selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Apr 29, 2024 00:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Oct 20, 2012 14:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Läste ett test som tidningen Mobil gjort mellan Iphone 5 och Galaxy S3, http://www.mobil.se/nyheter/duell-iphon ... iclePage=1
När jag kommer till sida 2 där dom jämför kameran så skriver dom "Samtidigt är Galaxy S3 betydligt snabbare på att ta bilder, nästan lite för snabb i vissa lägen."
Vad menas?? jag har funderat på detta men det måste vara någon aspekt som jag inte riktigt greppat. Skulle kanske ställa frågan på ett foto forum men kanske någon här som har ett fotointresse som kan förklara.

Min personliga åsikt är att en kamera skall vara snabb, man vill fånga ögonblicket man ser, och då vill man att kameran skall avbilda objektet i exakt samma ögonblick som man ger instruktion om det. Något av det mest irriterande är ju detta lagg många kompakt kameror har, men särskilt på mobiltelefoner.
Men hur kan då en kamera vara för snabb?? Menar de att det känns som om S3an tar kortet innan instruktion om det har gjorts, så att bilden tas innan det "perfekta" ögonblicket..eller har alla de tidigare "laggiga" kamerorna gjort att artikelförfattaren har en invant förutseende, dvs han trycker på "knappen" någon sekund innan han egentligen vill ha bilden. Och då blir det för tidigt med S3ans kamera.??

Jag har varken S3 eller IPhone5, men har kollat lite på båda och jag håller med testet i övrigt om att Iphone:n tar lite bättre bilder när det är lite skymning/mörkt. Det är ju kameran på mobiltelefoner vi pratar om, den är ju tillgänglig hela tiden och då tycker jag att funktionen av detta är att man ska kunna fånga ögonblick och situationer som kommer upp lite oförutsett. Ska man ta planerade "riktiga" bilder så tar man väll sin kompaktkamera eller systemkamera om intresse finnes.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Sat Oct 20, 2012 19:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Förr i tiden skulle journalister berätta vad som hänt, när det hände och hur det hände. Sakligt och informativt!

Nuförtiden skall de skriva något halvkryptiskt, möjligen helt idiotiskt med syfte att få så många kommentarer och länkningar som möjligt som ger så mycket trafik till sidan som möjligt som ger så stora reklamintäkter som möjligt.. Skulle tro att det är nåt i den stilen som avses med "för snabb" ;)


Top
   
PostPosted: Sun Oct 21, 2012 12:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
pejo wrote:
Förr i tiden skulle journalister berätta vad som hänt, när det hände och hur det hände. Sakligt och informativt!

Nuförtiden skall de skriva något halvkryptiskt, möjligen helt idiotiskt med syfte att få så många kommentarer och länkningar som möjligt som ger så mycket trafik till sidan som möjligt som ger så stora reklamintäkter som möjligt.. Skulle tro att det är nåt i den stilen som avses med "för snabb" ;)
Aha..jag la ju ut en länk dit så det verkar ju fungera också. Dock tappar man ju förtroendet för sidan men de kanske inte har några långsiktiga strategier.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Mon Oct 22, 2012 03:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Jag skulle tro att dom syftar på en upplevelse av att den tar innan den hunnit fixa vitbalans och fokusering till 100% färdigt, men tror det mera handlar om en upplevelse än om att det faktiskt är så..

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited