selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 21:47

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Sat Nov 02, 2013 19:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Hej,

Någon som jmf ovanstående kompetenta stativare...på något sätt? Prismässigt ligger dom nära varandra och 109:orna är poppis i Linn lägret och Pip:sen lika populära i Ino ditot.

Per


Top
   
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Sat Nov 02, 2013 20:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
piP är väl en bra bit billigare, men som byggsats alternativt resp. en bra bit dyrare som färdig högtalare och går då under namnet Guru. Jag har hört både piP och Guru och de är kanske ganska bra. Dock har jag inte hört dom med bra elektronik så det har varit svårt att säga rikitgt hur bra de är. Nackdelen är kanske främst att de är gjorda för att ha en (akustiskt) dämpande skiva bakom, vilket gör att de är lite svårare att få accepterade av respektive. 109:orna kräver inget sådant, om än viss omsorg när det gäller placering.

Om jag får gissa så skulle jag ändå tro att 109:orna är bättre. Att jag tror det är att jag tror att 109:orna är konstruerade i en omgivning av(utprovade med) betydligt bättre utrustning än piP sannolikt är konstruerad för eller utprovade med. piP-konstruktören tycks inte tycka att använd elektronik spelar så stor roll. Det blir tydligen bra nog redan med t.ex. någon Pioneer-CD spelare från 90-talet...


Top
   
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Sun Nov 03, 2013 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Har ägt piP och äger numera den något bättre piP(s). Skillnaden mellan de båda är att Signatur-modellen har ett något bättre baselement och att man kan spela lite starkare. Ljudmässigt är det ingen större skillnad.

Förutom i min egen anläggning, har jag lyssnat på piP(s) i en Linn-anläggning bestående av Klimax DS/Kontrol/Solo och med elektroniken placerad på Harmony-hylla. Gjorde då också en kort jämförelse med Majik 140 och vill nog tillstå att jag inte fick något ”jag-vill-ha”-begär vad det gäller Majik 140.

Till skillnad från Majik 109, så är piP en fullregisterhögtalare med en tonkurva mellan 34-21.000 Hz. Majik 109 är i jämförelse starkt beskuren i basen. 109an har jag inte hört i hemmiljö utan endast flera gånger i olika affärer. Enligt min mening presterar den bra men inte lika bra som piP. Båda ligger förövrigt i samma prisklass (piP färdigmonterad). Påståendet att Ino Audio piP och Guru Audio (deras modell QM10) är samma högtalare, är direkt felaktigt. Konstruktören är densamma och målet mot det ljudmässiga resultatet kan vara detsamma, men element och filterkonstruktion är annorlunda. Utseendemässigt är de också helt olika.

Spelar dagligen på mina piP(s) och då med Klimax Renew DS som en av källorna. Har ännu inte funnit någon stativare som med förhållandet pris/prestanda, är bättre. Dock ska man veta att piP är en liten högtalare byggd för små rum. Man kan inte spela ”hur starkt som helst” (angivet högsta ljudtryck är 104dB/par över 34Hz). Och man bör därför inte sitta längre än 2 meter från högtalaren. Från dryga metern till 1,5 meter är lagom lyssningsavstånd, enligt mig.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Sun Nov 03, 2013 18:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
torig wrote:
man bör därför inte sitta längre än 2 meter från högtalaren. Från dryga metern till 1,5 meter är lagom lyssningsavstånd, enligt mig.
Ojdå! Inget om man bara vill gå runt i huset/lägenheten o njuta av lite sköna låtar då ;)


Top
   
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Sun Nov 03, 2013 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
pejo wrote:
torig wrote:
man bör därför inte sitta längre än 2 meter från högtalaren. Från dryga metern till 1,5 meter är lagom lyssningsavstånd, enligt mig.
Ojdå! Inget om man bara vill gå runt i huset/lägenheten o njuta av lite sköna låtar då ;)
Jodå, det går alldeles utmärkt. Det gör jag också varje dag. Faktiskt mer än jag sitter i "sweetspot" 8)

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Sun Nov 03, 2013 20:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Härligt, fick mig ett litet gott skratt när jag läste det där bara ;)


Top
   
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Mon Nov 04, 2013 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jämförelsen piP VS Tukan hörde i alla fall Pekka,undertecknad och min svåger för några månader sedan här hemma hos mig.

Piparna stod på Kanstativ och halvhyggligt uppställda,drevs med en nyligen recappad LK280,Klimax Kontrol1/D,KDS.

Tukan fick samma villkor och stundvis ersattes Kontrolen och DS med en LK1,en enklare LP12á och en Karik III..


Piparna spelar rent och fint,blåser upp en bred matta av detaljer,vissa plattor kan låta riktigt bra.

Tukan drar ihop "bredbilden" till rena monolyssningen i jämförelse med piparna men så faller också bitarna på plats i stället.

Piparna spelar mer djupt men "slår i väggen" rätt tvärt om man råkar tangera deras övre gräns,vilket känns lite obehagligt sedan man vant sig med att de små högtalarna går så långt ner i basen och råkas kräma på lite för mycket. Högtalarna vi spelade på var inte signaturmodellen utan mina pipare byggda av mig Februari 2011.

Tidigare jämfördes samma pipare med Kaber,Keilidh och 104,då med lite annan elektronik,Sekurit ?DSi? detta under ett säljjippo i Ankans regi här hos mig. Minnesbilden är för mig lite vag från denna tilldragelse men på spelat material(skramlig Deep Purple platta,Kent,några glesa Faktiskt.se spår,Stefan Sundström,Rodrigo y Gabriela samt några övriga i krängarkretsar populära låtar)så skötte sig Piparna ändå rätt skapligt,minns att 104 lät rent vedervärdigt på Purpleplattan och Andreas som inte hört något Linn på hitsidan av milleniumskiftet blev förskräckt över utvecklingen och funderade över om det var detta kantola menade med att "vi som aldrig hört DS skulle få oss en öronöppnare"

Öronen var vidöppna och ville fly långt långt bort under demo av DSi och 104,Piparna skötte sig bättre på dyligt material. Stökigt material med lagomt headroom klarade givetvis samtliga Linnhögtalare som fanns tillgängliga,inte helt oväntat bättre -tyvärr!


Bättre-Sämre ?

Vad ska man säga? 109 är bättre än pi-P,men inte på allt. I bland kan jag sakna piparna,nu sålda för andra gången,men det känns lite hemmabio-Wow känsla och man tröttnar efter en stund,medan man matar skiva efter skiva med exempelvis Tukan. Å andra sidan kan låtar om man förr velat hoppa förbi i skivarkivet sätta sig i skallen,som sagt,inte bara dålig högtalare.

Vet att en del av Faktiskt folket tycker att 109 är en särskilt undermålig högtalare och att de kan föredra Unik i stället, och vissa jämför A212 med Ino pi14(hoppas jag skrev rätt nu,osäker på beteckningarna)och menar att där har Linn hittat rätt,fått till en riktig "hifi" högtalare något som jag finner skrämmande.


Jag håller med i att det är ett ruskigt härligt drag i Unik. 109 fann jag dock ruskigt bra hos Erik sist jag hörde dem,att 212 är lite åt 14 hållet är inte helt befängt heller,men så börjar det ju bli glest med akurate högtalar anhängare i bland oss Linnister också,varför kan man fundera över?

Vet inte riktigt hr jag sak sammanfatta det hela,Piparna (upplever jag) prickar liksom inte riktigt tonerna ordentligt jmf med iaf äldre Linnhögtalare. Det känns som att krutet har lagts på att ta fram inspelningens alla egenskaper men missat något väsentligt. Det blev särskilt tydligt när vi spelade mot Tukan vad som fattades eller "är grejen med Linn" i alla fall för mig.

Jag skulle också vilja göra en direkt jämförelse pip VS 109,eller 109 VS Tukan/Katan.

Jag är själv livrädd för tunna högtalare,varken pip eller Tukan är det sin litenhet till trots,Tukanen har dock "Köttet" på rätta stället jmf med Pip,och "skäller" högre där det behövs och där pip antingen bottnar eller komprimerar.


Köper du min sammanfattning Pekka71?

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Mon Nov 04, 2013 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Pip är ingen högtalare som jag gilllar spelar snyggt och luftigt men helt utan närvaro, kan kanske duga att lyssna på radiosporten med.

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Mon Nov 04, 2013 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
Pip är ingen högtalare som jag gilllar spelar snyggt och luftigt men helt utan närvaro, kan kanske duga att lyssna på radiosporten med.
De duger till annat också :-)

Först var jag väldigt imponerad av dem och jag har haft tillfälle att lyssna hos en kamrat som köpt sådana och även lånat hem dem till mig.

De låter otroligt utsträckt, även i basen. Det är svårt att tro att ett par så små högtalare kan återge så djup bas, alltså inom rimliga ljudtryck. Det finns absolut "närvaro" i högtalarna, i alla fall om man ser till presentation av musiken, placering av instrument och bredd på stereoperspektivet.

Jag var nära att köpa mig ett par sådana eftersom de tar så mycket mindre plats än mina Dahlqvist DQ10:or.

Men. Det saknas något. Det är liksom inget drag i musiken. Allt låter korrekt återgivet men utan nerv, utan något som berör. Jag har svårt att beskriva exakt vad men det hela känns lite fattigt. Eller grått om man så vill. Det finns Linn-högtalare som låter lika trist så det handlar nog inte (helt) om inställning till hur det ska låta utan snarare om prioriteringar vid begränsade resurser.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Tue Nov 05, 2013 01:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Bill50x wrote:
pekka71 wrote:
Pip är ingen högtalare som jag gilllar spelar snyggt och luftigt men helt utan närvaro, kan kanske duga att lyssna på radiosporten med.
De duger till annat också :-)

Först var jag väldigt imponerad av dem och jag har haft tillfälle att lyssna hos en kamrat som köpt sådana och även lånat hem dem till mig.

De låter otroligt utsträckt, även i basen. Det är svårt att tro att ett par så små högtalare kan återge så djup bas, alltså inom rimliga ljudtryck. Det finns absolut "närvaro" i högtalarna, i alla fall om man ser till presentation av musiken, placering av instrument och bredd på stereoperspektivet.

Jag var nära att köpa mig ett par sådana eftersom de tar så mycket mindre plats än mina Dahlqvist DQ10:or.

Men. Det saknas något. Det är liksom inget drag i musiken. Allt låter korrekt återgivet men utan nerv, utan något som berör. Jag har svårt att beskriva exakt vad men det hela känns lite fattigt. Eller grått om man så vill. Det finns Linn-högtalare som låter lika trist så det handlar nog inte (helt) om inställning till hur det ska låta utan snarare om prioriteringar vid begränsade resurser.

/ B
Du sa det jag menade men med andra ord, med närvaro menar jag att det är omöjligt att känns sinnesstämningen som artisten vill förmedla om han är glad,arg,ledsen alltså helt själlösa sen att de är bra på att spela sinustoner är något helt annat. tycker högtalaren får allt att låta likadant aldrig dåligt men aldrig magsikt heller

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Tue Nov 19, 2013 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag fattar inte att någon här ens orkar bry sig om den där "Ingenjör Öhman". Det är ju rätt klart att han inte fattar ett smack om elektronik eller ljudåtergivning, så om han har råkat bygga ett par bra högtalare så är det troligen en slump.

Skulle tycka att det vara mer "spännande" att åka till Media Markt och lyssna på Samsungs senaste TV.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Tue Nov 19, 2013 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
henriklh wrote:
Jag fattar inte att någon här ens orkar bry sig om den där "Ingenjör Öhman". Det är ju rätt klart att han inte fattar ett smack om elektronik eller ljudåtergivning, så om han har råkat bygga ett par bra högtalare så är det troligen en slump.

Skulle tycka att det vara mer "spännande" att åka till Media Markt och lyssna på Samsungs senaste TV.
Oavsett vad jag tycker om IÖ's skapelser. Men du har fel. Inte om det är spännande att åka till Media Markt (passa på innan de konkar, bara...) utan om IÖ's kompetens. Karln är en synnerligen duktig konstruktör och det han konstruerat har inte bara råkat blöi så. Men han lutar otroligt mycket åt mätningssidan och han har sitt fokus lite annorlunda än TuneDemarna. Det finns många personer som är extremt tillfredsställda av hans högtalare och hans kunskaper i att designa ljudrum. Vilka är vi som kan sätta oss till doms över dessa personers val och tillfredsställelse? Lyssna på det som du tycker är bra och klanka inte på andra.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Tue Nov 19, 2013 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
henriklh wrote:
Det är ju rätt klart att han inte fattar ett smack om elektronik eller ljudåtergivning...[]
Jag håller med Bill om att detta kanske var i grövsta laget. Däremot kanske man kan säga att Ingvar inte har förstått Tune Dem?
Av det han säger på forumet verkar det så i alla fall.


Top
   
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Tue Nov 19, 2013 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
henriklh wrote:
Jag fattar inte att någon här ens orkar bry sig om den där "Ingenjör Öhman". Det är ju rätt klart att han inte fattar ett smack om elektronik eller ljudåtergivning, så om han har råkat bygga ett par bra högtalare så är det troligen en slump.

Skulle tycka att det vara mer "spännande" att åka till Media Markt och lyssna på Samsungs senaste TV.
Oavsett vad jag tycker om IÖ's skapelser. Men du har fel. Inte om det är spännande att åka till Media Markt (passa på innan de konkar, bara...) utan om IÖ's kompetens. Karln är en synnerligen duktig konstruktör och det han konstruerat har inte bara råkat blöi så. Men han lutar otroligt mycket åt mätningssidan och han har sitt fokus lite annorlunda än TuneDemarna. Det finns många personer som är extremt tillfredsställda av hans högtalare och hans kunskaper i att designa ljudrum. Vilka är vi som kan sätta oss till doms över dessa personers val och tillfredsställelse? Lyssna på det som du tycker är bra och klanka inte på andra.

/ B
Äsch, det där inlägget är bara ett exempel på mycket stor humor.
Sådant som man absolut icke skulle få skriva på "det andra forumet" för så kallade linnister...

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: 109:or mot Ino Pip?
PostPosted: Tue Nov 19, 2013 22:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
DelNaja wrote:
henriklh wrote:
Det är ju rätt klart att han inte fattar ett smack om elektronik eller ljudåtergivning...
Jag håller med Bill om att detta kanske var i grövsta laget. Däremot kanske man kan säga att Ingvar inte har förstått Tune Dem?
Av det han säger på forumet verkar det så i alla fall.
Jag kan inte svara för IÖ när det gäller hans uppfattning om TuneDem, men jag är ganska säker på att han har ett bra grepp om de komponenter som ingår i begreppet. Dvs beskrivet mer med teknisk vokabulär än "Palle verkar vara en bättre basist när jag lägger några papperslappar under höger framfot på KDS'en". Däremot kan man ju ha fokus på lite olika delar av återgivningen, men det är ju en annan diskussion :-)
toriq wrote:
Äsch, det där inlägget är bara ett exempel på mycket stor humor.
Sådant som man absolut icke skulle få skriva på "det andra forumet" för så kallade linnister...
:mrgreen:

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited