selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 07, 2024 00:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Feb 23, 2013 15:21 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Jun 27, 2006 22:03
Posts: 51
Location: LULEÅ
27/2 - 2/3 kommer den skandinaviska representanten för Revel, Mark Levinson och JBL, Erik Christensen och visar det senaste och bästa från Revel, Mark Levinson, JBL mm. Läs mer och anmäl dig på vår facebook-sida. http://www.facebook.com/pages/Takt-Ton- ... ref=stream

Frågor besvaras på info@taktoton.com

Välkommen in i butiken!

_________________
Takt & Ton Luleå

Auktoriserad LINN-butik sedan 1986

Postorder över hela Sverige.

Räntefritt 2 - 24 månader

Tel: 0920 - 17017

info@taktoton.com http://www.taktoton.com


Top
   
PostPosted: Wed Feb 27, 2013 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jag vill passa på att tacka Peter med personal på Takt & Ton samt kvällens gäst,representanten för Mark levinson,Revel,JBL, Erik Christensen. Mycket trevligt arrangemang!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Thu Feb 28, 2013 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
kan bara instämma med Niklas

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Mar 07, 2013 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Nå.. hur lät/spelade då den Amerikanske elektroniken undrar en som inte var där?


Top
   
PostPosted: Thu Mar 07, 2013 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sondek wrote:
Nå.. hur lät/spelade då den Amerikanske elektroniken undrar en som inte var där?
+1
och hur lät JBL-burkarna? Dynamik och tryck?

Jämförde man med Linns elektronik och talare?


Top
   
PostPosted: Thu Mar 07, 2013 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Eletroniken som användes var Mark Levinson och gör nog tyvärr ingen Linnist upphetsad, JBL högtalarna hade mycket bra punch och dynamik, Revel spelar också bra, men helheten blir lite svår att bedömma eftersom Mark Levinson känndes ganska trötta och mera hifi än musik maskiner

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Mar 07, 2013 16:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Hade helst sluppit kommentera,eftersom det inte hör till vardagligheterna med dylika event på våra breddgrader och ganska trevligt med själva händelsen i sig. Det är lätt att prata sönder saker,något jag vet att jag är nog så bra på i bland..

Nu när Pekka tagit bladet från munnen så får jag försöka kommentera så snällt jag kan.

Upplägget och introduktionen började bra och jag kände mig försiktigt hoppfull när representanten förklarade,nästan på lite gammalt Takt & Ton vis vad och hur musik ska upplevas och vad musik är..

Därefter en genomgång av vad märket JBL representerade och lite prat om compression drivers och verkningsgrad,användandet av stackvis med liknande lösningar vid stora evenemang där det är viktigt att det levererar.

Vidare så halade Dansken in en platta som mina vänner på Faktisk.se har en förkärlek till. Tio sekunde in i låten och det välbekanta "Hammm-a-Hammmm-ah-Hamm-a" så kände jag hur jag imponerades över attacken och dynamiken i burkarna vartefter jag höll på somna där jag satt.

Inför nästa låt så kom en förklaring om vad låten skulle komma att handla om och hur viltigt det var att anläggningen kunde förmedla budskapet i musiken. För säkerhets skull så förklarade representanten att låten hadlade om Robert Mugabwes illdåd innan han skiftade platta och vred upp volymen till en i förväg beprövad nivå som stod skrivet i skivfodralet. Vid det här laget började jag undra om någon hällt Theralenedroppar i kaffet då jag började känna mig somnulent.

Vi pratade om hur ett piano skulle låta och gavs prov på detta. Efter en bensträckare där jag hann höra lilla Revel 206 med en enkel Majik DSi så fortsatte eventet,nu med mellanmodellen av Revel 208 ? Och Mark Levinsons eminenta elektronik(ironi).

Nu pratades det om ljudbild,djup höjd och bredd varpå vi serverades ett spår med Pete Seeger Carnege hall 1963 och någon klassisk OPUS mickning. Här var imponatoreffekten stor och påminde en del om ett bättreaktigt INO system.

Här nånstans var det igen dags för en bensträckare,i den vevan passade jag på att tacka för mig och återvände till Piteå.

Det bästa jag hörde under denna afton ur musikaliskt perspektiv var Revel 206 med Linnelektronik samt största burkarna av samma fabrikat som stod nere i butikens ena hörn bland åtminstone femtio andra högtalare. Jag frågade Dansken varför han inte spelade vanlig musik på grejorna och fick till svar att sånt var sönderkomprimerat och bara till för bilstereo. Tänkte för mig själv att det var trist,jag ser ingen vits med tyngre artilleri om jag bara kan spela de rätta plattorna med den i förväg utprovade volymen inställd..

Naturligtvis så var rekommendationen att köra Mark Levinson med JBL och Revel. Jag hade hellre velat höra högtalarna med en Linnkälla,en Klimax Kontrol,gärna VS Audio Research försteget,eller något liknande.

Det kan måhända vara en smaksak att man vill ha ut olika saker av anläggningen. Gärna allt på en gång helst. Här fick man vissa saker men det musikaliska var det si och så med. Som parentes så lyssnade jag på en relativt enkel Ittoktolva via INO i14 fyra profundusbasare i en Öhman akustikreglerad källare häromkvällen och det sopade banan så skoningslöst med upplevelsen som Mark Levinsongrejorna gav prov på.

Jag ser fram emot ett Linnevent på Takt & Ton i stället. Känns lite som att sälja sin själ till djävulen att dra in produkter som så vida skiljer från de ideal man förknippar med en Linnhandlare. Som event tycker jag det var väldigt bra och trevligt. Jag känner fortfarande att det är Takt & Ton som jag förknippar med min hobby och det är ett gott betyg.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Fri Mar 08, 2013 12:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tack för era intryck, uppskattas!
Jag som tycker dagens Linntalare saknar lite tryck o dynamik är intresserad av hur JBL skulle funka efter Linngrejjer.
Har hört JBL's bättre burkar (ej i Linnsystem) och de har potential.

Gillar att springa på mässor och helt klart kan de flesta system inte återge dynamik/tryck/komplexa melodier. Mest ett herrans tjat om stereobild, 3D mm. Går de aldrig på konsert? Inte tusan kan man exakt peka ut ett intrument live...
Däremot musikalitet o dynamik - DET finns det live.
Och så fort man ber dom slänga på en platta, klagas det på inspelningen. TRAMS. Finns inga dåliga inspelningar, bara dåliga anläggningar.
Vilket avslöjas då mässutställarna med tvekan tvingas spela Deep Purple. Få system fixar komplex rytmisk musik. Därför demas det gles mässjazz.
Nåja, fegt av JBL-säljaren att inte dema sina grejjer mot Linns.

haraldur wrote:

Känns lite som att sälja sin själ till djävulen att dra in produkter som så vida skiljer från de ideal man förknippar med en Linnhandlare.
Tvärt om, BRA att våga!
Lovar dig att Peter skulle jämföra mot Linns elektronik om han fått.


Top
   
PostPosted: Fri Mar 08, 2013 20:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Jag som tycker dagens Linntalare saknar lite tryck o dynamik är intresserad av hur JBL skulle funka efter Linngrejjer.
Har hört JBL's bättre burkar (ej i Linnsystem) och de har potential.

Och så fort man ber dom slänga på en platta, klagas det på inspelningen. TRAMS. Finns inga dåliga inspelningar, bara dåliga anläggningar.
Vilket avslöjas då mässutställarna med tvekan tvingas spela Deep Purple. Få system fixar komplex rytmisk musik. Därför demas det gles mässjazz.
Jodå, det finns dåliga inspelningar. Det vore väl märkligt om det inte fanns dåliga inspelningar bland alla de hundratusentals som görs varje år? Jag har åtskilliga. Men det beror förstås på ur vilken synvinkel man anser dessa dåliga.

Men du har helt rätt i att många system inte klarar av komplex musik och att det är därför man bara demar med gles sk mässjazz. Jag har varit på åtskilliga demonstrationer med anläggningar för miljoner kronor och det låter jättehäftigt i nästan fem minuter. Sedan infinner sig sömnen. Men om det beror på de stora dyra anläggningarna eller på trista inspelningar, det är svårt att avgöra. Kanske en normal studioinspelning behöver lite dist och lite frekvensmässig accentuering för att låta bra? Fast min åsikt är nog snarare att dessa dyra sk high-end anläggningar fokuserar på fel saker och det är därför de låter så tråkigt.

Tyvärr har du rätt i att även Linn börjar låta lite hifi-aktigt. Jag är inte säker på att det bara beror på deras högtalare. Men Linn försöker ju att bredda sin marknad och kanske man tappar något på vägen? De flesta som är beredda på att betala dyra pengar för sin anläggning vill nog att den ska låta bra oavsett vad man ställer elektroniken på, oavsett hur ens lyssningsrum är inrett. Alltså fokuserar man på själva utrustningen (likt de flesta andra tillverkare) och tonar ner sådant som akustik, underlag för högtalare/elektronik etc.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Mar 08, 2013 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Trevligt arrangemang som oftast hos T&T. Skulle varit riktigt kul om man lirat med en LP12 som källa. Revel tyckte jag spelade bra. JBL var det riktigt tryck i men som tidigare inlägg var det lite skum musik inte som en Linn demo då man själv kan välja musik. Mina första högtalare var faktiskt ett par JBL tlx8.


Top
   
PostPosted: Sat Mar 09, 2013 02:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Instämmer!
Det är kul att T&T tar in andra aktörer , och samtidigt som de känns ärligt att de ger andra fabrikat en chans att visa framfötterna så befäster Linn sin position när man får det svart på vitt hur valium anus audiofilspåret trots allt är.(ps tack Erik för denna så beskrivande benämning)

Å andra sidan så är det som min kollega brukar säga på Piteådialekten "Piiit-fint" DVS fint Piteå dialekt att: "-Hä finnsch ejn Hjärrn i Whoor schkåll" det vill säga att: "-det finns en hjärna i varje skalle"

Vissa vill ha anläggningen till ljud så som 3D och annat,jag har inga egentliga fördomar mot att människor har olika preferenser,vill man köpa sig en anläggning för några hundra tusen för att lyssna på "Hummm- AAAh..." så är det väl egentligen inte så värst fel det heller. Jag köpte mig en "lektolva" förra veckan av en skön snubbe som jag tyckte summerade det hela rätt skönt(inte samma tolva som jag säljer för min svågers räkning bara för tydlighetens skull)

En invandrare som hade insikt sina sju vinylspelare till trots..

"-Det är bara vara lekisaker,man köpa dem och det vara jätterolig köpa,sedan man bliva less,ställa i förråd,sedan man köpa annan lekisak,obehagliga bara vara att det bliva fullt,fru vilja jag sälja,kusiner komma på besök och gästrum vara fullt,inte rolig,jag måsta sälja"

Så medan jag raljerar om omusikaliskt så finns det andra som vill ha annat och "Soppköket" måste gå runt oavsett vad som efterfrågas. Det är till trots rätt kul med inslag av ovanstående modell. Skottarna hade vad jag förstår varit konfunderade när de vid sitt besök funnit detta exotiska utbud riggat i stora rummet på T&T och samtidigt så kanske det skickade en välbehövlig hälsning till våra Skotska vänner?

Jag ser fram emot när Peter bjuder in Fredrik Lejonklou och hans produkter samt även har en Linnafton med lite gammeldags jargong,det är trots allt "showen" som är halva grejen. Det enda jag gärna skippar är pajkastningen och dödförklarandet av friska Ekosarmar..

För mig är takt & Ton en HiFi version av Märklinbutiken längre upp efter samma gata,den utgör en "playground" eller förutsättning för vår lek och hobby. Det ska kännas kul,lite wild and crazy att lägga ner samma pengar som på en köksrenovering när man slinter med VISAkortet och "råkar" handla sig en Ekos SE arm,trots att den på inga sätt är befogad denna "investering"

Ser fram emot kommande "klinik" och allt vad den innebär!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited