selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:16

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Aug 23, 2013 08:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Som alltid lika trevligt att få lite mer bakgrund till sina favoritgrupper och Linn gör det med den äran. Onsdagen ägnades åt LZ och gruppen var bättre än jag mindes den. Ett gott betyg åt kombinationen KDSM och Akubarik. Detsamma gällde även torsdagens The Doors (eller heter/hette de bara "Doors"?).

Fascinerande hur bra musiken var och hur bra inspelningarna var, det var ju trots allt ca 40 år sedan den sista skivan med Jim Morrison kom ut!

Nu beror ju intrycket av musiken mycket på urvalet av låtar men för mig var det lite av en nyupptäckt. Jag har tidigare "bara" sorterat in dessa grupper under 60/70-talsrock men nu är det bara att inse hur mycket musikalitet det fanns i grabbarna.

Och Akubariken är en mycket kompetent högtalare och låter fantastiskt bra, t.o.m i HF´s stora rum. Den högtalaren är nog min absoluta favorit bland Linns talare och lät bättre än såväl 242 som 350.

Tack HF!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Aug 25, 2013 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Spännande med dina intryck av Akubarik!
Lyssnade ni på 350 och 242 samma kväll eller baserade du dina intryck på ljudminne?


Top
   
PostPosted: Sun Aug 25, 2013 19:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Spännande med dina intryck av Akubarik!
Lyssnade ni på 350 och 242 samma kväll eller baserade du dina intryck på ljudminne?
Ljudminne. Och det är ju som bekant inte speciellt bra :-)

Jag har fått för mig att de tre översta registren är samma i A350 och Akubarik men de båda högtalarna låter ganska olika i övre mellanregister och diskant. Men det kan bero på att balansen mellan de lägre och högre registren är annorlunda i de två talarna.

242 känns för mig ganska tunna i klangen och jag förstår att tex Sportis vill ha lite mer drag i basen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Aug 27, 2013 07:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
fredrik wrote:
Spännande med dina intryck av Akubarik!
Lyssnade ni på 350 och 242 samma kväll eller baserade du dina intryck på ljudminne?
Ljudminne. Och det är ju som bekant inte speciellt bra :-)

Jag har fått för mig att de tre översta registren är samma i A350 och Akubarik men de båda högtalarna låter ganska olika i övre mellanregister och diskant. Men det kan bero på att balansen mellan de lägre och högre registren är annorlunda i de två talarna.

242 känns för mig ganska tunna i klangen och jag förstår att tex Sportis vill ha lite mer drag i basen.

/ B
Det är samma element, men helt andra filter. Dessutom är det ett nytt melllanbaselement och givetvis en ny baskonfiguration. Låter bra, men inte samma mjuka övergång från linjärt olimiterat till övertsyrdt pressat, som de äldre högtalarna. Det låter mer rent, rent, rent - kompression/pressat, överstyrt där de äldre lät hygglig rent, ganska rent, lite pressat, lite mer pressat, pressat, pressat, pressat - överstyrt.

Allt enl. några korta test häromdagen.


Top
   
PostPosted: Tue Aug 27, 2013 08:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Låter bra, men inte samma mjuka övergång från linjärt olimiterat till övertsyrdt pressat, som de äldre högtalarna.
Det spelades aldrig så högt att vi var i närheten av någon klippning, eller rättare, det klippte aldrig. HUR man vill ha klippningen beror ju i hög grad på användningsområdet och det gäller ju alls icke bara högtalare. Eftersom jag själv sällan spelar speciellt högt får det gärna vara rent i hela registret och klippa rejält när det väl sker. Med ett konstant rent ljud (innan det klipper) så är det dessutom enklare att spåra brister i återgivningen. Vem har inte lyssnat på någon dyr-stereo med stort rent mäktigt ljud men som är totalt ointressant efter någon minut? Där brukar en öronbedövande volym med lite dist göra det hela något mer njutbart, men det är ju bara kosmetika och inte "the real thing".

Oavsett vilket, jag upplevde Akubarik som otroligt homogen, övergångarna mellan de olika registren var nästan helt sömlös, balansen helt i min smak - och det viktigaste av allt, det lät väldigt äkta och musikaliskt. Alltså, det lät inte som verkligheten men det lät som jag inbillar mig att man ville det skulle låta där man satt i studion för fyrtio år sedan. Och jag såg både LZ och Doors med delvis nya ögon/öron. Jag har iofs upplevt samma sak med Bod Dylan i ett par 242:or, men utan det maffiga ljud som Akubarikarna presterade.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Aug 28, 2013 12:36 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Dec 01, 2008 17:56
Posts: 25
Location: Solna
Trevlig onsdagskväll!
Var det någon annan som tyckte att just de låtar som var i 24bits studio master kändes mer oengagerande än de i cd kvalitet?
Iof var dessa live med ett gammalt LZ, men ändå lite oväntat.

Akubarik känns väldigt bra, tyvärr (kan bli dyrt).

_________________
NisseMan

ADS2 KK2 KCTwin Totem One sig


Top
   
PostPosted: Wed Aug 28, 2013 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
nisseman wrote:
Trevlig onsdagskväll!
Var det någon annan som tyckte att just de låtar som var i 24bits studio master kändes mer oengagerande än de i cd kvalitet?
Iof var dessa live med ett gammalt LZ, men ändå lite oväntat.
Funderade aldrig i de banorna men för att en jämförelse ska vara rättvis/ge något så måste man jämföra exakt samma master - och jämföra 24/96 mot 16/44.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Aug 28, 2013 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
Låter bra, men inte samma mjuka övergång från linjärt olimiterat till övertsyrdt pressat, som de äldre högtalarna. Det låter mer rent, rent, rent - kompression/pressat, överstyrt där de äldre lät hygglig rent, ganska rent, lite pressat, lite mer pressat, pressat, pressat, pressat - överstyrt.
Ja det är en förvånande svaghet i en annars mycket trevlig talare. När det börjar bli redigt kul, Stoppar det. Strax över vol 80. Få spelar så högt men...
Något stoppar, är det elementen eller slutstegen?
Vore kul att jämföra med passiva Aku's drivna av Solo.

Någon som jämfört med 350?


Top
   
PostPosted: Thu Aug 29, 2013 09:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
HCL wrote:
Låter bra, men inte samma mjuka övergång från linjärt olimiterat till övertsyrdt pressat, som de äldre högtalarna. Det låter mer rent, rent, rent - kompression/pressat, överstyrt där de äldre lät hygglig rent, ganska rent, lite pressat, lite mer pressat, pressat, pressat, pressat - överstyrt.
Ja det är en förvånande svaghet i en annars mycket trevlig talare. När det börjar bli redigt kul, Stoppar det. Strax över vol 80. Få spelar så högt men...
Något stoppar, är det elementen eller slutstegen?
Vore kul att jämföra med passiva Aku's drivna av Solo.
Jag gissar att det är slutstegen som ger upp, det är normalt att transistorsteg låter helt OK ända tills de bara rasar samman. Nu har jag inte hittat effekten för Akubariks förstärkeri men ytterligare en gissning från min sida säger mig att Solo's är betydligt kraftfullare och att det då skulle gå att klämma ur lite mer nivå. Till ett pris då förstås, tio Solo för ett komplett aktivt system blir inte billigt :-)

För min egen del är jag helt nöjd med den nivån som presterades på HF och i ett mindre rum hemma lär det vara fullt tillräckligt.

Man ska också komma ihåg att klippning kan ske på olika sätt beroende på om det är en hårt komprimerad musik man lyssnar på eller en dynamisk inspelning/mastring. De flesta stärkare/högtalare klarar pulser klart/långt över den nivå de klarar kontinuerligt. Men inte alla, och det kan ge stor skillnad i hur man upplever "trycket". Som i många andra fall, musiksmaken spelar roll för upplevelsen.

Visst skulle det vara kul att lyssna på passiva Akubariks med ett gäng Solo's som drivning även om då prisvärdheten far all världens väg. Det skiljer ca 70 tusen mellan ett par aktiva och passiva Akubariks, frågan är hur mycket mer man måste lägga på förstärkeriet för att det hela ska bli märkbart bättre? Om man nu inte hittar något bra rörsteg förstås ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Aug 29, 2013 10:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Jag har passiva Akubarik med Solos på 3k array och en seriekopplad Twin på basen. Planen är att köra basen aktivt längre fram. Även fast de aktiva Abubarik är bra, så uppskattar jag den passiva varianten med Klimax steg mer.

Jag är inte spelat så väldigt högt, max 65 volym på KK. På den nivån gick fläkten igång på Solos efter ett tag när jag spelade rockmusik. Jag gissar att isobarikbasen är ganska svår att driva? Efter jag börjat använda Twin på basen har inte fläktarna gått igång.


Top
   
PostPosted: Thu Aug 29, 2013 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Jag gissar att det är slutstegen som ger upp,
Verkar som du har rätt, det är ett moddat 6100 där 2 kanaler bryggade driver de båda basarna. (dvs max 100W/baselement)
Quote:
Try not to think of the Akubarik as using either Majik or Akurate amps. The module employs a design derived from our Majik 6100 (two of these channels are bridged for the Isobarik bass), but this is where the similarity ends. The whole layout has been re-designed to shorten signal paths. The Aktiv filters are built onto the same board so there are no extra connections (as you would find in an Aktivated amplifier), and no sensing circuit to check for the presence an Aktiv card. It uses a different power supply to the Majik and Akurate amplifiers. There are more changes, but I guess you get the idea, not the same as a 6100.

Also this is an Aktiv system, so you shouldn't consider each amp channel as being '100W'. When we designed the Majik amplifiers they produced 100W continuous into a 4ohm load when playing pink noise. This is very different to a band limited amplifier driving a complex load. You may well find that the upper bass channel gives somewhat more than 100W. The supertweeter channel will probably never supply more than 2W. The power supply will deliver about 1400W instantaneous, so well over the nominal rated 600W of amplifiers.

Put simply the amplifier module is ideally suited to the task and made up of neither Akurate or Majik amplifiers. It has less total output than a 4200, but it has distortion figures which are slightly better than our Akurate amplifiers (mainly due to the improved layout).

Back to your question about our philosophy regarding amplifiers and power for different frequency ranges, essentially you are correct. We use a pair of bridged amplifiers for the Isobarik bass as they will most likely draw the most power.

Hope this is of interest.

Phil.


Top
   
PostPosted: Thu Aug 29, 2013 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kravm wrote:
Även fast de aktiva Abubarik är bra, så uppskattar jag den passiva varianten med Klimax steg mer.
Du har alltså provat, berätta mer!!
Grattis till ett kul system :D


PS är inte förvånad över att du föredrar de passiva Akubarik. Är en kompromiss med allt inbyggt. Prisvärt men en kompromiss.
Bara att samla till Klimaxfilter, det blir överjordiskt bra :mrgreen:


Top
   
PostPosted: Thu Aug 29, 2013 13:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
nisseman wrote:
Trevlig onsdagskväll!
Var det någon annan som tyckte att just de låtar som var i 24bits studio master kändes mer oengagerande än de i cd kvalitet?
Iof var dessa live med ett gammalt LZ, men ändå lite oväntat.
...
Exakt vad med LZ var det som spelades ? Linn Records säljer inget med dom. HDTracks säljer Celebration Day
48kHz/24bit alltså den engångs-reunion dom gjorde i London Dec 2007.


Top
   
PostPosted: Thu Aug 29, 2013 17:23 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Dec 01, 2008 17:56
Posts: 25
Location: Solna
Precis.
Den var det!

_________________
NisseMan

ADS2 KK2 KCTwin Totem One sig


Top
   
PostPosted: Thu Aug 29, 2013 22:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
sportbilsentusiasten wrote:
Kravm wrote:
Även fast de aktiva Abubarik är bra, så uppskattar jag den passiva varianten med Klimax steg mer.
Du har alltså provat, berätta mer!!
Grattis till ett kul system :D


PS är inte förvånad över att du föredrar de passiva Akubarik. Är en kompromiss med allt inbyggt. Prisvärt men en kompromiss.
Bara att samla till Klimaxfilter, det blir överjordiskt bra :mrgreen:
Yes, har haft nöjet att jämföra aktiva Akubarik med den passiva versionen med 1. Twin 2. Solos 3. Solos och Twin. Dock har jag inte haft den aktiva varianten hemma hos mig, så förutsättningarna var inte exakt samma.

Aktiva Akubariks är som sagt också väldigt bra, men det jag tyckte "sämst" om var basen. Jag tyckte den var en aning för påfallande. Passade bra på tex elektronisk musik, men inte lika bra på tex jazz med mycket bas. Det problemet finns inte alls på den passiva versionen med Solos och är ett mindre problem med en Twin.

Nu har jag en Twin på basen men givetvis hade det varit ännu bättre med ett extra par Solos. Tyvärr har jag sålt mitt andra par.

Jag tror att de nya filter som finns i passiva Akubariks gör stor skillnad. Separationen mellan de olika elementen blir mycket bättre. En av de största fördelarna med att köra aktivt är väl annars att det minskar störningen mellan elementen, men på passiva Akubarik finns det nya filter som är byggda för att komma åt det problemet.

Det får bli en Tunebox i framtiden. Men för tillfället är jag väldigt nöjd med systemet som det är.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited