selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:49

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 18:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
jooo fast Unidiscar är ju så billiga! och Ikemin är i mina öron en fantastiskt cd-spelare för betydligt mindra, om man hittar en beg.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 22, 2005 14:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 05, 2004 16:45
Posts: 170
Var är bilderna? ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 25, 2005 08:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Oj då!!!!

De är bra att någon håller koll :wink:

En bild:

Image


Jag skall ta lite bättre bilder nu i veckan!


mvh
Steffe

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject: Re: Stephans Linn-story
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 11:21 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun Oct 26, 2008 10:32
Posts: 5
Halloj!
Eftersom jag haft problem med att komma in på mitt gamla lösenord och ej lyckats komma i kontakt med moderatorerna trots upprepade mail så har jag startat upp som Stephan2 istället.
Förut var jag bara Stephan.
Min anläggning har genomgått en kostbar uppgradering det senste året.
Jag har bytt mina 3st LK100 mot en ny C6100, jag har köpt en begagnad
Majik Kontrol och i somras var jag snabbt ute att köpa en Majik DS och QNAP109.
Det jag fortfarande känner är att jag vill byta mina Ninkor mot något med betydligt "punchigare" bas.
Ninkorna har jättebra och djup bas med de känns väldigt tunna på något vis, kan dock inte bestämma mig för vad jag skall ha.
Alternativen är: Majik 140 + C2100 (dyrt och kanske ändå inte tillräckligt mycket bas), Keltik med 4st 2250, Espek med C6100.
Jag kan offra lite tune dem för PA-live-feeling dock vill jag helst ha både och!
Majik DS-projektet har varit väldigt påfrestande för mig med enligt min mening mycket skakig mjukvara. Jag vet inte hur många gånger som jag fått springa mellan datorn och DS:en och stänga av och sätta på DS:en. Väldigt ofta försvinner spellistan när jag stängt av prylarna osv.
Jag har å andra sidan lärt mig lite om nätverk och fått en rejäl server att ha bilder mm på.
Rippningarna har gått hyffsat, jag har inte varit så petig med att få varenda ID-tag perfekt.
Linn GUI vägrar hitta Metallicas skiva som börjar med punkter (...and justice for all)
Jag har tre barn och ett gammalt renoveringshus oxå, så man har ju inte så värst mycket tid att pyssla med detta.
DS:en hade varit perfekt med ett 100%-igt musikfilhanteringsystem, tyvärr kommer detta inte hända inom min livstid är jag rädd!
Kanske är Naim HDX ändå rätt väg (trots prislappen, och är den bättre än Klimax DS, så är den mycket prisvärd).
More info later...

_________________
mvh
Steffe
=
Majik DS/Majik Kontrol/C6100/AKTIVA NINKA
Naim Headline/Grado SR225


Top
   
 Post subject: Re: Stephans Linn-story
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 11:43 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Stephan2 wrote:
Halloj!
Eftersom jag haft problem med att komma in på mitt gamla lösenord och ej lyckats komma i kontakt med moderatorerna trots upprepade mail så har jag startat upp som Stephan2 istället.
Förut var jag bara Stephan.
Oj, det var en nyhet för mig! Har inte fått något mejl, men det kanske är någon av de andra du skickat till och att det blivit någon fnurra på tråden där. Det är bara att höra av dig via PM så ordnar vi lösenordsproblemet direkt.


Top
   
 Post subject: Re: Stephans Linn-story
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Stephan2 wrote:
"Halloj!
Majik DS-projektet har varit väldigt påfrestande för mig med enligt min mening mycket skakig mjukvara. Jag vet inte hur många gånger som jag fått springa mellan datorn och DS:en och stänga av och sätta på DS:en. Väldigt ofta försvinner spellistan när jag stängt av prylarna osv.2
...
"DS:en hade varit perfekt med ett 100%-igt musikfilhanteringsystem, tyvärr kommer detta inte hända inom min livstid är jag rädd!
Kanske är Naim HDX ändå rätt väg (trots prislappen, och är den bättre än Klimax DS, så är den mycket prisvärd)."
Intressant info för en som mig som ännu inte hoppat på DS-tåget. Måste säga att det är sånt här (förutom pengarna då) som gör att jag inte känner nån panikbrådska även om det ju finns mycket som lockar också (ljudet). Var gränssnittet och installationen mm på "iTunes-nivå" så vore det en annan sak. Men frågan är hur mycket som kommer att hända på nåt år eller så framöver vad gäller dessa frågor? Hur snabbt sker förbättringarna i dessa avseenden ("bättre GUI", enklare installation mm)?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Stephans Linn-story
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 17:03 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun Oct 26, 2008 10:32
Posts: 5
Ja det är detta som är problemet med dessa fördömda datorer!
Visst man kan få allt att fungera med lite arbete, men man måste vara redo att felsöka och krångla
varenda gång man skall använda DS:en.
Allt kan funka felfritt ett bra tag men så plötsligt börjar något strula och man måste sätta sig ner och leka datorsupport åt sig själv.
Det finns en del annat jux oxå.
Du väljer spelista via datorn, där kan du oxå starta låtarna och DS:en (om DS:en är på det humöret).
Däremot måste du starta Majik Kontrolen med fjärren och du styr även volymen med fjärren (går ej via datorn)
Du kan inte snabbspola låtarna.
Det är knäppt att man inte kan kontrollera Majik Kontrollen vi GUI:t
Linns fjärrkontroll är en historia för sig 52 knappar varav 85% med obegripliga funktioner, små lampor, och inställningar.
små fjuttknappar för att styra volym osv (tacka vet jag fjärren till den gamla Majik I).
Kom nu inte och säg att jag är en obegåvad användare,
för jag kan starta bilen och åka till jobbet varje dag och den innehåller mer komplicerad teknik än musikanläggningen.

_________________
mvh
Steffe
=
Majik DS/Majik Kontrol/C6100/AKTIVA NINKA
Naim Headline/Grado SR225


Top
   
 Post subject: Re: Stephans Linn-story
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Stephan2 wrote:

Visst man kan få allt att fungera med lite arbete, men man måste vara redo att felsöka och krångla
varenda gång man skall använda DS:en.
Allt kan funka felfritt ett bra tag men så plötsligt börjar något strula och man måste sätta sig ner och leka datorsupport åt sig själv.
Det finns en del annat jux oxå.
Du väljer spelista via datorn, där kan du oxå starta låtarna och DS:en (om DS:en är på det humöret).
Låter som något i ditt DS nätverk är fel.

En del blandad feedback på dina synpunkter...
- Du kan via GUI hoppa fram o tillbaka i låtarna
- Är lite osäker på vad majik DS klarar (kolla Linn WEB) men Akurate/Klimax DS kan styra volymen på många av linns försteg


Top
   
 Post subject: Re: Stephans Linn-story
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 18:38 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun Oct 26, 2008 10:32
Posts: 5
Halloj!
Jag kan hoppa fram och tillbaka mellan låtarna med GUI:t men inte snabbspola i en låt.
Jag får även upp volymkontrollen på GUI:t men jag har inte hittat någon info om att Majik DS:en kan styra volymen på Majik Kontrolen.
Jag har kopplat ihop DS och Kontrol med en RS232, men vet inte vad jag skall göra efter detta.
Jag skall undersöka detta mera, men om det funkar så är det konstigt att ingen skrivit om detta tidigare någonstans på forumet.
Detta är ingen kritik mot Linns system utan en allmän beskrivning på vilken
teknikmognadsnivå som ett sådant här system befinner sig.
Normalt sett försöker jag undvika att vara en "early adapter" just för att jag blir irriterad på teknik som inte funkar.
För andra personer är det säkert tvärtom så att man blir glad när man lyckas få det att fungera.
En bil är för mig ett bra exempel på en mogen elektronikprodukt.
Det finns väldigt komplicerade kontroll- och styrsystem i en modern bil tex motorstyrningen.
Som förare behöver du aldrig bry dig, eller ens veta om att det existerar.
Bilen beter sig likadant varje gång du vrider om startnyckeln.
Ungefär likadant är det med en vanlig CD-spelare faktiskt.

Jag vet att jag är lite gnällig, men just PC datorers brist på stabilitet och
tillgänglighet är något som jag har lite extra problem med.
Jag gillar enkla robusta idiottillfölitliga system (typ Volvo 940 kombi)

Återigen: jag inser att Linn har varit tvungna att gå denna väg och att
de gör allt de kan för att det skall bli så bra som möjligt, och med en liten PDA som är
ständigt påslagen och kopplad till elnätet så kan det säkert bli riktigt användarvänligt.

mvh Steffe


Top
   
 Post subject: Re: Stephans Linn-story
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Har ingen majikkontroll själv men syns inte din majikkontroll i linnconfig ?

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Stephans Linn-story
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 21:22 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun Oct 26, 2008 10:32
Posts: 5
Jo, Jag har lagt in den i Linnconfig men jag får ingen kontakt med den, jag har kopplat ihop den med DS:n via RS232 och enablat porten på Majik Kontrolen.
Jag ändrar volymen i GUI men inget händer med MKontrolen.

Lurigt...

mvh
Steffe


Top
   
 Post subject: Re: Stephans Linn-story
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Har du provat DSens volymkontroll om den funkar ? Jag menar det är ingen konflikt mellan dsens interna volymkontroll och Majikförsteget ? Provat factorydefault och ominstalera frimeware ?

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Stephans Linn-story
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Stephan2 wrote:
Jo, Jag har lagt in den i Linnconfig men jag får ingen kontakt med den, jag har kopplat ihop den med DS:n via RS232 och enablat porten på Majik Kontrolen.
Jag ändrar volymen i GUI men inget händer med MKontrolen.

Lurigt...

mvh
Steffe
Kolla så ALLA inställningar i Linn config är rätt, det ska pillas på flera ställen.
Att du ser volymkontrollen i GUI visar dock att du är på rätt väg!
Säker på att du använder rätt port i majik Kontrol? Finns väl två portar på den va?

Kontakta din handlare alt Linn support.


Top
   
 Post subject: Re: Stephans Linn-story
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Tackar för svaren!
Jag har skickat ett mail till Tonläget, för att få info!
Har ej fått något svar ännu.
Jag skall nog lösa detta på något sätt!

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject: Re: Stephans Linn-story
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Hej!

Jag har just kopplat samman min Majik DS och Exotik +DA (har numera Akurate Kontroll mjukvaran) och det fungerade direkt jag kan styra volymen via Linn GUI. Kör kabeln på RS232 in på Exotik och RS232 1 på Majik DS använde den som följde med.

Har själv haft problem att min DS tappar spellistorna och det har hänt flera gånger varje dag. Hittade felet efter flera veckor det var en inställning i min Netgear Router som var problemet. Det var en säkerhetsfunktion som ska skanna efter någon form av uppdateringar och heter "Trend Micro Security Services" den funktionen är nu disable och allt fungerar nu bra. Köpte även en switch i felsökningsprocessen men den hjälpte inte mycket.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited