selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jan 17, 2013 13:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Lejonklou wrote:
Jag citerar deras hemsida: "The signal is up-sampled eight times internally and then the modulator coverts the signal to PWM." Sedan används en H-brygga och filtrering. Detta är klass D.

Att de på annan plats skriver "no up- or resampling is used" får väl betraktas som något förvirrande.

Jag finner det tröttsamt när företag marknadsför sig med begrepp som "patenterad ny teknik" när det ytterst sällan stämmer.
Att det är klass D är knappast i frågasatt även om det är motsägelsefullt det också. Däremot att det inte finns någon klocka och därmed inget tidsfel har det hävdats och att det alltså inte är en Dac, tycker jag är märkligt. Fungerar gör det i vilket fall.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 17, 2013 14:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Hoppas inte den här tråden blir en fäktningsmatch mellan olika tillverkare av förstärkare. Det är ju bara bra att det kommer fram flera goda alternativ till traditionella förstärkarlösningar.

Som vanligt.. Det enda man kan lita på är att provlyssna själv!


Top
   
PostPosted: Thu Jan 17, 2013 14:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Kravm wrote:
Hoppas inte den här tråden blir en fäktningsmatch mellan olika tillverkare av förstärkare. Det är ju bara bra att det kommer fram flera goda alternativ till traditionella förstärkarlösningar.

Som vanligt.. Det enda man kan lita på är att provlyssna själv!
Håller med till 100%

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 17, 2013 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
nonick wrote:
Däremot att det inte finns någon klocka och därmed inget tidsfel har det hävdats
Man kan plocka klockan från inkommande bitström. Kanske kan man då hävda att man inte har någon klocka. Jag tycker att man har det. Det är i vilket fall omöjligt att helt eliminera tidsfel, oavsett om klockan deriveras från insignalen eller genereras internt.
nonick wrote:
...och att det alltså inte är en Dac, tycker jag är märkligt.
Konverteringen som görs är från den digitala insignalen till en pulsviddsmodulerad signal, som sedan förstärks och filtreras. Det ÄR en konvertering från digitalt till analogt, alltså en DAC.

Min avsikt är att bidra med fakta i en intressant tråd, inte att fäktas. MEN om några skulle vilja fäktas med fakta så tycker jag det verkar jättekul! Finns väl få saker som är mer givande på forum än när tillverkare debatterar sina lösningar med varandra?

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Thu Jan 17, 2013 18:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tveklöst är det en DAC, matas med digital signal och skickar ut analog.
Plus det har den ett förstärkarsteg, men hur det är konstruerat är mindre intressant tycker jag.
Är ju hur de löst omvandlingen till analog däremot är.
Någon som läst deras hemsida?

Hur sker tex volymregleringen? I den digitala domänen eller analoga?


Top
   
PostPosted: Thu Jan 17, 2013 19:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sat Sep 27, 2008 12:40
Posts: 326
Info for Sportis: There is a potentiometer on the volume control.

With respect to technology ... I'm not an Engineer (I am but not an electronics one) so I'd conclude by saying this is an innovative development of some existing technologies with some in-house new ones added on, created by an in-house R&D team, lead by a remarkable man with a small, (for now) family run UK manufacturing business ... just the sort of company, I like. I read a fantastic article on BBC about micro-companies that are challenging, with technological developments and micro-manufacturing, corporations with huge Human resource. Gives me hope!

That aside, what I am really looking forward to is letting you all hear Maestro and see/feel it (tiny, the size of my hand, beautiful chassis milled from solid aluminium - see CAD below) so formally welcome you to P&S, Linnegatan 5, Göteborg next Tuesday evening. Please ring/mail me if this would be of interest or alternate dates if this does not suit. 5 or more and we do the event. Those in retailing of music instruments & studio equipment will be formally invited at a later date to a special event .... this is an awesome little neutral, and insanely clean sounding tool to use for home or studio, mixing and mastering, to challenge allot of expensive studios ... when used with pro-tools, a macbook and some LINN speakers.

Some possible tests for Tuesday: As we have allot of rooms is should go very quickly - Send music/film Wireless from Spotify (320 kbs) & Youtube then wirelessly from a Nas on the network CD & 24 Bit. Move then to direct coupling with Macbook then AVA Zara Premium, both with locally stored music on their hard drives. We can set up separate rooms with Majik 109, Unik, 140's and 212 to see how far we can take it.

Image

Hope this helps ... some info direct from AVA

''It can all get a little too technical, but for those who 'really need to know', we've put together a brief description below. There are 3 core stages that the incoming digital stream is processed through - and it's not until the final stage that it becomes 'analog' - and it's this feature amongst others that keeps the music 'true'.


Modulator

The technology used in the Maestro-50 is based on a pulse-code-modulated (PCM) to pulse-width-modulated (PWM) converter called a modulator.

The modulator receives the audio in PCM (I2S) 16-24-bit audio format with a sample rate depending on the input. In a PCM signal format each sample has a assigned amplitude, see below (left side). PWM format signal (right side) has the magnitude for each sample described as a width as oppose to a height in PCM signal. The signal is up-sampled eight times internally (e.g. 8 x 48kHz = 384kHz) and then the modulator converts the signal to PWM with 384kHz switching frequency.

The sample rate is 44.1kHz. The amplifier selects automatically the sample rate and can run with up to 96kHz. No up or re-sampling is used. **I played Craol Kidd 192 Htz on it just 5 minutes ago - Martin**

To compare, a CD-player uses 44.1kHz and DVD-player 48kHz. CD/DVD players that specify higher sample rates are using up-sampling. The amplifier accepts digital audio input with a maximum audio sample word length of 24-bits.

The modulator also has built in digital audio processing which is used in the Maestro-50 for sub-woofer processing.

Image

Power stage

The PWM signals for each channel is connected to the inputs of the power stage, where the PWM signals are internally level shifted and fed into two sets of N-channel DMOS power transistors. The power stage is designed in a stereo Bridge-Tied-Load (BTL / full H-bridge) configuration, using a ½ H-bridge (one set of transistors) for each of the four speaker connections.


Passive LC low-pass filter (just prior to speaker terminals)

The PWM output from the power stage filtered just before the speaker terminals using a second order LC low-pass filter. This is where the signal, for the first time, becomes analog.''

_________________
Linnegatan 5, Göteborg
tel : 0760071281
martin@peoplesandschmidt.com

www.linnhifi.blogspot.com


Top
   
PostPosted: Thu Jan 17, 2013 21:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Detta är en avknoppning av militär, flyg eller industriteknologi. Ingen inom HiFi-industrin har kunnat erbjuda en sådan produkt för dessa pengar.

Inga problem för oss konsumenter eller hur? Roligt att det händer så mycket nu och att det ligger i den digitala domänen. Alltså möjligheten att med enkla medel knyta ihop film, tv och musik utan att kompromissa med ljudet.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 18, 2013 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
nonick wrote:
Detta är en avknoppning av militär, flyg eller industriteknologi. Ingen inom HiFi-industrin har kunnat erbjuda en sådan produkt för dessa pengar.
:lol: :lol: :lol:
Det här var det roligaste jag läst på länge!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Fri Jan 18, 2013 01:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
nonick wrote:
Detta är en avknoppning av militär, flyg eller industriteknologi. Ingen inom HiFi-industrin har kunnat erbjuda en sådan produkt för dessa pengar.
Hur menar du? Att de tack vare sin bakgrund inom en helt annan branch har kunnat tillverka en fantastisk produkt till ett otroligt pris?

Jag har själv inte hört denna pryl, den verkar fantastiskt smidig och skulle vara klockren i t ex badrummen här hemma. Men är den bättre ön t ex en "vanlig" liten Rotel-förstärkare i samma prisklass?

3.000kr verkar inte vara ett superklipp med tanke på begränsningarna (bara en ingång, avsaknad av fjärr), dock en väldigt intressant produkt.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri Jan 18, 2013 02:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Lejonklou wrote:
nonick wrote:
Detta är en avknoppning av militär, flyg eller industriteknologi. Ingen inom HiFi-industrin har kunnat erbjuda en sådan produkt för dessa pengar.
:lol: :lol: :lol:
Det här var det roligaste jag läst på länge!
Hehehe, :D Japp rena stealth-teknologin, den får d/a-omvandling att ske utan att d/a-omvandling finns :D :D


Top
   
PostPosted: Fri Jan 18, 2013 10:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Visst är det jättekul 8)

Det är fortfarande två ingångar, optisk och coaxial.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 18, 2013 10:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Magnus wrote:
nonick wrote:
Detta är en avknoppning av militär, flyg eller industriteknologi. Ingen inom HiFi-industrin har kunnat erbjuda en sådan produkt för dessa pengar.
Hur menar du? Att de tack vare sin bakgrund inom en helt annan branch har kunnat tillverka en fantastisk produkt till ett otroligt pris?

Jag har själv inte hört denna pryl, den verkar fantastiskt smidig och skulle vara klockren i t ex badrummen här hemma. Men är den bättre ön t ex en "vanlig" liten Rotel-förstärkare i samma prisklass?

3.000kr verkar inte vara ett superklipp med tanke på begränsningarna (bara en ingång, avsaknad av fjärr), dock en väldigt intressant produkt.

/M
I mitt fall ersatte den en Nad C325 BEE som jag hade till Tv och Dvd. Maestron är betydligt bättre, billigare och att den har en DA-omvandlare innebär att man slipper köpa en Dac.

Detta är inte min tråd, jag behöver inte promota något. Testa själva.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 18, 2013 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Du behöver inte promota något.

Jag undrade hur du menar när du skriver att "Detta är en avknoppning av militär, flyg eller industriteknologi. Ingen inom HiFi-industrin har kunnat erbjuda en sådan produkt för dessa pengar."

Jag betvivlar inte att det är en bra apparat. Men vad har företagets bakgrund för inverkan?

Det låter som att du menar att det är tack vare den som de klarat av att bygga denna maskin, och att andra hifi-märken inte hade klarat av detta just pga att de har "hifibakgrund".

Att den är bättre än en NAD-förstärkare betvivlar jag inte. Allt som HFK säljer är bättre än deras NAD-prylar... :) DAC har du inbyggt i nästan alla TV-apparater och DVD-spelare mm.

En ingång med två olika interface är det väl ändå? ...eller kan du använda båda ingångarna "samtidigt" (växelvis)?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri Jan 18, 2013 11:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Magnus wrote:
Du behöver inte promota något.

Jag undrade hur du menar när du skriver att "Detta är en avknoppning av militär, flyg eller industriteknologi. Ingen inom HiFi-industrin har kunnat erbjuda en sådan produkt för dessa pengar."

Jag betvivlar inte att det är en bra apparat. Men vad har företagets bakgrund för inverkan?

Det låter som att du menar att det är tack vare den som de klarat av att bygga denna maskin, och att andra hifi-märken inte hade klarat av detta just pga att de har "hifibakgrund".

Att den är bättre än en NAD-förstärkare betvivlar jag inte. Allt som HFK säljer är bättre än deras NAD-prylar... :) DAC har du inbyggt i nästan alla TV-apparater och DVD-spelare mm.

En ingång med två olika interface är det väl ändå? ...eller kan du använda båda ingångarna "samtidigt" (växelvis)?

/M
Jag borde skrivit "tror jag" när jag gissade på apparatens ursprung. Det är dock sällan man stöter på en sådan, i mitt tycke, unik produkt.

Nej det går inte att använda bägge ingångarna samtidigt.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 18, 2013 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Inser när jag läser mitt inlägg från igår kväll att jag låter rätt dryg. Ber om ursäkt för det!

Ibland blir jag tokig på marketing BS, bara. När det gäller HiFi ska allt framställas som nytt och patenterat, fast det oftast grundar sig på en design från 60-talet. Och inte sällan har man använt förslaget i komponenttillverkarens datablad, utan att ändra nästan något. När det gäller mat så ska det framställas som ett urgammalt originalrecept, handgjort med ingredienser från en charmig bondgård. När det oftast är... ja, ni fattar.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited