selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 23:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 623 Next
Author Message
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sat Nov 29, 2014 10:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Image

8)


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sat Nov 29, 2014 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
HCL wrote:
2) optimering av systemet till rummet (mitt tillägg)
Bill50x wrote:
Punkt 2 är med blandade känslor, det låter absolut bättre rent ljudmässigt men det blir snarare en försämring musikaliskt. Eller åtminstone inte en förbättring. Detta är ju också, om jag förstått det hela rätt, Sportis invändning mot Exakt. Men det handlar ju till 99 % om mjukvara så i princip kan det bli bättre utan kostsamma apparatbyten.
Justerar man systemet rätt m.h.a. rumsoptimeringen så gär den även en för bättring för hur musiken förmedlas.
Ska jag tolka det som att Phil Budd inte kan justera system eftersom den demo han körde i Luleå var en katastrof för Exakt?
Jag hoppas ni som gillar Exakt inte vaknar upp som nakna kejsare en dag, för mig är det obegripligt att det den ljudmässiga delen kan kompensera för det musikaliska.
Nu var jag inte på plats i Luleå så jag har bara ditt ord på att återgivningen var katastrof. Men som jag har berättat (och fått kritik för att jag berättat) så var en lyssning på en mässa för drygt 10 år sedan på Sheraton i Stockholm rena katastrofen. Rent ut sagt, det lät fördjävligt. Så jag tror dig när du kallar återgivningen i Luleå för katastrof.

Ska jag vara lite elak så tror jag att marknadsförarna hos Linn är som hos andra företag, de tror att bara för att man självsäkert stöder det man spelar så kommer publiken anse detta som välljudande. En klar miss enligt mig, vi som är ute efter maximal upplevelse går inte på sådana finter. Vi hör det vi hör.

Och det jag hört när det gäller Exakt är absolut lovande. I mitt fall är det Klimax EDSM i kombination med Exakt Akubarik som låter bäst. Exakt Klimax högtalare är för mig ett sämre val men det kan bero på att jag lyssnade på Klimax-högtalarna tidigare än Akubarik, det kan alltså vara förändringar i mjukvaran mellan de två lyssningstillfällena. Och som den ljudnisse jag är, kanske gillar jag Akubarik bättre än 350 bara för det rundare ljudet och lite mer tryck i basen ;-)

/ B

Bananer däremot, det är gott. Sådana äter jag nästan varje kväll till filmjölken. Men vad de har med musikåtergivning att göra vet jag inte.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sat Nov 29, 2014 11:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Intressant att intrycken och uppfattningarna är så spretiga. Jag har deltagit vid tre demonstrationer, alla på High Fidelity. En demo med Klimaxelektronik och 350p (vill jag minnas att det var), en med Keltik och en med 242 och majik-slutsteg. Vid samtliga demonstrationer har det först spelats på en variant av respektive anläggning utan Exakt. Därefter har ändrats till Exakt utan rumskorrigering. Vid samtliga dessa tre tillfällen har jag känt att den totala förbättringen varit väldigt stor med Exakt. Det har känts som att en blöt filt av distorsion över musiken har försvunnit och ljudet har blivit klarare, lättare att lyssna på. Detta har gjort det klart lättare att dras in i musiken och den musikaliska upplevelsen. Jag tycker att rumskorrigeringen har bidragit ytterligare i det som jag upplever akustiskt sett rätt svåra stora rummet på HF (lite olika mycket i de tre anläggningarna dock). Det här handlar naturligtvis om demonstrationer, hur det är att leva med Exakt under en längre tid och om det gör att man i långa loppet verkligen spelar mycket musik och njuter av den mer (den slutliga testen) är en annan sak. Jag har utöver detta vid något annat tillfälle varit inne i lilla rummet på HF och lyssnat (lite snabbt) på en Akubarik-anläggning, ingen jämförande demo alltså. I det fallet kände jag mig lite mer avvaktande, det var lite ”halvbra” tycker jag vid denna snabba lyssning.

Ett litet tillägg: en bidragande anledning till att vissa saker (även produkstrategin) har varit lite förvirrande har väl säkert att göra med att det i Exakt-fallet har funnits en absolut deadline (40-årsjubiléet) inblandad. Linn är som organisation väl troligen inte speciellt vana att jobbba mot denna typ av absoluta dead lines vad gäller tid. Man är väl gissningsvis mer van att vad gäller produktutveckling kunna jobba "tills man är klar" och man är, tillräckligt, nöjd med produkterna och vad dom presterar mm.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sat Nov 29, 2014 12:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Erik wrote:
HCL wrote:
2) optimering av systemet till rummet (mitt tillägg)
Bill50x wrote:
Punkt 2 är med blandade känslor, det låter absolut bättre rent ljudmässigt men det blir snarare en försämring musikaliskt. Eller åtminstone inte en förbättring. Detta är ju också, om jag förstått det hela rätt, Sportis invändning mot Exakt. Men det handlar ju till 99 % om mjukvara så i princip kan det bli bättre utan kostsamma apparatbyten.
Justerar man systemet rätt m.h.a. rumsoptimeringen så gär den även en för bättring för hur musiken förmedlas.
Ska jag tolka det som att Phil Budd inte kan justera system eftersom den demo han körde i Luleå var en katastrof för Exakt?
Jag hoppas ni som gillar Exakt inte vaknar upp som nakna kejsare en dag, för mig är det obegripligt att det den ljudmässiga delen kan kompensera för det musikaliska.

/Erik
Kompensera för? Det är uppenbart att vi inte talar om samma återgivning eller så har vi helt olika infallsvinkel på musik? Att använda de grundinställningar som Exakt-systemet räknar fram är i varje fall inte bra. Då är det nog vanligen bättre att inte göra någon sådan justering alls. Om man däremot använder grundinställningarn som utgångspunkt och justerar därifrån så verkar det som att det går relativt snabbt att komma rätt. Det verkar dessutom så att mjukvaran har förbättrats rejäl sedan lansering och dessutom har samtliga inblandade lärt sig mer om hur man hanterar systemen och vad man kan förvänta sig när det är bra sintallerat. Detta gör att det kan vara vanskligt att basera sina åsikter på tidiga demonstrationer (en noterbar förbättring skall enligt uppgift ha kommit någon gång under september 2014).

Att inte behöva tillämpa rumskorrigering är dock säkerligen bättre (om det görs bra), men när rum och högtalarplacering är klart så är det ändå väldigt effektivt att kunna göra en sista finjustering av anläggningen i rummet.

N'är det gäller demonstrationer (vid mässor, inhopp av fabriksrepresentatner, etc) så är det nog dessvärre ganska vanligt att man inte haft (eller tagit sig) tid att göra en bra installation. Jag har varit med vid ett antal mässor och det har alltid varit mer eller mindre kompromissat (läs inte någon väl genomförd installation). Även vid butiksdemo är det ofta som andra hänsyn måste gå före det installationsförfarande som man som kund (med all rätt) förväntar sig. En handlare måste ofta låta (andra) kunders intressen gå före en minutiös installation av den anläggning som skall demas vid ett event. Så är det bara, även om det är trist. Dålig planering kan jag nog tycka. För fabriksrepresentanterna är det än värre (ungefär samma läge som vid en mässa). Av olika anledningar kanske man inte hunnit göra något alls med anläggningen som handlaren ställt iordning utan tvingas nog välja mellan att göra en pudel eller hålla god min (även om man kanske är ganska missnöjd med hur det låter). Svårt val.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sat Nov 29, 2014 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
HCL wrote:
Om man däremot använder grundinställningarn som utgångspunkt och justerar därifrån så verkar det som att det går relativt snabbt att komma rätt. Det verkar dessutom så att mjukvaran har förbättrats rejäl sedan lansering och dessutom har samtliga inblandade lärt sig mer om hur man hanterar systemen och vad man kan förvänta sig när det är bra sintallerat. Detta gör att det kan vara vanskligt att basera sina åsikter på tidiga demonstrationer (en noterbar förbättring skall enligt uppgift ha kommit någon gång under september 2014).
Jag tycker det är tråkigt att Linn misslyckas eftersom jag vill ha så bra musikåtergivning som möjligt själv. Nu är jag orolig att Linn har tappat fotfästet och att det musikaliska, vilket jag utvärderar enligt tune dem, inte är prioriterat. Är det till och med så illa att de som utvecklar Exakt inte förstår tune dem?

Ingen jag litar på har någonsin hört ett Exaktsystem vara bättre än ett det oexakta. Hur har det kunnat bli såhär?

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sat Nov 29, 2014 16:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Jag har en 6 m lång vägg att fritt disponera för högtalarplacering och har fått till det så gott rummet förmår. I samband med övergång till Exakt ska en plugg placeras i mellanregistrets basreflexport på Espekarna. Det kommer att innebära att högtalarna måste placeras om på nytt. Men när dom är som bäst placerade ska Exakt få gå in och kompensera resten.

Kvadratiskt rum innebär ju som bekant förstärkning i dubbla led för vissa frekvenser och motsvarande försvagningar av andra frekvenser. Förutsatt att mjukvaran är tillräckligt bra utvecklad så bör det gå att kompensera för dessa frekvensavvikelser och förbättra såväl ljud som musik, tänker jag.

En tanke med demonstrationer av hifisystem överlag. När man kalibrerar in en anläggning för att låta så optimalt som möjligt så gör man det troligtvis i ett ganska tomt rum. När det sedan är dags för demo så är situationen vanligtvis det omvända, dvs en välfylld lokal. Det borde rimligtvis påverka ljudet en hel del, och sannolikt till det sämre.

Är det någon i tråden som kör Exakt hemma och som kan dela med sig av sina erfarenheter så här långt?


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sat Nov 29, 2014 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
HCL wrote:
Om man däremot använder grundinställningarn som utgångspunkt och justerar därifrån så verkar det som att det går relativt snabbt att komma rätt. Det verkar dessutom så att mjukvaran har förbättrats rejäl sedan lansering och dessutom har samtliga inblandade lärt sig mer om hur man hanterar systemen och vad man kan förvänta sig när det är bra sintallerat. Detta gör att det kan vara vanskligt att basera sina åsikter på tidiga demonstrationer (en noterbar förbättring skall enligt uppgift ha kommit någon gång under september 2014).
Jag tycker det är tråkigt att Linn misslyckas eftersom jag vill ha så bra musikåtergivning som möjligt själv. Nu är jag orolig att Linn har tappat fotfästet och att det musikaliska, vilket jag utvärderar enligt tune dem, inte är prioriterat. Är det till och med så illa att de som utvecklar Exakt inte förstår tune dem?
Linn har ju under många år tonat ner "tune-dem". Förmodligen är det en marknadsföringsstrategi, att göra det enklare för kunden. Budskapet är, "Köp den här produkten så låter det bra". Och det stämmer till viss del. Exakt bygger i samma riktning. Tanken är att du kan ställa grejorna var som helst och sedan kompenserar apparaterna för det hela. Men självklart kommer placering och setup fortsättningsvis betyda lika mycket. Bara på en högre nivå.

Distributörerna/handlarna behöver inte vara oroliga, vi kommer även fortsättningsvis behöva deras tjänster för att maximera prestanda från våra Linn-prylar. Och kostnaden för en dags rådgivning är ju småpengar jämfört med vad en tex DS kostar, eller en hel anläggning för den delen.

Linn själva anser inte att man korrigerar för rummet, mer att man tar hänsyn till dimensionerna för en anpassning. Och det är nog korrekt att se det på så vis.

Personligen tycker jag nog att Exakt är det största steget Linn tagit på många år. De har lyckats med konststycket att skapa en mycket bättre musikalisk återgivning för mindre pengar än tidigare (även om det fortfarande är väldigt dyrt). Men som jag skrivit tidigare, jag är tveksam till funktionen med anpassning till rummet. Som med mycket annat, det är bättre att lösa problemen vid källan istället för att lösa dem i efterhand.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sat Nov 29, 2014 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Erik wrote:
HCL wrote:
Om man däremot använder grundinställningarn som utgångspunkt och justerar därifrån så verkar det som att det går relativt snabbt att komma rätt. Det verkar dessutom så att mjukvaran har förbättrats rejäl sedan lansering och dessutom har samtliga inblandade lärt sig mer om hur man hanterar systemen och vad man kan förvänta sig när det är bra sintallerat. Detta gör att det kan vara vanskligt att basera sina åsikter på tidiga demonstrationer (en noterbar förbättring skall enligt uppgift ha kommit någon gång under september 2014).
Jag tycker det är tråkigt att Linn misslyckas eftersom jag vill ha så bra musikåtergivning som möjligt själv. Nu är jag orolig att Linn har tappat fotfästet och att det musikaliska, vilket jag utvärderar enligt tune dem, inte är prioriterat. Är det till och med så illa att de som utvecklar Exakt inte förstår tune dem?
Linn har ju under många år tonat ner "tune-dem". Förmodligen är det en marknadsföringsstrategi, att göra det enklare för kunden. Budskapet är, "Köp den här produkten så låter det bra". Och det stämmer till viss del. Exakt bygger i samma riktning. Tanken är att du kan ställa grejorna var som helst och sedan kompenserar apparaterna för det hela. Men självklart kommer placering och setup fortsättningsvis betyda lika mycket. Bara på en högre nivå.
Hur man ser på tune-dem innanför väggarna hos Linn vet jag inte, men de är mycket tydliga med att man börjar en Exakt-installation med rumsoptimeringen av och optimerar systemet som tidigare m.h.a. tune-dem. Därefter matar man in rumsdimensioner etc samt var högtalarna hamnade (d.v.s. optimalt utifrån ett tune-dem perspektiv). Systemet räknar då ut en kompensation för de lågfrekvensresonanser som man sannolikt har så som systemet placerats i rummet. Dessa rumsoptimeringsparametrar bör betraktas som en utgångspunkt för fortsatt anpassning av systemet till rummet. Om denna framoptimerade placering (av någon anledning) inte anses vettig så kan man flytta högtalarna till en annan plats, mata in denna nya position varpå systemet räknar ut hur en korrektion kan göras utifrån denna nya placering. Detta blir givetvis en kompromiss, men meningen är att det skall bli mindre illa än om man bara ställer högtalarna där direkt.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sat Nov 29, 2014 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
2) optimering av systemet till rummet (mitt tillägg)
Bill50x wrote:
Punkt 2 är med blandade känslor, det låter absolut bättre rent ljudmässigt men det blir snarare en försämring musikaliskt. Eller åtminstone inte en förbättring. Detta är ju också, om jag förstått det hela rätt, Sportis invändning mot Exakt. Men det handlar ju till 99 % om mjukvara så i princip kan det bli bättre utan kostsamma apparatbyten.
Justerar man systemet rätt m.h.a. rumsoptimeringen så gär den även en för bättring för hur musiken förmedlas.
Ja, numera är det det. (Linn har pillat massor med mjukvaran under året)
Dock behövs det supernoga injustering av alla parametrar om det ska bli riktigt bra.
Min invändning förra året avseende rumskorrigering gäller inte numera! Bra av Linn att fixa till det.
Men detta har jag ju redan skrivit om...

Man kan hoppas de att även lyckas få till Exakt som helhet.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sat Nov 29, 2014 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lindbergh wrote:
Tycker du exakt optimisation förstör signalen?
Klart den gör!
Man påverkar ju olika frekvenser i orginalmusiken = man förstör orginalet.
Anta att du har en baspeak i rummet, då justerar Exakt optimation ned just den frekvensen. Men HELT kan man inte invertera rumsfelet. Nya fel införs.
Enl det jag hört: ju bättre rum = ju mindre påverkan av Exakt, destå bättre totala resultat.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sat Nov 29, 2014 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Erik wrote:
Ska jag tolka det som att Phil Budd inte kan justera system eftersom den demo han körde i Luleå var en katastrof för Exakt?
Han är garanterat sämre än en handlare som har åratals erfarenhet. Får man inte till den initiala placering av talare o elektronik blir det helkass oavsett system, analogt eller Exakt.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sat Nov 29, 2014 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
sportbilsentusiasten wrote:
Erik wrote:
Ska jag tolka det som att Phil Budd inte kan justera system eftersom den demo han körde i Luleå var en katastrof för Exakt?
Han är garanterat sämre än en handlare som har åratals erfarenhet. Får man inte till den initiala placering av talare o elektronik blir det helkass oavsett system, analogt eller Exakt.
Ja, så är det. Däremot blev det en rejäl försämring när det byttes från aktiva ADSM/Akubarik till EADSM/ExaktAkubarik.
Om med tekniska förklaringar säger att Exakt medger att placeringen inte är så noga så gäller det att leva upp till det.
Givetvis ska varje system trimmas in så optimalt som möjligt med högtalarna på rätt mm och resten trimmat till max.
Än så länge är Exakt den största blunder Linn gjort, från marknadsföring med korkad slogan till hur det spelar musik.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sat Nov 29, 2014 22:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
HCL wrote:
Att inte behöva tillämpa rumskorrigering är dock säkerligen bättre (om det görs bra), men när rum och högtalarplacering är klart så är det ändå väldigt effektivt att kunna göra en sista finjustering av anläggningen i rummet.
Jag pratade på ett event på High Fidelity för några veckor sen med Kalle, han menade att han hittills inte hade genomfört en enda Exakt-installation där det blev bättre resultat genom att inte använda rumsoptimeringen än genom att göra det. (Om jag fattade honom rätt, men det är jag rätt säker på att jag gjorde.)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sun Nov 30, 2014 00:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Än så länge är Exakt den största blunder Linn gjort, från marknadsföring med korkad slogan till hur det spelar musik.
En åsikt som stå för dig (självklart egentligen, det är ju du som skrivit det). Personligen anser jag Exakt är något av det bästa som Linn gjort på väldigt länge. Det låter bra redan i dag men har en potential att med hjälp av mjukvaruförändringar (kan) förbättras hur långt som helst.

Jag kan dock hålla med om att den största förbättringen med "Exakt" ligger på den ljudmässiga sidan, inte den musikaliska. Men vad är det för fel med bra ljud? Linn var ju länge känt för fart och fläkt men iom Klimax klev man in i finstugorna även när det gäller ljudet. Helt plötsligt accepterades "det lugna men musikaliska" som tidigare häcklats när det handlat om andra tillverkare. Bra där, även om det krävdes ett ds/försteg/slutsteg för +100 tusen från Linn för att ni skulle fatta...

Nu har Linn tagit steget med Exakt där de inte bara låter lika bra som konkurrenterna utan dessutom mycket bättre. Jag tror detta är ett smart drag av Linn, för det går ju knappast att göra musik av Michael Bublé hur bra anläggning man än har. Vad jag menar är, musiken kan inte bli bättre än vad den är. Vill man förbättra återgivningen, och musiken redan presenteras på ett övertygande/riktigt sätt - ja då är det bara ljudet man kan förbättra. Musiken kan aldrig bli bättre än den är. Linn eller inte.

Min bästa upplevelse av Linn? An Pierlé på piano sjungandes Gary Numans "Are 'Friends' Electric"
http://open.spotify.com/track/4vCcuAbICyezJkyrdjAqwO
genom Exakt Klimax DSM via Akubarik Exakt högtalare. Magiskt!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sun Nov 30, 2014 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Man kan hoppas de att även lyckas få till Exakt som helhet.
Det tycker jag nog de redan har. Med Exakt får man enligt min mening samma musikaliska prestanda eller bättre för ungefär halva pengarna jämfört med för ett par år sedan.

Både Akudorik och Exakt Akubarik är väldigt bra för sina respektive pris. Mycket bättre än vad jag hört Klimax 320 resp. Klimax 350 prestera. Även i paritet med separata enheter; KDS/1+KK/1/D+Solo+242 (som då kostar betydligt mer).

Exakt 350 har jag inte hört ännu.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 623 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited