selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 18:48

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 523 Next
Author Message
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Tue Nov 25, 2014 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Akudorik med AEDSM är det bästa Exaktsystemet jag hört. Och snyggt!
Håller med, snygg lösning. Men egentligen har jag aldrig förstått mig på stativhögtalare. De tar ju samma plats som golvare, det enda man får är ju mindre volym på lådan och förmodligen inte lika djup bas. Förr i tiden kallade man stativhögtalare för bokhyllehögtalare, tanken var att man kunde ställa dem i, just det, bokhyllan (eller på en bänk). Men så gör dom flesta inte idag utan det spenderas en massa pengar på stativ. Så varför inte lika gärna göra golvare och utnyttja utrymmet till att ge bättre/djupare bas?

/ B
W A F ...


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Tue Nov 25, 2014 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Bill50x wrote:
Men egentligen har jag aldrig förstått mig på stativhögtalare. De tar ju samma plats som golvare, det enda man får är ju mindre volym på lådan och förmodligen inte lika djup bas.
W A F ...
En viktig faktor, absolut :-)
Men vilket är snyggast? Räknar man in stativkostnad för en "bokhyllehögtalare" blir de knappast billigare.

Image

/ B

PS, skalan mellan högtalarna kanske inte stämmer...

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Tue Nov 25, 2014 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Räknar man in stativkostnad för en "bokhyllehögtalare" blir de knappast billigare.

Image
Skiljer ju nära 100k inkl stativ :!: nära halva slantarna.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Wed Nov 26, 2014 09:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Just dessa högtalare plockade jag ut enbart för det estetiska = WAF.

Tittar man på konkurrenternas högtalare skiljer det ofta mindre i pris mellan ett par bokhyllehögtalare och golvstående dito än vad ett stativ av bra kvalitet kostar. När det gäller Linn är det lite större skillnad, det skiljer ca 11 tusen mellan ett par 109:or jämfört med 140. Och med stativen för drygt två tusen så blir 109:an billigare, ja.

Men 140:an låter mycket bättre (ur ljudsynpunkt och enligt mig) och har lika hög waf (fortfarande enligt mig) så prisskillnaden är försvarbar.

Kan man placera bokhyllehögtalarna på en bänk som också rymmer tex elektronik och TV så kan man givetvis spara utrymme om sådant är begränsat.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Wed Nov 26, 2014 09:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
enda lilla funderingen jag har med akudorik är att jag misstänker de kan bli lite knepiga att hålla snygga och fräscha genom åren. Det framstår som inte helt lätt att komma åt för dammrengöring, varm elektronik.. svarta stativ.. = damm!

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Wed Nov 26, 2014 17:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Ska till P&S för Exaktdemo ikväll (Akudorik) o Tonläget imorgon (Exaktbox)
Återkommer med intryck!
Hoppas det är bättre än senast, då för varje gång jag hört demos, blir Exakt bättre o bättre.
Ja det blir bättre o bättre hela tiden.
Rumskorrigering funkar även den bättre. Oväntad stor skillnad i betongbunkern hos P&S.

Och hos Tonläget var inte en toppad LP12 (förutom Adikt) så pass mycket bättre än Akurate EDSM som förväntat.
Fortfarande är det överlägset bäst hemma - Linn får fila vidare...

Gick tyvärr inte att rättvist jämföra passivt vs aktivt med Exaktbox då såväl källa samt slutsteg var olika. Lite synd.
Jag tröttnade även snabbt på Exaktade 140 så jag gick ut o snackade med Barry istället.
Efter en stund stoppade de in en KEDSM och de som jämförde mot AEDSM sa att Klimaxen var bättre.

Akudorik med AEDSM är det bästa Exaktsystemet jag hört. Och snyggt!
Sett till kostnaden mot Exakt350 (nära tredubbla) och ExaktAkubarik (+100k) även prisvärt.
Jag är fortsatt brydd vad gäller Exakt. Från början var problemet att systemet engagerade mig förvånansvärt lite rent musikaliskt, det var med AEDSM och ExaktAkubarik det. Med KDSM/1 och ExaktAkubarik så blev det betydligt bättre men ändå fanns problemet lite kvar. På denna demo som jag också var med på så var problemet tillbaka, initialt så kändes musiken överlag rätt ointressant. Gällde även LP12, en spelare på den nivån skall ju bara åka i åttor runt en ADSM. Med KDSM så hände det mycket, det blev riktigt bra men något känns inte helt rätt. Kan inte peka på vad det är. Iofs, Majik 140 låter fortfarande Majik 140 även med Exaktbox, bristerna jämfört med Akuratehögtalare lyser igenom lite.

Angående Linns slogan "The Source is in the speaker" kan man ju bara konstatera att det stämmer inte alls! Det händer precis lika mycket att gå från ADSM till KDSM i ett Exakt-system som att gå från ADS till KDS i ett traditionellt system.

"Akudorik med AEDSM är det bästa Exaktsystemet jag hört" låter märkligt då min erfarenhet så här långt är att man måste ha KDSM för att prestera på en nivå som motsvarar ett toppsystem från Linn. Då presterar det riktigt bra men ändå inte så det motsvarar prislappen. Men jag missade Akudorik-eventet och har ännu inte hört dom.

Det vore intressant med en afton där man jämför Exakt-system med ett traditionellt system i samma prisklass. T ex samma KDSM/1 först med Exakt-Akudorik och sedan med Lejonklou monos Sagatun/Tundra till Klångedang. Tjata på Anders så han fixar det.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Wed Nov 26, 2014 20:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
stefan wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Ska till P&S för Exaktdemo ikväll (Akudorik) o Tonläget imorgon (Exaktbox)
Återkommer med intryck!
Hoppas det är bättre än senast, då för varje gång jag hört demos, blir Exakt bättre o bättre.
Ja det blir bättre o bättre hela tiden.
Rumskorrigering funkar även den bättre. Oväntad stor skillnad i betongbunkern hos P&S.

Och hos Tonläget var inte en toppad LP12 (förutom Adikt) så pass mycket bättre än Akurate EDSM som förväntat.
Fortfarande är det överlägset bäst hemma - Linn får fila vidare...

Gick tyvärr inte att rättvist jämföra passivt vs aktivt med Exaktbox då såväl källa samt slutsteg var olika. Lite synd.
Jag tröttnade även snabbt på Exaktade 140 så jag gick ut o snackade med Barry istället.
Efter en stund stoppade de in en KEDSM och de som jämförde mot AEDSM sa att Klimaxen var bättre.

Akudorik med AEDSM är det bästa Exaktsystemet jag hört. Och snyggt!
Sett till kostnaden mot Exakt350 (nära tredubbla) och ExaktAkubarik (+100k) även prisvärt.
Jag är fortsatt brydd vad gäller Exakt. Från början var problemet att systemet engagerade mig förvånansvärt lite rent musikaliskt, det var med AEDSM och ExaktAkubarik det. Med KDSM/1 och ExaktAkubarik så blev det betydligt bättre men ändå fanns problemet lite kvar. På denna demo som jag också var med på så var problemet tillbaka, initialt så kändes musiken överlag rätt ointressant. Gällde även LP12, en spelare på den nivån skall ju bara åka i åttor runt en ADSM. Med KDSM så hände det mycket, det blev riktigt bra men något känns inte helt rätt. Kan inte peka på vad det är. Iofs, Majik 140 låter fortfarande Majik 140 även med Exaktbox, bristerna jämfört med Akuratehögtalare lyser igenom lite.

Angående Linns slogan "The Source is in the speaker" kan man ju bara konstatera att det stämmer inte alls! Det händer precis lika mycket att gå från ADSM till KDSM i ett Exakt-system som att gå från ADS till KDS i ett traditionellt system.

"Akudorik med AEDSM är det bästa Exaktsystemet jag hört" låter märkligt då min erfarenhet så här långt är att man måste ha KDSM för att prestera på en nivå som motsvarar ett toppsystem från Linn. Då presterar det riktigt bra men ändå inte så det motsvarar prislappen. Men jag missade Akudorik-eventet och har ännu inte hört dom.

Det vore intressant med en afton där man jämför Exakt-system med ett traditionellt system i samma prisklass. T ex samma KDSM/1 först med Exakt-Akudorik och sedan med Lejonklou monos Sagatun/Tundra till Klångedang. Tjata på Anders så han fixar det.
De skulle vara en intressant demo, dock känns det som Lejonclou grejerna skulle golva vilken exakt uppställning som helst av det jag kan jämföra från ljudminne
Akudorik exakt var ok, faktiskt ganska bra dock tror jag det får svårt mot en lejonclou setup med klangedang eller m109

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Wed Nov 26, 2014 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Jag väntar också på att bli imponerad av Exakt. Än så läge är det tydligt och musikaliskt dött. Inget musikaliskt flyt.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Wed Nov 26, 2014 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Erik wrote:
Jag väntar också på att bli imponerad av Exakt. Än så läge är det tydligt och musikaliskt dött. Inget musikaliskt flyt.
:shock:


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Wed Nov 26, 2014 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
stefan wrote:
Jag är fortsatt brydd vad gäller Exakt. Från början var problemet att systemet engagerade mig förvånansvärt lite rent musikaliskt, det var med AEDSM och ExaktAkubarik det. Med KDSM/1 och ExaktAkubarik så blev det betydligt bättre men ändå fanns problemet lite kvar. På denna demo som jag också var med på så var problemet tillbaka, initialt så kändes musiken överlag rätt ointressant. Gällde även LP12, en spelare på den nivån skall ju bara åka i åttor runt en ADSM. Med KDSM så hände det mycket, det blev riktigt bra men något känns inte helt rätt. Kan inte peka på vad det är. Iofs, Majik 140 låter fortfarande Majik 140 även med Exaktbox, bristerna jämfört med Akuratehögtalare lyser igenom lite.

Angående Linns slogan "The Source is in the speaker" kan man ju bara konstatera att det stämmer inte alls! Det händer precis lika mycket att gå från ADSM till KDSM i ett Exakt-system som att gå från ADS till KDS i ett traditionellt system.

"Akudorik med AEDSM är det bästa Exaktsystemet jag hört" låter märkligt då min erfarenhet så här långt är att man måste ha KDSM för att prestera på en nivå som motsvarar ett toppsystem från Linn. Då presterar det riktigt bra men ändå inte så det motsvarar prislappen. Men jag missade Akudorik-eventet och har ännu inte hört dom.

Det vore intressant med en afton där man jämför Exakt-system med ett traditionellt system i samma prisklass. T ex samma KDSM/1 först med Exakt-Akudorik och sedan med Lejonklou monos Sagatun/Tundra till Klångedang. Tjata på Anders så han fixar det.
Håller med: Källan sitter inte i högtalaren i Exakt. Källan är distribuerad. Låter inte lika slagkraftigt, men det är nog så det är. Klockan sitter fortfarande i den separata burken OCH där hör den nog hemma också. Kristaller är vibrationskänsliga på ett helt annan nivå än övrig elektronik så... i stativen/högtalaren verkar vara en direkt dålig idé. EKDSM ger också ungefär sedanlig förbättring jämfört med EADSM.

Akudorik på Tonläget är bra (enligt min mening) och då inte färdigjusterade. Rumsoptimeringen var bara halvfärdig när demo´n genomfördes.

Akubarik hemma var väldigt bra ( överlägset Akudorik på Tonläget ! ) - utan rumsoptimering. Hade inte lust att skruva utan prioriterade att lyssna. Synd dock att de ser ut som kylskåp - från sidan (=djupa).


Top
   
 Post subject: Re: Sv: Majik Exakt
PostPosted: Wed Nov 26, 2014 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
HCL wrote:
Håller med: Källan sitter inte i högtalaren i Exakt. Källan är distribuerad. Låter inte lika slagkraftigt, men det är nog så det är. Klockan sitter fortfarande i den separata burken OCH där hör den nog hemma också. Kristaller är vibrationskänsliga på ett helt annan nivå än övrig elektronik så... i stativen/högtalaren verkar vara en direkt dålig idé. EKDSM ger också ungefär sedanlig förbättring jämfört med EADSM.
Sidofundering: hur är det i ett Exaktsystem med DSM+Exaktbox: i vilken av dom sitter klockan, dvs vilken av burkarna är mest vibrationskänslig?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Wed Nov 26, 2014 23:57 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag har förstått det som att klockan sitter i Exakt DSM eller DSM med Exakt Link. Exaktboxen innehåller processorn som behandlar den digitala signalen, samt ett antal DA-omvandlare och ljudnivåreglage för alla kanaler. Om klockan är den känsligaste delen, så borde det vara DSM som är mest krävande då det gäller placering.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Thu Nov 27, 2014 02:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
stefan wrote:
initialt så kändes musiken överlag rätt ointressant. Gällde även LP12, en spelare på den nivån skall ju bara åka i åttor runt en ADSM.
Intressant att även du kände som jag inklusive att 12an inte var så bra som vanligt vs ADSM.
stefan wrote:
"Akudorik med AEDSM är det bästa Exaktsystemet jag hört" låter märkligt då min erfarenhet så här långt är att man måste ha KDSM för att prestera på en nivå som motsvarar ett toppsystem från Linn. Då presterar det riktigt bra men ändå inte så det motsvarar prislappen. Men jag missade Akudorik-eventet och har ännu inte hört dom.
Ja, kanske märkligt men jag bara redovisar mina intryck.
Kan vara så att det senast utvecklade Exakt ÄR bäst pga dragna lärdomar.
stefan wrote:
Det vore intressant med en afton där man jämför Exakt-system med ett traditionellt system i samma prisklass. T ex samma KDSM/1 först med Exakt-Akudorik och sedan med Lejonklou monos Sagatun/Tundra till Klångedang. Tjata på Anders så han fixar det.
Ja fast jag väntar nog till jag känner att Exakt har utvecklas mer.

Känns lite som när Linn släppte Karik/Numerik. Man insåg potentialen men suget uppstod först på allvar efter några år då CD12 kom...
Även DS-teknologin utvecklades snabbt första åren.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Thu Nov 27, 2014 08:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
sportbilsentusiasten wrote:

Känns lite som när Linn släppte Karik/Numerik. Man insåg potentialen men suget uppstod först på allvar efter några år då CD12 kom...
Även DS-teknologin utvecklades snabbt första åren.
När KDS kom var den klart bättre än CD12. Den här gången tycker jag Linn har gjort bort sig när Exakt är musikaliskt livlöst och de försöker sälja det med teknisk argumentation.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Thu Nov 27, 2014 21:26 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Erik wrote:
sportbilsentusiasten wrote:

Känns lite som när Linn släppte Karik/Numerik. Man insåg potentialen men suget uppstod först på allvar efter några år då CD12 kom...
Även DS-teknologin utvecklades snabbt första åren.
När KDS kom var den klart bättre än CD12. Den här gången tycker jag Linn har gjort bort sig när Exakt är musikaliskt livlöst och de försöker sälja det med teknisk argumentation.

/Erik
:mrgreen: Ord och inga visor, härligt att läsa lite åsikter!!! Men angående teknikfokus i presentationen av Exakt så får man nog utgå från att det inte är ingenjörerna som har sista ordet utan de som sköter marknadsföring anser att det var 'rätt val' när detta nu släpps.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 523 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited