selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 118 19 20 21 22 23 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Aug 29, 2015 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
pekka71 wrote:
nonick wrote:
Sitter just och lyssnar på "Live in Japan". Köpte skivan 75 eller 76. Man får samma gåshud idag som när man satt med den lilla kassetspelaren man hade i knät på den tiden innan stereoinköpet blev verklighet.

LP 12:an och Adikt gör ett bra jobb. Inte knäpp eller antydan till sliten skiva trots kanske tio olika spelare under dessa år.

Undrar om inte RIAA:t är extra bra i AEDSM. Har fått lite hint om det.

Hur som, bättre än någonsin.
Skrev om riaa:t i adsm i en annan tråd, preciss som du säjer försvinner allt knaster och brus och skivan känns som ny, dock försvinner inte bara knaster och brus utan även delar av musiken, testa koppla in en lk1/tapeout till adsm bruset och knastret är tillbaka men men, tror det blir svårt att inte ha Lk1 riaa inkopplat efter det eller så sitter du nöjd och tar mitt råd som svammel :)
Så din rangordning av Riaa-steg bäst till sämst är LK1 - Kairn - ADSM :? ? Plattan heter ju "Made in Japan" f ö.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Aug 29, 2015 11:46 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
nonick wrote:
Undrar om inte RIAA:t är extra bra i AEDSM. Har fått lite hint om det.
Berätta mer om detta! Skulle det vara RIAA i specifikt Akurate Exakt DSM, varianten utan analoga utgångar som är särskilt bra, eller RIAAn i både Akurate Exakt DSM och Akurate DSM/1?

Jag tycker RIAA i Akurate DSM/1 är fantastiskt. Men att det skulle ta bort knaster från skivorna stämmer inte. Den Kairn jag jämfört med har inte en chans i musikalisk prestanda mot ADSM.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Aug 29, 2015 12:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Kairn Riaa låter ok men är inte särskilt roligt i jämförelse med Lk1, jag tycker ni ska testa

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Aug 29, 2015 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Hade svårt att sitta still i går/natt måste erkännas. Inte varje dag man börjar så berörd av musiken att man börjar gråta! Inte var det heller så att man behövde leta efter särskilda plattor för att det skulle funka. Pekka kom kånkande på en skivback ororterade plattor med allt från Tintin,Rackham den Rödes hemlighet till Fred Åkerström och Cat Stevens!

La bland annat på en Dylan greatest hits som sett sina bästa dar,har den själv på nasen,en platta som i CD version är jobbig även för en inbiten Dylanfantast som mig. Överdrivet mycket munspelande har jag alltid tyckt innan. Visst,en del knaster men ändå,inget hinder emellan Dylan och lyssnaren,fart och tempo,en gitarr som låter som en gitarr,och munspelet kan det nog inte bli för mycket av! Europapressad platta såld på Domus för en massa år sedan..

Purples Machine Head förefaller ha blivit lite av tradition,så även denna gång kom den att spelas,fick mig att undra om det verkligen någonsin blev så värst mycket bättre än så här. Kändes väldigt mycket Takt och Ton demo under deras mer seriösa period. Är det något som skulle kännas aktuellt från Skottarnas nuvarande sortiment så är det i så fall Radikalen. Mycket mer än så kan jag inte se att det finns att hämta där..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Aug 29, 2015 22:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
stefan wrote:
Plattan heter ju "Made in Japan" f ö.
"host host"...det finns även en "Live in Japan" med delvis samma låtar, alla kommande från samma konserter.
Den inbitne DP älskaren har nog bägge 8)
Borde kunna finnas med info på nätet


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Aug 29, 2015 22:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
per wrote:
nonick wrote:
Undrar om inte RIAA:t är extra bra i AEDSM. Har fått lite hint om det.
Berätta mer om detta! Skulle det vara RIAA i specifikt Akurate Exakt DSM, varianten utan analoga utgångar som är särskilt bra, eller RIAAn i både Akurate Exakt DSM och Akurate DSM/1?

Jag tycker RIAA i Akurate DSM/1 är fantastiskt. Men att det skulle ta bort knaster från skivorna stämmer inte. Den Kairn jag jämfört med har inte en chans i musikalisk prestanda mot ADSM.[/

Roligt att du har en kontrekt fråga.

Jag vet inte vad som skett egentligen, om det är frånvaron av konventionellt försteg eller om de labbat med RIAAt. Något har Linn gjort hursomhelst för att behålla vinyllyssnarna och dessutom göra dem nöjda.

Det låter bättre än tidigare Akurate försteg. Tycker jag....


När jag lyssnar på vinyl låter det bättre. Knaster har inte med detta här att göra.

Mer med skivspelare och pickup och hur man sköter sina skivor.

Det är är inte LP 12 som är bekymret, tvärtom. Precis som jag skrev, en sjukt bra spelare.

Tidigare cd -rippningar har fått nytt liv också. Tycker jag....

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Last edited by nonick on Sat Aug 29, 2015 23:10, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Aug 29, 2015 22:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Skämskudde.

Men det är jä-ligt mycke live. Har nog använt fel titel i fyrtio år. :?

Det står faktiskikt "made in Japan" med små bokstävner på albumets framsida.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Last edited by nonick on Sun Aug 30, 2015 03:36, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Aug 30, 2015 01:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
nonick wrote:
.............

Jag vet inte vad som skett egentligen, om det är frånvaron av konventionellt försteg eller om de labbat med RIAAt. Något har Linn gjort hursomhelst för att behålla vinyllyssnarna och dessutom göra dem nöjda.

Det låter bättre än tidigare Akurate försteg. Tycker jag....
...........
Ang det här RIAA-steget i ADSM så är det ju ett eget litet kretskort och givetvis samma kort oavsett om DSM'n har analoga utgångar eller inte. Håller med här, Uphorik är väl lite i en klass för sig men ADSM/1 kniper IMO andraplatsen av de bästa MM-steg jag hört. Ja, Linn förbättrar sina grejer lite i det tysta. MM-steget i den förra ADSM/0 lät inte så här bra.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Aug 30, 2015 02:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Är du helt säker på att det samma lilla kort som tidigare? Har inte på Linnfolket funderat en stund innan del tog bort försteget och vilka konsekvenser det får för Exakt om man vill spela vinyl?

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Aug 30, 2015 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
nonick wrote:
Är du helt säker på att det samma lilla kort som tidigare? Har inte på Linnfolket funderat en stund innan del tog bort försteget och vilka konsekvenser det får för Exakt om man vill spela vinyl?
Det är ett eget kort som tidigare, Linn skriver ung samma oavsett om det är första ADSM eller dom två nuvarande
Quote:
... a configurable input, which is factory set as a moving coil phono input for connection to turntables. This can be changed by a Linn dealer to a moving magnet phono input or a line-level input.
Leveras vänt för MC, kör man MM så får man öppna och vända det. Man kan ta ur det helt och få en linjeingång. Kortet gör om signalen från puppan till linjesignal, i fallet Exakt så går det därefter in i A/D. Samma kort som tidigare? Tja, dom verkar ju ha filat på det då vi tycker att det låter bättre nu men det har ju inget med Exakt att göra.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Aug 30, 2015 14:02 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Då Linn hade en demokväll för Exakt på High Fidelity så frågade jag om skivspelaringången i ADSM. Ian, ingenjören som var där sa att signalen digitaliseras i ADSM först efter RIAA-kortets väg i signalkedjan. Signalbehandlingen som behövs för en vinylsignal görs alltså analogt på kortet, och inte efter digitaliseringen i Exakt-konceptet. Man kunde väl också ana att de antydde att tids nog skulle det komma produkter där även RIAA-justeringen görs digitalt.

En uppgradering som jag hoppas på är ett nytt kort som kan monteras i ADSM, där kortet bara förstärker signalen upp till lämplig nivå för justering. Sedan skulle RIAA-justeringen göras digitalt med hjälp av ny mjukvara. På samma sätt tycker jag man borde kunna modifiera Uphorik och Urika, och använda de fina AD-omvandlarna som finns i både KDSM och ADSM.

Huruvida själva kortet är bättre i nyaste generationen av ADSM är osagt. För att ta reda på det skulle man behöva jämföra endast RIAA-kort från respektive generation. Min gissning är att dom kanske inte ändrat själva kortet. Om nyaste ADSM som helhet är bättre än tidigare generationer, så kan det ju dock innebära en bättre arbetsmiljö för kortet, och en bättre helhet i slutändan.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Oct 29, 2015 08:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Appropå åsikter om Exakt. Som en av de mest erfarna och seriösa Linn-handlarna i sverige så har Anders på Tonläget nu sagt sitt om Exakt.

Tonlägets nyhetsbrev


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Fri Oct 30, 2015 18:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Anders synpunkter är vilket är ungefär vad jag ville säga. Det finns flera aspekter på detta.

Linn måste säljas, utvecklingen går framåt och jag tror Linn är på rätt väg, även i förkant. Det som blir fel rättar de till. Resten är gasljus...

Musiken blir inte sämre för den blir klar och tydlig. Det som finns på skivan skall levereras. Det skall inte läggas till eller ta bort något. Är det en skitig inspelning skall det låta så, är det en fantastisk inspelning där inspelningsteknikerna lagt ner hela sin själ skall det komma ut från högtalarna.
Anser inte det har med med musikalitet att göra. Hur många gånger har vi inte suttit i kyrkor eller i mindre rum med fantastiskt ljud? Har vi retat oss på att det låter "för" rent eller sjunkit in i musiken?

När det gäller space tror jag också Anders har en poäng. Man kan skapa sina egna kurvor men vissa är bättre på att höra skillnad. Kan finnas en anledning att ta hjälp för att krama ut det optimala ur anläggningen.

En sista kommentar. Jag har hållt på med HiFi i många år, många märken och konstellationer. Har hört musiker, körfolk sjunga med, spela med, gråta när de blir berörda av musiken (även jag) utan att det varit något med Linn att göra.
Linn är ett fantastiskt HiFi märke, vi som häckar här sätter det som nr 1 men andra är kallsinniga men är inte PRAT döva för det.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Oct 31, 2015 18:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Jag kan efter Anders besök hos mig tidigare i veckan, skriva under på det han skriver om att bli nyförälskad i musik. Anders lyckades riktigt bra med att ställa in Keltik med Space Optimisation. Jag är hänförd och spelar skiva efter skiva.

Även Tidal är en streamingtjänst som fungerar grymt bra. Jag är riktigt nöjd.

Till alla bluesälskare: kolla in Hugh Laurie och hans album "Let Them Talk". Flera riktigt feta bluesspår på den skivan. Med Keltik och Akurate Exaktbox är det en bland alla musikupplevelser som jag njuter av på Tidal.

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Nov 10, 2015 01:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
HAr kommit stöd för en hel del ikke Linn högtalare.

Bland annat, KEF's nya referanse serie. Där stöds de störste Ref 5.
frågan är hör bra de blir meg exakt, men de borde kunna ge betydligt mer trykk en det mesta från linn, möjligens undtatt 350. men Ref5 har 4st 6,5" i varje högtalare.

JBL K2 S9900 stöds också, de har en 15"bas i varje....


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 118 19 20 21 22 23 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited