selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 23:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Dec 13, 2012 00:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed May 16, 2007 16:12
Posts: 108
Location: Stockholm
Nu har jag svårt att hålla mig längre.

En av de tidningar jag har läst längst har med en Linn-produkt på mittuppslaget som julklappstips.

Kul helt enkelt.


Top
   
PostPosted: Thu Dec 13, 2012 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Jo, jag hajjade till när jag såg Sneakyn som julklappstips :-)

Det är lite synd att Linn inte har en (1) agent i Sverige som kunde stå för den samlade marknadsföringen, då kanske avtrycket bland "vanliga" medier skulle kunna bli större. Men det skulle skapa en mellanhand till (som det var förr) och förmodligen högre priser.

Men visst skulle vissa Linnprodukter passa i tex inrednings- och livsstilsmagasin, tex en Klimax DSM och ett par Klimax 350 högtalare. Svindyrt, skitsnyggt - passar perfekt :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Dec 13, 2012 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mellanhänder är förlegat.
Linn har säljansvariga centralt med olika geografiskt ansvar som driver dessa frågor. Dock har Linn en annan strategi än tex B&O.
Att konkurera med företag som säljer "livstilsprodukter" vore helt fel imho.


Top
   
PostPosted: Thu Dec 13, 2012 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Mellanhänder är förlegat.
Linn har säljansvariga centralt med olika geografiskt ansvar som driver dessa frågor. Dock har Linn en annan strategi än tex B&O.
Att konkurera med företag som säljer "livstilsprodukter" vore helt fel imho.
Problemet (för Linn) är ju att de knappt syns överhuvudtaget för "vanligt folk". Folk som troligen skulle gilla återgivningen och tillsammans med utseendet skulle kunna tänka sig slanta av vad det kostar... Linns produkter är dock dyra och det räcker inte att man vill betala, man måste kunna också. Och var hittar man dessa presumtiva kunder? Tja, knappast i HiFi-tidningar i alla fall...

Livsstilsprodukter ja, vad är Kiko? Sovrumsstereo för nördar? Nix, snarare en Bose-dödare. Har en kamrat som köpt lägenhet inne i stan. I den ingår för övrigt ett Bose-system i några rum (5.1-system) där all kabeldragning är inlagd i väggarna osv. Kanske en lämplig målgrupp för Linn?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Dec 13, 2012 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Men vanligt folk köper ju inte Linn! Lätt att bränna pengar på marknadsföring till fel kundgrupp. (vanligaste felet företag gör enl min erfarenhet)
Är även helt säker Linnkunder inte vill betala för hutlösa reklamkampanjer och få produkter med (endast) snygg design.
Kunderna är allt för smarta för det.

För att nämna EN målgrupp: de som bygger/renoverar hus&lägenheter. DÄR borde Linn ÅF kunna vara en underleverantör.
Kunden kan då få in allt i huslånet, enkelt smart billigt o smidigt.
Linn ÅF har redan fått det tipset av mig.

Vad har du för tips?


Top
   
PostPosted: Thu Dec 13, 2012 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Men vanligt folk köper ju inte Linn! Lätt att bränna pengar på marknadsföring till fel kundgrupp. (vanligaste felet företag gör enl min erfarenhet)
Är även helt säker Linnkunder inte vill betala för hutlösa reklamkampanjer och få produkter med (endast) snygg design.
Kunderna är allt för smarta för det.

För att nämna EN målgrupp: de som bygger/renoverar hus&lägenheter. DÄR borde Linn ÅF kunna vara en underleverantör.
Kunden kan då få in allt i huslånet, enkelt smart billigt o smidigt.
Linn ÅF har redan fått det tipset av mig.

Vad har du för tips?
Precis det jag sa.... och som du också tyckte var en bra idé :-)

I övrigt, jag skulle se till att få med Linns apparater i dekorativa sammanhang. I livsstilsmagasin, där ofta design och en häftig prislapp är det viktigaste. Där man betalar ordentligt för sig och förväntar sig service och installation, inte bara en hög lådor parkerade utanför entrén. Där man erbjuder en totallösning där kunden utan mer ansträngning än lättat på plånboken sitter bakåtlutad i soffan och väljer musik på sin iPad.

Men för detta krävs också en imageskapande marknadsföring, ungefär som den som typ BMW och Audi gör. Det är möjligt att Linn centralt har ansvaret för denna, men jag har i alla fall inte sett någon...

Men precis som BMW och Audi faktiskt även erbjuder prestanda och kvalitet förutom ett snyggt yttre och en glamorös framtoning, så gör ju faktiskt Linn det också. Dvs, kunderna behöver inte bli lurade av lyxen och flärden (typ pris och image) utan Linn levererar ju också ljud-/musikkvalité! Du har rätt, kunderna är smartare än så, man betalar inte bara för det yttre. Man betalar inte 30 tusen för ett par handsydda skor om de rasar ihop efter några dagar. Man betalar inte 50 tusen för ett matsalsbord som viker sig efter en vecka. Men man betalar gärna ett antal extra tusenlappar om produkten dessutom sprider lite glans över ägaren. Vi människor fungerar så.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited