selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 01:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 116 17 18 19 2023 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Aug 22, 2015 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
nonick wrote:
Intressant.

Vill man ha både tune dem och ljudaspekter är det en motsättning?
Nej det är det inte.
Nej, det är inte en motsättning. Men de två aspekterna (ljud- vs musikåtergivning) följer inte nödvändigtvis varandra. Det har jag hävdat länge och fått smisk för åtskilliga gånger. Men alla som tex lyssnat på Exakt och funnit ljudet bättre men inte återgivningen av musiken vet vad vad jag menar.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Aug 22, 2015 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
nonick wrote:
Intressant.

Vill man ha både tune dem och ljudaspekter är det en motsättning?
Nej det är det inte.

De bästa bilarna Volvo har utvecklat är 7.40 och 8.50. Dem begrep man sig på.

Jag har haft lika högupplöst HiFi som Linn erbjuder nu för 8 års sedan med andra märken än Linn, detta är inga konstigheter.

Trenden är högupplöst. Hur skall detta hanteras?

Om nu någon i Dubai eller Sidney sitter i deras designvåningar och vill installera en Linn anläggning måste de tunedema? Vet vad det är, bryr de sig ens?

Bra att de väljer Linn så vi får ha kvar vår tillverkare.
Ø
De som vill krama ut det bästa från Linn, kan göra det eller stannar kvar i äldre produkter och i värsta fall byta märke?

Det är väl bra att Linn väljer att inte dö sotdöden, marknaden är inte nådig? LK lådor hade inte fungerat idag.
Ligger mycket i det du säger, det som är synd är att idag spelar det ingen roll om Linn som märke försvinner för mig eftersom de inte erbjuder produkter som jag är intresserad av, det är vissa grejer till Lp12 som fortfarande kan vara intressanta, men för Linn som bolag är det ju tur att de har köpare och att deras nya kundgrupp gillar deras nya produkter, men för mig känns det väldigt lite Linn och mycket HiFi

Om då Linn skulle serva sina gamla grejer, men det vill ju helst att de ska försvinna från marknaden kanske även den kundgruppen som ställer krav vore skönt att bli av med

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Aug 22, 2015 16:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Men vad finns för alternativ?
Vad låter bättre där ute som är kul att lyssna på? Naim, Rega och kanske Densens elektronik?

Mycket låter ju "bra", egentligen helt fantastiskt, men ganska trist musikaliskt. Efter en stund försvinner intresset och man börjar tänka på annat.

Viss rörelektronik kan låta magiskt men har andra nackdelar eller är väldigt dyrt.

Nej, jag tycker Linn leverar med råge med stor bredd och är glad att jag valde gå in i Linn samtidigt som jag upplever att gamla Linnister känner sig svikna, vilket är tråkigt.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Aug 22, 2015 17:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
nonick wrote:
Intressant.

Vill man ha både tune dem och ljudaspekter är det en motsättning?
Nej det är det inte.
Nej, det är inte en motsättning. Men de två aspekterna (ljud- vs musikåtergivning) följer inte nödvändigtvis varandra. Det har jag hävdat länge och fått smisk för åtskilliga gånger. Men alla som tex lyssnat på Exakt och funnit ljudet bättre men inte återgivningen av musiken vet vad vad jag menar.

/ B
Ja, klart de inte följer varandra. Och det är heller ingen motsättning, givetvis.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Aug 22, 2015 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
nonick wrote:
Men vad finns för alternativ?
Vad låter bättre där ute som är kul att lyssna på? Naim, Rega och kanske Densens elektronik?.
Du o Pekka borde lyssna på Bonnec, och framför allt Lejonklou! Drag/stampa takten som Naim/äldre Linn, ihop med musikalitet som Linn.
Lejonklous bästa grejjer låter dessutom lysande bra ljudmässigt.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Aug 22, 2015 17:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Bonnec känner jag inte till.

Lejonklou har jag lyssnat på några gånger.

I mitt fall, vad "jag" tycker, går det bort. Saknar trohet mot urspungskällan, dvs det inspelade mediet. Elektroniken maskar bort för mycket. Jag vill höra "allt" och från detta skapa min egen musikaliska upplevelse.

Nu vill jag klarlägga att det är mitt intryck och andra kommer naturligtvis inte hålla med.

Jag är nöjd med Linn som jag skrivit tidigare. Har haft HiFi i mängd olika uppsättningar sedan sjuttiotalet och stannar eller uppgraderar inom Linn.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Aug 22, 2015 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lyssnade du på hans tidiga modeller?
Jag hade samma intryck nämligen. Men med de nyaste versionerna av Sagatun Mono och Tundra Mono2 låter kanonbra imho.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Aug 22, 2015 21:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jag tycker lejonklou är väldigt bra, det jag skulle önska vore lite mera effekt i stegen, med m109 och klangedang är de grymt bra dock prövade vi den första stereo varianten på gammla passiva isobarik och det var för tung last, kanske skulle det funka med nya mono

Vi har även jämfört sagatun mono på aktiva komri mot kk/0 och sagatun mono spelar mera musik allt finns där men toppen är inte highligthad som på nya Linn utan focus ligger på musiken och inte att höra enstaka detaljer extra bra vilket verkar blivit viktigt med nya Linn

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Aug 22, 2015 23:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Jag tycker inte Lejonklou har något att göra i Linn . Han har skapat en plattform om hur odugliga är Linn är med hjälp är hjälp av momentnycklar.

Nu utvecklar egen han elektronik , so fine.

Detta måste väl vara ett Linnforum?

Lejonklou har sina egna " fanboys" på sitt forum där alla håller med hur bra det låter.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Aug 23, 2015 00:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
nonick wrote:
Jag tycker inte Lejonklou har något att göra i Linn . Han har skapat en plattform om hur odugliga är Linn är med hjälp är hjälp av momentnycklar.

Nu utvecklar egen han elektronik , so fine.

Detta måste väl vara ett Linnforum?

Lejonklou har sina egna " fanboys" på sitt forum där alla håller med hur bra det låter.
Hej nonick!

Jag gissar att det var ett tag sedan du utvärderade någon av mina produkter. Om du vill kan jag skicka dig det bästa jag för närvarande kan åstadkomma, så kan du testa dem hemma. Allt du behöver är en bra källa och ett par passiva högtalare.

Jag är inte här så ofta, så jag hoppas att du inte upplever att jag stör.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Aug 23, 2015 01:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Nonick:Märkligt får jag lov att säga. Enligt mitt förmenande så placerar jag lyssningsintrycket jag fick hemma hos Erik uppe i Luleå med Lejonklous elektronik in i M109 bland topp fem som jag hört. Men vad vet väl jag som är från landet och ett par hundra lyssningskvällar bakom mig?

Vill minnas att ett av, i mitt tycke Springsteens mest svårabsorberade plattor, åt sig in i mig mest. Förföljde mig ända in i badrummet kom jag på mig med,under tiden jag stod vid tvättstället. En nivå som som få produkter når upp till..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Aug 23, 2015 01:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
nonick wrote:
Jag tycker inte Lejonklou har något att göra i Linn . Han har skapat en plattform om hur odugliga är Linn är med hjälp är hjälp av momentnycklar.

Nu utvecklar egen han elektronik , so fine.

Detta måste väl vara ett Linnforum?

Lejonklou har sina egna " fanboys" på sitt forum där alla håller med hur bra det låter.
En gång i tiden var Linn kaxiga och handlarna ville att man skulle ta med sin elektronik och "just listen" det slutade ofta med att folk tog sina besparingar och köpte sitt första Linn system, idag är man snarare rädd för konkurenter som kan prestera bättre på den musikaliska arenan än de själva, man har helt enkelt bytt målgrupp där finesser och tekniska vinster är viktigare än resultatet

Att vi bara ska diskutera Linn produkter på detta forum vore ju att väldigt förödande för att folk ska få ut max av sina musiksamlingar, vad det står på lådan är sekundärt utan vad som kommer ut ur högtalaren är det som är det viktiga enligt min mening

Det som är lite smärtsamt för Linn idag är att Lejonklou grejerna utvärderas och förbättras varje dag av någon som har kvar passionen för att skapa en bättre produkt, medan Linn nu endast verkar drivas av att göra större vinst
Ex hur många programvaror har varit sämre i tunedem? Enligt mig väldigt många

Som parallell hur många uppdateringar har varit sämre från lejoklou/anders simonsson i deras projekt?

Skillnaden är att de senare skulle inte vara beredd att sätta sitt ryckte på spel utan vill vara säkra på att kunden ska vara nöjd med sina investeringar, så jobbade även Linn en gång i tiden, idag känns de som microsoft och släpper halvfärdiga produkter

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Aug 23, 2015 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
nonick wrote:
Jag tycker inte Lejonklou har något att göra i Linn . Han har skapat en plattform om hur odugliga är Linn är med hjälp är hjälp av momentnycklar.

Nu utvecklar egen han elektronik , so fine.

Detta måste väl vara ett Linnforum?

Lejonklou har sina egna " fanboys" på sitt forum där alla håller med hur bra det låter.
En gång i tiden var Linn kaxiga och handlarna ville att man skulle ta med sin elektronik och "just listen" det slutade ofta med att folk tog sina besparingar och köpte sitt första Linn system, idag är man snarare rädd för konkurenter som kan prestera bättre på den musikaliska arenan än de själva, man har helt enkelt bytt målgrupp där finesser och tekniska vinster är viktigare än resultatet

Att vi bara ska diskutera Linn produkter på detta forum vore ju att väldigt förödande för att folk ska få ut max av sina musiksamlingar, vad det står på lådan är sekundärt utan vad som kommer ut ur högtalaren är det som är det viktiga enligt min mening

Det som är lite smärtsamt för Linn idag är att Lejonklou grejerna utvärderas och förbättras varje dag av någon som har kvar passionen för att skapa en bättre produkt, medan Linn nu endast verkar drivas av att göra större vinst
Ex hur många programvaror har varit sämre i tunedem? Enligt mig väldigt många

Som parallell hur många uppdateringar har varit sämre från lejoklou/anders simonsson i deras projekt?

Skillnaden är att de senare skulle inte vara beredd att sätta sitt ryckte på spel utan vill vara säkra på att kunden ska vara nöjd med sina investeringar, så jobbade även Linn en gång i tiden, idag känns de som microsoft och släpper halvfärdiga produkter
+1

Att klappa sig på bröstet och slå sig till ro är aldrig rätt.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Aug 23, 2015 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Det var bättre förr
https://m.youtube.com/watch?v=ziISNxMCC ... ubs_digest
:mrgreen:


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Aug 23, 2015 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Världsklass fortfarande
https://m.youtube.com/watch?v=yItNkVyJ2Vg

Att höra sådan musik på ett system som är så bra att man sitter o storgråter, det borde alla få uppleva!!!
Exakt har ännu inte fått mig att njuta så...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 116 17 18 19 2023 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited