selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 08:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Feb 20, 2013 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tänkte höra om någon har tips på vad man ska använda för matrial bakom mina keltikar, i dagsläget så finns den en uppreglad vägg med gips på baksidan,så det första jag kommer är att göra är att isolera väggen med Gullfiber, sen var min plan att välja en skiva 11mm tjock osb skiva för att sen lägga en likadan över som limmas med den första och skruvas, längst ut kommer en Mineritskiva(betongskiva) 9mm tjock

vill gärna ha konstruktiva ideér och uppslag om vad som kan vara lämpligt

bakom väggen finns ett garage

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Feb 21, 2013 17:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Pekka, enligt min erfarenhet gäller att ju stadigare väggen bakom högtalarna är, desto bättre, dvs gärna murad :-)

Men dubbel gips funkar oxå bra om man inte snålar på reglarna och ser till att skruva fast gipsplattorna ordentligt.

Enkel gips som inte sitter fast i reglarna kan döda all musikåtergivning och få speciellt baskapabla högtalare att låta riktigt uselt :-(

Så att bara sätta upp en massa tunga skivor, utan att först se över/kolla reglarna är inte helt optimalt IMO.

Lycka till!

Mvh MRTweak


Top
   
PostPosted: Thu Feb 21, 2013 18:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
ja idag är det cc 60 mellan reglarna, inget problem att sätta cc30 och ingen kostnad heller dock blir det mindre isolering plus att man måste skära isoleringen i halvor, mura är ju klart bäst men besvärligt, kollade lite vad cementblock(20cm bred) skulle kosta och då skulle väggen kosta ca 5k

som jag förstår det ska man eftersträva så stabilt som möjligt, men även att det ska vara tyngd i väggen, så att man får energin att inte passaera genom
funderar även på dubbla betongskivor alltså 9 mm x2 därimot är inte dessa gratis, kostar 506 kr st

vägen har måtten 2000 mmx3610mm

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Feb 21, 2013 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Detta har jag sett: 2-3 lager gips närmast reglarna + 1 lager plywood + 1 lager gips.

Tätt mellan reglarna. Isoleringen dämpar inte ljudet till garaget nämnvärt, men en tjock och tung vägg gör det bättre.

Plyfan för att lätt kunna hänga upp prylar.

Golvgips har högre densitet än vanlig gips.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Thu Feb 21, 2013 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Men är gips bra?
Plywood har ju högre densitet, hur mycket det spelar i garage spelar ingen roll, syftet är att behålla energin i lyssningsrumnet, isoleringen tar ju bort luftspalten i väggen vilket hindrar utsläckning av en frekvens annat den frekvens som mellanrummet i vägen har

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Feb 22, 2013 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
Men är gips bra?
Plywood har ju högre densitet, hur mycket det spelar i garage spelar ingen roll, syftet är att behålla energin i lyssningsrumnet, isoleringen tar ju bort luftspalten i väggen vilket hindrar utsläckning av en frekvens annat den frekvens som mellanrummet i vägen har
Jag är ingen expert men många menar att gips är bra då det är ett "dött" material. Men som det skrivs ovan, en icke fast skiva som svänger med kan döda allt liv i musiken och förtunna basen.

Att det låter i garaget är väl just att energi läcker (annars skulle det vara tyst) så det borde spela roll. Men om det är tyst i garaget så kan det lika gärna vara att energin ätits upp på vägen, dvs inte finns kvar i lyssningsrummet.

Viss dämpning kan dock behövas men då måste man veta vid vilka frekvenser man har noder/resonanser så man kan beräkna vilka åtgärder som behövs. Diffusorer kanske också behövs, beror helt på hur rummet ser ut i övrigt.

OM nu murat skulle vara att föredra så är väl 5 tusen iofs en rejäl slant men ingen större summa i sammanhanget. Det är väl vad en silver interconnect kostar? Vilken tror ni ger mest för slantarna?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Feb 22, 2013 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
problemet är att man har inte facit vad som blir bäst, har varit i svanå level 3 rum som inte är trevliga att vistas i, en murad väg kan vara bäst men det kan i värsta fall vara helt fel också

rummet i övrigt är i en ekonomidel med måtten 4,9m x 3,6 m och tyvärr endast 2 meter högt, 2 väggar består av yttervägg medans den tredje endast har enkelgips vilken säker också kommer att behandlas och så den vägg jag bygger i dagsläget

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Feb 22, 2013 12:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
OM nu murat skulle vara att föredra så är väl 5 tusen iofs en rejäl slant men ingen större summa i sammanhanget
+1 :!:

Om du nu har chansen att bygga om, gör det reält.
Ju styvare vägg = bättre.
Jag har 20cm betongvägg bakom talarna, beklädd med tjock boardskiva och ytterst gips. All limmat o spikat. sedan spackel o målarfärg.

En styv vägg kan göras mjuk med akustikfix, en svag bli aldrig bra.
Samma gäller givetvis tak/golv/dörrar och allt annat som finns i rummet.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 24, 2013 14:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Feb 18, 2008 01:24
Posts: 96
Location: Linköping
Hur skulle det funka med mdf skivor? dom är ju rellativt "död" och har hyfsat hög densitet. Brukar ju användas för att göra högtalarlådor så dom borde väll ha rätt egenskaper eller tänker jag galet ?

_________________
Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. :)


Top
   
PostPosted: Sun Feb 24, 2013 15:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hemling wrote:
tänker jag galet ?
För en vägg handlar det inte om annan än att den ska vara HÅRD/STYV enl mig. Sedan klär man den med något lämpligt som har egenskaper man vill ha.
Spelar ju ingen roll vilka egenskaper väggmaterialet har om väggen vibrerar eller hur?

Banka på ett träd, banka på en klippa, tjock betong. = stabilt.
Banka på tunn skiva trä, tunn stenskiva = EJ stabilt.

Samma egenskaper i materialet...olika egenskaper totalt.

gipsskiva på 60cm reglar och inget stöd mellan reglarna = kass.
gipsskiva med stabilt underlag = utmärkt.

Angående material i högtalare, skivspelare, rack mm, tror jag det handlare om att få vibrationer på rätt ställe med rätt frekvens och rätt styrka. Varför? för att vibrationer finns och att bara dämpa därför leder fel.
(samma sak när man ska justera in ett sportbilschassi, stenhårt blir kass väghållning liksom för odämpat)


Top
   
PostPosted: Sun Feb 24, 2013 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
på vilket sätt är gips bra på? förstår principen med icke vibrerande vägg, men gips matrialet är väl mera absorberande än reflekterande=sugen energi, givetviss om man har problem med eko så vill man ju ha en viss dämpning, har varit i svanå level3 rum på audio concept och det var allt annat än trevligt att vistas i, var inte specellt kul att höra musik i heller, korrek och tråkigt

Jag säger inte att gips är dåligt på något sätt, men är det bättre än t.e.x spånskiva?
där det oftast låter bra är i äldre byggnader med timmrade väggar tetrexskivor(typ mjuk masonit) och absolut sämst är nya lägenheter där det är övervägande gips

varför denna frågeställning?
jag funderar även på resten av väggarna att:

1 slå på ett lager gips till runt om/ enkelt billigt
2 riva bort gipset staga upp väggar använda osb sen ett lager till med gips/spånskiva beroende på vad som är bäst

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Feb 24, 2013 17:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Någon som vet vad man normalt har för väggar i en inspelningsstudio? Borde väl vara lämpligt att sträva efter något liknande? Eller är det en förhastad slutsats att anta att man vill ha något liknande vid avspelning?


Top
   
PostPosted: Sun Feb 24, 2013 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
pekka71 wrote:
på vilket sätt är gips bra på? förstår principen med icke vibrerande vägg, men gips matrialet är väl mera absorberande än reflekterande=sugen energi, givetviss om man har problem med eko så vill man ju ha en viss dämpning, har varit i svanå level3 rum på audio concept och det var allt annat än trevligt att vistas i, var inte specellt kul att höra musik i heller, korrek och tråkigt

Jag säger inte att gips är dåligt på något sätt, men är det bättre än t.e.x spånskiva?
där det oftast låter bra är i äldre byggnader med timmrade väggar tetrexskivor(typ mjuk masonit) och absolut sämst är nya lägenheter där det är övervägande gips

varför denna frågeställning?
jag funderar även på resten av väggarna att:

1 slå på ett lager gips till runt om/ enkelt billigt
2 riva bort gipset staga upp väggar använda osb sen ett lager till med gips/spånskiva beroende på vad som är bäst
Gips är tacksamt när du ska ytbehandla.

När vi byggde huset satte vi plywood bakom alla gipsskivor i alla väggar i alla rum, kommer inte ihåg vad fördelen var jmf med OSB, men fick rådet från flera håll att ta plyfa istället för OSB.

Detta har gett klart stadigare väggar jmf med bara enkelgips... och lättare/smidigare att hänga upp saker på väggen.

Golvgips kan du sätta väggen, högre densitet än både trä o vanlig gips.

Regel cc30/2xgolvgips/plyfa/gipsskiva/ytskikt hade jag gått på. Plyfan kan du ju dra till med 22mm så blir det extra tyngd i väggen...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Mon Feb 25, 2013 00:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Magnus wrote:
När vi byggde huset satte vi plywood bakom alla gipsskivor i alla väggar i alla rum, kommer inte ihåg vad fördelen var jmf med OSB, men fick rådet från flera håll att ta plyfa istället för OSB.

Detta har gett klart stadigare väggar jmf med bara enkelgips... och lättare/smidigare att hänga upp saker på väggen.

Golvgips kan du sätta väggen, högre densitet än både trä o vanlig gips.

Regel cc30/2xgolvgips/plyfa/gipsskiva/ytskikt hade jag gått på. Plyfan kan du ju dra till med 22mm så blir det extra tyngd i väggen...

/M
Kan bara hålla med efter mina erfarenheter då jag fixade till mitt musikrum förra året. Kan även tillägga

-Plyfa bakom är klart skönt när man vill hänga upp TV eller hyllor
-Det är skillnad på gips och gips, som vanligt får man lite vad man betalar för. Billigare varianter är ofta sladdrigare. Kan fortfarande ångra att jag försökte spara någon krona på materialet då denna kostnad är närmast försumbar
-Undvik metallreglar om du inte måste ha.
-för ytterligare stabilitet kan man limma lagren på varandra i tillägg till skruva.

Om du river väggen så tänk till med kabelkanaler etc. Det är grymt skönt att kunna gömma kablar till TV osv. Själv gjorde jag även ett hål i väggen så jag kan ha server/HTPC i förrådet bakom.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 25, 2013 11:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 30, 2007 23:14
Posts: 165
Location: Luleå
pekka71 wrote:
ja idag är det cc 60 mellan reglarna, inget problem att sätta cc30 och ingen kostnad heller dock blir det mindre isolering plus att man måste skära isoleringen i halvor, mura är ju klart bäst men besvärligt, kollade lite vad cementblock(20cm bred) skulle kosta och då skulle väggen kosta ca 5k

som jag förstår det ska man eftersträva så stabilt som möjligt, men även att det ska vara tyngd i väggen, så att man får energin att inte passaera genom
funderar även på dubbla betongskivor alltså 9 mm x2 därimot är inte dessa gratis, kostar 506 kr st

vägen har måtten 2000 mmx3610mm
Halloj!
s300 mellan reglarna är bra.
Sedan lägger du minst 2 lager skivor (skarva omlott)
22mm "golv"spånskiva + 13 gips eller 11 osb + 13 gips

Efter att väggen är klar kan du börja mixtra med akustiktavlor.

Att regla väggen med halva delningen gör att väggen blir mycket styvare.

/Teuvo


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited