pejo wrote:
Bill, du är ju kunnig när det gäller elektronik så jag antar att du fiskar lite här 
Har jag gett det intrycket? Aj då... Nä, det handlar verkligen inte om att vara ute med håven
Anledningen till mitt inlägg är just att jag inte råkat ut för detta tidigare trots att jag ägt 140'ian i nästan 6 år. Och drygt tre år i villa utan grannar att ta hänsyn till. Men jag tror mig veta (mer kunniga än jag, påstår så!) att mina högtalare är en relativt tung last beroende på ett (påstår dom kunniga) klantigt konstruerat delningsfilter. När högtalarna släpptes (typ 1978) var det flera recensenter som påpekade effektbehovet, gärna typ 3-4 hundra watt om man vill poppa loss.
För övrigt lyssnar jag just nu på ett program om Georg Riedel som sändes i en av våra kära statsfinansierade kanaler i januari i år. Fasen vad bra det låter om musikavsnitten, här kan man lätt konstatera att "first source" verkligen gäller. Makalöst trevligt även i relativt enkla (men bra) datorhögtalare. Och så får jag höra karln live (tillsammans med Jan Allan) på Audio Concept på tisdag, det ska bli supernajs!
OK, jag fiskade lite, var ute efter att få reda på om LK140 stänger av sig om de lastas för hårt istället för att ge Lützendimma i lyssningsrummet. Och enligt Haraldurs länkar/kopierad text verkar det vara så. Så jag kan nöja mig med detta och helt enkelt sänka till typ 80-85 på min Kairn så lirar det hela kvällen.
/ B