selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:49

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Fri Dec 28, 2012 18:28 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Dec 29, 2007 23:52
Posts: 40
Jag vill tipsa om en ny produkt som jag köpt. AVA media Maestro -50 , en digital förstärkare med enbart digital ingång. Jag har den i sovrummet ihop med en apple tv och ett par Linn k104 högtalare. Streamar musik från telefon eller spotify, hur smidigt som helst. Ljudmässigt är det faktiskt ofattbart bra, Kör jag spotify in i min Linn Sekrit dsi i köket, som också har Linn k104 vet jag inte vilken jag föredrar.
Denna lilla Maestro kostar bara 3000kr och det är en Linn handlare som säljer den. Peoples & Schmidt


Top
   
PostPosted: Mon Jan 07, 2013 16:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Jag har en Maestro-50 på test hemma. Verkligen imponerande, det finns inget jag kan klaga på när det gäller ljudet. Har man en digital källa (Xbox, PS3, Sonos eller liknande) så är det bara att prova och se vad man tycker. Det är roligt när det kommer nya produkter som verkligen levererar.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 08, 2013 18:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Kravm wrote:
Jag har en Maestro-50 på test hemma. Verkligen imponerande, det finns inget jag kan klaga på när det gäller ljudet. Har man en digital källa (Xbox, PS3, Sonos eller liknande) så är det bara att prova och se vad man tycker. Det är roligt när det kommer nya produkter som verkligen levererar.
Ja ljudet är verkligen bra, faktiskt förbluffande bra. Det kommer hela tiden nya hypade produkter och det är lätt att bli blasé men inte i detta fallet.
Den verkar också välbyggd som en Klimaxprodukt men ryms i handflatan. Mindre bra är lite glapp i volymknappen samt avsaknaden av fjärr. Dock finns det de som hävdar att en motor i en förstärkare alltid är en styggelse. :wink:

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 08, 2013 22:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
nonick wrote:
Kravm wrote:
Jag har en Maestro-50 på test hemma. Verkligen imponerande, det finns inget jag kan klaga på när det gäller ljudet. Har man en digital källa (Xbox, PS3, Sonos eller liknande) så är det bara att prova och se vad man tycker. Det är roligt när det kommer nya produkter som verkligen levererar.
Ja ljudet är verkligen bra, faktiskt förbluffande bra. Det kommer hela tiden nya hypade produkter och det är lätt att bli blasé men inte i detta fallet.
Den verkar också välbyggd som en Klimaxprodukt men ryms i handflatan. Mindre bra är lite glapp i volymknappen samt avsaknaden av fjärr. Dock finns det de som hävdar att en motor i en förstärkare alltid är en styggelse. :wink:
Jag har inget problem med glapp i volymkontrollen. Maestro50 passar bäst med enheter som har inbyggd volymkontroll för digital ut (som Sonos Connect). Då kan man styra volymen från källan och behöver ingen fjärrkontroll.

Linn DS digital ut (på tex MDSM) har ingen inbyggd volymkontroll, ska en Maestro användas i ett Linn system måste man alltså ställa in ljudvolymen på förstärkaren. Kan vara lite bökigt, beroende på hur man byggt sin setup. Men ljudet är som sagt väldigt imponerande.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 09, 2013 00:00 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Mar 05, 2011 21:32
Posts: 27
Nu blir jag lite nyfiken, hur står den sig mot t.ex. en sneaky ds?


Top
   
PostPosted: Wed Jan 09, 2013 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
niklaski wrote:
Nu blir jag lite nyfiken, hur står den sig mot t.ex. en sneaky ds?
Inte alls så tillvida att Maestro 50 inte kan streama musik över huvud taget.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 09, 2013 13:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
fredrik wrote:
niklaski wrote:
Nu blir jag lite nyfiken, hur står den sig mot t.ex. en sneaky ds?
Inte alls så tillvida att Maestro 50 inte kan streama musik över huvud taget.
Det stämmer, Maestro 50 är ingen direkt konkurrent till tex Sneaky DS. Det finns inget inbyggt interface för att spela musik osv. En Linn Sneaky, Sekrit, Majik DSM är allt i ett lösningar. En Mastro 50 behöver en digital källa för att spela musik. Tex en dator, Linn DS eller Sonos.

Men det går såklart att koppla in digital källa till en Maestro50 och sedan jämföra med en Sneaky DS. Jag har inte gjort den jämförelsen själv (har ingen Sneaky hemma) men det skulle vara intressant att höra. Jag har aldrig riktigt gillat Sneaky DS, men jag är verkligen imponerad av Maestro50.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 10, 2013 10:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Hej,

Vore kul att prova denna med min Simple Audio RP2 - som även den är ett mästerverk :wink: Nu ska man inte uttala sig ínnan man testat men att den kombon skulle sopa mattan med en del andra lösningar råder det ingen tvekan om...

Någon som vet om Maestron finns i Stockholm?

//Per


Top
   
PostPosted: Fri Jan 11, 2013 19:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sat Sep 27, 2008 12:40
Posts: 326
Hi Per, just a quick answer for now. We have a couple of Maestro in Stockholm being tested and will receive delivery Monday/Tuesday of some more. You are very welcome to test it. I personnally have PS3, LINN, Smart TV, Apple TV & Macmini in my livingroom ... all of which are music renderers with digital out.

Maestro has no digital clock so we slip jitter problems and also the problem of two clocks in a system which is the standard downside of traditional DAC system. So like streaming on a LINN, you have just one digital clock in the system. It's a completely digital product so extremely clean sound and neutral as well. They cannot program the sound ... what comes in goes out and after listenning to 'Alla vi barn i byllerbyn' I have descided Maestro is the most neutral system I have heard.

Certainly an amazing sounding solution and practicable when most livingrooms have a selection of music renderers already in place. Amazing with Macmini as a multimedia solution ... Best with Majik Speakers ... 109's or 140's but really good with Unik!

Absurd at just 2995 Sek.

Try it!

_________________
Linnegatan 5, Göteborg
tel : 0760071281
martin@peoplesandschmidt.com

www.linnhifi.blogspot.com


Top
   
PostPosted: Wed Jan 16, 2013 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag hörde en Maestro prototyp före jul. Hur den står sig mot ett produktionsexemplar återstår att höra.
Vi spelade med en Airport Express (digital out)/Maestro/M140, Musiken lagrad på en NAS.
Styrning med plugplayer på en iPhone.

Den ska enl uppgift vara designad ursprungligen för att ta emot digital signal från smart TV (internetkopplad TV), Apple TV/Sonos.

Maestro verkar inte ha en intern klocka som vi normalt menar med klocka. Vet inte exakt hur de gör med signalen.
Har inte haft tida att läsa på deras hemsida.
http://www.pureaudiostream.com/

Hann inte jämföra med något men bra låter den. Andra digitala spelare brukar låta "stäng av snabbt". Jag har inte hört något utanför Linn DS/Naim streamers som är lika bra. Klart trevlig o billig.
Men HUR bra är den?
Vore skoj att jämföra Majik DSM/109 vs Majik DSM (digital out)/Maestro/109.
Bör vara en hyfsat enkel och rättvis jämmförelse.

Och hur mycket påverkar prestandan vilken källa som amvänds? Avsevärt...inte alls...bättre/sämre?

Spännande med ny teknologi och nya grepp!


Top
   
PostPosted: Thu Jan 17, 2013 03:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Den verkar intressant, skulle vara kul att höra.

En relaterad fråga; hur kommer det sig att Sneaky och Majik DS har TOSLINK/SPDIF ut men inte Akurate/Klimax DS?

Carl


Top
   
PostPosted: Thu Jan 17, 2013 03:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
peoplesandschmidt wrote:
I personnally have PS3, LINN, Smart TV, Apple TV & Macmini in my livingroom ... all of which are music renderers with digital out.
Hi, how do you connect them all up to a single Maestro without plugging /unplugging one at the time?
cheers


Top
   
PostPosted: Thu Jan 17, 2013 09:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Tekniken är klass D och det bör absolut finnas en intern klocka. Annars blir det svårt att konvertera insignalen.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Thu Jan 17, 2013 11:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Lejonklou wrote:
Tekniken är klass D och det bör absolut finnas en intern klocka. Annars blir det svårt att konvertera insignalen.
Inte enligt uppgift och detta gör det till ett mysterium. Hur sjutton bär de sig åt? :?

Har min kopplad till AppleTv och ser vanlig Tv, streamad film och Tv (SvT play osv) och lyssnar på Spotify. Även kopplad till DVD och tar ut film och Cd-ljud. Allt detta på dessa två ingångar den har.
Men det bästa!!
Allt på NAS:en går att spela trådlöst genom nätverket med hjälp av Plugplayer på paddan eller Iphon, hela bibloteket finns där med omslag och allt. Mycket bra ljud, bättre än Spotify 320. Jag har plötsligt fått två anläggningar. :D

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 17, 2013 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag citerar deras hemsida: "The signal is up-sampled eight times internally and then the modulator coverts the signal to PWM." Sedan används en H-brygga och filtrering. Detta är klass D.

Att de på annan plats skriver "no up- or resampling is used" får väl betraktas som något förvirrande.

Jag finner det tröttsamt när företag marknadsför sig med begrepp som "patenterad ny teknik" när det ytterst sällan stämmer.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited