selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 293 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 1720 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 03, 2008 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
bump....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 03, 2008 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Utan att ha jämfört aktiva Katan med C6100 mot passiva Majik 140 blir min rekommendation att köpa en Keel. :?
Vet vad en Keel kan göra. 8) Har hört det flera ggr.

Har själv aktiva Katan med AV5125 och jag har lyssnat på hur en uppgradering till aktivt med C4100 och nergradering till passivt med Klimax Twin låter. Uppgraderingar så långt bak i kedjan blir bara fåningt om man jämför med att lägga pengarna på att förbättra källan.

Du blev kanske inte klokare av det där men att byta till C4200 eller köpa en sub är enligt min erfarenhet helt fel.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 03, 2008 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Konstigt att ingen svarat på det här tidigare. Man kunde ju iaf tycka att någon skulle rekommenderat inköp av en Klimax DS... 8)

Förutsatt att den huvudsakliga källan är vinyl så tycker jag att det självklara alternativet är att införskaffa en Keel, vilket också borde vara det naturliga source first-alternativet.

Mer för ljudet skulle nog en Akurate sub göra, men det skulle inte ge samma musikaliska lyft. Föredelen med det här alternativet är att du kan ha kvar det oavsett vad du gör för uppgraderingar framöver.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 03, 2008 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Jo Keel är nog något att tänka på, eller kanske tanken med de två Mimer hyllplanen som på ett sätt är ännu mer source first.

Men som du säger Traktorpojken så är Akurate ds intressant men inte aktuell just nu.

Men tack för era tankar....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 03, 2008 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
ed wrote:
de två Mimer hyllplanen som på ett sätt är ännu mer source first.
Om det är mer "source first" eller inte kan säkert diskuteras. Själv väntar jag fortfarande på en (trovärdig) demo som visar att en sämre apparat på ett bättre underlag låter bättre än en bättre apparat på ett sämre underlag vid direkt A/B - jämförelse.

Tills dess faller min röst på Keel.

Och sen så undrar jag om inte aktiva Espek vore bättre än Katan+Sizmik (för ungefär samma pengar)? Du har ju redan en 6100! Men Majik 110 (eller vad den nu ska heta) blir säkert bättre ändå (men basfattigare).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 04, 2008 06:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Rör inte playbackdelen.
Starta med Keel om du spelar mycket vinyl.
Sedan har du ju en räcka andra grejjer att göra på tolvan, LingoII, trampolinII etc till hanterliga slantar.
På LP12 har jag inte hört vad Mimer gör så jag passar på den...
På digitalsidan kan du avvakta till Majik DS kommer.

Avslutningsvis förstår jag inte riktigt alla som har farhågor för grannarna när en sub används.
Bättre mer kontrollerad bas stör mindre! På samma sätt som en bra anläggning stör grannarna mindre än en kass köksradio.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 04, 2008 06:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Rör inte playbackdelen.
Starta med Keel om du spelar mycket vinyl.
Sedan har du ju en räcka andra grejjer att göra på tolvan, LingoII, trampolinII etc till hanterliga slantar.
På LP12 har jag inte hört vad Mimer gör så jag passar på den...
På digitalsidan kan du avvakta till Majik DS kommer.

Avslutningsvis förstår jag inte riktigt alla som har farhågor för grannarna när en sub används.
Bättre mer kontrollerad bas stör mindre! På samma sätt som en bra anläggning stör grannarna mindre än en kass köksradio.
Sorry att jag var lite otydlig, har både lingo 2 och Trampolin 2. Det som är kvar på LP12:an är nytt verk, Keel, ekos se (känns lite out of reach) och Akiva (men det blir lite väl häftig per platta kostnad).

Varför jag oroa mig var att jag har fått kommentarer från grannen att min stereo överröstar deras tv.:(


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 04, 2008 09:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Vad gäller alt 1 Mimer har jag ingen koll men spontant borde det finns bättre alternativ.

Om det är så att du ska röra playbacken så tycker jag alt 2 och 4 alltså C4200 eller sub inte är rätt väg att gå. Då gillar jag alt 3 eller 5 bättre, vilket valet går på beror på budgeten.

Här hänger jag inte med dock:
ed wrote:
alt 3. Tänka på sommarkampanjen med filter. Köpa ett par Majik 140 med chakra filter. Är då nog tvungen att vänta på att köpa ett chakra steg till, så då blir frågan, ska man vänta och då köpa ett beggat 4200 för att kombinera m nuvuarande 6100 eller bara köpa ett billigt 2100. Kortsiktigt kör jag nog vidare på mina aktiva katan och låter Majikarna få vänta tills jag kan aktivera dem. Känns som en frustrerande uppgradering Men 4 aktiva filter kostar 10k, mycket pengar för mig.
Du får ju inte filter om du inte köper slutsteg. Om det är Majik 140 som gäller så köper du högtalarna och mest troligt ett nytt C2100 till då får du med filterna till alla kanaler.

Utan att testat de olika alternativen, känns nog ändå alt 6 som det bästa då det är vinyl som gäller för dig. Men här har jag räknat på kostnaderna på de olika alternativen jag tycker är aktuella:

Alt 3: Majik 140 och Majik C2100: 43'
Alt 5: Majik stativare (gissar på 16'-17' med stativ) och filter: 24-25'
Alt 6: Keel: 29'

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 14, 2008 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Igår fredag, min första dag på semestern häckade jag typ hela eftermiddagen på HF, det var mysigt. Jag tog mitt chakra 6100 med aktiva kort i för katan. Så demade Kalle aktiva Majik 140 med två 4100 chakra som vi sedan testade mot ett par aktiva katan med en akurate sub. Majik lät snyggare och mer oansträngd. Medan Katan/Akurate suben spela djupare, roligare, men mer ansträngd. Suben är hälften så dyr som andra paketet för mig. Kånkade hem slutsteget och var inte direkt visare, men det var trevligt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 29, 2008 16:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Sitter med en god drink i handen, vodka, pressad lime från två limefrukter, campari, färskpressad juice som heter frukt och grönt. Drinken är egentligen super stark.:) Spelar nu en vinyl med Judas Priest, Priest...Live!

Fan va min stereo låter bra (ursäkta uttrycket). Men härligt o verkligen känna så. De små katanerna mullrar på.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 30, 2008 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Ja men där ser du :D Inte behöver du uppgradera.. .fan så mycket billigare med ett par glas absolut :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 30, 2008 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Sondek wrote:
Ja men där ser du :D Inte behöver du uppgradera.. .fan så mycket billigare med ett par glas absolut :wink:
Gör man en kostnadsanalys med till exempel en Classic/Helix i ena änden och ett Klimax-system i den andra och beräknar hur mycket whisky som behövs för att Classic/Helix ska låta "Klimax" så kan man lätt kalkylera om prisskillnaden lönar sig. För det är ju inte alltid det "behöver" låta Klimax (vid strölyssning, middagar, arbete osv) utan det är enbart vid krävande tillfällen drar man i sig ett par rediga...

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 30, 2008 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Sondek wrote:
Ja men där ser du :D Inte behöver du uppgradera.. .fan så mycket billigare med ett par glas absolut :wink:
Gör man en kostnadsanalys med till exempel en Classic/Helix i ena änden och ett Klimax-system i den andra och beräknar hur mycket whisky som behövs för att Classic/Helix ska låta "Klimax" så kan man lätt kalkylera om prisskillnaden lönar sig. För det är ju inte alltid det "behöver" låta Klimax (vid strölyssning, middagar, arbete osv) utan det är enbart vid krävande tillfällen drar man i sig ett par rediga...

/ B
För det första så finns det inte så mycket whisky. :wink:
För det andra har jag aldrig förstått resonemanget att det endast kräver ett toppsystem om man ska FINlyssna.
Finessen med ett toppsystem är ju att det inte stör = man kan ha det på mest hela tiden...

Lika fånigt är det att ha en tex Ferrari i garaget som man bara kör på helgerna vid fint väder, samt åker i en tex Lada i veckorna.

Typ man njuter mer om man endast gör "det" ibland. :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 30, 2008 18:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Lika fånigt är det att ha en tex Ferrari i garaget som man bara kör på helgerna vid fint väder, samt åker i en tex Lada i veckorna.

Typ man njuter mer om man endast gör "det" ibland. :wink:
Fel jämförelse Sportis.
Rätt jämförelse: Du har bara en Lada. När du vill känna draget från motorn och det häftiga suget i kurvorna klämmer du i dig ett par whisky. Och tillräckligt många så det blir lika svårt att sätta sig i Lada´n som det är att klämma sig ner i Ferrarin som nykter... :-)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 30, 2008 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag bemötte två OLIKA resonemang Bill, på olika sätt.

1/ whiskyn
2/ finlyssning
Läs vad jag skrev igen.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 293 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 1720 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited