selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 117 18 19 20 2123 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Aug 23, 2015 12:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Fredrik, tackar för erbjudandet.

Skall se om det passar någon gång. Klart att du har bra produkter, många uppskattar ju dem, det ser man inte minst på detta forum.

Nej du stör inte på något sätt. :D

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Mon Aug 24, 2015 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Världsklass fortfarande
https://m.youtube.com/watch?v=yItNkVyJ2Vg

Att höra sådan musik på ett system som är så bra att man sitter o storgråter, det borde alla få uppleva!!!
Exakt har ännu inte fått mig att njuta så...
Har du möjligen någon idé om vilken utgåva av detta som man skall köpa?


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Aug 25, 2015 00:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Att leta "bra" inspelningar har blivit mindre o mindre intressant i takt med att mitt system ökat i prestanda genom åren.
Jag slutade leta för över 10 år sedan, men då jag köper en skiva ser jag till att köpa orginalutgåvan så man HELT säkert slipper remastering mm.
Även mp3 från icke-hifi kompisar låter bra. Inte lika bra men klart njutbart o det är huvudsaken. Vore lite konstigt att inte spela musik bara för det är mp3. Ska man inte heller spela 44.1kHz/16bits-inspelningar med icke-perfekt ljudkvalitet? Då försvinner stora delar musik...

Att som vissa highend-nördar bara spela specialinspelningar känns för mig väldigt främmande.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Aug 25, 2015 10:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Att som vissa highend-nördar bara spela specialinspelningar känns för mig väldigt främmande.
Det finns de som helt byter musiksmak och bara köper just specialinspelningar. Men då har de "fel" anläggning, en köksradio från Siba skulle säkert vara till större nytta...

Men, det är stor skillnad på detta nörderi och att helt enkelt hålla koll efter den bästa versionen av en skiva som man gillar. Jag har en hel del musik i form av mp3 men hittar jag en bättre version så slår jag givetvis till. Jag jämför också olika utgåvor av album som jag gillar och väljer den som låter bäst. Visst är det ett pyssel, men det är ju min hobby. Likaväl som jag kan lägga tid på att vända kablar och stoppa papperslappar under apparatfötterna så kan jag välja bästa möjliga inspelning/pressning - eller hur? Som vi säger här, "source first" :-)

/ B

PS. Jag har en inspelning, en live-skiva med Eva Cassidy, som redan som 192k mp3 låter helt fantastiskt. Inspelning, mix och mastring är definitivt viktigare än formatet man lyssnar på och en bra mix i mp3 låter bättre än en dålig mix i 24/192 flac, det är mycket större skillnad än mellan en Linn Kairn och en Klimax Kontrol. Så det finns all anledning att leta bra inspelningar.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Aug 25, 2015 10:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Skulle vilja lägga till att med Exakt så blir gamla rippade CD, som inte är remastrade, betydligt mer väljudande än innan. Tidigare var dessa dova och oengagerande. Exakt plockar verkligen fram musiken.

Annars är nog mixningen viktigare än upplösningen många gånger. Mina versioner av Talking Heads "Remain in Light" låter exempelvis betydligt bättre i 16 bitar än i 24 bitar. Detsamma gäller Paul Mcartney "New". Det finns givetvis exempel åt andra hållet också och när mixningen på 24 bitar är bra så låter det fantastiskt!


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Aug 25, 2015 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Rälser wrote:
Skulle vilja lägga till att med Exakt så blir gamla rippade CD, som inte är remastrade, betydligt mer väljudande än innan. Tidigare var dessa dova och oengagerande. Exakt plockar verkligen fram musiken.

Annars är nog mixningen viktigare än upplösningen många gånger. Mina versioner av Talking Heads "Remain in Light" låter exempelvis betydligt bättre i 16 bitar än i 24 bitar. Detsamma gäller Paul Mcartney "New". Det finns givetvis exempel åt andra hållet också och när mixningen på 24 bitar är bra så låter det fantastiskt!
Jag fick hem R.E.M's "Automatic for the people" från HD-Tracks i 24/96 upplösning. Den lät extremt illa, dov och distat och var totalt odynamisk. Kollade upp den med programmet MasVis, och mycket riktigt, hade bara ca hälften av originalets dynamik, var rejält topplimiterad och lät på alla vis mycket sämre än originalet på CD. Så jag håller med, mixning/mastring är viktigare än upplösningen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Aug 25, 2015 10:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Intressant. HD-tracks är jag lite betänksam till och har bestämt mig för att inte handla ifrån på ett tag. Jag har fått intrycket att formatet är viktigare än kvalitén där. Har gått på några minor ur deras utbud. Vet inte om jag bara haft otur? Men, det finns ingen anledning ö h t att en "studio master" version ska låta sämre än en rippad cd.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Aug 25, 2015 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
HCL wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Världsklass fortfarande
https://m.youtube.com/watch?v=yItNkVyJ2Vg

Att höra sådan musik på ett system som är så bra att man sitter o storgråter, det borde alla få uppleva!!!
Exakt har ännu inte fått mig att njuta så...
Har du möjligen någon idé om vilken utgåva av detta som man skall köpa?
Hej,
Det där är från “Celebrating Jon Lord - The Rock Legend” – en hyllningskonsert från april i fjol i Royal Albert Hall med en massa av Jon’s vänner och ex-bandlemmar inklusive en full symfoniorkester. Dubbel-CDn kom förra hösten (det finns per definition ingen ”remaster”) och låter helt OK och är värd att ha framför allt om man uppskattar Lord’s/ Deep Purple’s classisk/rock-hybridmusik. Det finns en DVD också, den har jag inte sett eller hört.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Aug 25, 2015 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Finns på BD som jag köpt, Purple-fan som man är.
Mycket bra!


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Aug 25, 2015 19:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Rälser wrote:
Skulle vilja lägga till att med Exakt så blir gamla rippade CD, som inte är remastrade, betydligt mer väljudande än innan. Tidigare var dessa dova och oengagerande. Exakt plockar verkligen fram musiken.

Annars är nog mixningen viktigare än upplösningen många gånger. Mina versioner av Talking Heads "Remain in Light" låter exempelvis betydligt bättre i 16 bitar än i 24 bitar. Detsamma gäller Paul Mcartney "New". Det finns givetvis exempel åt andra hållet också och när mixningen på 24 bitar är bra så låter det fantastiskt!

Håller med, gamla rippningar på cd-skivor står sig bra och låter bättre än någonsin. Har själv ganska få HD utgåvor. Det jag lyssnat på och köpt har inte gjort att man fått så stort sug för att skaffa mer. Linns skivor (filer) tycker jag står i egen klass dock.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Aug 25, 2015 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Att leta "bra" inspelningar har blivit mindre o mindre intressant i takt med att mitt system ökat i prestanda genom åren.
Jag slutade leta för över 10 år sedan, men då jag köper en skiva ser jag till att köpa orginalutgåvan så man HELT säkert slipper remastering mm.
Även mp3 från icke-hifi kompisar låter bra. Inte lika bra men klart njutbart o det är huvudsaken. Vore lite konstigt att inte spela musik bara för det är mp3. Ska man inte heller spela 44.1kHz/16bits-inspelningar med icke-perfekt ljudkvalitet? Då försvinner stora delar musik...

Att som vissa highend-nördar bara spela specialinspelningar känns för mig väldigt främmande.
Tänkte mest om det var CD:n eller någon DVD, DVD-Audio, BD:n eller vad det var du gillade så skarpt?


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Aug 25, 2015 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
ok, nej har inte jämfört. Men BDskivan som jag har är bra


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Fri Aug 28, 2015 21:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Sitter just och lyssnar på "Live in Japan". Köpte skivan 75 eller 76. Man får samma gåshud idag som när man satt med den lilla kassetspelaren man hade i knät på den tiden innan stereoinköpet blev verklighet.

LP 12:an och Adikt gör ett bra jobb. Inte knäpp eller antydan till sliten skiva trots kanske tio olika spelare under dessa år.

Undrar om inte RIAA:t är extra bra i AEDSM. Har fått lite hint om det.

Hur som, bättre än någonsin.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Fri Aug 28, 2015 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
nonick wrote:
Sitter just och lyssnar på "Live in Japan". Köpte skivan 75 eller 76. Man får samma gåshud idag som när man satt med den lilla kassetspelaren man hade i knät på den tiden innan stereoinköpet blev verklighet.

LP 12:an och Adikt gör ett bra jobb. Inte knäpp eller antydan till sliten skiva trots kanske tio olika spelare under dessa år.

Undrar om inte RIAA:t är extra bra i AEDSM. Har fått lite hint om det.

Hur som, bättre än någonsin.
Grym platta!
8)


Top
   
 Post subject: Linn Exakt
PostPosted: Sat Aug 29, 2015 03:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
nonick wrote:
Sitter just och lyssnar på "Live in Japan". Köpte skivan 75 eller 76. Man får samma gåshud idag som när man satt med den lilla kassetspelaren man hade i knät på den tiden innan stereoinköpet blev verklighet.

LP 12:an och Adikt gör ett bra jobb. Inte knäpp eller antydan till sliten skiva trots kanske tio olika spelare under dessa år.

Undrar om inte RIAA:t är extra bra i AEDSM. Har fått lite hint om det.

Hur som, bättre än någonsin.
Skrev om riaa:t i adsm i en annan tråd, preciss som du säjer försvinner allt knaster och brus och skivan känns som ny, dock försvinner inte bara knaster och brus utan även delar av musiken, testa koppla in en lk1/tapeout till adsm bruset och knastret är tillbaka men men, tror det blir svårt att inte ha Lk1 riaa inkopplat efter det eller så sitter du nöjd och tar mitt råd som svammel :)

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 117 18 19 20 2123 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited