selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Jul 10, 2013 08:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Eftersom jag genom åren inte kommit till skott med LP12:a (eller DS heller för den delen) så är min kunskap noll och intet :oops:

Har en Exotic + DA och där finns som jag förstått det inbyggd phonodel. Vad har jag för nytta av den?

Om jag köper en Axis/Basik - vad behöver jag utöver skivspelaren för att kunna spela?
Om jag istället köper en LP12 - samma fråga där..


Top
   
PostPosted: Wed Jul 10, 2013 09:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Riiasteget i den är bra du kan både använda MM och MC pickuper. Man flyttar ett kort inne i försteget för att ändra typ är väldigt enkelt att göra med använd ESD skydd.

Så för att ansluta en vinylspelare till den kopplar du bara in rca kabeln i försteget och lirar.

Basik och Axis har alltid inbyggd motorstyrning så förutsatt att de har pickup och tonarm så är de komplett att fungera.

LP12 finns i väldig massa varianter med olika typer av motorstyrning och tonarmar. Försök att skaffa en med cirkus-lagret. Med Lingo motorstyrningen kan du köra både 33 och 45 samt att de låter mycket bättre än tex Valhalla som är inbyggd. Det finns mycket ang LP12 att läsa så sök på forumet. LP12 går att bygga ut och uppgradera hur mycket som helst. Mycket viktigt på en vinylspelare är att den är rätt justerad och att allt sitter rätt. Skruvar och bultar ska dras med omsorg och inte extremt hårt. Det roliga är att en bra justerad Majik LP12 är bättre än Klimax DS.


Top
   
PostPosted: Wed Jul 10, 2013 09:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
JA!

...Iaf en Majik LP12 med RADIKAL-URIKA, KEEL,EKOS SE och en hyfsad pick up.


Top
   
PostPosted: Wed Jul 10, 2013 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Comstedt wrote:
JA!

...Iaf en Majik LP12 med RADIKAL-URIKA, KEEL,EKOS SE och en hyfsad pick up.
Men då är det väl inte någon Majik längre?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jul 10, 2013 11:47 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Tack för era svar! Bra att få klarhet, har tänkt mig en Basik eller Axis då det är lämpligt inköpspris men ändå rätt märke :wink:

Keel och Ekos SE avvaktar jag med lite till, men angenämt vore det helt klart. LP12 har jag tänkt att då gäller antingen en begagnad Majik LP12 för att få ett lite nyare verk alternativ en äldre med Cirkus. Men då drar priset iväg lite för mycket för att bara köpa på devisen 'kul att ha/testa'.


Top
   
PostPosted: Wed Jul 10, 2013 12:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag håller nog med Diver om nivån men Lingo och nyare Cirkus. Då får du vartfall en riktigt bra spelare. Kanske en eldre ekosarm och en adikt. Det bör inte bli alltför dyrt men ändå bra!

Vet du vad du ger dig in på och inte hoppas för mycket at det utan vidare slår en KlimaxDS, tror jag du blir nöjd. Köper du en inte alltför dyr kan du kanske sälja den för samma pris om et tag om du inte är nöjd eller om du kommer på at du vil ha en nyare LP12 alternativt uppgradera den.

Fördelen med at du kommer från unidisk är at du inte vant dig vid bekvämligheten at kunna göra egna spellistor och liknande. Jag spelar en del LP hos min far ibland även om han har et enklare system. När man har tid at sitta ner och titta på kover och läsa på dem osv. så är det rätt mysigt.


Top
   
PostPosted: Wed Jul 10, 2013 12:36 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Comstedt wrote:
Vet du vad du ger dig in på och inte hoppas för mycket at det utan vidare slår en KlimaxDS, tror jag du blir nöjd. Köper du en inte alltför dyr kan du kanske sälja den för samma pris om et tag om du inte är nöjd eller om du kommer på at du vil ha en nyare LP12 alternativt uppgradera den.
Det är så jag tänker, med en insats på 3-5k så blir värdefallet lagom om man vill byta men ändå tillräckligt bra för att se om det är något man vill fortsätta med. Vill mer se om LP är något som väcker vill-ha-mer-begär och för det duger nog en hyfsat billig spelare.

När jag köpte Tukan var ju de kanon - till jag bytte till Katan/Ninka/Majik 140 varav alla gått aktivt och passivt hemma i olika omgångar. Så att den inte blir kvar 10 år kan jag nog leva med - och kanske räkna med.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited