selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 16:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1013 Next
Author Message
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Vad roligt att det rockar ankan! Väntar fortfarande på min dynamik till MDS men har redan börjat snegla på en dynamik till min 2250 :wink:

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 16:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Som framgått på annan plats så har jag gått tillbaka till 5140, att ha möjligheten att ha flera alternativ att spela med alltför lättillgängligt är lite jobbigt för det är svårt att låta bli att testa och nu med dynamikuppgraderingen i Majik-I har det blivit ngn slags väldigt lyckad installation med 5140 hemma...klart beroendeframkallande och väldigt anspråkslöst när det gäller hur det spelar, inget sticker ut eller imponerar utan det bara lirar musik! Hade säkert kört vidare med 109'orna om jag inte råkat lyfta tillbaka 5140 en sista gång...jag gillar 109'orna, riktigt mycke och de är fruktansvärt kompetenta högtalare men de klarar inte det som 5140 fixar här hemma. Det är mer live i hela bostaden med 5140 och de spelar mer öppet, de har ett sätt som kanske inte är lika tune dem mässigt korrekta som 109'orna men de kan ngt annat och det är att berätta vad som händer i de lägsta oktaverna...inte som Komri/Keltik/350 men en bra bit på vägen...

Hade verkligen hoppats på 109'orna efter allt pendlande mellan hopp och förtvivlan i början för de är diskreta! Men men...när det gäller högtalare så är det 242 eller likn som gäller men det finns en del kul att göra på källan innan dess...
:)

/ A

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Intressant särskilt för mig som älskar mina Espek om jag bara nu får dom att sjunga

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 17:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Intressant läsning Anders!

Finns ju fler alternativ än de du räknade upp, hur ställer du dig till M140 och A212 tex?

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 19:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Majik 140 gillar jag! Har varit rätt sugen men då smaken är som baken så tillhör jag den skaran människor som har svårt för utseendet...och fortfarande så är det Akurate 242 som jag helst vill ha (Klimax 350 känns lite väl dyr?!)...242 ger i princip allt jag önskar och är grymt stilig! 212 spelar även den i en annan division än Majik även fast släktskapet trots allt är tydligt men då jag insett mer och mer tydligt att jag vill ha lite "boffa" i botten oxå så vågar jag inte riktigt tänka på dem någemer...
;)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Vad tusan ska du redan kränga burkarna nu kan ju folk tro att dom inte lirar :lol: Har slängt upp mina på brakits nu och de lirar på riktigt bra. Blev ännu mer drag i basen när de hamnade så när väggen. :) Visst saknar jag oxå mina aktiva espek men förhoppningsvis så tänker jag inte så mycket på dom när jag väl får min dynamik till min MDS och 2250 vad de lider.
Men som du säger källan är viktigast sålde min 12" sizmik för att ha råd med en MDS och de ångrar jag inte.
Eller jo kanske lite när man ser film :mrgreen:

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Anders det är bara att du erkänner att du gillar golvhögtalare.

Förresten så tror jag att T&T skulle behöva din LP12 kompetens nu när det ska demas med Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag förstår hur du känner, Anders. Har samma känsla av stort och lättillgängligt ljud med Espek här. Men de går inte att jobba (testa elektronik) med på samma sätt som 109, som plockar fram både ljudens samspel och eventuella brister mer exakt. Med 109 blir det en jämförelse istället för fem innan jag vet om en idé funkar.

Håller dessutom med dig om 140, de är inte vackra i mina ögon.

Ett par snygga och riktigt bra baslådor under 109, istället för stativ, det skulle vara roligt.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 09:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Lejonklou wrote:
Jag förstår hur du känner, Anders. Har samma känsla av stort och lättillgängligt ljud med Espek här. Men de går inte att jobba (testa elektronik) med på samma sätt som 109, som plockar fram både ljudens samspel och eventuella brister mer exakt. Med 109 blir det en jämförelse istället för fem innan jag vet om en idé funkar.

Håller dessutom med dig om 140, de är inte vackra i mina ögon.

Ett par snygga och riktigt bra baslådor under 109, istället för stativ, det skulle vara roligt.

Har också varit kluven kring 140:orna, men dom kanske inte är så dumma ändå.. Dock har jag inte sett dom live.
Upplevs dom som skrymmande i ett v.rum på 30 m2 - dom är ju typ 97 cm höga och 25 cm breda. Har haft ett par SA1280 och dom var 110 cm höga dock rätt smala.

Vad säger ni som lever med 140:an?


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 10:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Håller med om att 109'orna är precisa och väldigt tydliga på att återge vad som är bättre resp sämre. De hjälpte mig på vägen när det gällde att avgöra vissa saker med installationen hemma...men som sagt, vill ju ha både det härliga öset med Espek/5140 samt precisionen...känns dyrt så det får vänta ett tag helt enkelt och jag känner inte att jag lider sååå mycke med de nuvarande burkarna.

Den som funderar på M140 behöver egentligen inte fundera, de ger ett bra intryck när de är uppställda och de ggr jag trimmat in dem har helheten inte upplevts skrymmande. De är inte så djupa rent fysiskt (måttet alltså) samt att de ofta hamnat relativt nära bakväggen...hela rummet man ska vistas i försvinner alltså inte! Sedan tycker jag inte att liknelsen mellan Katan/Ninka håller för M109/140. Ninka upplevs lite slappa i jämförelse mot Katan men så är det inte mellan 109 och 140 där båda spelar med grym precision, lyssna gärna på 140 väl intrimmade med stålfoten. Jag kan inte då se vad man skulle kunna vinna över huvudtaget med 109'orna förutom att de är billigare...däremot kanske(?) 109'orna har lättare att upplevas spela tajt då de inte sätter igång rum etc på samma sätt som den större modellen...
:)

...och jo, jag gillar nog att få med alla oktaverna...Komri sessionen på T&T för några år sedan väcker fortfarande en drömmande blick hos mig likaså är jag hopplöst förtjust i hur Klimax 350 lirar. Den senare är även grymt snygg och får gärna ta plats hemma utan att ngn protesterar...!

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Undrar om linns nya subar får dynamik då kanske en majik sub skulle sitta fint till M109

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 15:19 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Jan 14, 2006 00:52
Posts: 99
Location: Luleå
TONNY wrote:

Har också varit kluven kring 140:orna, men dom kanske inte är så dumma ändå.. Dock har jag inte sett dom live.
Upplevs dom som skrymmande i ett v.rum på 30 m2 - dom är ju typ 97 cm höga och 25 cm breda. Har haft ett par SA1280 och dom var 110 cm höga dock rätt smala.

Vad säger ni som lever med 140:an?
Mitt v.rum är på 35m2 och där upplevs inte M140 skrymmande. T.o.m min fru gillar utseendet. De kan stå rätt nära vägg. Jag var lite skeptisk till dom första gången jag hörde dom i butik. I hemmiljö och speciellt efter en tids inspelning tycker jag dom är riktigt bra. Skulle lätt välja dom framför M109. Jag tycker inte att 109 är bättre på någon parameter annat än priset. Tror att en del drar pararellen Ninka vs Katan där jag tycker att Katan är mycket bättre men 109 kan inte tillföra något som inte 140 har. Bara att köpa tror inte du ångrar dig. :)

/R


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Fri Sep 11, 2009 16:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
En snabb uppdatering av källan vart det - Majik DS/Dynamik...ny och rå just nu! Likväl är det direkt mer dramatik och inlevelse än Sneaky'n, ska bli spännande att se hur lite inspelning påverkar den. Det roliga tack vare kampanjen är att en Dynamik är på väg till Unidisken oxå fast den lär väl dröja...men men, den som väntar på ngt gott...
:)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Fri Sep 11, 2009 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Här kommer och går det prylar. Känner igen det där hörde att du anlitat en hifikurir :D

Det blev fint med fötterna till Majik140 du får komma förbi vid tillfälle fast vi kanske väntar tills det blir Dynamik i hela systemet.

/F


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Sep 15, 2009 08:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Hur går det Anders? Börjar den bli inspelad nu? :) Är det en stor skillnad gämfört med Sneakyn?

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1013 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited