selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 293 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 520 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 25, 2005 08:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Strax före midsommar åkte skivspelare in på service och uppgradering. En cirkus monterades in samt en adikt. jag gjorde detta på HF, måste säga att Kalle är en otroligt servicemindad person. Fick flera bra tips och la verkligen ner sin själ i min lp:12 strax före midsommar. Jag har ju varit inne på hf ganska många gånger de senaste åtta åren, de har ju inte direkt tjänat några slantar på mig o ände får man ändå den servicen. Sedan kunde jag inte låta bli och ta upp mina funderingar kring slutsteg o eventuellt aktivt Hade ju själv tagit det ekonomiskt vettiga beslutet att jag skulle vänta med aktivt och inte köpa en 5125 som hf gav mig ett bra pris på. Men då sa Kalla att kanske borde du köra aktivkt med två 5105:or han menade att det kunde på vissa sätt vara bättre tom än en aktiv 5125. Det är lite ovanligt att en säljare föreslår ett ekonomiskt alternativ där säljaren själv inte kommer att tjäna några pengar eftersom 5105 säljs inte i butik och hf har inte sådana inne. Det är då man förstår att säljaren pratar rent krasst, vad är bäst för mig och inte för företaget, helt underbart.

Men kånkade sedan till slut hem lp12:an, kopplade in den. Ställde om mina katan och satte på spikes och skeets på dom. Sedan lyssnade jag......

wow, eller vad ska man säga. Ett begrepp som jag har sett nämnt här forumet som jag gillar är haksläpp, måste nog tillstå att så var fallet. Min skivspelare hade ju inte blivit servad på femton år!!!! (skäms på mig)
På ett sätt känns det som man har fått 800 nya lp-skivor. Men nu är det roligt att spela vinyl, är helt säker på att jag kommer att spela mer vinyl än cd. Har ju de senaste åren spelat mer cd, trots att jag har mer vinyl. Synd att inte forumet kunde ha taget en snaps, en engelsk öl och lite sill och lyssnat på min skivspelare några låtar... I framtiden kanske teleportering blir möjligt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 27, 2005 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Förstår vad du menar och när man betänker att denna produkt kom till världen i sitt grundutförande 1972 så känns det ju inte mindre imponerande?
Jo den har väl uppgraderats lite granna sedan dess... men ändå 8)

Misstänker att en del på detta forum inte ens var påtänkta 1972 :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 27, 2005 16:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Hej!
Vad gjorde du av dina SGM?
Mvh
t


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 29, 2005 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Mina sgm använder jag som datorhögtalare, något överdimensionerade kanske:)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Medan jag väntar på att tomten från Skottland ska dyka upp med förtidig julklapp (hoppas tisdag stämmer), gjorde jag ett litet experiment. Jag hade ju förut en diy sub inkopplad. Jag fick då tips på forumet att den kanske inte alls gjorde ngn nytta utan tvärtom. Jag tog ut den och lyssna utan den, märkte skillnad. Men nu när jag släpa upp den från källaren märkte mycket mer hur den "förstörde" katanerna. Ljudet blev mer burkigt, betydligt mer begränsat i frekvensen. Så nu satte in en annons i hifimagasinet. Om ngn känner ngn som vill ha en subwoofer billigt o ska ha den till film och är ingen linnist, kan ni tipsa om den. Men jag tror att jag har vant mig med min setup och kunde då mycket tydligare höra skillnaden, sånt är intressant.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 01, 2005 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
tomten kom som utlovat.. lyssnar nu för fulla muggar, insuper det nya ljudet. Just nu spelas police, min första lp som min syrra gav mig. Snacka om att börja svårt. Minns mest omslaget. Trots att den har spelats för mycket på familjens "stereo" som jag o syrran kalla för svarven, låter den kanon på min anläggning idag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 10:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Och vad kom tomten med? Något slutsteg verkar det som?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
monkeydevil wrote:
Och vad kom tomten med? Något slutsteg verkar det som?
Japp, närmare bestämt ett C6100! Har just lagt upp bilder. Fick lite inspiration av Jajos fina bilder. Mina är inte lika bra men det det ser snyggt ut och låter framförallt bra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 11:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
ed:

Grym uppgradering. Antar att C6100 rockar hårt med Katan! Jag hade helt missat din senaste uppgraderingsvåg - vilken kanonanläggning du har nu. Grattis!

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Grattis till ett grymt köp. Har härom dagen hört Katan aktivt med just C6100, och det lät helt sjukt bra!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 12:25 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Läckra bilder :) En fråga jag kom att tänka på. Är C6100 ett val för eventuellt framtida planer? Exempelvis fler högtalare i ett biosystem eller aktiva trevägshögtalare?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
per wrote:
Läckra bilder :) En fråga jag kom att tänka på. Är C6100 ett val för eventuellt framtida planer? Exempelvis fler högtalare i ett biosystem eller aktiva trevägshögtalare?
Tack, fick väl inte till bilderna helt. Man märker en vanlig digitalkameras begränsningar.

Jo valet av c6100 kan ju ses som lite konstigt efter jag endast behöver fyra kanaler nu. Jag är väl på ngt sätt ambivalent till mitt eget val. Men det är för framtiden, t.ex. aktiva Espek. Eftersom Komponent valde att köra fyra kanaler är inte c6100 anpassade för dom. Men som du säger Per kan man köra en center kanal, men det känns som väldigt långt till en hembioanläggning för mig. Just nu känns det som att det är tvåkanal som prio ett. Dom två extra kanalerna jag fick i c6100 är relativt "billiga" även om jag just nu är fattig som en kyrkråtta :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Helt rätt med C6100 istället för C4100!
Grattis till ett mycket bra o snyggt system, vad tycker du om chakra?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 04, 2005 18:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Helt rätt med C6100 istället för C4100!
Grattis till ett mycket bra o snyggt system, vad tycker du om chakra?
Idag kom pappa över, ingen hifi man heller. men vill ju ändå visa anläggningen för honom. Hans första kommentar var ju varför jag hade så stora kablar o varför stereon inte står mellan högtalarna.. ja nämnde ngt om att det ska vara så för ljudet skull. Han såg lagom oförstående ut. När han kommer över blir det ofta samma plattor för han gillar bara vissa grejer. Drog på Monica Z, o då sa pappa att det lät fantastiskt.. bra betyg när ngn o-hifi person säger så.....

Det svänger, mer nu tycker jag än jag köpte dom. Låter väldigt tajt, musiken ligger mer i ton om jag säger så.

Är det ngn annan som som har fått tipset eller kopplar högtalarkabeln i ena ändan, antingen steget eller burkarna tvärtom? alltså svart kontakt mot rött urtag och tvärtom?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 04, 2005 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
ed wrote:
Är det ngn annan som som har fått tipset eller kopplar högtalarkabeln i ena ändan, antingen steget eller burkarna tvärtom? alltså svart kontakt mot rött urtag och tvärtom?
Eftersom att Kairn inte fasvänder signalen måste du koppla högtalarkabelns svarta banan i röd utgång på slutsteget och röd banan i svart utgång. Du skulle kunna göra denna + - skiftning bakom högtalaren istället men då kommer signalen att gå fel väg genom högtalarkabeln fram till högtalaren. Som du kanske känner har bla K400 anvisning om i vilken riktning signalen ska gå.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 293 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 520 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited