selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 119 20 21 22 23 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 11:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Frågan är vad som skulle göra Exakt unikt?
/ B
Fördelen är ju att Linn har koll på timing i systemet, i ett separat digital filter blir det samma problem som i en extern DAC.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
TMV wrote:
Bill50x wrote:
Frågan är vad som skulle göra Exakt unikt?
Fördelen är ju att Linn har koll på timing i systemet, i ett separat digital filter blir det samma problem som i en extern DAC.
Det finns delningsfilter där du kan justera timing (dvs fas), du kan justera frekvensgång, naturligtvis delningsfrekvenser (brytpunkter och avrullning) och du kan kompensera för tex djupledet för de olika elementen.

Det som skiljer ett sådant delningsfilter från Exakt är att i Exakt har du uppmätta elementdata som systemet kan ta hänsyn till. Dessutom finns ju naturligtvis Linns samlade kunskap om elementen och Linns konstruktionsfilosofi. Inget av detta (med några få undantag) finns i systemet om man ska meka ihop en lösning för några helt främmande högtalare. Detta får du fixa själv, precis som med andra externa digitala delningsfilter.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Ett utvecklingsgränssnitt där användarna själva tar fullt ansvar är väl vardagsmat i dagens appifierade värld. Varför komplicera det mer än så?
Exakt!


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
HCL wrote:
Jag ahr tjatat på samtliga Linn rep. vid samt via Linn-forumet. Om tillräckligt många efterfrågar det så kan det säkert bli av.
Tack för hjälpen! :D jag också.

/m
Jag tjatar om detta i tid o otid


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Bill50x wrote:
Frågan är vad som skulle göra Exakt unikt?
Det är Linn som gjort det 8). Och det passar med övrig utrustning i racken 8).
Och att det är bra...och dyrt :wink:

Allvarligt talat, tror det kommer bli en succé´när Linn väl släpper ett Exaktfilter som man kan modda hur som helst.
För det är väl inte bara jag som noterat att intresset för Exakt stack i höjden då Exaktbox släpptes?
Tänk er intresset då man kan modda...


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 19:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Bill, med timing menade jag att linn har en bra klocka (lite jitter, speciellt vid låga frekvenser) i exakt. 100 gånger viktigare än tidskorrigering av element.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
TMV wrote:
Bill, med timing menade jag att linn har en bra klocka (lite jitter, speciellt vid låga frekvenser) i exakt. 100 gånger viktigare än tidskorrigering av element.
OK, då är jag med.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 19:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
TMV wrote:
Bill, med timing menade jag att linn har en bra klocka (lite jitter, speciellt vid låga frekvenser) i exakt. 100 gånger viktigare än tidskorrigering av element.
Vem säger det, Linn?
Och varför skulle det vara så?


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 22:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
TMV wrote:
Bill, med timing menade jag att linn har en bra klocka (lite jitter, speciellt vid låga frekvenser) i exakt. 100 gånger viktigare än tidskorrigering av element.
Vem säger det, Linn?
Och varför skulle det vara så?
Man får testa.

Men Lingo och Radikal tar främst bort "jitter", samma sak med förbättrade klockor i DS (och även klocklänken mellan Karik och Numerik). Exakt tar bort tidsdistorsion i delningsfilter och element, det är bra men inte viktigare än stabil hastighet på musiken (dvs jitter).


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
TMV wrote:
Man får testa.

Men Lingo och Radikal tar främst bort "jitter", samma sak med förbättrade klockor i DS (och även klocklänken mellan Karik och Numerik). Exakt tar bort tidsdistorsion i delningsfilter och element, det är bra men inte viktigare än stabil hastighet på musiken (dvs jitter).
Spännande! Hur har du lyckats testa att klockstabiliteten är viktigare än linjär fas delningfiltret i Exakt?

Vad är det för "jitter" Lingo och Radikal tar bort?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 23:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
matss wrote:
Spännande! Hur har du lyckats testa att klockstabiliteten är viktigare än linjär fas delningfiltret i Exakt?
Jag stack ut hakan lite för inte så enkelt att göra en korrekt jämförelse, för hur mycket olinjär fas motsvarar en viss klockinstabilitet? Men allt som förbättrar klockjitter/hastighet/fasbrus ger en fundamental förbättring av musiken, men högtalare med olinjär fas har jag inte några direkta problem med.
matss wrote:
Vad är det för "jitter" Lingo och Radikal tar bort?
Jag menar hastighetsvariationer på skivan.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Fri Apr 08, 2016 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
TMV wrote:
matss wrote:
Vad är det för "jitter" Lingo och Radikal tar bort?
Jag menar hastighetsvariationer på skivan.
Ah, digital nomenklatur på analog teknik ;-)

På min tid använde vi de engelska uttrycken wow och flutter, dvs långsamt resp snabbt svaj.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Fri Apr 08, 2016 15:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Kärt barn har många namn! :-)


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Fri Apr 08, 2016 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
TMV wrote:
Jag stack ut hakan lite för inte så enkelt att göra en korrekt jämförelse, för hur mycket olinjär fas motsvarar en viss klockinstabilitet? Men allt som förbättrar klockjitter/hastighet/fasbrus ger en fundamental förbättring av musiken, men högtalare med olinjär fas har jag inte några direkta problem med.
Nej, jag har inte heller upplevt några direkta problem med olinjär fas i mina högtalare genom åren, när jag väl fått till funktionen som jag velat. Därför ska det bli så spännande när/om Linn släpper utvecklingsverktyget för Exakt. Så vi kan konstruera egna filter och testa hur mycket linjär fas verkligen bidrar med till musikupplevelsen.

Vikten av klockstabilitet känner vi ju redan till. Konstigt att Linn inte direkt marknadsförde den nyutvecklade klockdesignen till Exaktplattformen som musikförbättrare, utan det kom först ett halvår senare som en uppgradering till äldre DS spelare.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Apr 10, 2016 20:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Riktig måling av værder på elementerna ær ekstremt viktigt. Tisdomæn/tidskorrigering er också super viktigt før ett bra resultat. Det går inte at bara ta tillverkarnas uppgifter, de ær inte eksakta nog på løsa element. endast dær tillverkaren har mætt alla verden på en færdig konstruktion ær det bra nog.


Kolla in program/uttrustning som detta, med dessa kan man bygga næstan vad som helst.

http://www.audiomatica.com/wp/ Clio 11

http://www.ijdata.com/LspCAD_download.html LSP CAD

I tillegg krævs en del mindre utrustning. Men at bara anvænda en usb mic som man kan til DSP ær et fatalt misstag, det måste vara en "riktigt" microfon dær man har 100%koll på tidsfel annars kan man inte jæmføra mætningar med varandra.

Om inte allt ær på plats kommer man inte i nærheten av en vanlig aktiv Linn høgtalare.

Jag personligen hade gærna tatt en diy utgava a Exakt. Men jag skulle tro att mer æn 95% aldrig kommer få ut samma resultat som Linns exakt høgtalare, i tillegg til att det inte bara ær at bygga en låda och kasta in et par elementer.

Om det kommer med en DIY utgåva, ær den antagligen begrænnsad..... Och frågan ær om de då ær bættre æn nån annans system. Jag anvænder de Linn grejer som ær øverlægsna andra tillverkare i pris och prestanda. Annars væljer jag andra mærken


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 119 20 21 22 23 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited