selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 09, 2024 21:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 613 Next
Author Message
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Sun Feb 15, 2009 16:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Ja val av högtalare är svårt. Katan är ett okej alternativ om man kan ha stativ och dessutom kommer man ganska nära bakvägg - tar inte så mycket plats i rummet. 109:orna måste sannolikt också ha stativ så det blir ju samma sak för dig. Håller med dig att 140:orna sannolikt kommer ut ganska långt från bakvägg.
Jag har lyssnat till k104 en gång med och utan den runda subben. Jag uppfattade det som betydligt bättre än Katan. Utan sub var det dock för tunnt för mig. K110 måste den oxå ha sub? Jag har egentligen aldrig lyssnat ordentligt på den.

Jag har ungefär samma bryderier som vad du har och vill inte heller ha sub. Jag kan dock tänka mig stativhögtalare därav den fråga jag ställt till forumet på annan plats.


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Feb 17, 2009 12:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Quote:
Tycker att du med gott samvete kan sälja tolvan om du upplever att du inte nyttjar den fullt ut.
Ja, är så jag resonerat och slängde ut annons igår. Får väl se om det finns intresse för en fräsch tolva, specad som de absolut nyaste när det gäller de små små detaljerna...händer inget får jag ha kvar den och fortsätta njuta en vinylplatta då och då när tillfälle ges. Är ju inte precis otrevligt men kanske lite väl lyxigt med tanke på den låga användargraden för närvarande...blir det hus ngn gång i framtiden så öppnas nya möjligheter upp!
:)

Tillsvidare är det bara njuta av musiken! Den nyuppdaterade 2.1'an är riktigt bra och även filmstunderna hemma är verkligen fantastiska...! Är bara att inse, man kan inte bara ha en DS...hur skulle man då kunna se film? ;)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Feb 17, 2009 17:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Å andra sidan kan man lyssna på musik utan en 12:a - tveksamt................... :wink:


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Feb 17, 2009 18:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Jan 14, 2006 00:52
Posts: 99
Location: Luleå
Roger wrote:
Å andra sidan kan man lyssna på musik utan en 12:a - tveksamt................... :wink:
Tveksamt :) den är ju rätt beroendeframkallande men å andra sidan kanske man får något annat utfört istället för att fastna framför den :lol:

/R


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Wed Feb 18, 2009 09:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Får väl se om tolvan blir kvar - lider ju inte ifall den stannar inom familjen så att säga då den verkligen kan lira musik precis som ni säger. I vissa avseenden så smiskar den ju faktiskt 2.1'an om plattorna är bra så att säga...däremot så är det inge kul med vissa antiklimax, speciellt i synnerhet fyndplattorna som visar sig vara snecentrerade 80-tals produktioner, där hjälper ingen motorstyrning i världen...:(

Nåja, nackdelen med att ha kvar tolvan är väl att jag bara fortsätter sukta efter Keel. Fick dock hastigt och lustigt i alla fall hem ett par svarta höga skapelser som gett mersmak trots att jag bara hunnit provspela lite...inget nytt men väldigt fräscht! Får uppdatera med lite bilder framåt helgen...
;)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Mar 03, 2009 09:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Anläggningen börjar ta form nu. Lite små justeringar med möbeln kvarstår men som det nu ser ut (bilder kommer när jag är nöjd!) så består den av:
Unidisk 2.1
Majik-I
AV5140 (delvis uppgraderade)
Sony recorder/tv mottagare

Allt i mint condition i svart utförande, diskret och enkel anläggning som är relativt barnvänlig oxå. Nu efter ordentlig intuning börjar det lira riktigt bra! LP12'an får nog mest troligt stanna i min ägo och vänta på bättre tider. Vem vet vad som händer på den fronten, Linn verkar ha spännande saker på gång!

Högt på önskelistan finns det dock en Akurate DS, gjorde misstaget att lyssna lite igen i hemmiljö...suck...
:(

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Mar 03, 2009 09:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Alltid farligt att lyssna på saker hemma som tur var har jag inte möjlighet till det själv :-)

Låter som en superbra anläggning ska bli kul att se bilder, fast du är väl så noggrann att du aldrig blir nöjd?

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Mar 03, 2009 11:24 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Jan 14, 2006 00:52
Posts: 99
Location: Luleå
Trevligt system. Synd bara att 12:an inte får vara med :lol: Håller med dig en ADS skulle inte sitta fel men jag tror dom får bli lite mer användarvänliga först frugan ska ju kunna spela också. Hur fungerar burkarna med Majik I? Sneglade lite på dina innan jag köpte Majik 140.

/R


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Mar 03, 2009 11:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Quote:
Hur fungerar burkarna med Majik I?
Riktigt bra faktiskt! Chakra förstärkeriet är så kvicka så nu när högtalarna är intunade/genomgångna så känns dem nästan "obasiga" ända tills musiken/filmen säger motsatsen...det är kul att lira helt enkelt! Spelar tajt och med riktigt bra tryck om andan faller på, bostadsrätt gör ju dock att man får ta lite hänsyn...gillar hur det funkar helt enkelt. Känns som att det inte gör så mycket om det tar lite tid att komma över ett par 242'or...om jag blir övertalad så skulle jag nog nästan tom kunna tänka mig fler chakrakanaler med aktiva kort istället och lägga krut på annat!
;)

Majik-I är en otroligt prisvärd integrerad stärkare helt enkelt...även det inbyggda riaat är grymt bra!

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Sun Mar 08, 2009 11:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Kul att det funkar bra med 5140 och Majik-I. Många här på forumet hävdar att det behövs minst C 6100 eller 2250 och aktiva system innan det låter bra. Har själv inte tillräcklig erfarenhet för att kunna uttala mig. Det är ju mycket intressant att du fått det att låta bra passivt med bara ett slutsteg. Det kanske handlar om att justera in systemet optimalt istället.

Har du fått till så det spelar tight och inte för mycket bas? Det jag gillar med 5140/Espek är utseendet och att de spelar med bastryck men är lite allergisk mot bumliga högtalare. Hur långt från bakvägg har du högtalarna? Hur är spelglädjen som jag uppfattar att exvis Katan har?

/Roger


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Sun Mar 08, 2009 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roger wrote:
Kul att det funkar bra med 5140 och Majik-I. Många här på forumet hävdar att det behövs minst C 6100 eller 2250 och aktiva system innan det låter bra.
Många vet jag inte, är det ens någon?

Är ju kalasbra redan med gamla billiga grejjer tex Nait/Kan, Intek/Unik.
Att det är bättre med nyare grejjer och än bättre aktivt är liksom en annan sak...


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Sun Mar 08, 2009 14:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Jag menar förstås att få 5140/Espek att låta bra. Det är väl tveksamt om en nait/intek skulle klara det - eller?

/Roger


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Sun Mar 08, 2009 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ok, jag skulle förstått att det var det du menade om jag läst en gång till.
Men Linns nya integrerade stärkare är riktigt bra. Inte förvånande att det räcker till för att ha kontroll över burkarna. Kontroll är viktigare än efffekt.

Inte säker på att en 2250 skulle tillföra så mycket, jag tycker alla 100/200W chakrasteg är bättre. Och vad jag förstår sitter det ett chakrasteg i MajikI.


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Sun Mar 08, 2009 22:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Sep 16, 2006 10:07
Posts: 289
Location: uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Och vad jag förstår sitter det ett chakrasteg i MajikI
Ja, så är det. Slutsteget i Majik-I ska motsvara C2100. Om det gör exakt lika bra ifrån sig som det separata steget vet jag dock inte.

/Kristoffer

_________________
Kristoffer, som gillar vinyl...


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Mar 09, 2009 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Hur är det med försteget hur mycket skiljer till Majik Kontrol framför allt RIAA ingången?

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 613 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited