selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 02:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 115 16 17 18 1923 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Mon Feb 16, 2015 20:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Jag har för mig att Kalle inte körde på det som rekommenderades av Exaktsystemet, han tyckte "det tog bort" för mycket, tror han valde 2/3 av det som föreslogs.

Ta det med en stor nypa salt eftersom jag inte kommer ihåg riktigt. Men jag är säker på att han inte körde 100% av det som rekommenderades. Hade för mig att jag berättat om detta tidigare men kan inte hitta tråden just nu...

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Feb 17, 2015 09:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Ok, tack. Då var det samma inställning som i mitt fall.

Det låter ju fantastiskt på mycket, men på vissa låtar kan jag sakna lite botten, kanske då framförallt lite tyngre musik. Tar man bort för mycket rumskompensering så kommer "bumligheten" tillbaka. Men, att tuna högtalarna på nytt efter rumskompensering känns som ett spännande uppslag att fila vidare på. Jakten på det perfekta ljudet fortsätter ...


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Feb 17, 2015 12:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/K ... timisation


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Feb 17, 2015 12:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Tack för tipset!

Har i o f s testat det där att ändra rumspåverkan i olika steg och jämfört. När rumspåverkan satts till mindre än 2/3 så påverkas musiken negativt. Att tuna högtalarna efter rumskompensering verkar i mitt fall funka bättre, men har inte hunnit testa så mycket. Ska testa lite mer när jag får tid.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Feb 28, 2015 17:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
En sak som slagit mig är om Linn verkligen utvärderar med tunedem när det gäller exakt, hur många är kvar av de som hade kolla på tunedem och följer den slaviskt för att nå fram till bättre produkter, med tanke på att Gillad Tifenbrun själv körde med en Kds direkt in i k350 och tyckte det var tillräckligt bra för att skippa försteg så börjar man undra lite

Läste på lejonclue vad thomas ok hade att säja om Exakt, det intressanta är att hand reflektioner över exakt stämmer ganska väl med egna intryck

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Mar 01, 2015 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
pekka71 wrote:
En sak som slagit mig är om Linn verkligen utvärderar med tunedem när det gäller exakt, hur många är kvar av de som hade kolla på tunedem och följer den slaviskt för att nå fram till bättre produkter
Av de som jag vet är die-hard tunedemmers är det ingen som gillar Exakt.
Alla av dem tillstår dock att ljudmässigt så är Exakt tydligare och mer ja...ja just exakt. :D

Jag har sedan releasen för 1,5år sedan ansett att Linn släppt Exakt för tidigt.
Den snabba förbättringen i musikalisk prestanda tyder på att jag har rätt.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Mar 01, 2015 19:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
En sak som slagit mig är om Linn verkligen utvärderar med tunedem när det gäller exakt, hur många är kvar av de som hade kolla på tunedem och följer den slaviskt för att nå fram till bättre produkter
Av de som jag vet är die-hard tunedemmers är det ingen som gillar Exakt.
Alla av dem tillstår dock att ljudmässigt så är Exakt tydligare och mer ja...ja just exakt. :D

Jag har sedan releasen för 1,5år sedan ansett att Linn släppt Exakt för tidigt.
Den snabba förbättringen i musikalisk prestanda tyder på att jag har rätt.
Frågan är för vem det var för tidigt för, jag var ganska säker på att systemet skulle och kommer att utvecklas med mjukvaran och hittills är jag inte besviken på förbättringarna som kommit.

Tror Linn var tvungna att släppa Exakt efter många års utveckling o stora kostnader
Och fortsätter dom att komma med förbättringar så är i alla fall jag nöjd.

Det som i bland känns jobbigt och i bland kul är hur stora skillnader det blir med olika NAS, switchar, programvara, mm

Lite svårt att få ett grepp om helheten vad som gör vad, många parametrar att testa blir det.

Hoppas Linn förstått och bryr sig om betydelsen av dessa saker och utvecklar något som gör det lättare och bättre.
Kanske en egen utvecklad NAS/switch


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Mar 01, 2015 19:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Exakt följer samma utvecklingsskede som alla andra Linn produkter med uppdaterbar mjukvara Linn släppt. Förhoppningsvis kommer det ny PCB hårdvara om några år likt de som skett med de andra Klimax produkterna.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Last edited by siffernisse on Sun Mar 01, 2015 23:33, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Mar 01, 2015 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
siffernisse wrote:
Exakt följer samma utvecklingsskede som alla andra Linn produkter med uppdaterbar mjukvara Linn släppt. Förhoppningsvis det kommer ny PCB hårdvara om några år likt de som skett med de andra Klimax produkterna.
Det är jag säker på!
Både HW o SW har ju enl mig förbättrats kraftigt sedan Exakt introducerades.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Jul 14, 2015 23:14 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Det talas på Linns forum om prisförändringar på Linn Exakt. Exakt högtalare och Exaktbox blir dyrare, men Exakt DSM, alltså de varianter utan analoga utgångar blir billigare. Ändringar sägs träda i kraft den 1 augusti.

Den som går i köptankar gör säkert klokt i att stämma av priser med sin handlare. Med ovan scenario skulle det bli ganska förmånligt att beställa en Exaktbox den 31 juli, och en Exakt DSM den 1 Augusti.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Jul 15, 2015 08:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
En sak som slagit mig är om Linn verkligen utvärderar med tunedem när det gäller exakt, hur många är kvar av de som hade kolla på tunedem och följer den slaviskt för att nå fram till bättre produkter
Av de som jag vet är die-hard tunedemmers är det ingen som gillar Exakt.
Alla av dem tillstår dock att ljudmässigt så är Exakt tydligare och mer ja...ja just exakt. :D
Syftar du här på die-hard tunedemmers på Linn eller i allmänhet?


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Aug 19, 2015 19:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
http://www.whathifi.com/linn/akurate-ex ... rik/review


Nån som lest den här?

"We rate this package highly, but think the Akudorik speakers are the real stars. Just for fun we feed in the digital output from our reference Naim NDS/555PS streamer (which costs more than three times as much as the Exakt DSM) and find notable improvements in authority, punch and rhythmic drive."

Så genom at mata Exakt DSMen från en annan streamer blev det bättre... avancert


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Fri Aug 21, 2015 21:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Comstedt wrote:
http://www.whathifi.com/linn/akurate-ex ... rik/review


Nån som lest den här?

"We rate this package highly, but think the Akudorik speakers are the real stars. Just for fun we feed in the digital output from our reference Naim NDS/555PS streamer (which costs more than three times as much as the Exakt DSM) and find notable improvements in authority, punch and rhythmic drive."

Så genom at mata Exakt DSMen från en annan streamer blev det bättre... avancert
Ja män, men tre gånger pengarna? Mot Exakt DSM? Kul för de som har pengarna eller lånar utrustning. Hur som, dessa högtalare vill jag ha i förlängningen, de är otroligt bra oberoende av källa.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Fri Aug 21, 2015 21:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
En sak som slagit mig är om Linn verkligen utvärderar med tunedem när det gäller exakt, hur många är kvar av de som hade kolla på tunedem och följer den slaviskt för att nå fram till bättre produkter
Av de som jag vet är die-hard tunedemmers är det ingen som gillar Exakt.
Alla av dem tillstår dock att ljudmässigt så är Exakt tydligare och mer ja...ja just exakt. :D
Syftar du här på die-hard tunedemmers på Linn eller i allmänhet?
Kunder som BARA bryr sig om tune dem, inte ljudaspekter


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Fri Aug 21, 2015 22:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Intressant.

Vill man ha både tune dem och ljudaspekter är det en motsättning?
Nej det är det inte.

De bästa bilarna Volvo har utvecklat är 7.40 och 8.50. Dem begrep man sig på.

Jag har haft lika högupplöst HiFi som Linn erbjuder nu för 8 års sedan med andra märken än Linn, detta är inga konstigheter.

Trenden är högupplöst. Hur skall detta hanteras?

Om nu någon i Dubai eller Sidney sitter i deras designvåningar och vill installera en Linn anläggning måste de tunedema? Vet vad det är, bryr de sig ens?

Bra att de väljer Linn så vi får ha kvar vår tillverkare.
Ø
De som vill krama ut det bästa från Linn, kan göra det eller stannar kvar i äldre produkter och i värsta fall byta märke?

Det är väl bra att Linn väljer att inte dö sotdöden, marknaden är inte nådig? LK lådor hade inte fungerat idag.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 115 16 17 18 1923 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited