvalitet, säkerhet...
Lite som alla andra "icke svenska bilar" :wink:

Vad du än gör UNDVIK franska/japanska/italienska bilar! Tyska bilar har iallafall något så när krockskydd...
obs - detta gäller bilar för 50k!
Nyare bilar har visst skydd men fär 50k hittar du bara bilar INNAN de "upptäckte" krockskydd :shock:

Sedan har de tre bilar som jag räknade upp OK ljudsystem med :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 31, 2004 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
du har säkert rätt fantasten :wink: jag kan typ inget om så pass "gamla" bilar


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 31, 2004 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
sportbilsentusiasten wrote:
Tänk på SÄKERHETEN!

Största risken ätt bli invalid är i en bilolycka o det är JÄTTESTOR skillnad på olika bilar.

Volvo/SAAB är de enda som har sk haverikommisioner som undersöker riktiga olyckor. =de vet hur man ska bygga bra bilar.
Dessutom, var försiktig när du läster "krocktester"
Är ju i verkligheten bilen ska skydda, så läs Folksams statistik över hur bilen skyddar!

Dessutom är det bäst/enklast med en svenk bil i sverige (kan repareras överallt o delar finns snabbt). Svenska bilar har dessutom bra stolar/värme/rostskydd/bra lås&larm

Tänk också på den AKTIVA säkerheten = bra väghållning undviker olyckor.
Här går 240/740/940 fetbort! (jättebra bilar annars)

För 50k skulle jag titta på dessa beroende på tycke o smak:
1/ en sen 9000. (96/97) Leta efter ett paket som heter A50 som har mycket lull lull.
Bra tryck i motorerna o bekväm.
2/ en tidig S70/V70.
3/ en tidig 9-3. Ingen dum bil alls som dessutom har aktiva nackskydd! Minskar risken för wiplach med över 50%. (den vanligaste skadan vid olyckor)

Kör du landsväg skiljer det inte så myckt besninförbrukning på en stor/liten bil.
Har haft 9000, V70, 9-5 o man kan köra på 0.7 lätt utan automatlåda.

Strunta i S40 o dyliga "icke svenkbyggda" volvos. Mycket sämre ur ALLA aspekter; krockskydd, komfort, kvalitet, säkerhet...
Lite som alla andra "icke svenska bilar" :wink:

Vad du än gör UNDVIK franska/japanska/italienska bilar! Tyska bilar har iallafall något så när krockskydd...
obs - detta gäller bilar för 50k!
Nyare bilar har visst skydd men fär 50k hittar du bara bilar INNAN de "upptäckte" krockskydd :shock:

Sedan har de tre bilar som jag räknade upp OK ljudsystem med :wink:
Problemet är väl att hitta en bil för 50000 utav dem du räknade upp.
En 9000 årsmodell -96 kanske med 20000 mil på mätaren samt med en tråkig sugmotor borde hamna runt 50
9-3 och s/v70 för 50 kan nog också bli tufft att hitta skulle jag tro.
Fördelarna du räknar upp med dessa bilar håller jag med om, bra bilar om man hittar dem till rätt pris.

En saab 9000 kan man köpa från årsmodell -94 utan större bekymmer eftersom då kom den sk kortmotorn, se till att kolla så det inte finns rost på bilen (skärmar, dörrar mm)
Kolla så det inte är övertryck i expansionskärlet när du varmkört motorn (trasig topp/topplockspackning)
Kolla skumma rökmoln vid gaspådrag/gasuppsläpp (se ovan om det är vit rök)
Kolla så turbon laddar som den ska (saabar utan turbo finns inte i min värld efter ha ägt ca 35st)
Kolla så ac´n kyler (bilar där man skriver att ac bör fyllas vet man att den är trasig och kan kosta allt från 1000-15000:- att laga
Kolla så väsellådan inte avger några skumma ljud.

Finns i grunden 2 motorer (2,0 samt 2,3 samt en sexa som man bör hålla sej ifrån) sen finns det insprutning, lättryck samt fulltrycksturbo varianter på dessa 2 grundmotorer hästkrafter från 125-225 (2,0i-aero manuell)

Frågor om dessa bilar besvaras gärna.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 31, 2004 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
stranna wrote:
Problemet är väl att hitta en bil för 50000 utav dem du räknade upp.
Rätt, men köp från bilfirma utan inbyte kan man nog komma ned till 50k.
Köp från privatperson finns den en hel del.
Visserligen kan de gått långt men hellre det än en skitbil som är nyare med mindre mil :wink:

Annars har jag samma rekomendering som alltid, hellre spara lite till o köp vad man VERKLIGEN vill ha. :D
Jag har varit mycket nöjd med mina SAABar o inte så nöjd men min V70.
Bra bil tveklöst, men tråkigare att köra än SAAB (ja jag hade en GLT med all utrustning, inkl sportchassi)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited