selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 04:28

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 723 Next
Author Message
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sun Nov 30, 2014 11:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Linncredible wrote:
HCL wrote:
Att inte behöva tillämpa rumskorrigering är dock säkerligen bättre (om det görs bra), men när rum och högtalarplacering är klart så är det ändå väldigt effektivt att kunna göra en sista finjustering av anläggningen i rummet.
Jag pratade på ett event på High Fidelity för några veckor sen med Kalle, han menade att han hittills inte hade genomfört en enda Exakt-installation där det blev bättre resultat genom att inte använda rumsoptimeringen än genom att göra det. (Om jag fattade honom rätt, men det är jag rätt säker på att jag gjorde.)
Det betvivlar jag inte alls. Det jag menade var att det är bättre om man har ett rum där justering av signale inte behövs. Däremot finns det sannolikt inga sådana rum (vilket i så fall ger stöd för Kalles erfarenheter).


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sun Nov 30, 2014 13:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Rälser wrote:
Jag har en 6 m lång vägg att fritt disponera för högtalarplacering och har fått till det så gott rummet förmår. I samband med övergång till Exakt ska en plugg placeras i mellanregistrets basreflexport på Espekarna. Det kommer att innebära att högtalarna måste placeras om på nytt. Men när dom är som bäst placerade ska Exakt få gå in och kompensera resten.

Kvadratiskt rum innebär ju som bekant förstärkning i dubbla led för vissa frekvenser och motsvarande försvagningar av andra frekvenser. Förutsatt att mjukvaran är tillräckligt bra utvecklad så bör det gå att kompensera för dessa frekvensavvikelser och förbättra såväl ljud som musik, tänker jag.

En tanke med demonstrationer av hifisystem överlag. När man kalibrerar in en anläggning för att låta så optimalt som möjligt så gör man det troligtvis i ett ganska tomt rum. När det sedan är dags för demo så är situationen vanligtvis det omvända, dvs en välfylld lokal. Det borde rimligtvis påverka ljudet en hel del, och sannolikt till det sämre.

Är det någon i tråden som kör Exakt hemma och som kan dela med sig av sina erfarenheter så här långt?
Jag körde förut KDS/1, KK1/Solosx2 och Akubarik passivt. Efter mycket övervägande gick jag över till KEDS/Tunebox/5xTwin/Akubarik. Jag har aldrig ångrat det, Exakt systemet är helt enkelt bättre. Min gamla setup var jag väldigt nöjd med och hade inte Exakt setupen varit bättre så skulle jag direkt byta tillbaks till det analoga systemet igen (jag väntade med att sälja de gamla delarna).

De inställningar som kommer från rumskorrigeringen i Konfig ska man mer se som en utgångspunkt än en definitiv sanning. Det viktigaste är ju att det låter bra och det kan inte en algoritm garantera. Min handlare gjorde förändringar på alla de "noder" som konfig räknade fram.

Det är intressant att det råder så skilda meningar om Exakt. Jag kan bara utgå från mina egna erfarenheter och då är min nya Exakt setup klart bättre än den gamla analoga setupen.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sun Nov 30, 2014 21:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Man kan inte säja något om prestandan på en anläggning om man jämför i en butik vs hur en anläggning låter hemma. Däremot kan man göra en A/B jämförelse i butiken och uppfatta skillnaden.

Har hört Klimax Exakt 350A system vs analogt i butik, samt även KE 350A system "hemma hos". Exakt ÄR KLART bättre musikaliskt/tajming, men även STORA hifi mässiga skillnader. EXAKT är helt enkelt mer exakt. Har även lyssnat på lite AE grejer men inte jämfört.

- Är det någon som ställer upp sina högtalare enligt en sådan liksidig triangel och tror att det då är Klart o betart.??

Rumskorrigeringen bör justeras efter ett liknade system & precision som används vid högtalarjusteringen.
Liksom vid högtalar- placeringen kommer olika handlare att ta olika stort/lite ansvar & kunskap på detta område helt säkert.

mvh/

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Mon Dec 01, 2014 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
De personer som jag känner till som inte är imponerade av Exakt har väl injusterade "icke integrerade" system hemma, där de lagt en HEL del tid på det mesta tex rippning, hyllor, NAS + placering av NAS, switchar, testat ut el/signal/högtalar/ethernetkablar - ja allt man kan pilla på.

Alla småsaker som tillsammans ger stor effekt totalt. Det kan man göra då allt är separerat.

Exakt är integrerat på ett annat sätt och det HAR SINA fördelar konstruktionsmässigt. Dock kräver det att konstruktionen är optimerad a la TuneDem för att ta tillvara på fördelen med en integrerad konstruktion (mindre behov av mellankopplingar/kablar mm)

Det är uppenbart att Linn för varje ny "allt i ett högtalare"-konstruktion (från Artikulat350) lärt sig mer o mer om att dra fördel av integrering. Färre interna kablar, starkare nätdelar mm. O bättre prestanda.
Dock fortfarande sämre än ett intunat separat system. Det är även Linn öppna med.

Sedan kom Exakt.
Med Exakt tog Linn ett steg tillbaks enl mig. Även om Exakt nu har utvecklats under året är det inte framme ännu.
De senaste Akudorik är bäst av Exakttalarna. Första som gett mig hopp!
Linn tog en chans och släppte Exakt lite för tidigt. Vet hur det är i utvecklingsintensiva företag, trycket från ekonomerna ÄR stort.

Exakt vs analoga system med Linn/Lejonklou: konkurens är BRA!!

PS
Man behöver inte jämföra A/B för att avgöra om något är BRA eller mindre bra, om det är stora skillnader.

PS2
Ni som rapporterar om demos. Många demos görs mot slarvigt uppställda analoga system och även med kompromisser som utan sep försteg (kör med inbyggt digital försteg i DS). I det läget kan ju Exakt vara mindre dåligt... (jag tycker inte det men andra kan tycka annorlunda)


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Mon Dec 01, 2014 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Dock fortfarande sämre än ett intunat separat system. Det är även Linn öppna med.
Vad är det du syftar på här, vad mer specifikt är det (företrädare för) Linn har sagt?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Mon Dec 01, 2014 16:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Tack för feedback avseende Exakt i hemmet! Det ska bli spännande att se (höra) hur min exaktifiering kommer att falla ut. Jag tror på ett rejält lyft i mitt fall också.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Mon Dec 01, 2014 16:21 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
All typ av optimering som går att göra i ett icke integrerat system, går väl att göra i ett system som bygger på Linn Exakt teknologi också?

De demos jag har varit på, två stycken på High Fidelity i Stockholm, har inte varit slarvigt genomförda. Jag tycker att man har större förutsättningar att avgöra vilket alternativ av två olika som är bäst, om man har möjlighet att jämföra alternativen A/B vid samma tillfälle. Vid dessa jämförelser har Exaktsystemen varit ett stort kliv bättre, både i förmågan att återge musiken på ett sådant sätt att man tar till sig låten och dess budskap och känslor bättre, samt att ljudet varit snyggare och behagligare. Det har inte varit några triviala skillnader. Dessa demon har varit med äldre högtalare, Keltik respektive 242. Jag har aldrig hört Akubarik eller Akudorik.

Även om jag går på ljudminnen från olika system jag hört, så kan jag inte komma på något jag hört som gett en bättre musikupplevelse. Det är konstigt att demonstrationer av Exakt har mötts av så olika mottagande i norr och syd, respektive i Stockholm.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Mon Dec 01, 2014 18:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Håller med om dista meningen - konstigt.

Jag har också hört Keltik och 242 på HF, ocy det var oerhört mycket bättre med exakt jänfört med "old school" ds.

Tyder kanske på att HF är bäst på installation?! :)


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Mon Dec 01, 2014 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
En fundering kopplat till de senaste inläggen i tråden är om nån har koll på om det användes digital eller analog volymkontroll i "icke-Exaktsystemen" vid demonstrationerna på HF? Jag har faktiskt inte koll på detta själv (slarver = jag)... kan dock konstatera att jag tyckte att 242 med aktiva majik-slutsteg utan Exakt inte var nån höjdare att lyssna på --> digital volymkontroll??

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Mon Dec 01, 2014 22:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Om digital volymkontroll används på de oexakta systemen så är det helt förkastligt, har man använt DSM produkter på de oexakta system eller analoga?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Mon Dec 01, 2014 23:20 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Då det gäller ljudnivåreglage är det väl bara DS-spelarna som fått en funktion att dämpa signalen, och därigenom fått ett helt digitalt reglage. Då det gäller DSM-spelarna har de väl någon form av hybridlösning? Och huruvida Exakt Engine använder en heldigital lösning, eller om någon analog dämpning av signalen sker efter DA-omvandlare är väl inte klarlagt. En inte orimlig gissning skulle väl kunna vara att ljudnivåreglaget i Exakt Engine påminner om ljudnivåreglaget i DSM-spelare. Därför borde en jämförelse mellan ett Exaktsystem, och dito system med motsvarande DSM vara en högst relevant jämförelse för att utvärdera Exakt som lösning.

Vid de två demos jag refererar till var det i det ena fallet ADSM som användes, med sitt hybridreglage för ljudnivå. Vid Keltikdemonstrationen minns jag inte om det var KDS/KK som användes, eller KDSM.

För övrigt så verkar mjukvaran för att reglera ljudnivå ha blivit bättre med tiden i vanliga DS. Jag på senare tid använt ljudnivåreglaget i Akurate DS istället för försteget i Linn Kisto. I ärlighetens namn vet jag inte om jag saknar Kiston så mycket. Ljudet är mycket snyggare med separat försteg inkopplat, men ibland känner jag att det är musikaliskt bättre att bara använda DS ljudnivåreglage. Och då det gäller DSM vet jag handlare som ger rådet att hellre gå på DSM än separat DS+försteg ur prestandasynvinkel.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Mon Dec 01, 2014 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linncredible wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Dock fortfarande sämre än ett intunat separat system. Det är även Linn öppna med.
Vad är det du syftar på här, vad mer specifikt är det (företrädare för) Linn har sagt?
Tex att Klimaxfilter/Klimaxsteg/350P är bättre än 350A.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Tue Dec 02, 2014 01:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
sportbilsentusiasten wrote:
PS
Man behöver inte jämföra A/B för att avgöra om något är BRA eller mindre bra, om det är stora skillnader.
Har själv varit med om att anläggningar som presterat mycket bra, som sedan grovt underpresterat i andra sammanhang, eller tvärtom. Kan inte dra slutsatser på enskilda komponenter utifrån detta.
Jag tycker absolut att man ska fortsätta göra jämförelser, rena A/B och med de metoder som utarbetats av Linn sedan länge för att lättare uppfatta skillnaderna.

Mycket av det andra du skriver håller jag inte heller med om. t.ex. följande påstående: "Vet hur det är i utvecklingsintensiva företag, trycket från ekonomerna ÄR stort".
-Utvecklingsintesiva företag är just utvecklingsintensiva eftersom ingenjörerna har en mer prioriterad position över ekonomerna, eftersom detta kostar stora pengar jmf med att kopiera känd befintlig teknik, borde vara logiskt.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Tue Dec 02, 2014 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
Då det gäller ljudnivåreglage är det väl bara DS-spelarna som fått en funktion att dämpa signalen, och därigenom fått ett helt digitalt reglage. Då det gäller DSM-spelarna har de väl någon form av hybridlösning? Och huruvida Exakt Engine använder en heldigital lösning, eller om någon analog dämpning av signalen sker efter DA-omvandlare är väl inte klarlagt. En inte orimlig gissning skulle väl kunna vara att ljudnivåreglaget i Exakt Engine påminner om ljudnivåreglaget i DSM-spelare. Därför borde en jämförelse mellan ett Exaktsystem, och dito system med motsvarande DSM vara en högst relevant jämförelse för att utvärdera
Man ska väl jämföra Exakt mot ett så bra analogt system som möjligt, tycker du inte det?
Om man ska migrera vill iallafall jag jämföra maxprestandan för att kunna avgöra potentialen.
per wrote:
För övrigt så verkar mjukvaran för att reglera ljudnivå ha blivit bättre med tiden i vanliga DS.
Tveklöst bättre (kan även vara hårdvaruförbättringar iof)


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Tue Dec 02, 2014 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
siffernisse wrote:
Jag tycker absolut att man ska fortsätta göra jämförelser, rena A/B och med de metoder som utarbetats av Linn sedan länge för att lättare uppfatta skillnaderna.
Ja A/B med tune dem är givetvis bäst, men inte nödvändigt enl mig.
Tex: Vill man höra platta efter platta eller tappar man intresset...

En erfaren handlare kan direkt höra om ett visst system presterar på "rätt" nivå givet elektronik/talare.
siffernisse wrote:
Mycket av det andra du skriver håller jag inte heller med om. t.ex. följande påstående: "Vet hur det är i utvecklingsintensiva företag, trycket från ekonomerna ÄR stort".
-Utvecklingsintesiva företag är just utvecklingsintensiva eftersom ingenjörerna har en mer prioriterad position över ekonomerna, eftersom detta kostar stora pengar jmf med att kopiera känd befintlig teknik, borde vara logiskt.
Önskar du hade rätt!
Det som i själva verket ÄR logiskt är att maximera ROI, dvs snabbt ut med nyheter på marknaden. Dels för att få in slantar snabbare, men även för att minska den dyra utvecklingen. (bra nog räcker, perfekt tar vi sedan)
Ekonomer/ägare har makten i företag. Pengar styr.
Vi ska vara glada att Gilad har lyckats göra linn lönsamt genom sitt fokus på business!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 723 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited