selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 21:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 523 Next
Author Message
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Fri Nov 28, 2014 00:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Det tragiska är att hade någon presenterat Exakt i slutet på 80-talet och jämfört med LP12/LK1/LK280/ tror det är stor risk att försäljaren bara sagt "just listen"

Jag är väldigt rädd att Linn tar stora steg mot anpassning mot resten av hifivärlden och glömmer sina gamla ideall, hoppas verkligen att jag har fel på alla sätt eftersom Linn har stått för något helt annat än bara HIFI

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Fri Nov 28, 2014 00:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sony wrote:
Erik wrote:
sportbilsentusiasten wrote:

Känns lite som när Linn släppte Karik/Numerik. Man insåg potentialen men suget uppstod först på allvar efter några år då CD12 kom...
Även DS-teknologin utvecklades snabbt första åren.
När KDS kom var den klart bättre än CD12. Den här gången tycker jag Linn har gjort bort sig när Exakt är musikaliskt livlöst och de försöker sälja det med teknisk argumentation.

/Erik
:mrgreen: Ord och inga visor, härligt att läsa lite åsikter!!! Men angående teknikfokus i presentationen av Exakt så får man nog utgå från att det inte är ingenjörerna som har sista ordet utan de som sköter marknadsföring anser att det var 'rätt val' när detta nu släpps.
Skit samma, budskapet är rena katastrofen.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Fri Nov 28, 2014 14:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Spännande. Exakt verkar inte vara speciellt uppskattat i den här tråden. Jag har precis beställt uppgradering av min Akurate DSM och en Akurate Exaktbox till mina Espek och skickat iväg till Linnfabriken. Min erfarenhet av Exakt sträcker sig till en 2-timmarslyssning på High Fidelity med Klimax DSM och 350. Första intrycket att det var tråkigt men sedan kalvade det runt och blev i stället helt fantastiskt, det bästa jag någonsin hört.

Problemet hemma är att jag har ett närmast kvadratiskt rum på 6 x 6 m med två betongväggar och betongtak. Min tidigare anläggning med Keilidh som högtalare lätt plötsligt inte bra efter att vi tog bort en vägg. När jag bytte till Espek flyttades Keilidh upp till tv-rummet och började helt plötsligt att sjunga!

Min förhoppning är att Exakt kan komma runt akustikproblemen så att det börjar "sjunga" även i vardagsrummet. Den som lever får se, (höra) ....


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Fri Nov 28, 2014 15:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Min uppfattning av Exakt, efter tre lyssningssejourer, är att de låter fantastiskt rent ljudmässigt och att detta fantastiska ljud även påverkar den musikaliska upplevelsen. För mig, är det väl bäst att tillägga. Däremot tycker jag inte att den musikaliska återgivningen är bättre än på tidigare topp-anläggningar, men inte hellre sämre. Dessutom med färre lådor, färre sladdar och till ett väsentligt lägre pris. En tidigare toppad aktiv Klimaxanläggning kostade väl närmare miljonen, en Klimax Exakt lite drygt 500.000:-.

Rumskorrigeringen tror jag att Linn får fila lite mer på. Har man ett taskigt rum med en icke optimal placering av högtalarna - och inte kan förändra saken - så gör nog rumskorrigeringen sin nytta. Men annars är det nog bättre att optimera högtalarplacering och elektronik så det blir rätt från början. Och här är jag lite pessimist. Jag tror inte att det går att kompensera för rummets inverkan i så stor grad. Inte utan att man påverkar det slutliga resultatet. För när det gäller rum, vår mänskliga hjärna klarar i hög grad av att justera vår hörsel efter miljö. Vi är liksom konstruerade för detta. Elektroniska artefakter däremot tillhör inte det som vi utvecklats för/till under årtusenden och sådant har hjärnan svårare att hantera. Som jag ser det är det bättre att kompensera/justera för tillverkningsvariationer i element och högtalare, minska antalet omvandlingar mellan analogt och digitalt och se till att tex delningsfiltret arbetar i den digitala domänen - än att försöka anpassa högtalaren efter ett tänkt rum.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Fri Nov 28, 2014 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Rälser wrote:
Min förhoppning är att Exakt kan komma runt akustikproblemen så att det börjar "sjunga" även i vardagsrummet. Den som lever får se, (höra) ....
Inget kan fixa till signalen för att lösa problem - det har ju Linn sedan 30 år predikat om. Source first för de som fortfarande minns :wink:

Man kan bara minska biverkningarna med elektronisk påverkan.
Det innebär att det bästa är att fixa rummet. Börja där så du får max glädje av din anläggning.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Fri Nov 28, 2014 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Rälser wrote:
Min förhoppning är att Exakt kan komma runt akustikproblemen så att det börjar "sjunga" även i vardagsrummet. Den som lever får se, (höra) ....
Inget kan fixa till signalen för att lösa problem - det har ju Linn sedan 30 år predikat om. Source first för de som fortfarande minns :wink:

Man kan bara minska biverkningarna med elektronisk påverkan.
Det innebär att det bästa är att fixa rummet. Börja där så du får max glädje av din anläggning.
Source first att fixa rummet först? Det var en ny tolkning :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Fri Nov 28, 2014 21:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Sportis, har du provat ett exakt system hemma hos dig ?


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Fri Nov 28, 2014 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Njae, du får nog tänka efter Bill. :wink:
Påverkan på signalen = förstör den, sedan skickas den ut i rummet.

Jämfört med att INTE påverka = INTE förstöra signalen. DETTA är source first. Eller hur?


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Fri Nov 28, 2014 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lindbergh wrote:
Sportis, har du provat ett exakt system hemma hos dig ?
Inte ännu.
Väntar på att jag ska få rejält sug innan. Varför släpa hem grejer som inte skapar habegär i butik? Med tanke på hur mycket bättre Exakt blivit på ett år så var det rätt beslut att inte släpa hem grejerna förra året.
Låter Linn fila vidare...


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Fri Nov 28, 2014 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Njae, du får nog tänka efter Bill. :wink:
Påverkan på signalen = förstör den, sedan skickas den ut i rummet.

Jämfört med att INTE påverka = INTE förstöra signalen. DETTA är source first. Eller hur?
Jo, men nu skrev du faktiskt att man först ska fixa rummet ("Det innebär att det bästa är att fixa rummet. Börja där så du får max glädje av din anläggning."). Betyder inte detta att det är viktigare att fixa rummet än resten?

Mitt inlägg var till viss del skämtsamt men med en seriös underton. Source first är inte alltid det viktigaste enligt mig, men tyvärr alltför underskattat om man bortser från Linnister/Naimister. Men inte ens här lever man upp till principen. Ofta blir det en sorts bevekelse snarare än ett praktiskt handlingssätt. Varför skulle man annars diskutera aktivering av sina högtalare innan man har en Klimax DS eller en maxad LP12:a?

OBS, jag ser ingen värdering i det ena eller det andra, det viktigaste är väl trots allt att krama ur max musik ur sin anläggning. Och framför allt är det en fråga om att inte styras av dogmer. Många (normalt sett alltså) tror ju att största skillnaden ligger i rum/högtalare, men kanske den bumliga basen kan åtgärdas med en bättre DS? Att uppgradera sin DS kanske inte löser hela problemet, men en bättre källa kan knappast göra saken sämre, eller hur? Att sedan veta vilken DS som är bättre kan ju vara ett problem, i alla fall om man tänker utanför Linn-sfären. Men det är ju en annan fråga.

Personligen tycker jag att first-source har spelat ut sin roll om man tänker i "selleri-banor" men fortfarande behöver utvecklas om man tänker i "faktiskt-banor". Dvs man har mer rätt här än där.

Och man ska inte förglömma den personliga smaken. Jag har nu lyssnat på några olika Exakt-setuper. Jag föredrar absolut Klimax DSM med Exakt/Akubarik framför en Klimax DSM med Klimaxhögtalare. I alla fall i de setup'er jag har hört. Betyder det att jag inte fattar bättre? Eller att "bäst" inte alltid är bäst?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Fri Nov 28, 2014 23:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Tycker du exakt optimisation förstör signalen?

Tycker du att ett exakt system låter sämre än ett motsvarande analogt system
Utan exakt optimisation ?

Jag tycker att alla exakt system är klart bättre än alla tidigare analoga system
Utan att man änvänder exakt optimisation, och när man fått till installationen
Med optimisation Låter det live hemma.

Men källan/inspelningen är fortfarande lika viktigt som tidigare
När man spelar LP 12 i ett exakt system så låter det galet bra tycker jag.

Intressant att många verkar tycka så olika.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sat Nov 29, 2014 01:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lindbergh wrote:
Tycker du exakt optimisation förstör signalen?

Tycker du att ett exakt system låter sämre än ett motsvarande analogt system
Utan exakt optimisation ?

Jag tycker att alla exakt system är klart bättre än alla tidigare analoga system
Utan att man änvänder exakt optimisation, och när man fått till installationen
Med optimisation Låter det live hemma.

Men källan/inspelningen är fortfarande lika viktigt som tidigare
När man spelar LP 12 i ett exakt system så låter det galet bra tycker jag.

Intressant att många verkar tycka så olika.
Jag tar det som att frågan är ställd till mig. Jag har nog varit otydlig tidigare. Min åsikt är att Exakt låter mycket bättre än motsvarande system. Jag kan leva mig in i musiken mycket bättre. Men, detta handlar om demonstrationer/jämförelser i butik, jag har tyvärr inte lyckats höra ett Exakt-system hemma hos någon ännu. Jag kanske har missuppfattat detta men "Exakt" har väl två komponenter: 1) digital signalbehandling ända till förstärkningen för respektive element, dvs inklusive delningsfilter etc och kompensation för de ingående elementen samt 2) justering för rumsdimensionerna.

Punkt 1 ger en påtaglig förbättring såväl ljudmässigt som (enligt mig) musikmässigt. Det blir helt enkelt bättre.

Punkt 2 är med blandade känslor, det låter absolut bättre rent ljudmässigt men det blir snarare en försämring musikaliskt. Eller åtminstone inte en förbättring. Detta är ju också, om jag förstått det hela rätt, Sportis invändning mot Exakt. Men det handlar ju till 99 % om mjukvara så i princip kan det bli bättre utan kostsamma apparatbyten.

På det hela taget är jag positiv. Exakt är absolut ett stort steg framåt för Linn, jag tror de är på rätt väg. Om marknadsföringen vilar på rätt grund, det är en annan fråga.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sat Nov 29, 2014 01:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
2) optimering av systemet till rummet (mitt tillägg)
Bill50x wrote:
Punkt 2 är med blandade känslor, det låter absolut bättre rent ljudmässigt men det blir snarare en försämring musikaliskt. Eller åtminstone inte en förbättring. Detta är ju också, om jag förstått det hela rätt, Sportis invändning mot Exakt. Men det handlar ju till 99 % om mjukvara så i princip kan det bli bättre utan kostsamma apparatbyten.
Justerar man systemet rätt m.h.a. rumsoptimeringen så gär den även en för bättring för hur musiken förmedlas.


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sat Nov 29, 2014 02:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
2) optimering av systemet till rummet (mitt tillägg)
Bill50x wrote:
Punkt 2 är med blandade känslor, det låter absolut bättre rent ljudmässigt men det blir snarare en försämring musikaliskt. Eller åtminstone inte en förbättring. Detta är ju också, om jag förstått det hela rätt, Sportis invändning mot Exakt. Men det handlar ju till 99 % om mjukvara så i princip kan det bli bättre utan kostsamma apparatbyten.
Justerar man systemet rätt m.h.a. rumsoptimeringen så gär den även en för bättring för hur musiken förmedlas.
Håller med dig. Rumsoptimering är viktigt och det är en balans av åtgärder i form av korrigering av diffusion/absorbering och högtalarplacering. Många här, inkl undertecknad, vet hur viktigt det är att placera sina högtalare på en halvcentimeter när. Här handlar det om hur högtalaren fungerar ihop med rummet och det tror jag är svårt för elektronik att kompensera. Vilken elektronik kan förutsäga spridningsmönster och resonansnoder?

På något sätt får jag en flashback som när det gäller system för att kompensera för knaster och brus vid vinylavspelning (jo, det har funnits sådana). Dessa fungerade allt bättre ju svagare knaster och brus som skulle behandlas. Dvs de fungerade bäst när de inte behövdes. Och så verkar det vara med Exakt rumskorrigering. Nu har jag inte testat detta själv men med grund i vad andra skriver/tycker ska man helst inte använda den funktionen i Exakt-systemet. Rent teoretisk kan man då använda funktionen till att testa högtalarplaceringen. När man inte hör någon skillnad mellan av och på så har man högtalarna rätt. Bara som en rent teoretisk betraktelse alltså.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Majik Exakt
PostPosted: Sat Nov 29, 2014 08:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
HCL wrote:
2) optimering av systemet till rummet (mitt tillägg)
Bill50x wrote:
Punkt 2 är med blandade känslor, det låter absolut bättre rent ljudmässigt men det blir snarare en försämring musikaliskt. Eller åtminstone inte en förbättring. Detta är ju också, om jag förstått det hela rätt, Sportis invändning mot Exakt. Men det handlar ju till 99 % om mjukvara så i princip kan det bli bättre utan kostsamma apparatbyten.
Justerar man systemet rätt m.h.a. rumsoptimeringen så gär den även en för bättring för hur musiken förmedlas.
Ska jag tolka det som att Phil Budd inte kan justera system eftersom den demo han körde i Luleå var en katastrof för Exakt?
Jag hoppas ni som gillar Exakt inte vaknar upp som nakna kejsare en dag, för mig är det obegripligt att det den ljudmässiga delen kan kompensera för det musikaliska.



/Erik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 523 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 50 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited