selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 13:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 513 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 05, 2007 16:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Om man nu kan köpa enbart akrylplanet, innebär det att man även kan köpa även bara metalldelarna? Är ju intressant att göra egna hyllplan.

Det här börjar ligga utanför topic, men i så fall får vi flytta den.

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 05, 2007 21:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Det verkar ju som att Komponent är jävligt bra, fast man kan ha svårt för den lätta basen. Men hur känns basen jämfört med Keilidh, det är ju inte heller en högtalare med tokbas direkt.

/Martin

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 06, 2007 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jimi forever wrote:
enbart akrylhyllplanet ligger på 3000:-
Kan det vara möjligt att endast en akrylskiva kostar 3000 kr men hela vägghyllan inklusive akrylskiva 3700 kr?? Skumt.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 07, 2007 00:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Lejonklou wrote:
Jimi forever wrote:
enbart akrylhyllplanet ligger på 3000:-
Kan det vara möjligt att endast en akrylskiva kostar 3000 kr men hela vägghyllan inklusive akrylskiva 3700 kr?? Skumt.
Tycker jag med, men importören torde ju kunna bringa klarhet i saken.
http://www.audioactive.se/kontakta.htm
För egen lägger jag nog hellre pengar på en T-kable än byter hylla från lönn till akryl. Men visst är den grymt läcker!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 07, 2007 00:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Vad jag TROR är att David fick pris på ett stycke reference hyllplan och
en uppsättning "ben" tillreference golv-modell-hyllan (en sådan bänk
med fyra hyllplan kostar 12.000kr) när han ringde till AudioActive.

Det borde innebära att själva hyllan blir billigare än så i a f...

Vi kollar upp detta under onsdagen.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 07, 2007 15:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Jun 27, 2006 22:03
Posts: 51
Location: LULEÅ
ACRYL:
2.500kr för enbart hyllplan.
3000kr för hyllplan med 4 ben/distanser.
3.700kr för hyllplan med väggfäste.

TRÄ:
1.200kr för enbart hyllplan.
1.700kr för hyllplan med 4ben/distanser.
3.000kr för hyllplan med väggfäste.

...allt enligt AudioActive idag.

/M

_________________
Takt & Ton Luleå

Auktoriserad LINN-butik sedan 1986

Postorder över hela Sverige.

Räntefritt 2 - 24 månader

Tel: 0920 - 17017

info@taktoton.com http://www.taktoton.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 07, 2007 22:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Quote:
Det verkar ju som att Komponent är jävligt bra, fast man kan ha svårt för den lätta basen. Men hur känns basen jämfört med Keilidh, det är ju inte heller en högtalare med tokbas direkt.

/Martin
Visst är det en bra högtalare...ruggigt följsam och har så lätt att förmedla vad musikerna håller på med, massor av både känsla o driv. I mina öron så spelar den i en helt annan division än tex Keildih/Ninka osv...

...men som nämns så är den tunn i botten. Linns högtalare har förut även fast de sett basklena ut på pappret haft en förmåga att gräva riktigt djupt när de hamnat på plats i normala rum. Givetvis har de fallit lite grann men både Helix, Ninka, Keilidh och andra som jag haft har ändå behållit en hel del energier ännu vid 25-30Hz...för att prata lite teknik!
:)

Komponent är dock lite annorlunda, de bryter tvärt...och sedan får man fantisera själv ihop om det finns ngt mer att hämta eller inte i de lägsta oktaverna. Men, och det är viktigt...det låter "live" ändå med bra källa före även utan sub. En annan sak som jag upplever tydligt med Komponent är att de rätt snabbt skiftar karaktär totalt. Märks både hemma och i butiken, är väldigt lätt att de låter burkigt och instäng om de inte är på sin rätta plats...mina erfarenheter tyder rätt mycke på att man måste våga slita ut dem lite från väggen. Men men...kör man med "tune dem" så löser sig allt givetvis ändå...

Komponentsubben fungerar för övrigt kanonbra tillsammans med både stativarna samt golvmodellen i komponentserien! Är nästan läge att prova hem en snart...synd den inte är så vacker...;)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Wed Feb 11, 2009 09:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Läge att skriva lite här kanske? Mycket har verkligen hänt sedan sist. Komponenthögtalare har bytts, Unik har testats och dessa är bra...en Movie 05 passerade hemmet och gav grymma bioupplevelser men den har bytts ut pga så sanslöst sega reaktioner - trög hantering helt enkelt. En Classik Musik har stått för signalerna i kombination med tolvan under senaste året då renovering präglat hemmet men nu när allt börjat hamna på plats så börjar även anläggningen ta form...funderade länge och hade tänkt sikta på en DS spelare men som begpriserna blivit så kunde jag inte låta bli Unidiskarna med sina grymma prestanda.

Sitter nu med en svart Unidisk 2.1, svart Majik-I (nya) samt ett par snygga Tukan i valnöt som bara råkade hamna i min väg...till detta även en Sony HD/DVD för tv mottagning och inspelningsmöjlighet. Slimmad smidig anläggning med riktigt bra prestanda för både film och musik! Känslan i film som 2.1'an gräver fram är smått otrolig!

LP12'an finns kvar och är enligt följande utförande. Valhalla (-04), Trampolin (-06), Akito II (-07), AT95e och lirar riktigt ruggigt bra. Den har dock en stor nackdel och det är att den används alldeles för lite och det beror som sagt inte på prestandan utan på livsituationen. Både boendet och barn ger inte riktigt rätt förutsättningar för att kunna nyttja den som den förtjänar...funderar allvarligt på att sälja bort den. Är verkligen i "mint condition" och väl injusterad...vad ska man månne göra? Hmmm...

Hur som helst, högtalarna är kvar ännu att finna eller egentligen handlar det om att hitta pengar så man kan få loss dem, är totalsåld på Akurate modellerna. Både 212 samt 242 är på min önskelista, svarta givetvis med svarta fötter/stativ...
:)

Bilder kommer!

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Wed Feb 11, 2009 14:49 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Jan 14, 2006 00:52
Posts: 99
Location: Luleå
Trevligt med en Unidisk men jag tror du kommer att ångra dig om du säljer 12:an.

/R


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Wed Feb 11, 2009 17:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Quote:
Trevligt med en Unidisk men jag tror du kommer att ångra dig om du säljer 12:an.

/R
Mmm, risken finns att abstinensen att kunna spela vissa skivor blir svår att hantera emellanåt om tolvan får åka men smidigheten och betydligt mindre oro/risker för skador med andra nuvarande och kommande media (silverskivor, ds etc) gör att dessa används betydligt mer...om läget ändras finns det förr eller senare säkert ngn toppenfin tolva till salu så egentligen behöver jag ju inte välja bort vinyl för tid och evighet?!? Tål att kluras på!
:)

Ricke, är du nöjd med dina Majik 140 för den delen nu när du hunnit spela lite? De har alltid varit riktigt bra de ggr jag fått höra dem...lite nyfiken på mer ägarintryck!

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Thu Feb 12, 2009 11:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Jan 14, 2006 00:52
Posts: 99
Location: Luleå
andkan wrote:
Quote:
Trevligt med en Unidisk men jag tror du kommer att ångra dig om du säljer 12:an.

/R
Mmm, risken finns att abstinensen att kunna spela vissa skivor blir svår att hantera emellanåt om tolvan får åka men smidigheten och betydligt mindre oro/risker för skador med andra nuvarande och kommande media (silverskivor, ds etc) gör att dessa används betydligt mer...om läget ändras finns det förr eller senare säkert ngn toppenfin tolva till salu så egentligen behöver jag ju inte välja bort vinyl för tid och evighet?!? Tål att kluras på!
:)

Ricke, är du nöjd med dina Majik 140 för den delen nu när du hunnit spela lite? De har alltid varit riktigt bra de ggr jag fått höra dem...lite nyfiken på mer ägarintryck!
Jag tycker dom är riktigt bra. För mig blev det ett stort steg upp men jag hade ju rätt gamla burkar tidigare. Dom fyller upp rummet mycket bra även på låg volym kan bara tänka mig hur bra dom blir aktiva. Detta tycker jag är en fördel jämfört med en stativare som du måste spela lite högre med samt att dom står rätt stadigt, bra när man har småbarn och hund. Lyssnade på 109:orna också men jag tyckte inte dom hade en chans. Tyckte 140 var mycket roligare men det är väl personligt. Är ändå lite konfunderad över det eftersom jag alltid gillat Katan. Lyssnade även på Komponent 104 tillsammans med sizmik 10.25 och det var bra,ska väl vara mer fullrange?? Dock föredrog jag 140:orna. Min fru tyckte 140 var rätt snygga och det var ju ett plus. Hade helst velat köpa svarta men hon tyckte lönn och så blev det. :) Nackdelen eller vad man ska säga är att dom måste rätt långt ut från väggen för att dom ska sjunga ut,så det kan nog bli lite konstigt i små rum. Tycker att elektroniken(Sen Kairn samt sen LK140) funkar bra ihop var ju en del som tyckte att det var för dåligt men det är inga problem. Klart att det blir ännu bättre med nyare elektronik men så är det ju alltid. Känns som att jag kan leva länge med dessa högtalare.

/R


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Thu Feb 12, 2009 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ricke wrote:
Min fru tyckte 140 var rätt snygga och det var ju ett plus. Hade helst velat köpa svarta men hon tyckte lönn och så blev det. :)
Din fru har rätt. Svarta högtalare är phula ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Fri Feb 13, 2009 20:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Funderade på Espek ett tag för att få mer bas än Katan men har inte kommit åt att lyssna på Espek. En del menar ju att Komponent är bättre men tunnare. Frågan är ju om dom är för tunna. Du verkar ju gilla dem Anders. Hur stor är skillnaden mot 212 som exempel eller 109/140. Jag har lyssnat en del på 212 och håller med dig de är grymt bra och jag saknade ingen bas. Så det kanske inte är bas som är det viktiga. Men de är för dyra just nu i alla fall. Vad skall du ha för högtalare?

/R


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Sun Feb 15, 2009 15:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Högtalarfrågor ger ju huvudbry...kommer nog antagligen att släppa iväg Tukan om ngn vill ha dem men vilken väg ska man gå för att ersätta dem. Kriterierna för min del är att de inte ska sticka ut för långt i rummet, hade de kunna fungera bra väggmonterat vore det ett jätteplus! Samtidigt så vill jag inte ha sub...suck...

212 på stativ skulle kunna ge både stabilitet och grym prestanda men det är dyrt, för dyrt just nu tyvär!!!! Majik 109 är riktigt trevliga men lösningen med stativet är inge vidare om det cirkulerar småfolk och flerbeningar och att sätta dem på väggen. Hmmm...kanske inte så optimalt? Majik 140 lirar lite större och är bra men risken finns att de kommer ut lite väl långt i rummet innen de är intunade men det är ju som sagt svårt att gissa ngt innan man testat...

Har förborrade hål för Brakit i väggen från Unik med intunad placering för dem, hade jag vetat bättre borde jag haft kvar dem tillsvidare för det var snyggt, diskret och riktigt bra! Hur fel skulle månntro Katan bli på väggen med väggfästena? Har ngn kört med Katan på stabil betongvägg och känt sig nöjd? Katan på vägg ser dock inte särskilt snyggt ut...men billigt i dagsläget som en temporär lösning...

Jaja, lite allmänna spåningar bara. För att nämna lite om det Roger undrade om Komponent så är de ju riktigt grymma och klart bättre än förra generationens Linn högtalare men sub känns som ett måste och ska man ändå ha sub så är det bara köra med 104'orna...gillar prestanda man får då, de räcker långt och ger ett sanslöst bra system...prova även att få lyssna med Akurate subben!

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Sun Feb 15, 2009 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Tycker att du med gott samvete kan sälja tolvan om du upplever att du inte nyttjar den fullt ut.
Det var en stor anledning till att jag sålde min och den lilla tid jag har att lägga på vinyl lyssnandet duger min enkla Axis spelare gott till.
Förvånad vad mycket tolva det låter om den :? ....man får ju en sån för runt 3 lakan. Plus att den är mycket bättre än en ny Rega P3 för mer än dubbla priset. Då kan man åtminstone lyssna på sina plattor och det lär finnas fina tolvor till salu även i framtiden.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 513 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited