selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jan 18, 2013 16:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Ibland är det skönt att inte vara någon traditionell HiFi människa. För min del spelar det ingen roll vad som finns på insidan av en produkt. Resultatet är det viktiga!

Dricker jag ett riktigt bra vin så bryr jag mig inte om vilken metod som använts när det framställts. Kan vara state of the art eller enligt hundra år gammal tradition. Jag uppskattar vinet lika mycket ändå.

Samma sak med HiFi och musik. Det spelar ingen roll vilken tillverkare det är eller om någon ny teknik använts. Bara det låter riktigt bra. Tekniska data eller marknadsföring är för mig ganska oviktigt, musiken som presenteras är huvudsaken.

Åter till trådens ämne. Jag blev väldigt imponerad när jag testade Maestro50. För mig är det en bra produkt, men jag vill inte rekommendera någon att köpa en. Däremot är den väl värd en demo, för att skapa sig en egen uppfattning.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 18, 2013 17:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sat Sep 27, 2008 12:40
Posts: 326
Here is some further information and answers to some of the comments above.

First the volume control ''While the potentiometer is analogue it is controlled by a chip that actually works on a digital scale setting the output volume, I am looking into a more detailed description of the stage the amplification is done at, but I can tell you it does not interfere with the digital data''

Maestro has two inputs: 1 * Optical Toslink and 1 * Spdif. With a smart TV with HDMi inputs and Spdif out, you can have PS3, Mac, Digibox and so on in to the TV & then a single connection on to your Maestro. This is boring when you want to listen to music but don't want the TV on. I recommend that you use that second input on the Maestro to connect your music rendering device (LINN, Apple TV/airport-express, Sonos-player or whatever you have) so you can play music without a screen. One input for all your film functions & the other for Music ... simple!

Clocking: This seems to be a hot topic of conversation but it is my understanding that it does NOT have a clock! I'll try and get that in writing! Certainly the performance you get suggests this is the case. Though I admit DACS, in the traditional sense, do deliver extremely clean & detailed information, usually it's a tune-dem disaster.

Performance: This is what matters! With the sortiment of products we sell, in our shop and in my opinion, you have to go to MDSM to challenge Maestro on performance when comparing, using Majik level speakers. It's flabbergastingly good, probably the cleanest sound we have in the shop no matter the price, so when someone asks if it beats Rotel for 3000 Sek, I havn't heard Rotel but my expectation is that it will be worlds apart! Again confirmation that it plays 24 Bit 192 Htz

We have sold around 75 in the last few weeks from our shop, purely from demonstration (not including sales to resellers) so please, anyone that now owns and using one ... what do you think about performance? We are very close to a 100% hit on people that listen to it ... that's amazing ... so it must be doing something good :D

Have a nice weekend // Martin

_________________
Linnegatan 5, Göteborg
tel : 0760071281
martin@peoplesandschmidt.com

www.linnhifi.blogspot.com


Top
   
PostPosted: Fri Jan 18, 2013 19:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Is it better than a Linn Classik K?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri Jan 18, 2013 19:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sat Sep 27, 2008 12:40
Posts: 326
Maestro with a cheap network solution (Apple TV) sounds better than my own Classic Music (latest but now discontinued version, non-dynamik). Internet Radio, Film streaming, even playback of stored 24 Bit (with aid of plugplayer APP) ... so though it's all software based it has the functionality to replace your Classik and deliver better sound.

If it's your main room then perhaps you should stretch to Majik DSM though, which I love ... but if it's a second room, just a tight budget or space, then Maestro is perfect.

Update from Saturday:

I have a had some more customers in today and tested rather heavily with Akurate 212 speakers ... I'd say it's on the edge (it's just 2*65W) but it's amazing. Comment of the day from a customer I have met at many a HiFi show ''If you had told me it cost 50,000 Sek, I would have believed it'' ...

Also played Pink Floyd entire album (Japan special) in the main room with 109's. Absolutely fantastic! This is proper High End!

_________________
Linnegatan 5, Göteborg
tel : 0760071281
martin@peoplesandschmidt.com

www.linnhifi.blogspot.com


Top
   
PostPosted: Thu Jan 24, 2013 18:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sat Sep 27, 2008 12:40
Posts: 326
We have set up http://musicmesweden.blogspot.se/ to show the possibilities with Maestro-50 and keep you up to date with developments.

_________________
Linnegatan 5, Göteborg
tel : 0760071281
martin@peoplesandschmidt.com

www.linnhifi.blogspot.com


Top
   
PostPosted: Thu Jan 24, 2013 21:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Nov 27, 2006 15:59
Posts: 54
Denna skulle göra sig bra vid tv:n, har optiskt utgång på viasat-boxen, men jag vill även kunna lyssna på främst spotify genom Maestro, hur gör jag detta enklast? Kan köra Spotify från både PC och IPAD.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 26, 2013 12:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sat Sep 27, 2008 12:40
Posts: 326
magben wrote:
Denna skulle göra sig bra vid tv:n, har optiskt utgång på viasat-boxen, men jag vill även kunna lyssna på främst spotify genom Maestro, hur gör jag detta enklast? Kan köra Spotify från både PC och IPAD.
Du kan koppla i datorn med digitala ut direkt till Maestro. Maestro har bar två ingånger Spdif, Toslink. Allt som har med film att göra (oftast Hdmi) set jag direkt i TV'n och sen en Digi out från detta till Maestro. Den andra ingånger använda jag för min musik källa. LINN, SONOS, Dator, Airport-express osv.

Hoppas det hjälper? P.S. Det kommer en estren USB till digi-out för du som har inte Toslink eller Spdif från datorn.

_________________
Linnegatan 5, Göteborg
tel : 0760071281
martin@peoplesandschmidt.com

www.linnhifi.blogspot.com


Top
   
PostPosted: Tue Feb 19, 2013 18:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sat Sep 27, 2008 12:40
Posts: 326
Va treligt att få ett fin smail som detta: Olof Kårström.

Hej Martin,

Min LP12 har i 20 år varit min referens vad gäller avslappnad, levande musikåtergivning. Jag har sedan länge slutat förvänta mig samma avkoppling när jag lyssnar på digitala ljudkällor - i varje fall i de prisklasser jag har råd med - och var väl innerst inne tveksam till om en liten svart låda för 2995:- skulle ändra på den saken. Efter att i tur och ordning ha lyssnat på Spotify, AIFF- och ALAC-filer genom Maestron kan jag dock konstatera att det finns hopp för den digitala musikåtergivningen Vad de än gör hos AVA i Manchester så fungerar det. Har lyssnat på rock, pop, klassiskt och jazz och allt låter levande och oansträngt. Maestron verkar inte färga musiken vare sig tids- eller klangmässigt. Den är anonym som den svarta monoliten i Kubricks 2001 och det är väl så en bra förstärkare ska fungera, antar jag. Det är ju musiken som ska tala. Priset 2995:- är förstås ett skämt - har hört anläggningar för 10000-tals kronor som inte förmedlar musik lika bra. Det känns fantastiskt att nästan vem som helst nu har råd att ha bra musikåtergivning i sitt hem - att Maestron dessutom är resurs- och energieffektiv är för mig ett stort extra plus. Det finns hopp om världen... Utgår ifrån att ni säljer mängder av dessa.

Med tacksamhet

Olof

_________________
Linnegatan 5, Göteborg
tel : 0760071281
martin@peoplesandschmidt.com

www.linnhifi.blogspot.com


Top
   
PostPosted: Mon Dec 16, 2013 16:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Har nu ägt denna ett tag och har följande intryck:
Rent musikaliskt tycker jag den är värd pengarna och det lilla formatet gör att den lätt stoppas undan lite varstans. Med en apple-tv inkopplad får man bättre mottagning än med airport som man knappt kan gömma bakom en skåpsdörr (iaf inte min äldre). Jag kör med Majik 109 förresten.
Två större nackdelar finns. 1 - MYCKET IRRITERANDE! Drar du igång en film som tex youtube lär du gå i taket för då blir volymen tokmaxad och du får kasta dig över volymratten för att skruva ner (mycket). Ibland tror man att man ska spela upp ngt på telefonen eller ipaden och har missat att koppla bort airplay till apple-tv. Då brakar det lös! I normala fall ställer man in en volym på Maestron och låter den vara sen reglerar man via telefon/padda. Smutt. Men....
2 - bara en optisk ingång. Ska man ha ljud från tv:n får man koppla om. Enligt chatt med AVA så är det så det är och man får isf köpa en split med vred för att välja källa.
Skulle vara intressant att koppla till några fetare högtalare och jämföra...
Tyvärr lade de ner sin nästa modell som jag ville byta upp mig till. :cry:

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
PostPosted: Thu Jan 09, 2014 14:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Mar 07, 2008 17:02
Posts: 205
Ursäkta en ev. dum fråga. Kan jag inte koppla denna Maestro 50 vidare till min Marantz 6007 (hemmabioförstärkare). Det jag är ute efter är att förädla musik/filmljud som kommer från min Mac Mini. TV-ljudet kan jag nog låta vara som det är. Det är såklart smidigt för mig att ha kvar Marantzen som jag har som HDMI-växel m.m. Kan Maestron stå på ständigt med volymen på max?


Top
   
PostPosted: Fri Jan 10, 2014 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Testa deras chatt. De var snabba att svara på mina frågor ang anslutningar...
(Dock väntar jag fortf på svar på ett mail skickat i början av veckan)

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
PostPosted: Fri Jan 31, 2014 13:14 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Jan 27, 2014 13:02
Posts: 5
Den Skotska Maltwhiskyn (Linn) har spelat en klass för sig och jag har varit ägare till dess system i bra många år.

Jag har nu varit ägare till Maestro 50 sedan lanseringen och det är inte utan det svider och med stor vånda men nu jag har bara Linn Majik 109 och K400 -kablarna kvar.

Funktionsmässigt har Maestro 50 kvar att göra på sina områden men LJUDET, ljudet som levereras är utan tvekan
det bästa jag har hört alla kategorier.

Kombinationen Apple TV, Maestro-50, Linn Majik 109/140 är oslagbart!
Högtalarna, en mycket viktig faktor och att volymen på Maestro ställs till max.

Det har frågats tidigare i forumet om hur Maestro ställer sig mot konkurrenter.
Frågan får dock ställas hur konkurrenterna ska ställa sig mot Maestro. Den levererar!

Try to beat it! ,)

_________________
Linn Majik 109 - Maestro 50 - AppleTV


Top
   
PostPosted: Fri Jan 31, 2014 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Intressant, vad hade du för utrustning innan du sålde iväg allt ?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Fri Jan 31, 2014 17:47 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Jan 27, 2014 13:02
Posts: 5
"Intressant, vad hade du för utrustning innan du sålde iväg allt ?"

Det senaste vi hade var Linn Majik DS och Linn Majik I med Linn Majik 104.
Riktigt nice på alla sätt, inte minst designen, hur snyggt som helst.

Det som får Maestro att sticka ut är klarheten i ljudet, närheten blir mycket påtaglig utan att för det
tappa nerven det snarare stärker känslan.
Vad du än tar till med aktiv delning etc så är allt annat kompromisser i jämförelse.

_________________
Linn Majik 109 - Maestro 50 - AppleTV


Last edited by SEANRY on Sat Feb 01, 2014 11:14, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sat Feb 01, 2014 02:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
SEANRY wrote:
Maestro visar verkligen innebörden av "The source".
Hej, sorry jag förstår inte. Du har ju bytt ner din källa AVSEVÄRT, från en Majik DS till en Apple TV?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited