selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Apr 29, 2024 00:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Mar 16, 2013 07:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Hej!
Kikar på lite Linn utrustning på ebay som säljaren verkar vilja ha betalt för på Paypal. Har konto där färdigt så det är inga problem men undrar hur jag räknar ut vad den totala kostnaden blir. Om jag förstår rätt så är det en % avgift och en kostnad för bytet till pund men hur får jag fram kostnaden i skr för en viss summa i pund?

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
PostPosted: Sat Mar 16, 2013 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Paypal brukar ha samma växlingskurs som forex, alltså inte så bra

Så priset brukar bli ganska nära forex

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Mar 16, 2013 13:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Man kan ju välja att betala via paypal i säljarens valuta dvs inte nyttja paypals valutaväxling. Det gör jag numera.

Köpte något senast 11 mars från England. Då fick jag en valutakurs vid debitering 13 mars på mitt MasterCard på 9,765. Officiell Valutakurs enligt t.ex. Oanda.com 11 mars var 9,564. D.v.s. ett påslag på 2%, som "alla" kreditkortsföretagen tar. (Köpte samma dag även minneskort från England och det var inte via paypal. Fick samma växelkurs sånär som på tredje decimalen... så paypal verkar inte lägga på något som jag ser det om man väljer att betala i GBP.)

Så, visst är paypal dyrt, men den kostnaden hamnar väl främst på säljaren om man inte väljer att nyttja Paypals egen växling som vad jag minns är någon procent dyrare än kreditkortsföretagen. (Dock inte lika dyrt som Forex som i dag verkar lägga på 6,5% på sin kurs (10,32 istället för 9,69 på oanda..).

Riktigt roligt med billigt pund iaf!! :D


Top
   
PostPosted: Sat Mar 16, 2013 15:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Lite osäker på hur du menar, min tanke var att betala beloppet i pund då säljaren nog vill ha det så misstänker jag. Om jag då fyller i beloppet i GBP så slipper jag då Paypals avgifter för valutaväxling eller hur menar du? :oops:

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
PostPosted: Sat Mar 16, 2013 16:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Man måste alltid betala i valutan som säljaren vill ha. Men vid "utcheckning" i paypal får man välja om man vill att paypal ska debitera dig i pund eller svenska kronor (vilket jag antar är den valuta man normalt har som förvald i paypal som svensk). Pund är nog förvalt om det är första gången man använder paypal (då de tjänar pengar på växlingen, istället för att ditt kortföretag tar ut växlingsavgift).

Väljer du svenska kronor är det det beloppet som dras från ditt kreditkort (dvs där ser du vilken slutkursen blir och kan kolla vad det blir innan du betalar). Väljer du pund så kommer ditt kortföretag lägga på sin valutaväxlingsavgift (normalt 2%) på den officiella dagsaktuella växlingskursen då den beräknar det belopp du kommer få betala. Min erfarenhet är att det blir något billigare att välja låta paypal debitera dig i säljarens valuta.


Top
   
PostPosted: Sat Mar 16, 2013 20:10 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Aha, då ska jag nog ändra till pund som default valuta. Blev precis överbjuden men det kommer väl fler möjligheter. Upplever dock att det blir förhållandevis dyrt på ebay jämfört med på de linn inriktade forumen med köp och sälj.

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited