selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 12 13 Next
Author Message
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Oct 27, 2009 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
andkan wrote:
Gällande pioneer modellerna så är det idag LX52 (~ca 12papp) och uppåt som ger lågnivå utgång men det kändes inte motiverat. Räcker så bra men en enkel billig modell som man kan använda i andra rum i framtiden. Nåja, är nyfiken vad det är för tv modell då? I skrivande stund har jag inte din presentation framför mig...:)
Snålt av Pioneer måste jag säga. Har faktiskt kollat mest på Marantz de har pre-out även på billiga modeller och dessutom bra med hdmi-portar. Jag hoppas verkligen vi snart få se uppdaterade Linn försteg med hdmi och hd-ljud, ännu bättre integrerat surroundförstärkare med chakra 100w.

Jag har skaffat mig en Pioneer KRP-500A.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Oct 27, 2009 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Clas wrote:
Vad gäller tv-apparater finns det bara ett märke! :-) Byte nyss själv upp mig till en nyare och större.
Berätta mer om dina TV erfarenheter tack!


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Oct 27, 2009 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Clas wrote:
Vad gäller tv-apparater finns det bara ett märke! :-)
Spännande för jag tycker likadant.
Undra om vi föredrar samma märke?


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Wed Oct 28, 2009 01:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Clas wrote:
Vad gäller tv-apparater finns det bara ett märke! :-) Byte nyss själv upp mig till en nyare och större.
Berätta mer om dina TV erfarenheter tack!
Nu var det lite provocerade uttalade men föredrar plasma starkt över lcd men även led. Ska bli intressant att se hur oled blir. Jag tycker plasma har ett annat "lugn", naturligare blid och bättre svärta. Och bäst på plasmor är Pioneer som tyvärr har lagt ner skärmtillverkningen. Panasonic är också riktigt bra och prisvärda.
Roland wrote:
Clas wrote:
Vad gäller tv-apparater finns det bara ett märke! :-)
Spännande för jag tycker likadant.
Undra om vi föredrar samma märke?
Vilket märke föredrar du? Antar det inte är samma då det har framgått att det är Pioneer för mig.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Wed Oct 28, 2009 09:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Quote:
Ska bli intressant att se hur oled blir.
Verkligen spännade med den tekniken kan man väl nästan köpa en tv på rulle och sen bara rulla ut den där man vill ha den :wink: Vad jag vet finns det väl bara små skärmar med oled någon som vet något mer ?

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Wed Oct 28, 2009 09:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Kan bara hålla med, plasmorna har oftast gett en bild som "stämmer bättre" helt enkelt och där har Pioneer varit i en egen liga fast bra modeller från andra tillverkare har dock funnits, tex Panasonic...sharp'en här fick mig dock att haja till. Mycke av de kvaliteer som jag söker bara fanns där, grym svärta som inte kändes konstgjord, extremt bra flyt i rörelser/panoreringar, härligt tryck i bilden, samma bild oxå fast man själv är långt ute på sidorna etc etc...precis som Pioneers modeller brukar vara. Pioneer lider ju nu för tiden oturligt nog av ett stort fel som de flesta vet så alternativ måste ju hittas...och inte klagar jag på att en LCD maskin börjar ge den här nivån av bildåtergivning.

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Wed Oct 28, 2009 10:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
För mig är det helt obegripligt hur man kan säga att plasma har en lugn bild. Den flimmrar och så fort det blir starka kontraster ser jag grön "ghosting". Annars är håller jag med - bättre svärta och naturligare färger.

LCD har andra problem. Det största verkar vara ojämn backlight (tyvärr även ett problem på LED-modellerna).

oLED blir nog den första tekniken som är bäst på allt. Idag är det lite tycke och smak vad som är bäst mellan plasma och LCD.

Förlåt för trådkapningen!

/ j


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Wed Oct 28, 2009 11:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Mmm...vissa fenomen är ett otyg. Pioneer tycker jag är ett föredöme dock på de flesta områden, de fenomenen är inget som jag upplevt när jag sett film på dem. De är bara bra!! Hemma på LG'n kan man se antydningar till att skärmen inte hinner med ibland, när det tex varit intensiva ljustarka scener och man vid klippet efter befinner sig i en dunkel källarlokal, då är det som att de under ett kort ögonblick kan finnas en gnutta ljusare områden som inte ska vara där - svärtan är lite grå. Har aldrig upplevt det på pioneermodellerna...däremot är bilden hemma riktigt stabil och lugn, förstår inte vad som tex skulle kunna kallas flimmer? Tom analoga tv sändningar funkar rätt ok...här upplever jag oftast LCD som hopplösa, det bubblar i ansikten här o där och inget är riktigt stilla, är ofta bara med HD material och lugna scener som det blir ok medan resten lever sitt eget liv...har otroligt svårt för sånt! Finns självklart modeller som är bra oxå vilket denna tv diskussion baserades på men ändå...är få LCD tv som verkligen imponerad...det som dock gör att de flesta går bort direkt är den alltför ofta i praktiken usla betraktningsvinkeln. Undra här vad Sharp gjort för det var faktiskt bra...hmmm...

Nå, är nog bara sitta med den befintliga tv'n och invänta ny teknik! Har ju pratats i rätt många år om Oled men inget har ju hänt ännu...
:)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Sat Dec 19, 2009 22:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Jan 14, 2006 00:52
Posts: 99
Location: Luleå
andkan wrote:
Tror de har båda varianterna, den tv som imponerade var dock en LE600...spring in och kolla och avlägg rapport! Ska som sagt kika lite mer själv oxå, bilden var såpass bra att suget efter en annan "skärm" väcktes...

/ A
Det blev köp av en 52"LE700S och jag kan verkligen rekommendera denna TV efter att ha levt med den ca en månad nu. Min referens tidigare var Pioneer´s plasma och jag tror att denna Tv är rätt nära i prestanda. Suverän bild,snyggt bildflyt,stabilitet enligt tidningen Hemmabios test där den blev kungen av led.

/R


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Jan 18, 2010 10:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Ricke, låter spännande med tv'n där. Är definitivt kanonmaskiner! Är riktigt sugen själv...
:)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Jan 18, 2010 11:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
OT: Är det ngn annan som verkligen ibland hatar editorn i detta system? Hade skrivit en massa och slant på en tangent, sen var allt lost in sajberspejs.....

Nåja, har tagit anläggningen i en riktning som varit på gång ett tag...har nedgraderat filmkällan en aning för att få ett vettigt flerkanalsförsteg. SC med dynamik är riktigt bra idag faktiskt och det är egentligen ingen nackdel att ha en bra traditionell silverspelare i samma låda. Kompakt och nätt...gillar det! Det händer för övrigt så mycke på bildsidan idag med högupplösta format, 3D på gång (helt grymt för övrigt!!!) och alla filmstreamers där kanske ngn så småningom kan ge grym prestandaökning.

Sitter mao med en anläggning som är i en smygande förändring där främst playbackdelen kommer att bytas ut steg för steg framöver. Blir inga dyrsatsningar om inte Svenska Spel ringer och säger att det är helt ok.

/ A

PS! Gjorde jämförelse mellan HDMI och komponent på SC och med LG plasman hemma är komponent i en helt egen division. Är förvånad över att skillnaden var såpass stor som den var...tydligare, bättre tryck i färger och framför allt hanteringen av rörelser. Är det ngn som föredrar HDMI utgången och vad är det då på för bildskärm/projektor? Vart nyfiken...

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Jan 18, 2010 13:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Quote:
OT: Är det ngn annan som verkligen ibland hatar editorn i detta system? Hade skrivit en massa och slant på en tangent, sen var allt lost in sajberspejs.....
Testade du att ångra (Ctrl-Z eller Redigera -> Ångra)? Det brukar ofta kunna göra susen.


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Jan 18, 2010 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jag tyckte att HDMI var bättre än Komponent på min budget Panasonic TH42-PX8E42 men jag gjorde inga större jämförelser

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Jan 18, 2010 23:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Andkan och don Tomaso, när det gäller HDMI vs komponent kablar så är det ju främst när man blåser upp bilden till över 80 tum med en proj som man tydligt ser skillnaderna och gärna då att man även skalar upp bilden till 1080P.

Men jag köpte en 42 tums full HD SHARP LCD TV strax före jul som grabben kör XBOX 360 på och då gick vi upp från RGB scart till HDMI med 1080P och det var ett mycket trevligt lyft för upplösningen i hans olika shootout spel.

Nu ser man och kan avläsa instrumenteringen, på de olika småfordon som gubbarna åker omkring i, när de skjuter på varandra !!!!

Vilket otroligt "petgöra" att programmera all denna totalt överflödiga information som 99,9 % av spelarna aldrig har en chans att se :mrgreen:

Sedan skiljer det ju i upplösning mellan olika HDMI kablar, men i detta fall var det bara en enkel en meters ARGON HDMI kabel från HIFI klubben för 500 kr.

Så mitt svar på din fråga är, att det nog krävs en källa som kan skicka ut 1080P för att komponent skall bli ordentligt "omkörd" :wink:

Det finns en gammal tråd från 2008 på Linnforum om ditt spörsmål, åsikterna då varierade en hel del ähhmm.. och de blev lite :twisted: på varandra :mrgreen:
: http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... sk+SC+HDMI

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Jan 19, 2010 00:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Med tanke på att xbox360 och ps3 renderar alla riktiga spel i 720p uppløsning. Om du sen væljer att maskinen elelr tv skalar upp till 1080p spelar inte større roll. Det hade sett ændå bættre ut på en 720p skærm/proje om du hittar en med samma spec, om du valt att låta bli att skala materialet.
Detta sæger en hel del om hoppet från dvd till 720p, det ær dær den størsta vinnsten ligger. Om du skalar ner 1080p(blurayfilm) till 720p eller upp spelen till 1080p gør inte så mycket. Det blir ændå vældigt bra.

Komponent till Linns maskiner brukar vara vældigt behagligt det jag sett, vet flera som føredrog det framfør hdmi nær det kom, och den sæljare jag snackade med då (tak o ton) ta det med 2stora nypor salt om ni vill. Sa att Linn fræmst børjat med Hdmi før kunderna ville ha det och det var varken så svårt att sætta dit en hdmi eller dyrt så det var tydligen lønsamt. Men han rekommenderade Komponent.

Men detta ær då på en DVD uppløsning och sæger egentligen inte så mycket om huruvida en 720p eller 1080p uppløsning hade tjænat på att gå via komponent eller hdmi. Med lite otur beror det både på maskinen som sænder ut signalen, vilken hdmi/komponentkabel man væljer samt tv'n/projjen man kør signalen till. Då Hdmi ær nærmast standard kør jag mest det till min projje och endast komponent från unidiscen. Det skulle inte førvåna mig om det ær så att DVD uppløsningen mår bra av att få det dær vælbehaget som komponent ger från Linnmaskinerna medans høguppløst material kan vinna på hdmi. Men det bara som jag tror och tænker.

Edit: Det kan faktiskt vara så att komponent ger en bild som tappat lite lite kontrast men som gør det mindre svårt att se svagheten med vanlig uppløsning och dærfør många føredrar det, och hdmi ger mer rakt på sak bild, i slutændan tror jag att det mer beror på vilken typ av bild man føredrar, æn vad som ær "bæst" nær det gæller komponent och dvd. Høgre uppøsning andra argument annan diskussion, men dær ær inte Linn æn iaf.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 12 13 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited