selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Fri Aug 02, 2013 12:33 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Jun 30, 2013 17:29
Posts: 32
Location: Gällivare
Stephan wrote:
Tänk lätt och styvt.
Vikten i sig tror jag inte tillför några direkta fördelar, snarare nackdelar i form av lagring av "vibrationsenergi"
Jag tänker mig att det krävs mer energi för att få något tungt att vibrera.
sportbilsentusiasten wrote:
Därför är geometrin på Linns trä resp metallfot olika, så mät på rätt fot.
Jag tror avståndet mellan spikesen på originalfoten beror på att träfoten inte är styv nog, om träskivan var styvare skulle den nog också ha precis samma mått som alufoten eller bredare.

Eller tänker jag fel nu? :wink:

Hur som helst så hade mina bitar blivit utskurna i lasern idag så snart får dom åka till fräsen! :D

_________________
Lenco L75 - AT95e
ATV4
Bluesound Powernode 2
M140


Top
   
PostPosted: Fri Aug 02, 2013 19:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
twostroke wrote:
Stephan wrote:
Tänk lätt och styvt.
Vikten i sig tror jag inte tillför några direkta fördelar, snarare nackdelar i form av lagring av "vibrationsenergi"
Jag tänker mig att det krävs mer energi för att få något tungt att vibrera.
sportbilsentusiasten wrote:
Därför är geometrin på Linns trä resp metallfot olika, så mät på rätt fot.
Jag tror avståndet mellan spikesen på originalfoten beror på att träfoten inte är styv nog, om träskivan var styvare skulle den nog också ha precis samma mått som alufoten eller bredare.

Eller tänker jag fel nu? :wink:
Ja lite. :wink:
Vibrationer; enligt min erfarenhet handlar inte om att tokdämpa, det handlar troligen om att ha rätt vibrationer (frekvens) på rätt ställe och rätt amplitud (styrka)
Sedan verkar det vara en avvägning mellan att avleda vibrationer och ta hand om dessa i konstruktionen.

Det finns många grejer i en LP12 som ringer som kyrkklockor när de slås på om de hålls i handen. Men i LP12 gör de inte det...


Top
   
PostPosted: Fri Aug 02, 2013 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Mina katan stativ ringde som kyrkklockor, fyllde de med blästersant och musiken tvärrdog,

Av vad jag förstått så vill Linn flytta upp resonansen över det hörbara området, där det påverkar musiken mindre

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Aug 02, 2013 21:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Nu återupprepar jag bara nåt jag läst och tyckt lät vettigt utan att förstå fullt ut, men: Det handlar väl också om huruvida det som vibrerar har ett harmoniskt svängningsmönster eller ej. Dvs. något som är väldämpat men å andra sidan adderar disharmonisk distorsion kan döda musiken mer än något som är ganska odämpat men bidrar med lägre grad av disharmonisk distorsion.


Top
   
PostPosted: Sat Aug 03, 2013 00:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
marfor wrote:
Bill50x wrote:
Stephan wrote:
Min absoluta rekommendation är att följa orginalfotens geometri och material, fullt ut.
Linn har med all säkerhet optimerat foten för att låta så bra som möjligt.
+1 på det.

Om man nu inte har möjlighet, lust och ork att testa lite olika konfigurationer. Men om du har ritningen klar, tid i maskinen och material hemma så kan du tex köra ett par i stål och ett likadant par i aluminium bara för att testa.

/ B

-1 på det.

Orginalfoten i plast? Och optimering från den? En mindre bra orginalfot som Linn enkelt tjänar mer pengar på.
Den stora skillnaden är att alumininium foten är stadig.
Jag tycker att din ny konstruktion är lite spännande. Heja Twostroke!
Varför gör man inte T-Fordar längre?
Utvecklingen, är den färdig?
Jag avsåg inte originalfoten i plast utan Linns original av metallfot. Det är väl den vi diskuterar?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Aug 03, 2013 22:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jul 21, 2008 22:01
Posts: 130
Location: Linköping
Jag avsåg inte originalfoten i plast utan Linns original av metallfot. Det är väl den vi diskuterar?

/ B[/quote]

Visst är det uppgraderingsfoten av aluminium vi diskuterar men när man jämför orgnalfoten av plast/trä/spånskiva? med uppgraderingsfoten så är intrycket att uppgraderingsfoten är stadigare men den är i mina ögon ingen månraket...

Att Linn jobbar med aluminium tror jag beror på att det är lättbearbetat, oxiderar inte så jävligt (som järn) och är relativt billigt.

Kul att någon har möjlighet och intresse till att prova nya idéer.

Hur mycket skulle Linn ta betalt för Keel "baserade" fötter?


Top
   
PostPosted: Sun Aug 04, 2013 12:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
marfor wrote:
Visst är det uppgraderingsfoten av aluminium vi diskuterar men när man jämför orgnalfoten av plast/trä/spånskiva? med uppgraderingsfoten så är intrycket att uppgraderingsfoten är stadigare men den är i mina ögon ingen månraket...

Att Linn jobbar med aluminium tror jag beror på att det är lättbearbetat, oxiderar inte så jävligt (som järn) och är relativt billigt.

Kul att någon har möjlighet och intresse till att prova nya idéer.

Hur mycket skulle Linn ta betalt för Keel "baserade" fötter?
Vad menar du med "Keel-baserade" fötter, det urfrästa mönstret?

Det finns naturligtvis en anledning till att Linn använder aluminium, låt oss hoppas att en av dem är ljudmässig :-)

Har man möjlighet och ork är det förstås positivt om man experimenterar på ett sätt som kanske inte Linn finner värt mödan, tex genom olika materialval och/eller konfigurationer. Men att göra en exakt kopia som man sedan utgår ifrån kan knappast vara fel. Då har man trots allt en sorts referens som bas.

Man bör också beakta att om man kör foten i tex ett annat material så behöver en eventuell skillnad inte nödvändigtvis innebära en förbättring och även om den skulle vara det så gäller det kanske bara i den egna situationen - inte hemma hos någon annan/i en annan applikation.

Personligen tror jag det finns mycket att göra både elektriskt och mekaniskt och att "glada amatörer" kan uppnå mycket spännande och konkreta resultat som är svårt för kommersiellt drivna företag. Titta bara på problematiken kring installation (fysiskt med apparaterna, placering osv), nätverk (val av hård-/mjukvara), elsystem osv. Saker som Linn/leverantörer inte kan styra över och leverera i en låda.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Aug 04, 2013 13:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Vil du ha mest ut av din fot, gjör den i Aluminium.

Samtidigt, tror jag en bra stål fot är betydligt bättre än orginal trä. Om tex, en stålfot blir 2x bättre än trä och en likadant konsturerad Aluminiumfot blir 2,1xbättre spelar kanske ekonomin in. Jag hade gjort en fot inspirerad av 242ans nya fot. Kanske den modellen är så pass mycket bättre än M140ins fot att den blir bättre än en orginalfot oavsett material.

Jag har inte tid att förklara bra, men generellt så är inte tyngre alltid bättre. En tyngre hylla, LP-spelare etc lagrar oavsett energi och faktiskt mer energi, det är svårare att få bort den energin än den som lagras i en lätt hylla eller en LP12 jämfört med en sån där metalstatyett LP-spelare på flera hundra kilo. Det betyder inte att det inte går, men det är svårare, och kostar då antagligen oftast mer när det går.

Ofta har de stora tunga grejerne egensvängningar i frekvenzer där det förstör mer. LP12'an har flera system för att få bukt med det som har olika egenfrekvenser eller hur man ska förklara det, så de ska täcka upp för varann.


Top
   
PostPosted: Fri Aug 09, 2013 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Lite halvt off topic.

Har du koll på vad materiallet skulle kosta om du gjorde 2st føtter i 242stil??? i Aluminium.

Både Akurate 212 och minra egna Klimax320A har stativ som består av ungefær samma beståndsdelar (samma føtter) dessa føtter är delbara, som Akurate242 var tidigare. Det finns en del kritik riktad mot detta stativ och jag har gjort lite förfrågningar angående hur en sånn fot skulle påverka prestanda på 212 och K320.

Det jag fått til svar är att det antagligen skulle vara en stor uppgradering, men Linn säljer förhållandeviss få A212 och har slutat sälja K320 så de är inte ekonomiskt manade att börja produsera et nytt stativ till varken A212 eller K320.

Vet du vad arbetet skulle kosta om man bad en firma CNC'a det?


Top
   
PostPosted: Sat Aug 10, 2013 01:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Comstedt wrote:
Det jag fått til svar är att det antagligen skulle vara en stor uppgradering, men Linn säljer förhållandeviss få A212 och har slutat sälja K320 så de är inte ekonomiskt manade att börja produsera et nytt stativ till varken A212 eller K320.
Fick samma svar då jag frågade för 2 år sedan.


Top
   
PostPosted: Sat Aug 10, 2013 12:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Jun 30, 2013 17:29
Posts: 32
Location: Gällivare
Comstedt wrote:
Har du koll på vad materiallet skulle kosta om du gjorde 2st føtter i 242stil??? i Aluminium.
Vet du vad arbetet skulle kosta om man bad en firma CNC'a det?
Det är svårt att ge ett pris om man inte har en ritning, men att tillverka ett par kopior av M140 alufoten skulle kosta ca 4000-4500 för att göra ett par. gör man kanske tio par så skulle priset bli strax över 2000 kr paret. Det som är dyrt är att "göra" programmet till maskinen, ta fram rätt verktyg och spänna upp materialet. jag skulle gissa att det kostar 5-7000 att göra ett par lite mer avancerade fötter, är några som går ihop och beställer så kan det nog bli riktigt bra priser! :)

_________________
Lenco L75 - AT95e
ATV4
Bluesound Powernode 2
M140


Top
   
PostPosted: Wed Aug 14, 2013 00:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Om jag inte mins fel så är Klimax foten gjord i "armour grade steel"
Typ SSAB Armox, finns lite olika typer beroende på applikation. Dock är det nog svårt(helt omöjligt kanske) att få tag i som privatperson.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Sat Aug 17, 2013 10:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Comstedt wrote:
Vill du ha mest ut av din fot, gör den i Aluminium.

.
Tror jag inte ett ögonblick på faktiskt, mycket pekar åt andra hållet, tex att Linn använder stål i sina fötter till de dyrare högtalarna, trots att en stålfot blir dyrare att framställa. En hylla och en skivspelarplint är inte samma sak som en högtalarfot. Helt andra förutsättningar. Det är typ som att säja att man kan använda motorbussningar till hjulupphängningen på en bil.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Sat Aug 17, 2013 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Det hade vart intressantera om du skrev varför. Du och jag kan tro vad vi vill, vad som är bäst lär oavsett vara det ena eller det andra beroende på vilken synvinkel man har.

Vad är isf skillnaden i förutsättningar? Det jag kan komma på är: hållfasthet, konstruktion, pris. Kanske det viktigaste är att en fot är stabil? kanske man förutsätter at spikes, eller dämpkudar ordnar resten. En skivspelare kanske har betydligt större behov av at dämpas in till oändlighet.

Linn har massa "NOG BRA" konstruktioner så om du funderar på vad som är bäst på en spesifikt del och tar ut den ur konseptet är det inte säkert den ger hela svaret, även om det kanske är mycket nära.

(Dock tror jag att det går att beställa Armorgrade stål om man nu vil det, det finns massa liknande som används lite överallt inom tillverkning precis som kirurgiskt stål.) för den som ville ha det

Oavsett, är det gjorda i stål menar iaf Linn at det fungerar bra. Ska man i en diskussion komma fram längre än så bör man fråga sig vad som kan vara bättre och sämre med andra material. Jag själv hade gärna provat med aluminium. Men använder Linn stål kanske jag hade valt det, det är iaf mycket lättare at svetsa i om man behöver det och mina skulle vara tvungna at fästas i stativ
siffernisse wrote:
Comstedt wrote:
Vill du ha mest ut av din fot, gör den i Aluminium.

.
Tror jag inte ett ögonblick på faktiskt, mycket pekar åt andra hållet, tex att Linn använder stål i sina fötter till de dyrare högtalarna, trots att en stålfot blir dyrare att framställa. En hylla och en skivspelarplint är inte samma sak som en högtalarfot. Helt andra förutsättningar. Det är typ som att säja att man kan använda motorbussningar till hjulupphängningen på en bil.


Top
   
PostPosted: Thu Sep 12, 2013 09:29 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Jun 30, 2013 17:29
Posts: 32
Location: Gällivare
Ändrade planer...


Ångrade mig och ritade om foten.

Image

Image

Det här kom ur vattenjeten idag! 8)

Image

_________________
Lenco L75 - AT95e
ATV4
Bluesound Powernode 2
M140


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited