selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jul 26, 2013 20:55 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Jun 30, 2013 17:29
Posts: 32
Location: Gällivare
Hej!

Är ny här på forumet så det här blir min första post! :D

Jag köpte mig ett par M140 från t&t för ungefär en månad sedan och har läst runt om uppgraderingsfoten som verkar vara riktigt bra?
Jag kommer att låta tillverka ett par egna fötter till högtalarna, designmässigt hade jag tänkt att låta dom se ut som original men eventuellt låta spike gängan gå genom plattan så den går att justera ovanifrån.
Jag har funderat över lite olika materialval men kan inte riktigt bestämma mig på om jag ska ha alu eller stål.
vilket kommer att låta bäst?
för/nackdelar?

alu: fördel lätt ca 6-7kg/st. nackdel: jag måste beställa hem aluminium.

stål: fördel: Finns på jobbet = gratis. nackdel: kommer att väga ca 18kg/st om man inte fräser ur lite på undersidan.

Någon som har någon bra idé på hur den ultimata m140 foten ser ut?

Jag är konstruktör på en stor mekanisk verkstad så jag kan 3d-cad och har tillgång till cnc maskiner av alla dess slag och duktiga människor så i stort sett alla sorters idéer går att förverkliga så var inte blyga när ni kommer med förslag! :D

_________________
Lenco L75 - AT95e
ATV4
Bluesound Powernode 2
M140


Top
   
PostPosted: Mon Jul 29, 2013 10:35 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Jun 30, 2013 17:29
Posts: 32
Location: Gällivare
Jag har suttit och funderat på utformningen i helgen.
Här är en design i 355 stål, den kommer då att väga 10kg.
Vad tror ni om designen? Det som syns på bilden är undersidan. (lite keel inspirerad)
Ovansidan är helt plan och har inga genomgående hål för spikes för utseendets skull.

Image

_________________
Lenco L75 - AT95e
ATV4
Bluesound Powernode 2
M140


Top
   
PostPosted: Mon Jul 29, 2013 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Välkommen!
Trevligt med nya besökare och extra kul att du har möjlighet att göra dessa grejjer i metall.
Vilken löneförmån, lite avundsjuk. Du kan göra en massa kul grejer.

Jag skulle kolla på en orginalfot och utgå från dess mått. Jag har tidigare haft M140 foten men tog inga bilder. Stort lyft med metallfoten. Är säker på att andra som har kan hjälpa till dock.

Lycka till


Top
   
PostPosted: Mon Jul 29, 2013 12:53 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Jun 30, 2013 17:29
Posts: 32
Location: Gällivare
Tack!
Jag har utgått från original uppgraderingsfotens mått, fast jag är inte helt säker då jag inte mätt själv utan bara gått efter mått som jag hittade här på forumet. innan tillverkning kommer jag självklart dubbelkolla måtten!

En tanke som slog mig idag: Om jag använder vanligt stål istället för aluminium så kan magneterna i högtalaren påverkas av det?

_________________
Lenco L75 - AT95e
ATV4
Bluesound Powernode 2
M140


Top
   
PostPosted: Mon Jul 29, 2013 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
twostroke wrote:
En tanke som slog mig idag: Om jag använder vanligt stål istället för aluminium så kan magneterna i högtalaren påverkas av det?
I teorin kanske men knappast praktiskt. Men det går bara att få reda på genom att testa. Kanske armeringsjärn i betong också påverkar och delvis styr högtalarplacering?

Personligen tror jag dock vikt, styvhet och resonansfrekvens/-benägenhet är mer betydelsefulla storheter att ta hänsyn till.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jul 30, 2013 08:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Låter som ett roligt projekt. Jag hade själv M140 tidigare och uppgraderingsfoten var bra. Originalet är i alu vet inte om det är bättre än stål. Linn hade först tänkt att man skulle kunna justera spikes uppifrån men så blev det inte.

Du får skriva om slutresultatet


Top
   
PostPosted: Tue Jul 30, 2013 09:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Alu är inte magnetiskt som sagt. Det är väl bl a därför Tonläget och Quadraspire använder det i hyllor ? Fast där gäller det ju hyllor man ställer elektronik i. Hur är det med 242-fötterna ? Tunga som attan, vad är det för material ? Kan ju kolla med magnet när jag kommer hem.


Top
   
PostPosted: Tue Jul 30, 2013 12:08 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Jun 30, 2013 17:29
Posts: 32
Location: Gällivare
Finns det någon här som har en högtalare med låsning/justering av spikes från ovansidan som hade kunnat mäta upp låsmuttern?
Jag skissat upp ungefär hur jag tror den ser ut med hjälp av bilder. någon som kan ge mig de rätta måtten?
Ska jag ha justering uppifrån så får det bli ett par liknande 242 för annars kommer det bara att se fult ut med "justeringspuckarna" så nära högtalaren. 242 varianten lär ge mer stadighet
då spikesen hamnar länge ifrån varandra. Om någon sitter på ett par 242or så hade jag även varit intresserad av mått på dessa, speciellt "armarna" ut mot spikesen.
Image

_________________
Lenco L75 - AT95e
ATV4
Bluesound Powernode 2
M140


Top
   
PostPosted: Thu Aug 01, 2013 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Hejsan!

Min absoluta rekommendation är att följa orginalfotens geometri och material, fullt ut.
Linn har med all säkerhet optimerat foten för att låta så bra som möjligt.
Om man frångår deras design så finns en risk att det inte blir lika bra som orginalfoten (även om samtidigt möjligheten till ännu bättre prestanda förstås oxå finns).
Det spelar nog ingen roll om justerskruvarna är genomgående, däremot skulle jag starkt rekommendera att använda aluminium i stället för stål. Det är inte alls säkert en stålfot kommer att låta bra. Även hålbild, tjocklek och ytterkontur bör väljas så nära orginal som möjligt.

Avsluta med svart anodisering

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Thu Aug 01, 2013 21:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Stephan wrote:
Min absoluta rekommendation är att följa orginalfotens geometri och material, fullt ut.
Linn har med all säkerhet optimerat foten för att låta så bra som möjligt.
+1 på det.

Om man nu inte har möjlighet, lust och ork att testa lite olika konfigurationer. Men om du har ritningen klar, tid i maskinen och material hemma så kan du tex köra ett par i stål och ett likadant par i aluminium bara för att testa.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Aug 02, 2013 07:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jul 21, 2008 22:01
Posts: 130
Location: Linköping
Bill50x wrote:
Stephan wrote:
Min absoluta rekommendation är att följa orginalfotens geometri och material, fullt ut.
Linn har med all säkerhet optimerat foten för att låta så bra som möjligt.
+1 på det.

Om man nu inte har möjlighet, lust och ork att testa lite olika konfigurationer. Men om du har ritningen klar, tid i maskinen och material hemma så kan du tex köra ett par i stål och ett likadant par i aluminium bara för att testa.

/ B

-1 på det.

Orginalfoten i plast? Och optimering från den? En mindre bra orginalfot som Linn enkelt tjänar mer pengar på.
Den stora skillnaden är att alumininium foten är stadig.
Jag tycker att din ny konstruktion är lite spännande. Heja Twostroke!
Varför gör man inte T-Fordar längre?
Utvecklingen, är den färdig?


Top
   
PostPosted: Fri Aug 02, 2013 07:51 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Jun 30, 2013 17:29
Posts: 32
Location: Gällivare
Jag kommer att köra på samma mått och hålbild som på linns uppgraderingsfot, men det får bli i s355 stål.
Justeringen till spikesen får bli underifrån, det som är kvar är att bestämma designen på undersidan. någon form av urfräsning blir det så man får ner vikten runt 10kg styck.

Jag tror den största fördelen med uppgraderingsfoten är den extra vikten. Man ökar vikten samtidigt som man flyttar ner tyngdpunkten vilket bör göra att det blir lättare att få högtalarna att stå stadigt på spikesen.

Om fötterna i stål blir för resonansbenägna få kan man experimentera med att fylla ut urfräsningarna på udersidan med någon form av ljuddämpande massa.
Skulle det inte fungera bra så är det bara att tillverka fötter som är precis som originalet.
jag tvivlar stark på att det inte kommer att fungera minst lika bra eller bättre, M140 foten är rätt enkel och det är inte så konstigt för vem hade köpt till en för kanske 8k till en högtalare för 23?

_________________
Lenco L75 - AT95e
ATV4
Bluesound Powernode 2
M140


Top
   
PostPosted: Fri Aug 02, 2013 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
twostroke wrote:
Jag tror den största fördelen med uppgraderingsfoten är den extra vikten. Man ökar vikten samtidigt som man flyttar ner tyngdpunkten vilket bör göra att det blir lättare att få högtalarna att stå stadigt på spikesen.
Nej det är troligen stabiliteten som är viktig.

Och orginalfoten är i trä


Top
   
PostPosted: Fri Aug 02, 2013 10:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Jag menade naturligtvis Linns orginal uppgraderingsfot.

Linn har tidigare alltid lagt ner arbete på att få sina högtalarstativ och fötter att låta bra tillsammans med sina högtalare.
Majik 140-foten i aluminium är troligen inget undantag.

Linn har säkert testat ett antal olika varianter innan de gick i serie på denna.
Att kopiera den är enligt mig det enkla snabba sättet att nå ett mycket bra resultat.

Men om man tycker att det är roligt att experimentera, har tid att testa olika lösningar och dessutom har tillgång till gratis CNC-fräsning av stora stålbitar enligt egna ritningsunderlag, så är det förstås bara att välja denna väg :D

Om du skall göra plattan i stål med ursparningar, så rekommenderar jag att ta bort mycket material för att minimera vikten men samtidigt forma den för maximal styvhet. Förstärkningsribborna är oregelbundna på Keel med rutor i olika storlekar.
Tänk lätt och styvt.
Vikten i sig tror jag inte tillför några direkta fördelar, snarare nackdelar i form av lagring av "vibrationsenergi"

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Fri Aug 02, 2013 10:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Stephan wrote:
Min absoluta rekommendation är att följa orginalfotens geometri och material, fullt ut.
Linn har med all säkerhet optimerat foten för att låta så bra som möjligt.
+1
Därför är geometrin på Linns trä resp metallfot olika, så mät på rätt fot.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited