selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 119 20 21 22 23 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Nov 10, 2015 09:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Det är ju kul att de släpper till andra högtalare också helt klart. Är nog mer tryck i samtliga ovan nämnda än i 350,ingen burk som jag förknippar med tryck iaf. Designen funkar däremot får man lov att medge.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Feb 20, 2016 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Nu har man hunnit med och lyssnat på lite mera exaktsystem, måste säga att de har börjat bli riktigt bra, nu sist hos Anders Kantola.

Exakt spelar numera imponerande med bra pondus, för första gången känner jag inte att de nya slutstegen kippar efter andan trots att det spelas på höga volymer

Exaktsystemet gör saker som mitt enkla system av lp12/lk1/lk280/unik aldrig kan göra, exaktsystemet har bättre dynamik bättre start/stopp spelar med mycket mindre dist, det blir svårt att värja sig och inte säga att det finns mycket väldigt bra med nya Exakt system

Men det är något med äktheten i musiken som saknas, och det oavsett om jag spelar på min 12 eller sneaky, exakt får en digital hinna på musiken, dock den dan Linn får bort detta, kommer exakt vara magiskt och gammla analoga system kommer just bara vara gammalt och utdaterat, dock anser jag att Linn inte är framme än

Skulle jag kunna leva med ett exakt system idag?

Svaret är ja, tidigare hade svaret varit nej, exakt har blivit så pass mycket bättre att det helt klart är riktigt bra

Skulle jag välja exakt före ett analogt system, nej inte än men om det utvecklas så att de sista pusselbitarna ramlar på plats då ser jag ingen anledning att i te hoppa på tåget förutom då priset kanske

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Mar 01, 2016 10:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Linn har nu släppt profiler för Exakt till Isobarik. :lol:

http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/A ... d_speakers
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/K ... d_speakers


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Mon Apr 04, 2016 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tack för feedback i Kazoo-tråden!
Brorsan har nu slagit till på ADSM Exakt, AExaktbox, M6100.
Ska bli spännande detta :D

Speciellt då det är Exaktbox som är den intressanta produkten. Full flexibillitet med slutsteg o högtalare är kalas.
När kommer man kunna definiera sin eget filter så man kan labba med valfri talare??? Det väntar jag på :!:


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Mon Apr 04, 2016 22:33 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Vad kul! Jag tycker också att Exaktboxarna är de verkligt intressanta produkterna. Vilka högtalare ska användas till detta system?


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Mon Apr 04, 2016 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Tack för feedback i Kazoo-tråden!
Brorsan har nu slagit till på ADSM Exakt, AExaktbox, M6100.
Ska bli spännande detta :D

Speciellt då det är Exaktbox som är den intressanta produkten. Full flexibillitet med slutsteg o högtalare är kalas.
När kommer man kunna definiera sin eget filter så man kan labba med valfri talare??? Det väntar jag på :!:
Vilka högtalare har brorsan? Är det Keltik i Malmö?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Mon Apr 04, 2016 23:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Keilidh, sena ex. Source first :)
De hade oslagbart träarbete, de klassiska Linntalarna.
Nyare är mer könlöst släta i faneren.
Får se hur de låter med modern drivning.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Apr 06, 2016 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
...
När kommer man kunna definiera sin eget filter så man kan labba med valfri talare??? Det väntar jag på :!:
Ja, det vore kalas!


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Apr 06, 2016 21:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
När jag snakkade med representant för Linns utvecklingsgrupp, (för exakt) för en god stund sedan. Det var när Exakt var första runda med K350 och demos.

Då sa de, att de planerade att man skulle kunna ta sina högtalare (Nästan vilka som helst) til handlaren, för ombyggning til exakt.

Handlare skulle koppla ur delfilter, koppla til enskilda kablar til varje element, det skulle göras mätningar per varje element med en microfon. Och Så skulle programvara tilverka en fil at använda som exaktfilter.
På frågan om kunden själv skulle kunna få labba med saker själv hemma, var det bestämt nej... De trodde få önskade det, i tillegg, Garantier osv, och en möjlighet att folk skulle skada sina högtalare och sedan skylla på Linn överallt på nätet, vilket skulle ge dem dålig reklam...


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 02:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Comstedt wrote:
När jag snakkade med representant för Linns utvecklingsgrupp, (för exakt) för en god stund sedan. Det var när Exakt var första runda med K350 och demos.

Då sa de, att de planerade att man skulle kunna ta sina högtalare (Nästan vilka som helst) til handlaren, för ombyggning til exakt.

Handlare skulle koppla ur delfilter, koppla til enskilda kablar til varje element, det skulle göras mätningar per varje element med en microfon. Och Så skulle programvara tilverka en fil at använda som exaktfilter.
På frågan om kunden själv skulle kunna få labba med saker själv hemma, var det bestämt nej... De trodde få önskade det, i tillegg, Garantier osv, och en möjlighet att folk skulle skada sina högtalare och sedan skylla på Linn överallt på nätet, vilket skulle ge dem dålig reklam...
Så lät det inte alls när Keith Robertson besökte High Fidelity i Stockholm för några veckor sen. Då fick jag bestämt intryck av att de håller på att ta fram ett utvecklingsverktyg för Exakt som låter användarna själva åutveckla egna filter. Inte ett ord jag hörde nämndes om att det bara skulle vara handlarna som fick använda verktyget. Tillgängligt under detta år var releaseplanen vad jag minns.

Att handlarna mäter och utvecklar filter till valfria högtalare verkar osannolikt krångligt. Då blir ju de ansvariga och får stå för garantier om något fallerar. Ett utvecklingsgränssnitt där användarna själva tar fullt ansvar är väl vardagsmat i dagens appifierade värld. Varför komplicera det mer än så?

Det är klart att om en designlösning för en högtalare skall göras tillgänglig till fler Linnkunder genom deras kanaler behöver lösningarna absolut kvalitetssäkras som vilken app som helst på appstore eller android market.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 07:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Ja, det får nog bli en DIY-version där Linn frånhänder sig allt ansvar. Inget problem med det. Jag ahr tjatat på samtliga Linn rep. vid samt via Linn-forumet. Om tillräckligt många efterfrågar det så kan det säkert bli av.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 08:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
HCL wrote:
Jag ahr tjatat på samtliga Linn rep. vid samt via Linn-forumet. Om tillräckligt många efterfrågar det så kan det säkert bli av.
Tack för hjälpen! :D jag också.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 08:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Ja, det får nog bli en DIY-version där Linn frånhänder sig allt ansvar. Inget problem med det.
På sätt och vis känns det hela som ett digitalt delningsfilter där man kan kompensera de flesta parametrarna, sådana finns det redan ett antal på marknaden. Dock inte med Linns logga på. Frågan är vad som skulle göra Exakt unikt?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
På sätt och vis känns det hela som ett digitalt delningsfilter där man kan kompensera de flesta parametrarna, sådana finns det redan ett antal på marknaden. Dock inte med Linns logga på. Frågan är vad som skulle göra Exakt unikt?

/ B
Det är Linn som gjort det 8). Och det passar med övrig utrustning i racken 8).

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Apr 07, 2016 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Bill50x wrote:
På sätt och vis känns det hela som ett digitalt delningsfilter där man kan kompensera de flesta parametrarna, sådana finns det redan ett antal på marknaden. Dock inte med Linns logga på. Frågan är vad som skulle göra Exakt unikt?
Det är Linn som gjort det 8). Och det passar med övrig utrustning i racken 8).
Jag ser framför mig hur lyssningsrummet ser ut som ett labb, med laptop'en kopplad till Exakt-boxen, mätmikrofoner framför högtalarelementen med tjutande testsignaler... timmarna går och maten blir vidbränd i ugnen... :D

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 119 20 21 22 23 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited