selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1113 Next
Author Message
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Sep 21, 2009 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Narux han verkar inte ha tid att svara. Förmodligen lirar han så mycket skön musik nuförtiden att han har glömt selleri :D

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Sep 21, 2009 14:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Hehe man kan nästan tro det! Men jag vet var han är! ;)

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Sep 29, 2009 13:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Jorrå, är tillbaka efter lite semester och visst, nog spelar den bra Majik'en...gillade verkligen Sneaky'n som jag tyckte lirade oförskämt bra men det är bra mycke enklare att direkt och på ett djupare plan förstå meningen med musiken via Majik DS'n...stora tummen upp av mig! Fast mest för pengarna ger nog en sneaky fortfarande! Den och ett par vettiga högtalare är ju en komplett anläggning för relativt lite slantar som kan ge massor av upplevelser...men jag skulle verkligen inte vela byta tillbaka nu...;)

Det som lyft mest är verkligen gamla inspelningar med bra artister...känslan av ett äldre sound försvann rätt mycke och kvar är bara musiken. Klart läckert och ngt jag mest upplevt förut med Klimax DS samt påkostade tolvor. Till min förvåning upplever jag att MP3 musiken (finns lite sånt oxå på servern från förut) oxå lirar rejält bättre med Majik'en, känns inte alls lika "platt". Är inte bara lossless och studiomaster som vinner på bättre en bättre apparat...

Nåja, film står fortfarande högt i kurs hemma och utöver vänta på dynamik till 2.1'an så hade det varit trevligt att få igång alla kanaler, speciellt då centern bara ligger och samlar damm just nu...är en ivrig förespråkare för att hellre köra bra tvåkanals än en sämre flerkanalslösning men likväl börjar jag fundera på att ta ett kliv bakåt på absolut kvalitet på förstärkeriet temporärt för att få igång allt och därefter när medlena tillåter uppgradera till rätt nivå (typ Kinos/Majik x100). En enklare lösning kan trots allt bli rätt bra på vägen dit då unidiskens avkodning av både DTS/DD är riktigt riktigt bra...ngn som har testat eller har tips?

/ A

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Sep 29, 2009 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
andkan wrote:
Jorrå, är tillbaka efter lite semester och visst, nog spelar den bra Majik'en...gillade verkligen Sneaky'n som jag tyckte lirade oförskämt bra men det är bra mycke enklare att direkt och på ett djupare plan förstå meningen med musiken via Majik DS'n...stora tummen upp av mig! Fast mest för pengarna ger nog en sneaky fortfarande! Den och ett par vettiga högtalare är ju en komplett anläggning för relativt lite slantar som kan ge massor av upplevelser...men jag skulle verkligen inte vela byta tillbaka nu...;)

Det som lyft mest är verkligen gamla inspelningar med bra artister...känslan av ett äldre sound försvann rätt mycke och kvar är bara musiken. Klart läckert och ngt jag mest upplevt förut med Klimax DS samt påkostade tolvor. Till min förvåning upplever jag att MP3 musiken (finns lite sånt oxå på servern från förut) oxå lirar rejält bättre med Majik'en, känns inte alls lika "platt". Är inte bara lossless och studiomaster som vinner på bättre en bättre apparat...

Nåja, film står fortfarande högt i kurs hemma och utöver vänta på dynamik till 2.1'an så hade det varit trevligt att få igång alla kanaler, speciellt då centern bara ligger och samlar damm just nu...är en ivrig förespråkare för att hellre köra bra tvåkanals än en sämre flerkanalslösning men likväl börjar jag fundera på att ta ett kliv bakåt på absolut kvalitet på förstärkeriet temporärt för att få igång allt och därefter när medlena tillåter uppgradera till rätt nivå (typ Kinos/Majik x100). En enklare lösning kan trots allt bli rätt bra på vägen dit då unidiskens avkodning av både DTS/DD är riktigt riktigt bra...ngn som har testat eller har tips?

/ A
Tja Sälj Majik-I och köp analog Exotik och tex ett 5100 borde väl rocka på bra i väntan på Kinos

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... K:MEWAX:IT

edit: enklare skrev du ju då blir väl 5125 bra 1 eller 2 st ;-)

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Fri Oct 23, 2009 08:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Justerat om lite i anläggningen och gjort en temporär nedgradering till förmån för flerkanalsåtergivning! Majik-I har ett nytt hem och den är saknad och inte bara för prestandan utan även för enkelhet och smidigt handhavande! Nåja, vad framtiden har att erbjuda återstår att se men att kunna nyttja unidisken fullt ut är klart läckert! Den inbyggda avkodaren i Uni'n är riktigt bra (överlägset den bästa jag någonsin haft!) och just nu ligger en dynamik och väntar på att bli inmonterad...:)

En liten detalj som många enklare flerkanalsrecievers lider stort av idag är synnerligen urusla analoga ingångar! De finns oftast en "multichannel" ingång för 5.1/7.1 kanaler analogt och dessa brukar ge och ger faktiskt även hemma rätt ok kvalitet men de övriga, suck...spelar ingen roll att man slår av alla DSP funktioner. Det suger verkligen så min temporära lösning blir nog rätt temporär...dock överraskar den stort med att ha riktigt bra grepp om 5140 högtalarna och detta fick mig att tappa hakan, den levererar faktiskt med DS'n inkopplad via rätt ingång helt klart musik, bra flyt och lätt att hänga med i allt som sker utan att bli jobbig! Vad pratar jag då om...jo en liten Pioneer reciever, fniss...varför jag inte slängde in en billig beggad movie i systemet beror enbart på alla funktionella handikapp en sådan har, tex saknar den analog 5.1 ingång vilket är ett grundkrav hemma...har aldrig begripit varför Linn aldrig släppt en Movie 05 utan DVD enhet med fler ingångar, bättre processor etc...alt en flerkanalsförstärkare baserad på 5100? Hade beställt en idag om det funnits...

Målet är i alla fall att komma igång med en 5100/6100 samt ngt vettigt försteg. Billigast vore förstås en analog Exotic men Kinos med sin fantastiska filmprocessor lockar och de begpriser som varit på dem går inte att ignorera heller. Undrar hur en AK/D står sig mot en Kinos? Ngn som hört? Förut var Kinos klart bättre på allt men nu...hmmm...och hur står sig en analog Exotic/D mot allt annat? Jaja, det roliga med att nollställa vissa delar av anläggningen är att man kan spekulera och klura fritt...

Ska även slänga ut lite bilder tillslut...på återhörande..../ A

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Sat Oct 24, 2009 15:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Monterade in dynamik i 2.1'an igår. Förändringen var ungefär lika dramatisk som på övriga källor men det är svårt att inte bli lite hänförd över förbättringen. Förutom på musik där förändringen är rätt påtaglig så är det nästan förvånansvärt stor skillnad på hur lätt det är att uppfatta dialogen på riktigt svaga ljudnivåer...jmf med viskningar i verkligheten där man ofta har lätt att förstå budskapet fast det kan vara väldigt tyst. Blir rätt påtagligt att Dynamik nätdelarna isolerar bort mikrostörningar rätt effektivt...och detta märks tydligt på bilden oxå. Kör progressiv komponent (bäst hemma) och det har alltid varit superdetaljerat med bra flyt men nu efter uppgraderingen så, tja...3D känslan är väldigt påtaglig då det blivit ännu lugnare bild, bättre flyt och mer information vilket märks mest i mörka scener. Är riktigt nöjd, funderar ju lite smått över hur mycke det verkligen går att krama ur de här dvd filmerna...behovet av Blue Ray känns ännu mindre nu än innan...

Undrar om kommande filmstreamers kan ge samma lyft till film som DS gett för musiken...hoppas!
:)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Sun Oct 25, 2009 02:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Såg du skillnad på bilden? Har kikat på två filmer på en nyligen uppgraderad 1.1 och det spontana intrycket var att bilden inte förändrades alls... (kör DVI som jag tycker är bäst till plasman). Men jag gjorde ingen noggrann jämförelse av bilden utan noterade endast att ljudet blev bättre. Tydligt på CD, men märktes även på DVD.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Sun Oct 25, 2009 03:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Vad blev det för Pioneer reciever? Och varför denna? Funderar själv på en reciever som jag ska köra parareellt med mitt försteg.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Sun Oct 25, 2009 15:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Tjipp...gällande bilden så japp, var rätt påtagligt tyckte jag förbättringen - var faktiskt tvungen att prova lite modernanimerat i form av Walle igår och även en sådan film blir än mer imponerande på bilden, sjukt vad de har jobbat på med allt som sker överallt i bilderna det här pixargänget. Men kort sammanfattat, mindre krypningar och mer stabilitet helt enkelt...trodde inte först det skulle märkas ngt på bilden!?! Vad kör du för plasma, vi har själva en vanlig LG 42" med ett par år på nacken och den är överlägset bäst via prog.komponent överföring. Testade en Supra DVI-HDMI kabel och den tappade både flyt och skärpa via den överföringen hemma, störde ögat mer...var via den utgången knappt bättre än jag mindes att Pioneer dvd'n var som jag hade före. Kan dock skilja så grymt mycke mellan tv och tv, hade förut en Philips 32" LCd och allt som matades via komponent in i den vart bara sämst...vi har en 32" Sharp oxå här hemma och den verkar lida av samma fenomen.

Recievern, tja...ville snabbt rulla igång allt och vissa modeller från dem har jag upplevt varit mindre pest o pina än många andra tillverkares modeller. En chansning helt enkelt som baserades på några få goda erferenheter. Den gör vissa saker ok och andra saker lite sisådär...den saknar dock lågnivåutgång så den rekommenderas inte om du ska ha den parallellt med Klimax'en?! Får väl se hur länge den får tjänstgöra i v-rummet...
:)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Oct 27, 2009 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Har en Panasonic plasma, PX80-serien. Testade initialt komponent på den, men det gav störande mönster så fort det var något randigt i bilden. Detta försvann helt med DVI, som jag även upplevde som bättre på andra sätt. Men det kanske kan vara läge att prova igen. Kör förresten med all bildbehandling avstängd, den gör ingen nytta alls tycker jag.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Oct 27, 2009 11:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Ok, intressant att höra att Panasonic kanske inte ger toppresultat via komponentingång för det kan verkligen skilja mycke mellan modeller och tillverkare!? Har varit lite nyfiken på deras senaste modeller då de i övrigt har imponerat med vettig bild för rimliga pengar. Hos mig är det tvärtom vid jämförelse mellan komponent resp dvi/hdmi, stabil och hyperdetaljerad bild via komponent med ett fantastiskt flyt medan det blir grynigare och oprecisare via den digitala överföringen...känns även på ngt sätt rimligt att en analog överföring även kan påverkas mer av de fördelar en bättre nätdel kan ge. Som kuriosa kan jag nämna en tv idag som verkar ge kanonbild! Såg den första gången i förra veckan inne på T&T och det är en Sharp modell, LE600. På väggen där var det 46"(47"?) varianten och den upplevde jag gav en bild som påminde om en riktigt bra plasmatv och det redan via scart'en...självklart alla bildförbättringar avstängda! Kändes faktiskt som Pioneer plasman när den är som bäst...helt galet, var tom bra vid extrema betrakningsvinklar vilket sällan LCD lyckats med...måste kolla upp den mer!
:)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Oct 27, 2009 12:34 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Jan 14, 2006 00:52
Posts: 99
Location: Luleå
andkan wrote:
Ok, intressant att höra att Panasonic kanske inte ger toppresultat via komponentingång för det kan verkligen skilja mycke mellan modeller och tillverkare!? Har varit lite nyfiken på deras senaste modeller då de i övrigt har imponerat med vettig bild för rimliga pengar. Hos mig är det tvärtom vid jämförelse mellan komponent resp dvi/hdmi, stabil och hyperdetaljerad bild via komponent med ett fantastiskt flyt medan det blir grynigare och oprecisare via den digitala överföringen...känns även på ngt sätt rimligt att en analog överföring även kan påverkas mer av de fördelar en bättre nätdel kan ge. Som kuriosa kan jag nämna en tv idag som verkar ge kanonbild! Såg den första gången i förra veckan inne på T&T och det är en Sharp modell, LE600. På väggen där var det 46"(47"?) varianten och den upplevde jag gav en bild som påminde om en riktigt bra plasmatv och det redan via scart'en...självklart alla bildförbättringar avstängda! Kändes faktiskt som Pioneer plasman när den är som bäst...helt galet, var tom bra vid extrema betrakningsvinklar vilket sällan LCD lyckats med...måste kolla upp den mer!
:)
Har själv kikat lite på Sharp verkar få bra recensioner speciellt LE700. Är det stor skillnad mellan LE600 och LE700 modellen?

/R


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Oct 27, 2009 14:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Tror de har båda varianterna, den tv som imponerade var dock en LE600...spring in och kolla och avlägg rapport! Ska som sagt kika lite mer själv oxå, bilden var såpass bra att suget efter en annan "skärm" väcktes...

/ A

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Oct 27, 2009 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
andkan wrote:
Recievern, tja...ville snabbt rulla igång allt och vissa modeller från dem har jag upplevt varit mindre pest o pina än många andra tillverkares modeller. En chansning helt enkelt som baserades på några få goda erferenheter. Den gör vissa saker ok och andra saker lite sisådär...den saknar dock lågnivåutgång så den rekommenderas inte om du ska ha den parallellt med Klimax'en?! Får väl se hur länge den får tjänstgöra i v-rummet...
:)
Lågnivåutgångar är ett måste, tänkte använda mig av unity-gain såklart. Inte ett måste vad gäller parallellt med mitt försteg går ju att koppla om, fast dock ett absolut måste vad gäller mina högtalare. Antar att din reciever var ganska billig då den inte har pre-out, de lite "dyrare" har alltid de vad jag sett.

Btw: du skulle slagit till på Exoticen jag sålde, gick iväg för en oförskämt billig peng.

Vad gäller tv-apparater finns det bara ett märke! :-) Byte nyss själv upp mig till en nyare och större.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Oct 27, 2009 16:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Quote:
Btw: du skulle slagit till på Exoticen jag sålde, gick iväg för en oförskämt billig peng.
Hade du frågat idag hade jag nog kanske inte kunnat låta bli...haha...men men, ska avvakta ett tag och se vart det bär med Linns bioprodukter. Både AK samt Kinos är riktigt duktiga på det de gör...

Gällande pioneer modellerna så är det idag LX52 (~ca 12papp) och uppåt som ger lågnivå utgång men det kändes inte motiverat. Räcker så bra men en enkel billig modell som man kan använda i andra rum i framtiden. Nåja, är nyfiken vad det är för tv modell då? I skrivande stund har jag inte din presentation framför mig...:)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1113 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited