selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 01:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: CD-förvaring
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 00:44 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Svårplacerad tråd detta...droppar den i musik.

Jag är ute på intensiv jakt efter CD-förvaring som man kan stå ut med och som inte kostar helt hutlösa priser om man ska förvara 500 CD. Benno finns ju, men känns inte som helgjuten. Har kollat runt på t.ex. EM och Mio men de lösningar som trots allt finns där har plats för kanske 140 skivor st och kostar då typ 3k. Hittar jag något bra får det absolut kosta en del, men summor på 10k går bort...

Någon som har tips på vad man ska kolla in?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 01:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag har ett stort skåp med dörrar. Det är bäst! Damfritt o ingen insyn.
Skåpet har en massa hyllor som är 4 cm högre än en CD = ryms en 5-600CD eller nåt

Och dessutom i ett förrråd bredvid v-rummet Ikeahyllor. hittade för flera år sedan en hylla som är indelad i fack - perfekt för CD. rymmer 300 st... köpte 2!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 10:37 
sportbilsentusiasten wrote:
Damfritt o ingen insyn.
Det kan ju vara praktiskt om man vill förvara herrtidningarna på samma ställe. :wink: :wink:

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Jag har ett torn i form av en "snurra" (från Ikea tror jag).. det är fyra sidor och den tar 400 skivor tror jag, pris runt 800:- har jag för mig. Den fungerar rätt bra, förutom att det är lite fel färg emot högtalare och så.

Annars är det bästa nog ett gediget skåp. Dammfritt och stilrent. Såg ett skåp i lite äldre stil, som jag antar tog uppåt 500-800 skivor. Har för mig att det kostade 1295:- eller 1395:-. Kikade i Ikea-katalogen men det var inte där jag såg skåpet.

En annan fördel med en möbel som inte "enbart" har hyllor i samma storlek som CD-skivan är att man för eller senare får skivor i skumma förpackningar. Har en Dream Theater bootleg som är i digipack-utförande i samma storlek som två skivor på höjden. Den får liksom inte plats i cd-snurran, men i ett skåp med längre hyllplan skulle den gå att ställa med framsidan utåt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 26, 2004 14:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Det jag har på g för CD-skivor är att jag kastar alla hårdplastfodral och istället stoppar omslag + skiva(or) i en bubbelvikt speciell plastficka. De jag köper kostar ca 4:s/st och har i ena halvan en dubbel svart pappersficka som man stoppar skivan i och i andra genomskinliga hamnar framsidan. Baksidan stoppas bakom den svarta pappersfickan. Snyggt + att det tar mycket mindre plats.
Sedan kan man ha alla skivor i askar/lådor och bläddras i som i skivaffären. Stoppa sedan kartongbitar med bokstäver på för att sortera...

Hepp! 8)

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 26, 2004 16:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Kolla detta:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=13303

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 26, 2004 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Det bästa jag har hittat, om man behöver få in 500+ skivor till en hyfsad
peng, är Billy med CD-insatser. En 80x200 hylla rymmer sex insatser,
varje insats rymmer 128 skivor. Sedan finns det topphylla så man kan få
in ytterligare en insats. Passande glasdörrar finns också. I björkfaner är
den riktigt snygg faktiskt. Billy är Ikeas bästa produkt IMO för bokmalar
och skivnördar.

Billy funkar inte för LP dock, här är jag på jakt efter något som är 80 cm
bred och rymmer 500+ LP i lagom stora, bra fack. Bra förvaring för LP
verkar ingen tillverka längre.
/Stefan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 26, 2004 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
jonteman wrote:
Det jag har på g för CD-skivor är att jag kastar alla hårdplastfodral och istället stoppar omslag + skiva(or) i en bubbelvikt speciell plastficka...
Precis så har en vän till mig gjort. Han har ett par enkla grå pappboxar som ser rätt sjyssta ut och står på ett litet bord. När man lyfter på locket så hittar man alla skivor (många!) i plastfickor som går att bläddra i.

SUPERbra lösning, tyckte jag och ville göra likadant. Men min fru har inte hakat på idén så det har inte blivit så än... :(

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 26, 2004 21:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jun 12, 2004 19:30
Posts: 91
Bytte ut alla hårdplastfodral mot mjuka diton i sommras. 300 skivor tar plats som 100....+att man får vinylkänsla i skivsamlingen igen. Fodralen kostar 4 kr st.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 27, 2004 03:46 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Jag gillar ju looken av att ha alla CD-fodral uppradade iofs...annars hade jag nog övervägt att kasta alla fodral och drämma ner skivorna i mjuka fodral ja.

Billy med insats är ett intressant alternativ. Man skulle även kunna skippa insatsen och "bygga" egna små lister som hindrar skivorna från att hamna för långt in i hyllan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Ayn wrote:
Billy med insats är ett intressant alternativ. Man skulle även kunna skippa insatsen och "bygga" egna små lister som hindrar skivorna från att hamna för långt in i hyllan.
Ja, Billy är ett bra alternativ. Jag hade själv skurit till frigolit bitar som stoppade skivorna tidigare men det blir inte riktigt bra. Hyllplanen har förborrade hål och går inte att placera riktigt i perfekt läge. Vidare så måste man köpa till lösa hyllplan, annars blir det väldigt mycket luft mellan varje skivrad. Fult och slöseri med plats. Men som sagt insatserna är bra. Hela hyllan blir fylld med skivor, enhetligt och snyggt. Går att kompletera med en ljusramp som ger ett lite seriösare intryck. Jag använder sju stycken just nu men har en bunt till liggande för framtida skivköp.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 10:31 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 15:24
Posts: 25
Har haft samma problem i ett antal år (vadå jag långsam :) )

Var ett tag ute efter vägghyllor och tittade då på Quadraspire. Men 4 papp för en hylla kändes tungt....

Har i alla fall nu äntligen valt och det blev Benno för CD. Köpte några stycken och tänkte ställa dem med lite avstånd mellan (typ 10 till 15 cm). Tror det kommer se hyfsat OK ut, och hjälper förhoppningsvis också till att funka som diffusorer..... får väl se till att inte packa varje hylla knökfull.

För DVD blev det Benno vägghyllor (har inte så många DVDer ännu). Tänkte placera ut dem lite "slumpmässigt" på en vägg (fast så det ser vettigt ut). Även här hoppas jag att det kan hjälpa till med att stoppa lite ekon.

För LP blev det också Ikea, nämligen "Bonde". Funderade på "addOn" från homeline.se, men det kändes för dyrt. Bonde finns också i björk och kommer nog funka lika bra, för mina behov i alla fall.

En fördel med Ikea är ju att det blir pengar över att köpa musik och film att stoppa i hyllorna också.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 00:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Kolla på http://www.deltaco.se/ - klicka på Ergonomi & Förvaring/Mediaförvaring och gå till sid 2 (om du klickat på "Visa galleri"), annars välj att titta på tex MF-M259C eller MF-M406.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 00:29 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Såg intressant ut! Verkar inte finnas några priser bara...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 19:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
Såg intressant ut! Verkar inte finnas några priser bara...
SweDeltaco är distributör och säljer bara till återförsäljare. Men jag tror att hyllan för 406 CD kostar under 500:- i butik. Du kan nog be din datorbutik ta hem hyllorna, det verkar som om de flesta datorbutiker handlar av dem... :-)

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited